طرز تهیه سه مدل غذای سنتی اصفهان

اصفهانی‌ها هم حسابی خوش‌خوراکند. کباب درست کردن آنها در شب‌های بهار کنار زاینده‌رود، زبانزد است. اما اصفهانی‌ها به غیر از کباب، غذاهای خوشمزه دیگری می‌خورند. در ادامه چند مورد از غذاهای معروف اصفهان را معرفی می‌کنیم.
چهارشنبه، 24 دی 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: نیر زارع کابدول
موارد بیشتر برای شما
طرز تهیه سه مدل غذای سنتی اصفهان

بریانی

اگر علاقه مند به غذایی خوشمزه، مقوی، پرخاصیت، لذیذ هستید فقط کافیست یکبار بریانی را امتحان کنید. “بریانی” غذایی است که می تواند به عنوان غذایی کامل برای نوجوانان, جوانان و همه باشد.

مواد لازم برای تهیه بریانی
پیاز:  2 عدد

آب :  8 پیمانه

زعفران ساییده شده و حل شده :1 قاشق سوپخوری

نمک، فلفل و زردچوبه :به مقدار لازم

کشک :به مقدار لازم

سبزی نعناع خشک :به مقدار لازم

روغن مایع :به اندازه کافی

نان :به اندازه لازم

دارچین :به مقدار لازم

گوشت سردست و قلوه گاه:1 کیلوگرم

دستور پخت بریانی خوشمزه
مقداری آب داخل قابلمه بریزد تا به جوش بیاید. سپس گوشت را با پیاز و زردچوبه به آب جوش اضافه کنید تا به مدت نیم ساعت بر روی حرارت نیم پز شوند.

بعد گوشت نیم پز شده را از آب جوش بیرون بیاورید و آب گوشت را روی حرارت قرار دهید تا حدود 1/4 پیمانه آز آب آن باقی بماند.

بعد از اینکه  گوشت سرد شد آن را دوباره چرخ کنید و به گوشت چرخ کرده آماده شده ، مقداری نعناع ، نمک ، فلفل و زردچوبه اضافه کنید و خوب ورز دهید.

بعد آن را با کفگیر مخصوص بریانی و یا ماهی تابه ای که چرب شده باشد روی حرارت قرار دهید.

کمی دارچین ، فلفل و زعفران آب شده کف کفگیر بریزید و به اندازه 100گرم از گوشت را روی همه جای آن پهن کنید. مای تابه یا کفگیر را روی حرارت متوسط و مستقیم قرار دهید تا گوشت سرخ و آماده شود.

روی برشی از نان ، کمی از روغن آب گوشت را بریزید تا نان کمی چرب شود. بر روی بریانی آماده شده کمی دارچین بپاشید  تا خوش عطر تر شود.

نکات تکمیلی در مورد بریانی
بریانی جزو غذای محلی - اصفهان میباشد.

زمان آماده سازی مواد اولیه و مایحتاج آن حدودا 5دقیقه

و زمان پخت و انتظار آن در حدود 1 ساعت و 30دقیقه میباشد .

بریانی را می توانید در وعده نهار - شام - سرو کنید .

همچنین میتوان در ماه رمضان به عنوان سحری - میل کرد .

توجه نمایید مقدار مواد اولیه و دستور تهیه برای 6 نفر مناسب میباشد .1

طرز تهیه سه مدل غذای سنتی اصفهان


خورش ماست

خورش ماست اصفهانی یکی از دسرهای خوشمزه و پر طرفدار ایرانی است که اصالتا متعلق به شهر اصفهان است. جالب است بدانید که این خورشت اصیل ایرانی تنها خورشتی است که به صورت دسر سرو می شود.

مواد لازم خورش ماست
پیاز متوسط ۱ عدد

شکر نصف پیمانه متوسط

گلاب ۱ قاشق سوپخوری

مغز گردو ۱ قاشق غذاخوری

خلال بادام ۱ قاشق غذاخوری

خلال پسته و زرشک برای تزیین

ماست پر چرب ۳ پیمانه متوسط

گوشت گردن گوسفند ۲۵۰ گرم

زعفران دم کرده ۱ قاشق سوپخوری

نمک ، فلفل سیاه و زردچوبه به اندازه کافی

طرز تهیه خورش ماست
برای تهیه خورش ماست اصفهانی ابتدا یک قابلمه مناسب را پر از آب کنید و روی حرارت قرار دهید سپس پیاز را پس از گرفتن پوست از وسط نصف کنید و به قابلمه اضافه کنید. در ادامه گوشت گردن را به همراه کمی زردچوبه اضافه کنید و با حرارت زیاد اجازه دهید گوشت گردن مغز پخت شود.

