همه چیز درباره بیماری‌های مقاربتی

بیماری‌های مقاربتی ، بیماری‌هایی هستند که غالبا از طریق آمیزش جنسی انتقال می‌یابند.
چهارشنبه، 16 تير 1400
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: سید مجتبی خرم شاهی
موارد بیشتر برای شما
همه چیز درباره بیماری‌های مقاربتی

بیماریهای مقاربتی

اصطلاح بیماری مقاربتی (STD) برای بیان وضعیتی است که از طریق تماس جنسی از یک شخص به شخص دیگر منتقل می شود. شما می توانید با داشتن رابطه جنسی بدون محافظت از واژن ، مقعد یا دهان و دندان با فردی که بیماری مقاربتی دارد ، یک بیماری مقاربتی را منتقل کنید.

یک بیماری مقاربتی ممکن است عفونت مقاربتی (STI) یا بیماری وریدی (VD) نیز نامیده شود.

این بدان معنا نیست که رابطه جنسی تنها راه انتقال بیماریهای مقاربتی است. بسته به STD خاص ، عفونت ها ممکن است از طریق سوزن های مشترک و شیردهی نیز منتقل شوند.1
 

انواع بیماری های مقاربتی

انواع مختلفی از عفونت‌ها می‌توانند از طریق جنسی انتقال پیدا کنند. شایع‌ترین بیماری های مقاربتی در زیر شرح داده شده‌اند.
 
کلامیدیا
رایج‌ترین عفونت مقاربتی که بوسیله یک باکتری ایجاد می‌شود. بسیاری از افراد مبتلا به کلامیدیا علائم قابل توجهی ندارند. وقتی علائم پیشرفت می‌کنند، اغلب آنها عبارت‌اند از:

درد یا ناراحتی در طول رابطه جنسی یا ادرار کردن

تخلیه سبز یا زرد رنگ از آلت تناسلی یا واژن

درد در قسمت پایین شکم

اگر عفونت درمان نگردد، کلامیدیا می‌تواند منجر به موارد زیر شود:

عفونت‌های مجاری ادراری، غده پروستات یا بیضه‌ها

بیماری التهابی لگن

ناباروری

آنتی بیوتیک ها به راحتی می‌توانند کلامیدیا را درمان کنند.
 
HPV (ویروس پاپیلومای انسانی)
پاپیلومای انسانی (HPV) یک ویروس است که می‌تواند از طریق یک فرد به فرد دیگر از طریق تماس پوستی یا تماس جنسی منتقل شود. انواع مختلفی از این ویروس وجود دارد. برخی از آنها خطرناک هستند. شایع‌ترین علامت HPV زگیل تناسلی، دهان و گلو است. برخی از انواع سویه‌های HPV می‌تواند منجر به سرطان شود، از جمله:

سرطان دهان

سرطان دهانه رحم

سرطان روده

سرطان آلت تناسلی

سرطان رکتوم

در حالی که اکثر موارد HPV تبدیل به سرطانی نمی‌شود، برخی از انواع ویروس احتمال بیشتری برای ایجاد سرطان نسبت به دیگران دارند. هیچ درمان برای HPV وجود ندارد. با این حال، عفونت HPV اغلب خود به خود از بین می‌رود.

همه چیز درباره بیماری‌های مقاربتی
 
سیفلیس
سیفلیس عفونت باکتریایی است. عفونت اولیه شامل ظاهر شدن یک زخم کوچک روی نواحی تناسلی است. درمان آن استفاده از آنتی بیوتیک است. اگر سیفلیس در مرحله نهایی درمان نشود، می‌تواند منجر به موارد زیر شود:

از دست دادن بینایی

از دست دادن شنوایی

از دست دادن حافظه

بیماری روانی

عفونت مغز یا نخاع

بیماری قلبی

مرگ

عفونت سیفیلیس در نوزاد ممکن است کشنده باشد.
 
اچ آی وی یا ایدز
اچ آی وی می‌تواند به سیستم ایمنی بدن آسیب برساند و خطر ابتلا به ویروس‌های دیگر یا باکتری‌ها و سرطان‌های خاص را افزایش دهد. اگر این بیماری درمان نشود، می‌تواند منجر به مرحله 3 HIV شود که به نام ایدز شناخته می‌شود؛ اما با درمان امروز، بسیاری از افراد مبتلا به اچ آی وی هیچ وقت ایدز را تجربه نمی‌کنند. برخی افراد در مراحل اولیه یا حاد، علائم HIV و آنفولانزا را اشتباه می‌گیرید. به عنوان مثال، علائم اولیه می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

تب

لرز

درد

تورم غدد لنفاوی

گلو درد

سردرد

حالت تهوع

بثورات

این علائم اولیه معمولاً بعد از یک ماه یا بیشتر، قابل تمیز دادن هستند. علائم اختصاصی ایدز عبارت‌اند از:

خستگی مکرر

تب

سردرد

مشکلات معده

هنوز درمانی برای HIV وجود ندارد، اما گزینه‌های درمانی برای مدیریت آن وجود دارد. درمان مناسب می‌تواند شانس انتقال ویروس HIV به یک شریک جنسی را نیز کاهش دهد. در واقع، درمان می‌تواند به طور بالقوه میزان HIV در بدن شما را به سطح غیر قابل کشف کاهش دهد.

