نحوه از شیر گرفتن شبانه نوزاد

چنانچه زمان آن رسیده است که به بیدار شدن در طول شب و تغذیه فرزندتان خاتمه دهید، مقاله پیش رو می تواند راهکارهایی برای آسان ساختن این کار در اختیارتان قرار دهد.
سه‌شنبه، 8 تير 1400
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
نحوه از شیر گرفتن شبانه نوزاد
تغذیه نوزاد به هنگام بیدار شدن در نیمه های شب کاری دلپذیر و آرامش بخش برای او به حساب می آید. خواه از شیر مادر تغذیه می شود یا به وسیله شیر خشک، شکم خالی او پر شده و با حضور شما آرام می گیرد و حرکت آرام مکیدن مانند نوای لالایی او را آرام آرام مجدداً به خواب فرو می برد. با این حال شاید دلتان بخواهد زودتر از فرزندتان خود را آماده پایان دادن به این روال سازید. بنابراین آیا می دانید در صورت آمادگی برای توقف تغذیه شبانه، چگونه فرزندتان را برای این کار متقاعد کنید؟
 
اول آنکه باید اطمینان حاصل کنید فرزندتان از نظر رشد و تکامل آماده شروع خواب بیشتر و طولانی تر بدون تغذیه باشد. اکثر نوزادان بین 4 تا 6 ماهه در طول روز به قدر کافی تغذیه می شوند به طوری که نیازی به تغذیه شبانه ندارند. اگر از این امر اطمینان ندارید یا چنانچه فرزندتان نارس به دنیا آمده یا کمبود وزن داشته است ابتدا این موضوع را با پزشک خود مطرح کنید.
 
زمانی که فرزندتان آمادگی لازم را بدست آورد می توانید چند راهکار متفاوت را برای کمک به خواب طولانی تر شبانه او امتحان کنید.
 
 

راهکارهای از شیر گرفتن شبانه

در ادامه به چند راهکار که می توانید برای از شیر گرفتن شبانه فرزندتان بکار گیرید، اشاره شده است:
 
او را سرشار از عشق و محبت سازید
نوزادان به توجه عاشقانه بسیاری نیاز دارند و یک شب کامل برای آنها مدت زمان طولانی است که بتوانند بدون آن بسر ببرند، به ویژه اگر در طول روز به قدر کافی این عشق و محبت را دریافت نکرده باشند. اطمینان یابید که در طول روز زمان زیادی را با پدر یا مادر بسر ببرد، به ویژه زمانی را در آغوش شما بگذراند تا در طول شب به خاطر دریافت این عشق و محبت از خواب بیدار نشود.
 
فرزندان را به خوبی سیر نمایید
مراقب باشید که در طول روز و درست پیش از خواب شبانه تغذیه کامل داشته باشد. شاید دلتان بخواهد که یک «تغذیه رؤیایی» برای فرزندتان مهیا سازید که شامل تغذیه او درست پیش از به رختخواب رفتن خودتان باشد (و بسیاری از نوزادان در حین این کار به خواب می روند). در صورتی که فرزندتان از شیر شما تغذیه می کند، می توانید «تغذیه خوشه ای» را درست پیش از خواب امتحان کنید. به این معنی که در فواصل زمانی نزدیک به هم تغذیه چندگانه داشته باشد. با کم کردن فاصله زمانی تغذیه، فرزندتان قادر خواهد بود بدون نیاز به تغذیه مدت زمان بیشتری را سپری کند.
 
سایر عوامل مزاحم را حذف کنید
اطمینان حاصل کنید که اتاق تاریک، گرم و ساکت باشد. در صورت لزوم از یک دستگاه تولید کننده نویز یا صدای سفید استفاده کنید و پرده پنجره ها را بکشید. همچنین مطمئن شوید که فرزندتان به دلیل خیس بودن پوشک یا شلوار خود از خواب بیدار نشود. در صورت نیاز به تعویض پوشک، تا آنجا که امکان دارد این کار را سریع و بی سر و صدا انجام دهید.
 
نحوه از شیر گرفتن شبانه نوزاد

خود در اتاق دیگری بخوابید
در صورتی که از شیر خود فرزندان را تغذیه می کنید یا حتی اگر این کار را نمی کنید، بو و صدای شما ممکن است او را از خواب بیدار کند. چنانچه نوزاد در یک اتاق جداگانه باشد و به دلیل حضور شما خوابش مختل نشود، در میانه های شب از خواب بیدار نخواهد شد.
 
راه های جدید برای آرام ساختن او پیدا کنید
در صورتی که بیدار شدن فرزندتان به دلیل گرسنگی نیست و تنها به دلیل نیاز به نوازش و آرام ساختن از خواب بیدار می شود، درکنار تغذیه چیز دیگری را پیدا کنید که به او اطمینان خاطر دهد. ضربه آرام به پشتش یا انجام حرکات نوازشی بر پشت یا ایجاد صداهایی شبیه به «هیس» می توانند همگی مانند نوای لالایی او را مجدداً به خواب ببرند. همچنین زمانی که فرزندتان شروع به تکان خوردن و ناله های آرام کرد، به او فرصت دهید خود آرام شود. چنانچه چند دقیقه قبل از ورود به اتاقش صبر کنید، ممکن است خود به تنهایی مجدداً به خواب برود.
 
شیر نوزاد را با آب رقیق کنید
در صورتی که فرزند خود را با شیر خشک تغذیه می کنید به تدریج به شیر او آب اضافه کنید تا زمانی که نوزاد بیشترین چیزی که دریافت می کند آب باشد. بسیاری از نوزادان در این وضعیت متوجه می شوند که آب ارزش بیدار شدن را ندارد.
 
اما مهمترین توصیه ای که می توانیم از میان این راهکارها داشته باشیم آن است که برای موفقیت در این کار کمی فرصت و زمان بدهید. سازگاری با هر نوع تغییر مهم به ویژه کنار گذاشتن تغذیه شبانه و خوابیدن در طول شب ممکن است برای نوزاد هفته ها و ماه ها طول بکشد. باید منتظر «دو قدم به جلو و یک قدم به عقب» و به عبارتی پیشرفت و پسرفت در این کار باشید به ویژه در زمان هایی که نوزاد بیمار است، در حال دندان درآوردن می باشد، شروع به رفتن به مهد کودک می کند، در مسافرت است یا در حال گذراندن مرحله مهمی از رشد و تکامل می باشد. صبور باشید. در صورتی که در همان اوایل به ایجاد عادت خواب درست در فرزندتان کمک کنید، احتمال بسیاری وجود دارد که پس از گذر از وضعیت مختل کننده خیلی زود به الگوی خواب مناسب خود بازگردد. حتی پیش از آنکه متوجه شوید، خود و فرزندتان و نیز اعضای خانواده در طول شب خواب راحت و آرامی خواهید داشت.
 
سلب مسئولیت: اطلاعات موجود در این برنامه یا مقاله با کمک از کارشناسان و اطلاعات موجود در اینترنت بدست آمده است. داده های موجود در این مقاله ممکن است با داده های مربوط به کودک شما مطابقت نداشته باشد. اکیداً توصیه می شود رهنمودها و توصیه های موجود در این برنامه را بدون مشورت با پزشک خود اعمال نکنید.
 
 
منبع: اپلیکیشن ردیاب کودک (‏Baby Tracker‏)‏


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.