معرفی انواع سوغات اصفهان

جوز قندی یکی از متفاوت ترین و خاص ترین سوغاتی های اصفهان است
شنبه، 19 تير 1400
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: هما نوذریان
موارد بیشتر برای شما
معرفی انواع سوغات اصفهان
رسم زیبای سوغاتی آوردن در تمام دنیا رواج دارد. سوغاتی در فرهنگ مردم ایران هم جایگاه ویژه ای دارد. این رسم علاوه بر اینکه به رونق اقتصادی و اشتغال زایی کمک می کند باعث افزایش محبت میان افراد می شود.

سوغات اصفهان در همه جا زبانزد است. اصفهان تنوع زیادی از سوغاتی های با کیفیت و چشم نواز دارد. در کنار صنایع دستی  بی نظیر این شهر, شیرینی ها ی اصفهان با طعم بی نظیرشان میان مردم بسیار محبوب هستند.در ادامه چند مورد از محبوب ترین خوراکی های اصیل سوغات اصفهان را معرفی میکنیم.

معرفی انواع سوغات اصفهان

 
انواع سوغات اصفهان عبارتند از:

گز  منحصر به فرد ترین سوغات اصفهان

گز را می توان منحصر به فرد ترین و پر طرفدار ترین سوغات اصفهان دانست. گز اصفهان شهرت جهانی و پیشینه ای کهن دارد. سالهاست که کارگاه های تولید گز در این شهر زیبا مشغول به کار هستند و کام مردم اصفهان و مسافران را شیرین می کنند. گز اصفهان  تنوع زیادی دارد و در ابعاد و بسته بندی های شکیل و با مغز های مختلف تولید می شود تا بتواند پاسخ گوی همه سلایق باشد.

گز لقمه ای، برشی ، آردی، سکه ای، پسته ای، بادامی، انگشت پیچ  انواع معروف گز هستند. کیفیت گز بستگی به مواد اولیه ی به بکار رفته در آن مانند میزان انگبین و نوع گلاب استفاده شده و همچنین درصد مغز داخل آن دارد.

در گذشته گز با شیره درخت انگبین تولید می شده. انگبین ماده مقوی و بسیار شیرینی است که امروزه بسیار کمیاب شده است. به همین دلیل به جای آن از عسل, شیرخشت یا شکر هم استفاده می شود و به همراه  مغزیجات مانند پسته , بادام و گردو, گلاب، گلوکز، سفیده تخم مرغ و بیدمشک مواد تشکیل دهنده گز می باشند. شما می توانید برای خرید گز دردشتی از فروشگاه های اینترنتی آن استفاده کنید.

پولکی طعمی دلچسب کنار چای

پولکی هم مانند گز، مختص اصفهان است. به دلیل اینکه پولکی در قطعه های گرد, شفاف و نازک شبیه سکه درست می شود به این نام معروف شده است. در گذشته پولکی با شیره ای که از تولید نبات باقی می مانده  تولید می شده و به شیره سرکه اضافه می کردند تا شکرک نزند وشفاف شود؛ سپس از طعم دهنده های مختلف استفاده می کردند و مواد را روی سطحی نازک پهن می کردند تا سرد شود و در انتها آن را برش می زدند.

 
معرفی انواع سوغات اصفهان


امروزه  فرایند تولید پولکی پیشرفت یافته و با گذشته متفاوت شده است. یکی از خصوصیات پولکی تنوع بسیار زیاد طعم های آن می باشد. این آبنبات خوشمزه در طعم های مختلف مانند زعفرانی، لیمو عمانی، کنجدی، نارگیلی، پسته ای، عسلی، کاکائویی، زنجبیلی، نعنایی, خشخاشی، دارچینی، هل, پرتقالی, زرشکی،گل سرخ، و شاهدانه تولید می شود. بسته به طعم دهنده ای که داخل پولکی استفاده شده, خواص درمانی متفاوتی برای بدن دارد.  
 
به عنوان مثال پولکی زنجبیلی برای معده درد مفید است. گل سرخ آرامش بخش است. پسته خون ساز است. نارگیل برای پوست و مو و گوارش مفید است.

کنجد هم برای تقویت استخوان ها کاربرد دارد و ضد سرطان است. همچنین به دلیل اینکه پولکی قند کمتری دارد و کمتر به دندان آسیب می زند جایگزین خوبی برای مصرف در کنار چای می باشد. پولکی و نبات اصفهان در فهرست میراث معنوی کشور به ثبت رسیده اند. برای خرید پولکی از دردشتی می توانید از فروشگاه های سطح شهر یا اینترنتی آن استفاده کنید.