پس از اینکه گوشت گردن به خوبی پخت ، قابلمه را از روی حرارت بردارید و گوشت را از قابلمه خارج کنید. استخوان های موجود در گوشت را با دقت خارج کنید ، سپس گوشت را داخل یک ظرف مناسب بریزید ( ترجیحا ظرف مسی ).

این مرحله مهم ترین مرحله پخت خورش ماست است و باید به خوبی آنرا انجام دهید. در این مرحله باید آنقدر گوشت را بکوبید تا رنگش مایل به سفید و کش دار شود. اگر این کار را به خوبی انجام دهید خورش ماست شما کشدار و منسجم می شود.

در مرحله بعدی یک قابلمه مناسب انتخاب کنید و ماست پر چرب را به همراه شکر داخل قابلمه بریزید. در ادامه مواد را به خوبی مخلوط کنید سپس قابلمه را روی حرارت ملایم قرار دهید و مداوم هم بزنید تا ماست حباب بزند و نزدیک به جوشیدن باشد.

پس از اینکه ماست به جوش آمد گوشت کوبیده شده را به قابلمه اضافه کنید و هم زدن را ادامه دهید تا مواد یکدست شوند. پس از اینکه گوشت با دیگر مواد به خوبی مخلوط شد ، مغز گردو را به همراه خلال بادام ، زعفران دم کرده ، گلاب و مقداری نمک اضافه کنید.

چند دقیقه دیگر مواد را هم بزنید تا یکدست شوند سپس از روی حرارت بردارید و در ظرف مورد نظرتان بکشید. خورش ماست را با خلال پسته و زرشک تزیین کنید و به مدت حداقل ۱۲ ساعت در یخچال قرار دهید سپس سرو کنید.

یکی دیگر از نکات جالب در مورد خورش ماست این است که این خورش بر خلاف دیگر خورش های معروف ایرانی به صورت سرد سرو می شود. در صورت تمایل می توانید از زرده تخم مرغ و خامه هم برای خوشمزه تر شدن خورش ماست استفاده کنید.2

طرز تهیه سه مدل غذای سنتی اصفهان


یخنی لوبیا

یخنی لوبیا که به آبگوشت لوبیا نیز معروف است، یکی از غذای محلی استان اصفهان محسوب می‌شود. این غذا به دلیل خوشمزگی طرفداران زیادی دارد و در فصول سرد سال مصرف بیشتری دارد.

مواد لازم (برای سه الی چهار نفر)
گوشت بی‌استخوان گوسفندی: ۲۵۰ گرم

گوشت قلوه‌گاه: ۲۵۰ گرم

سبزی شامل تره، جعفری و شنبلیله: ۵۰۰ گرم

لوبیا سفید: یک لیوان پر

برنج خرده: یک استکان

سیب‌زمینی: یک عدد متوسط

نمک و زردچوبه: به میزان لازم

مراحل تهیه یخنی لوبیا
برای طرز تهیه یخنی لوبیای اصفهان، ابتدا لوبیاها را از شب قبل خیس کنید، سپس پیاز را نگینی خردکنید و باکمی روغن تفت بدهید.

سپس گوشت را اضافه کنید و آن را با پیازها تفت بدهید. پس‌ازآن لوبیاها را هم اضافه کنید و روی آن آب بریزید و اجازه بدهید بجوشد. زمانی که جوشید، کف روی آن را بگیرید و در قابلمه را بگذارید و اجازه بدهید باهم بپزند.

زمانی که لوبیاها پخت تا حدی که راحت با دست له شوند، برنج و سیب‌زمینی پوست گرفته‌شده و سبزی‌ها را اضافه کنید. سپس مقداری نمک و زردچوبه و فلفل به آن اضافه کنید و اجازه بدهید همه مواد باهم خوب بپزند.

زمانی که پخت همه مواد صورت گرفت، دنبه را بکوبید و سپس هنگامی‌که داخل قابلمه آبی نباشد، آب‌گوشت را به آن اضافه کنید.

در انتها نیز همه مواد را باهم خوب بکوبید. برای این‌کار ترجیحاً از گوشت‌کوب برقی استفاده نکنید زیرا کوبیدن با گوشت‌کوب برقی آن را خوشمزه نمی‌کند و سبزی‌ها اطراف تیغه آن می‌چرخد.3


پی نوشت:
1.www.namnak.com
2.www.parsiday.com
3.www.iranlover.ir


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.