سوزاک

گونوره یا سوزاک یکی دیگر از بیماری های مقاربتی باکتریایی است. بسیاری از افراد مبتلا به گونوره هیچ نشانه ای ندارند؛ اما رایج‌ترین علائم سوزاک عبارت‌اند از:

 تخلیه سفید، زرد، بژ یا سبز از آلت تناسلی یا واژن

درد یا ناراحتی در طول رابطه جنسی یا ادرار کردن

ادرار مکرر بیشتر از حد معمول

خارش در اطراف دستگاه تناسلی

گلو درد

گونوره معمولاً با آنتی بیوتیک درمان می‌شود.

تب خال

هرپس نام اختصاری ویروس هرپس سیمپلکس (HSV) است. دو نوع اصلی از ویروس، HSV-1 و HSV-2 وجود دارد. هر دو می‌توانند از طریق جنسی منتقل شوند و جزء بیماری های مقاربتی بسیار رایج است. HSV-1 عمدتاً سبب ایجاد تبخال می‌شود. با این حال، HSV-1 نیز می‌تواند از دهان یک فرد به فرد دیگر منتقل شود.

HSV-2 در ابتدا باعث ایجاد تبخال تناسلی می‌شود. شایع‌ترین علامت هرپس تبخال است. در مورد تبخال تناسلی، این زخم‌ها در ناحیه تناسلی یا اطراف آن ایجاد می‌شود. در هرپس دهان، آنها در داخل یا اطراف دهان رشد می‌کنند. زخم‌های تبخال معمولاً در عرض چند هفته به مدت طولانی بهبود می‌یابند.
 
تریکوموناس Trichomonas
عامل آن باکتری است. می‌تواند باعث ترشح رقیق زرد مایل به سبز در واژن زنان شده که باعث ناراحتی می‌شود و بوی تندی دارد. مردان هم ممکن است ترشحاتی مشابه داشته باشند یا اصلاً علائمی بروز ندهند. این مورد با یک آزمایش به سهولت قابل تشخیص است. درمان سریع فرد و همبستران او برای جلوگیری از سرایت بیماری مهم است.2

همه چیز درباره بیماری‌های مقاربتی

علائم بیماری های مقاربتی در مردان

بدون ایجاد علائم ، می توان یک بیماری STD را دریافت کرد. اما برخی از بیماری های مراقبتی علائم واضحی را ایجاد می کنند. در مردان ، علائم رایج عبارتند از:

درد یا ناراحتی در هنگام رابطه جنسی یا ادرار

زخم ، برجستگی یا بثورات در آلت تناسلی مرد ، بیضه ها ، مقعد ، باسن ، ران ها یا دهان

ترشح یا خونریزی غیرمعمول از آلت تناسلی مرد

بیضه های دردناک یا متورم

علائم خاص بسته به بیماری ممکن است متفاوت باشد. درباره علائم STD در مردان بیشتر بدانید.1
 

علائم بیماری های مقاربتی در زنان

در بسیاری از موارد ، این بیماری علائم قابل توجهی ایجاد نمی کند. در صورت بروز ، علائم متداول در زنان عبارتند از:

درد یا ناراحتی در هنگام رابطه جنسی یا ادرار

زخم ، برجستگی ، یا بثورات در واژن ، مقعد ، باسن ، رانها یا دهان یا اطراف آن

ترشح یا خونریزی غیرمعمول از واژن

خارش در واژن یا اطراف آن.1
 

درمان بیماری های مقاربتی

روش درمانی توصیه شده برای بیماری مقاربتی بسته به نوع STD شما متفاوت است. بسیار مهم است که قبل از شروع فعالیت جنسی ، شما و شریک جنسی خود با موفقیت از نظر STD تحت درمان قرار بگیرید. در غیر این صورت ، می توانید یک عفونت را از خود به دیگران منتقل کنید.
 
درمان بیماری های مقاربتی باکتریایی
معمولاً آنتی بیوتیک ها به راحتی می توانند عفونت های باکتریایی را درمان کنند.

مهم است که تمام آنتی بیوتیک های خود را طبق تجویز مصرف کنید. مصرف آنها را ادامه دهید حتی اگر قبل از اتمام مصرف همه آنها احساس بهبودی داشته باشید. پس از مصرف تمام داروهای تجویز شده ، در صورت برطرف نشدن یا بازگشت علائم ، به پزشک خود اطلاع دهید.
 
درمان بیماری های مقاربتی ویروسی
آنتی بیوتیک ها نمی توانند بیماری های مقاربتی ویروسی را درمان کنند. در حالی که اکثر عفونت های ویروسی هیچ درمانی ندارند ، برخی از آنها می توانند به تنهایی برطرف شوند و در بسیاری از موارد ، گزینه های درمانی برای تسکین علائم و کاهش خطر انتقال در دسترس است.

به عنوان مثال ، داروهایی برای کاهش فراوانی و شدت شیوع تبخال تناسلی در دسترس هستند. به همین ترتیب ، درمان می تواند به جلوگیری از پیشرفت HIV کمک کند. بعلاوه ، داروهای ضد ویروسی می توانند خطر انتقال HIV به شخص دیگر را کاهش دهند.
 
درمان سایر بیماریهای مقاربتی
برخی از بیماریهای مقاربتی نه به دلیل ویروس و نه باکتری ایجاد می شوند. در عوض ، آنها توسط ارگانیسم های کوچک دیگر ایجاد می شوند. مثالها عبارتند از:

شپش تناسلی

تریکومونیازیس

گال

این بیماری ها معمولاً با داروهای خوراکی یا موضعی قابل درمان هستند. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد شرایط و گزینه های درمانی خود از پزشک یا سایر ارائه دهنده خدمات بهداشتی مشاوره بگیرید.3

پینوشتها
1.www.urologykarami.com
2.www.drdr.ir
3.www.resaa.net


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما