خودرن دنبه حیوانی خوب یا بد؟

روغن دنبه جز روغن های حیوانی است که مصرف آن خواص بی شماری را برای سلامتی به همراه دارد، اما در مصرف آن نباید زیاده روی کرد در ادامه با فواید، خواص آن آشنا خواهید شد.
يکشنبه، 25 خرداد 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: نیر زارع کابدول
موارد بیشتر برای شما
خودرن دنبه حیوانی خوب یا بد؟
روغن حیوانی از چربی شیر گاو, گوسفند و بز به دست می آید ، روغن حیوانی شبیه کره حیوانی است که دارای خواص و فواید فراوانی برای سلامتی بدن است . روغن حیوانی کاملا از چربی درست شده است.

بنابراین مصرف زیاد آن می تواند عوارض منفی ای برجای بگذارد ، بنابراین باید مراقب مقدار مصرفی تان باشد . اگر از بیماری هایی مانند فشار خون ، چربی ، قند خون و... رنج می برید مقدار این روغن را کم کنید و روغن های گیاهی را جایگزین آن کنید.1


خواص روغن حیوانی

روغن حیوانی خواص بیشماری را برای بدن دارد که عبارتند از :

روغن حیوانی سرشار از ویتامین های محلول در چربی A و E است و غنی از K2 و CLA (Conjugated linoleic acid) است.

اسید آراشیدونیک موجود در روغنهای حیوانی سبب افزایش HDL و کاهش LDL می شود.

روغن حیوانی موجب کاهش التهاب و همچنین بیماری های قلبی می شود.

روغن حیوانی غنی از اسیدهای چربی است که مستقیما توسط کبد جذب و به عنوان منبع انرژی بدن استفاده می شوند.

روغن حیوانی در کنترل وزن و تولید انرژی بدن بی نظیر است.

اسیدهای چرب موجود در روغن حیوانی موجب کاهش وزن می شودو به سوزاندن چربی کمک می کند.

این روغن سرشار از بوتریک اسید است.

مقادیر کافی از اسید بوتریک از سلول های T کشنده پشتیبانی کرده و یک سیستم ایمنی قدرتمند را به بدن هدیه می کند.

استفاده از بوتیریت دردو شکل مکمل خوراکی و تنقیه بیماری های التهابی روده مانند کولیت اولسراتیو و کرون را درمان می کند.

روغن حیوانی موجب افزایش ترشح اسید معده و بیشتر شدن گوارش غذا می شود.

مصرف روغن حیوانی به استخوانسازی کمک می کند.

مصرف روغن حیوانی سبب کاهش غلظت خون می شود.

مصرف روغن حیوانی منجر به کاهش چربیهای شکمی می شود.

مصرف روغن حیوانی سبب طول عمر بیشتر افراد و سلامت قلبی آنها می شود.

مصرف روغن حیوانی شادابی و سفیدی پوست را به همراه دارد.1


جایگزین مناسب برای روغن حیوانی

همانگونه که اشاره نمودیم روغن حیوانی خواص زیادی برای سلامتی دارد اما این در صورتی است که به اندازه مصرف شود . رعایت اعتدال، نکته کلیدی در تغذیه مناسب است و تغذیه ی مناسب بر اساس تنوع و تعادل غذایی استوار است.چنانچه بیش از 10 درصد از روغن های حیوانی در روز استفاده شود، مصرف کنندگان این نوع روغن دچار گرفتاری عروق، بیماری قلبی و بالارفتن کلسترول خون می شوند ودیگر مشکلات خونی مانند قند خون، فشار خون، چربی خون برایشان پیش می آید. پس بهتر است برای مصارف روزانه از روغن های دیگری استفاده نمود .

درصد انرژی روزانه ما از طریق چربی و روغن ها تامین شود اما باید مشخص شود که از چه چربی استفاده می شود تا زیان آور نباشد. توصیه می شود که از این 30 درصد روغن مصرفی، 10 درصد چربی اشباع، 10 درصد روغن زیتون و 10 درصد از روغن های مایع گیاهی آفتابگردان، هسته انگور یا سویا باشد.

بعضی روغن ها مانند روغن های گیاهی آفتابگردان، کانولا، روغن زیتون و... بهتر از انواع دیگر هستند و می توان آنها را جایگزین روغن های حیوانی کنید.1

روغن دنبه یکی از روغن های طبیعی است که از پی یا چربی گوسفند در قسمت دم او تهیه می شود. روغن دنبه یکی از روغن های حیوانی است که در طب سنتی خواص درمانی بالایی برای آن ذکر شده است. به طوریکه تا چند دهه پیش قیمت دنبه از گوشت گرانتر بوده است.

