شش دلیل برای منع استفاده از لیوان آموزشی کودک

به چند دلیل مهم والدین نبایستی لیوان آموزشی که دارای سری پستانکی است را در اختیار فرزند خود قرار دهند، با خواندن این مقاله علت آن را متوجه خواهید شد.
پنجشنبه، 3 تير 1400
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
شش دلیل برای منع استفاده از لیوان آموزشی کودک
حتماً به هنگام خرید، قفسه های فروشگاه ها را مشاهده کرده اید که مملو از وسایل ضروری کودک می باشند، اما آیا لیوان آموزشی یا لیوانی که دارای سری شبیه به پستانک است نیز جزء ضروریات به حساب می آید؟ و آیا مضرات این نوع لیوان بیش از منافع آن است؟ لیوان آموزشی کودک (sippy cup) که در دهه 1980 اختراع شد، به سرعت به عنوان یک کالای ضروری برای والدین صاحب فرزند نوزاد و کودک نوپا تبدیل شد. با این وجود آیا این مرحله افزوده شده به مرحله انتقال از شیشه شیر به لیوان معمولی فایده ای هم دارد؟ بعضی از متخصصان اطفال و متخصصان گفتار درمانی عنوان می کنند که مشکلات ناشی از این نوع لیوان بیش از فوائد آن است.
 
در یک دوره کوتاه وجود مواد شیمیایی خطرناک از جمله بیسفنول ای (bisphenol A) با نام اختصاری BPA در پلاستیک بکار رفته در این لیوان ها و بطری ها نگرانی عمده ای را ایجاد کرده بودند تا آنکه بازاریابان برچسب ویژه ای تحت عنوان BPA-Free بر روی کالا افزودند که عاری بودن این لیوانها از چنین موادی را  نشان می داد. اما با وجود آنکه تقریباً 90 درصد از لیوان های آموزشی کودک عاری از این ماده شیمیایی هستند باز هم به دلایل چندی بایستی در خصوص استفاده از آنها تجدید نظر کرد. در این بخش شش دلیل اصلی برای عدم استفاده از این لیوان را معرفی می کنیم.

شش دلیل برای منع استفاده از لیوان آموزشی کودک
 

غیر قابل شستشو بودن تقریبی آن

حتی اگر لیوان آموزشی کمترین مقدار بیسفنول A نیز در معده کودک آزاد نسازد باز هم می تواند باکتری های وحشتناکی را درخود جای دهد. لیوان آموزشی به گونه ای طراحی شده که از نوعی پلاستیک دارای لوله پستانکی تشکیل شده است به همین دلیل باقیماندن مایعات و میکروارگانیسم ها در آن بسیار آسان می باشد. عدم شستشوی مداوم و ضد عفونی کامل به سرعت موجب رشد باکتری و قارچ در آن می شود. حتی نواحی فرسوده و دارای ترک و خراش لیوان نیز محلی برای رشد میکروب و جرم خواهد بود. از آنجا که یکی از انگیزه های والدین برای خرید این لیوان آزادی عمل و ریخته نشدن محتویات آن است به همین دلیل لیوان را به دست کودک داده تا خود از آن بنوشد و این کار اغلب می تواند منجر به فراموش کردن لیوان شده و کودک آن را در جایی مانند زیر تخت، زیر صندلی کودک یا کنار کیسه پوشک رها کند. شستشوی لیوان حتی با آب داغ، مایع ظرفشویی و مواد ضد عفونی کننده باز هم به دلیل عدم دسترسی به فضای داخلی سر پستانکی و لوله ای آن می تواند این خطر را به همراه داشته باشد که کوچولوی شما همراه با میان وعده بعدازظهر خود، لیوان پلاستیکی حاوی میکروب نیز در اختیار داشته باشد.
 
شش دلیل برای منع استفاده از لیوان آموزشی کودک
 

بوجود آوردن مشکلات گفتاری

لیوان های آموزشی به گونه ای طراحی نشده اند که رشد مهارت های حرکتی کودک را تحت تأثیر قرار ندهند. دقیقاً مانند مواردی که در خصوص استفاده طولانی مدت از شیشه شیر وجود دارد، لیوان های آموزشی نیز با افزایش اختلالات گفتاری و تأخیر در تکلم، مشکلات مختلف ارتودنسی در کودکان و همچنین مسائل تغذیه ای همچون مشکلات جویدن و بلع غذا همراه می باشند. از آنجا که لیوان های آموزشی غالباً در دوره های حساس رشد حرکتی در اختیار خردسالان قرار داده می شوند، استفاده منظم و طولانی مدت از آنها می تواند به کج شدگی و تغییر شکل نرم کام در حال رشد همراه با قرار گیری غیر طبیعی زبان منجر شود.
متخصصان آسیب شناسی گفتاری همگی بر این عقیده اند که استفاده طولانی مدت از شیشه شیر، لیوان آموزشی و مکیدن شست دست می تواند موجب بروز ناهنجاری در رشد و تکامل ناحیه دهان شود متخصصان آسیب شناسی گفتاری همگی بر این عقیده اند که استفاده طولانی مدت از شیشه شیر، لیوان آموزشی و مکیدن شست دست می تواند موجب بروز ناهنجاری در رشد و تکامل ناحیه دهان شود. لیوان های آموزشی موجب حرکت مداوم زبان به جلو و عقب می شوند دقیقاً مانند حرکت مکیدن که برای تغذیه از سینه مادر و شیشه شیر استفاده می شود. این کار نه تنها زبان کودک را به تدریج در موقعیت های نگران کننده ای مانند مواردی از اختلال عملکرد عضلانی دهانی صورت قرار می دهد بلکه می تواند از رشد و تکامل عمل بلع مناسب جلوگیری کرده و مشکلات تغذیه ای را در آینده ایجاد نماید.
 

کند کردن غیر ضروری روند یادگیری نوشیدن از لیوان معمولی

به عقیده آکادمی متخصصین اطفال آمریکا (AAP) بایستی از 12 تا 15 ماهگی به کودکان  نوشیدن از طریق لیوان های معمولی را آموزش داد. آنها در واقع می توانند از سنین 6 تا 8 ماهگی نحوه انجام این کار را با کمک یکی از بزرگترهای خود بیاموزند. افزودن لیوان آموزشی به این ترکیب اغلب می تواند به مدت چند ماه قابل توجه این فرایند را آهسته سازد و به مراحل رشد، مرحله ای غیر ضروری را اضافه سازد. البته برای آندسته از والدینی که فرزندشان در گذر از شیشه شیر و ترک آن مشکل دارد، ممکن است که استفاده از لیوان آموزشی راهی عالی به نظر برسد. با این حال تمام این کارها روند اجتناب ناپذیر یادگیری کودک برای نوشیدن از یک لیوان معمولی را به تعویق می اندازد. آیا این کار به صرف وقت و بردباری نیاز دارد؟ البته که این طور است، آموزش استفاده از لیوان معمولی به کودک درست مانند بسیاری از مراحل رشد کودک همچون آموزش استفاده از لگن آموزشی می ماند. دیر یا زود لازم است فرزندتان از لیوان واقعی استفاده کند. آهسته ساختن روند این مهارت با افزودن مرحله لیوان آزمایشی چیزی بیش از تأخیر در رشد و تکامل نمی باشد.
 
شش دلیل برای منع استفاده از لیوان آموزشی کودک
 

پوسیدگی دندان

لیوان های آموزشی کودک به گونه ای طراحی شده اند که عمدتاً مایع درون آن به بیرون ریخته نمی شود. این امر موجب می شود والدین و مراقبان کودک تمایل بسیاری پیدا کنند که به کودک اجازه دهند شیر و آب میوه را برای مدت زمان طولانی تری مصرف کند. با این کار نه تنها عادت های ناسالمی در او شکل می گیرد، بلکه این احتمال می رود که کودک نوشیدنی را به تختخواب خود برده یا در حین تماشای تلویزیون بدون اختیار به مصرف قند بپردازد. باقی ماندن این مایعات برای مدت زمان طولانی در دندان ها و لثه های در حال رشد خواه از طریق لاکتوز باشد یا فروکتوز، احتمال پوسیدگی دندان را افزایش می دهد. کودکانی که نوشیدن مایعات از طریق لیوان یا فنجان را با کمک فردی بزرگسال می آموزند، مدت زمان باقی ماندن مایعات در دندان های در حال رشد آنها کمتر خواهد بود.
 

عفونت گوش

همانطور که استفاده کودک از شیشه شیر در تختخواب و رها کردن آن در تخت با عفونت گوش داخلی ناشی از ریخته شدن شیر بر روی بالش مرتبط است این اتفاق حتی برای لیوان های آموزشی که کمترین احتمال ریخته شدن مایعات از آنها می رود نیز اگر با کودک خواب آلودی که در حال مکیدن آن است رها شوند رخ می دهد. حتی بعضی از متخصصان گمان می کنند که نیروی غیر طبیعی ایجاد شده ناشی از فشار دهان و جمجمه برای مکیدن از یک پستانک (موجود در شیشه شیر و لیوان های آموزشی) می تواند با افزایش میزان عفونت گوش در خردسالان همراه باشد. در پاسخ به آندسته از کسانی که عنوان می کنند این نوع لیوان برای راحتی کار مراقبان طراحی شده است بایستی بگوییم که عوارض بوجود آمده توسط آن از جمله پوسیدگی دندان و عفونت ارزش این اندازه راحتی را ندارد.
 

معرفی جایگزین های بهتر

 اگر بیرون ریختن مایعات از لیوان های معمولی فشار و استرس بسیاری را بر شما تحمیل می سازد و شما را ترغیب به استفاده از لیوان آموزشی می سازد، به خاطر داشته باشید که جایگزین های بهتری نیز وجود دارد. لیوان هایی با درپوش دارای سری کوچک که بدون لوله یا سری پستانکی هستند و حتی لیوان های دارای نی راه بسیار بهتری برای در اختیار قرار دادن لیوانی جهت رفع تشنگی کودک به حساب می آیند. لیوانی با طراحی مناسب و مطابق با نیازهای خود را پیدا کنید و مسائل بهداشتی، سلامت و رشد و تکامل فرزندتان را در این کار مورد توجه قرار دهید. به یاد داشته باشید که یکی دو نسل قبل چیزی تحت عنوان لیوان آموزشی وجود نداشت. همانطور که مادربزرگان شما بدون این نوع لیوان از مراحل مختلف به سلامت گذر کردند این بدان معنا است که شما نیز می توانید بدون نیاز به این لیوان فرزند خود را پرورش دهید.
 
 
سلب مسئولیت: اطلاعات موجود در این برنامه یا مقاله با کمک از کارشناسان و اطلاعات موجود در اینترنت بدست آمده است. داده های موجود در این مقاله ممکن است با داده های مربوط به کودک شما مطابقت نداشته باشد. اکیداً توصیه می شود رهنمودها و توصیه های موجود در این برنامه را بدون مشورت با پزشک خود اعمال نکنید.
 
 
منبع: اپلیکیشن ردیاب کودک (‏Baby Tracker‏)‏


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.