چرا لاک‌پشت‌ها لاک دارند؟

آيا مي‌دانستيد که لاک‌پشت تنها موجودي است که در يک حصار استخواني از بيرون محبوس شده است؟! در عصر دايناسورها نيز لاک‌پشت‌ها وجود داشتند و به نظر مي‌رسد که 300 ميليون سال پيش به وجود آمده‌اند و قديمي‌ترين جانور خزنده زنده روي زمين است. لاک‌پشت انواع گوناگوني دارند. برخي زميني و برخي دريايي‌اند. برخي در آب شيرين و گروهي در آب شور زندگي مي‌کنند.
پنجشنبه، 30 ارديبهشت 1389
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
چرا لاک‌پشت‌ها لاک دارند؟
چرا لاک‌پشت‌ها لاک دارند؟
چرا لاک‌پشت‌ها لاک دارند؟

ترجمه : سميه مقصودعلي





آيا مي‌دانستيد که لاک‌پشت تنها موجودي است که در يک حصار استخواني از بيرون محبوس شده است؟!
در عصر دايناسورها نيز لاک‌پشت‌ها وجود داشتند و به نظر مي‌رسد که 300 ميليون سال پيش به وجود آمده‌اند و قديمي‌ترين جانور خزنده زنده روي زمين است. لاک‌پشت انواع گوناگوني دارند. برخي زميني و برخي دريايي‌اند. برخي در آب شيرين و گروهي در آب شور زندگي مي‌کنند.
به طور کل 300 گونه لاک‌پشت داريم که برخي علف‌خوار، برخي گوشت‌خوار و برخي همه چيز خوارند! برخي خيلي‌ کوچک به اندازه تنها چند سانتي‌متر و برخي خيلي بزرگ به طول دو متر و به وزن يک تن هستند. برخي چند دهه و برخي بيش از 100 سال عمر مي‌کنند. جنين لاک‌پشت موجودي شبيه به جنين پرنده، موش و حتي انسان است. سري بزرگ، اندامي کوچک و يک ستون فقرات طولاني و کشيده دارد اما به مرور دچار تحولات شديدي مي‌شود.

چرا لاک‌پشت‌ها لاک دارند؟

لاک‌ چيزي شبيه به قفسه‌سينه در انسان است با اين تفاوت که به جاي آنکه به سمت داخل تشکيل شود، به سمت بيرون تشکيل مي‌شود و نهايت اطراف آن به هم مي‌رسد و مي‌چسبد. البته تغييرات ديگري نيز بايد شکل بگيرد تا لاک‌پشت درون لاک خود راحت باشد.
در تمامي مهره‌داران، استخوان کتف در خارج از پهلوها قرار دارد ولي در لاک‌پشت استخوان کتف در داخل پهلو قرار گرفته است. در رابطه با لگن هم همين‌طور است. لگن درواقع به سمت جلو قرار دارد و قسمتي از زره سينه را تشکيل مي‌دهد. زره سينه کمي نازک‌تر از لاک‌ پشتي است. لاک‌پشت بايد به راحتي بتواند کاملا در لاک خود پنهان شود. به همين دليل تغييرات فراواني در طول و شکل استخوان‌ها، عضلات و ماهيچه‌هايش به وجود آمد تا بتواند در عين جمع شدن درون لاک به راحتي حرکت کند. البته استثناهايي هم وجود دارد. مثلا لاک‌پشت «لوت» ( Luth ) نمي‌تواند درون لاک‌‌اش مخفي شود، البته اين لاک‌پشت در آب زندگي مي‌کند و مي‌تواند روي لاک خود برگردد و از دست و پايش به شکل پارو استفاده کند.
منبع:www.salamat.com
ج/




نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.