نبات اصفهان با طعم های مختلف

مصرف نبات در بین مردم ایران بسیار بالاست و از آن به عنوان شیرین کننده طبیعی و یا در کنار چای و دمنوش استفاده می شود. نبات همچنین در طب سنتی ایرانی هم جایگاه ویژه ای دارد. در شهر اصفهان از قدیم کارگاه های تولید نبات مشغول به فعالیت بوده اند و یکی از با کیفیت ترین نبات های کشور در این شهر تولید میشود. نبات اصفهان در طعم های متنوع نظیر  نعنایی، زعفرانی، آویشن، دارچینی، زیره و لیمویی تولید می شود.

جوز قندی بمب انرژی

جوز قندی یکی از متفاوت ترین و خاص ترین سوغاتی های اصفهان است. تهیه این شیرینی در عین سادگی پیچیده است و نیاز به مهارت دارد. ارزش غذایی آن بسیار بالاست به طوری که بعد از خوردن آن احساس سیری خواهید کرد و به خاطر مواد مورد استفاده در آن قیمت بالایی هم دارد. این شیرینی با هلوی خاصی به نام آلگ درست می شود که فقط در اصفهان پرورش می یابد.کیفیت مواد اولیه مورد استفاده در این محصول بسیار مهم است.  
        
طعم جوز قندی ترش و  شیرین و متفاوت است. برای تهیه آن هلو پوست کنده و بدون هسته را خشک می کنند و سپس داخلش را با مخلوط پودر قند, بادام و گردو, هل و شکر پر می کنند و مجددا خشک می کنند. جوزقندی در گذشته از شیرینی های شب یلدا بوده است و به دلیل مقوی بودن در هوای سرد زمستان استفاده می شده. جوز قندی را با میوه هایی مانند انجیر, گلابی و آلو هم درست می کنند اما نوع اصیل آن با همان هلوی الگ است. 
         

برشتوک طعمی لذیذ

برشتوک یکی از شیرینی های سنتی اصفهان است که با آرد نخودچی یا آرد گندم, پودر قند, روغن و هل درست می شود. برشتوک را به شکل لوزی برش می دهند و با پودر پسته یا بادام  تزئین می کنند. برای تهیه ی برشتوک آرد را تفت داده و سایر مواد را اضافه کرده و در یخچال می گذارند. این شیرینی علاوه بر اصفهان در شهرهای دیگر هم پخته می شود اما در اصفهان طرفداران زیادی دارد. این شیرینی در ایام نوروز بسیار پخته می شود و به دلیل قیمت مناسب گزینه خوبی برای سوغات است.
 
معرفی انواع سوغات اصفهان

شیرینی کرکی نرم و لطیف

شیرینی کرکی در گذشته در شهر نایین پخته می شده. این شیرینی بسیار خوشمزه است و به دلیل بافت نرمش به شیرینی کرکی معروف شده است. شیرینی کرکی هم یکی از شیرینی های ایام نوروز می باشد که به دلیل اینکه در ابعاد کوچک پخته می شود برای پذیرایی مناسب است. این شیرینی از ترکیب آرد برنج، آرد گندم، آرد نخودچی، روغن، پودر هل و پودر قند پخته می شود .

شیرین کرکی ترکیبی است از آرد گندم, آرد نخودچی و آرد برنج که با روغن و پودر قند و هل مخلوط می شود و پخته می شود. روی آن را معمولا با تخم خرفه یا پودر پسته تزیین می کنند تا این شیرینی لذیذ آماده میل کردن شود.

سوهان طعمی متفاوت

سوهان نیز یکی از سوغاتی های خوب شهر اصفهان است. این شیرینی خوشمزه در کنار چای بسیار استفاده می شود و خاطرخواهان بسیاری دارد. از آنجا که ترکیبات آن مواد غنی مانند آرد جوانه گندم می باشند؛ پس بسیار پر خاصیت است. برای خرید سوهان دردشتی می توانید به فروشگاه اینترنتی آن مراجعه نمایید.

خوشبختانه در اصفهان توجه ویژه ای به کیفیت محصولات می شود و بسته بندی های بسیار شکیلی برای سوغاتی مانند طرح های خاتم کاری در نظر گرفته شده است. هر مسافری که به این شهر زیبا می رود حتما زمانی را به گشت و گذار در بازار و خرید سوغاتی های بی نظیر این شهر می گذارند.

تنوع زیاد و کیفیت بالای سوغات اصفهان باعث شده سوغات اصفهان مورد توجه توریست های خارجی قرار بگیرد و همچنین به خارج از کشور نیز صادر شود. امیدواریم شما نیز در سفر خود به اصفهان، از سوغاتی های گفته شده برای عزیزانتان استفاده کنید. از همراهی شما سپاسگزاریم!


مقالات مرتبط
نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما