هرآنچه که باید راجع به آزمایش هولتر فشار خون بدانیم

هولتر‌ مانیتور دستگاهی کوچک و مجهز به باتری است که برای سنجش فعالیت قلب به کار می‌رود و تعداد ضربان و ریتم قلب را می‌سنجد. پزشک به‌ جا‌ی استفاده از الکتروکاردیوگرام (EKG) که کار‌برد‌ی روتین دارد، ممکن است استفاده از هولتر‌ مانیتورینگ را توصیه کند تا اطلاعات بیشتر‌ی درباره‌ی کار‌کرد قلب فرد بیمار کسب کند.
جمعه، 8 مرداد 1400
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: لیلا معصومی
موارد بیشتر برای شما
هرآنچه که باید راجع به آزمایش هولتر فشار خون بدانیم

آزمایش هولتر فشار خون چیست؟

نظارت و پایش فشار خون که با عنوان آزمایش هولتر فشار خون شناخته می شود، شیوه تشخیصی نسبتاً جدید برای ارزیابی فشار خون بیماران به صورت ممتد است.

تعیین نوع فشار خون بالا در بیمار، می تواند گزینه های بهتری برای درمان را پیش روی متخصصین قلب و عروق قرار دهد.

هولتر فشار خون به پزشک این امکان را میدهد تا به جای آنکه تنها وقتی در مطب حضور دارید، در طول زندگی روزمره و معمول فشار خون شما را ارزیابی کند.

و در تصمیم گیری  در مورد اینکه آیا بیماری واقعا دارای فشار خون بالا است، بسیار مفید است.

هولتر فشار خون آزمایشی غیر تهاجمی و سرپایی است که جهت ثبت تغییرات فشار خون بیمار در مطب خانم دکتر آرزو خسروی انجام می شود.1
 

قبل از انجام آزمایش هولتر مانیتورینگ ریتم

اگر پزشک استفاده از هولتر مانیتور را برای شما توصیه کرده باشد، طی جلسه مشاوره با پزشک، دستگاه برای شما نصب و فعال می شود. اکثر مانیتورها قابلیت قطع و وصل مجدد را ندارند و طی انجام تست باید کاملا خشک باقی بمانند، بنابراین قبل از نصب دستگاه بهتر است دوش بگیرید، مگر این که پزشک شما را از دوش گرفتن منع کرده باشد.

یک تکنسین الکترودها را بر روی سینه شما نصب می کند تا ضربان قلب شما را دریافت کند. اندازه ی این الکترودها به کوچکی یک سکه است. برای اطمینان از چسبیدن الکترودها، ممکن است موهای بخشی از سینه ی مردان تراشیده شود. سپس تکنسین این الکترودها را با استفاده از چند سیم به دستگاه متصل کرده و طریقه ی پوشیدن و انتقال داده ها را به شما یاد می دهد.

دستگاه هولتر مانیتور تقریبا به اندازه ی یک دسته کارت است. به شما گفته می شود که باید تمام فعالیت های روزانه ی خود را ثبت کنید. همچنین ثبت هر گونه علائمی مانند تپش قلب، تنگی نفس، درد قفسه سینه و یا احساس سبکی در سر حائز اهمیت است. معمولا برای سهولت در ثبت فعالیت ها، فرمی به شما داده می شود. پس از نصب هولتر مانیتور و آشنایی با نحوه ی پوشیدن و ثبت اطلاعات می توانید مطب پزشک را ترک کنید و به فعالیت های روزمره ی خود بپردازید.3

هرآنچه که باید راجع به آزمایش هولتر فشار خون بدانیم

در حین انجام تست هولتر مانیتورینگ

تست هولتر مانیتورینگ یک تست بدون درد و غیرتهاجمی است. می توانید به راحتی الکترودها و سیم ها را زیر لباس پنهان کنید و دستگاه مانیتور را به کمربند و یا ساس بند خود وصل کنید. پس از شروع تست نباید دستگاه را خاموش کنید، این دستگاه باید همیشه روشن بوده و به بدن متصل باشد؛ حتی در هنگام خواب.

در هنگام استفاده از هولتر مانیتور، می توانید فعالیت های روتین خود را انجام دهید. مدت زمان انجام این تست را پزشک تعیین می کند و ممکن است بین ۲۴ تا ۴۸ ساعت و یا ۷ روز باشد. در طی انجام این تست، حتما باید فعالیت های روزانه ی خود را یادداشت کنید، این که چه فعالیتی انجام می دهید و در چه ساعتی مشغول انجام این فعالیت هستید.

همچنین باید تمام علائمی (مانند درد قفسه سینه، تنگی نفس)  که احساس می کنید را یادداشت کنید. پزشک یادداشت های شما را با داده های ثبت شده مورد تطبیق و بررسی قرار می دهد تا به تشخیص بهتری از وضعیت شما برسد.3
 

هولتر فشار خون چگونه کار می کند ؟

کنترل فشار خون سرپایی با دستگاه خاصی انجام می شود که متشکل از یک فشار سنج است که روی بازوی شما قرار می گیرد و به یک دستگاه ضبط کوچک که روی کمربند خود می بندید متصل است. شما دستگاه هولتر را به مدت یک یا دو روز به خود وصل می کنید که فشار خون شما را به طور دوره ای (معمولاً در فواصل ۱۵ دقیقه ای یا ۳۰ دقیقه ای) و در طول فعالیت های روزمره و هنگام خواب ثبت می کند.