اما در طب جدید و با توجه به نحوه زندگی بدون تحرک امروز، مصرف روغن دنبه بایستی همراه با ملاحظاتی انجام شود.2

یک متخصص تغذیه در واکنش به گرایش زیاد برخی افراد به مصرف دنبه حیوانی گفت: اگرچه استفاده محدود از «دنبه حیوانی» خالی از فایده نیست، اما مصرف بیش از حد آن موجب بروز مشکلات جدی برای سلامت افراد می‌شود.

دکتر ضیاءالدین مظهری، متخصص تغذیه می‌گوید: بدن به تمام انواع روغن‌ها احتیاج دارد، اما به نسبت معینی باید از آن استفاده کرد. در گذشته ۴۰ تا ۴۵ درصد انرژی مورد نیاز از طریق مصرف چربی‌ها دریافت می‌شد، اما امروزه به این نتیجه رسیده‌اند که می‌توان سطح مقدار انرژی حاصل از درشت مغذی‌ها را به ۲۰ تا ۲۵ درصد کاهش داد. با این کاهش انتظار می‌رفت از آمار بیماری‌های قلبی و عروقی کاسته شود، اما متأسفانه با وجود برآوردهای صورت گرفته، این اتفاق رخ نداد و این بار بجای چربی‌ها، منابع قندی تصفیه شده و فست فودها وارد عرصه تغذیه مردم شدند که آثار تخریبی و مضر بسیار گسترده‌ای بر سلامت انسان‌ها دارد. در نتیجه، رفته رفته به میزان بیماری‌ها افزوده شد و هم اکنون آمار بیماری‌های غیرعفونی بیش از بیماری‌های عفونی است.

وی با اشاره به این که قسمتی از ترکیبات دنبه که به آن «تالو» می‌گویند برای بدن مفید است، ادامه داد: با این حال، نباید میزان استفاده از آن از هفت درصد تجاوز کند که اگر به همین میزان از دنبه استفاده کرد، حتی موجب کاهش کلسترول بدن نیز می‌شود.

کلسترول گرچه جزو ترکیبات بسیار مورد نیاز بدن است که البته ۸۰ درصد آن توسط خود کبد ساخته می‌شود تا هورمون‌های مهم بدن را که پایه استروئیدی دارند، بسازد، اما فراتر از آن منجر به افزایش کلسترول «توتال» که در بردارنده LDL، HDL و VLDL است می‌شود. در نتیجه اگر به استفاده از روغن‌های حیوانی بسنده شود، اگرچه ترانس ندارند، اما موجب افزایش LDL که کلسترول ناسالم بدن است می‌شود و زمینه را برای ابتلای فرد به بیماری مهلک فشار خون فراهم می‌کند.

نائب رئیس انجمن علمی پیشگیری و درمان چاقی ایران یادآور شد: فشار خون، بیماری بدون علامت و مرگبار است و متأسفانه زمانی فرد متوجه آن می‌شود که یا کلیه‌اش را از دست داده، یا چشمش آسیب دیده و یا قلبش به مرحله‌ای از نارسایی رسیده که برگشت ناپذیر است.

مظهری با اشاره به شرایط خاص گذشته و مصرف دنبه گفت: این که درگذشته روغن حیوانی بیش از حد استفاده می‌شد و افراد هم سالم بودند، علت این بود که فعالیت زیادی داشتند و هوا نیز سالم بود، اما شرایط فعلی با گذشته بسیار تفاوت کرده است. بنابراین برای داشتن یک زندگی سالم باید سه اصل طلایی تغذیه یعنی تعادل، تنوع و تناسب را مورد توجه قرار دهیم. تناسب یعنی افراد بسته به سن و جنس به تغذیه مشخصی نیاز دارند و در تعادل نیز در عین این که از غذا خوردن لذت می‌بریم و گرسنگی را مرتفع می‌کنیم، باید در حد متعادلی حاوی انواع ویتامین‌ها، مواد معدنی، ریزمغذی‌ها، و فیبرهای محلول و غیر محلول و آنتی اکسیدان‌ها باشد.

وی تأکید کرد: این که اطلاعات غلطی بنام طب اسلامی و سنتی در جامعه اشاعه می‌دهند، نوعی سودجویی است و عده‌ای سودجو سلامت مردم را هدف قرار می‌دهند. افراد باید به آموزه‌هایی که در مورد سلامت از رسانه‌ها داده می‌شود، توجه کنند.3

پی نوشت:
1.www.namnak.com
2.www.beytoote.com
3.www.jadidtarin.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.