بنابراین هولتر فشار خون سابقه کاملی از فشار خون شما برای یک دوره یک یا دو روزه در اختیار پزشک متخصص قلب و عروق قرار می دهد.

اطلاعاتی که هولتر فشار خون ارائه می دهد با اطلاعاتی که پزشک با فشار خون شما در مطب به دست می آورد دو تفاوت اساسی دارد.

تفاوت در این نکته است که، بیمار حین مراجعه به مطب پزشک یک الی دو مرتبه میتواند فشار خون را اندازه گیری کند در صورتی که با استفاده از روش پایش فشار خون به وسیله دستگاه هولتر فشار، هر ساعت دو مرتبه فشار خون بیمار اندازه گیری و ضبط می شود و همچنین فشار خونی که در مطب اندازه گیری می شود در حالت استراحت بیمار است.

در حالی که آزمایش هولتر، فشار خون شما را در طیف وسیعی از موقعیت ها و فعالیت ها از دویدن تا خواب گزارش می کند.  طبیعی است که فشار خون فرد در طی بسیاری از فعالیت هایی که معمولاً در یک روز انجام می دهد، دچار نوسانات زیادی شود.

بنابراین، بر خلاف فشار خون شما در مطب پزشک، دستگاه هولتر فقط یک مقدار را برای فشار خون سیستولیک و دیاستولیک گزارش نمی کند که ظاهراً نشان دهنده فشار خون رسمی شما است. درعوض، طیف وسیعی از مقادیر متغیر را در طول یک روز یا بیشتر گزارش می کند.1
 

استنباط نتایج هولتر مانیتور

فرد پس از سپری‌کردن بازه زمانی توصیه‌شده، به مطب پزشک می‌رود تا هولتر‌ مانیتور را از بدنش جدا کند. پزشک فعالیت یاد‌داشت شده در دفتر‌چه را می‌خواند و نتایج هولتر‌ مانیتورینگ را بررسی می‌کند. طبق نتایج تست شاید لازم باشد که فرد قبل از تشخیص مشکلش، آزمایش بیشتر‌ی انجام دهد.

هولتر‌ مانیتور در بدن فرد‌ی که برای ریتم غیر‌طبیعی قلبش دارو مصرف می‌کند ممکن است نشان‌ دهد که دارو تأثیر‌ی نداشته است یا دوز مصرفی دارو باید تغییر کند. بنا‌بر‌این در تشخیص آریتمی بدون درد و نا‌شناخته‌ی فرد نیز سود‌مند خواهد بود.

اتصال هولتر‌ مانیتور به بدن، فاقد هر نوع درد‌ی است و یکی از بهترین راه‌ها برای تشخیص مشکلات احتمالی قلبی یا دیگر نتایج است.2

هرآنچه که باید راجع به آزمایش هولتر فشار خون بدانیم

موارد کاربرد هولتر مانیتورینگ

EKG آزمایشی پزشکی برای سنجش ضربان و ریتم قلب است. این تست به بررسی اختلالات دیگر مؤثر در عملکرد طبیعی قلب نیز می‌پردازد. در زمان انجام تست، الکترود‌ها رو‌ی قفسه‌ی سینه قرار می‌گیرند تا ریتم قلب بررسی شود.

از آنجا ‌که در تست EKG، دستگاه برای مدت بسیار کوتاهی به بدن فرد متصل می‌شود، ممکن است آریتمی قلبی وی نشان داده نشود. امکان دارد که ریتم غیر‌ طبیعی قلب و دیگر علائم قلبی در این زمان اتفاق بیفتد.

ثبت این رویداد‌ها، پایش بلند‌مدت‌تر‌ی را می‌طلبد. هولتر‌ مانیتور در طی فرآیند طولانی‌تر‌ چگونگی عملکرد قلب را به پزشک نشان می‌دهد. با ثبت این علائم پزشکی در مانیتور دستگاه، پزشک می‌تواند تشخیص دهد که قلب اکسیژن کافی دریافت می‌کند. یا اینکه تکانه‌ها‌ی الکتریکی قلب به تأخیر می‌افتند یا زود‌تر رخ می‌دهند. تکانه‌ها‌ی نا‌منظم، ممکن است دلالت بر آریتمی یا ریتم غیر‌طبیعی قلب داشته باشند.

پزشک با وصل کردن دستگاه به بدن فرد‌ی که قبلاً به ‌دلیل مشکلات قلبی تحت درمان قرار گرفته است، می‌تواند تشخیص دهد که دارو تأثیر‌گذار بوده است یا اینکه باید تغییراتی صورت گیرد. همچنین این دستگاه به پزشکان کمک می‌کند تا بتوانند دلیل وجود علائم دیگر تپش نا‌منظم قلب مانند سر‌گیجه، ضعف و یا احساس تپش یا پرش قلب را بیابند.2
 

عوارض استفاده از دستگاه هولتر مانیتور

استفاده از دستگاه هولتر مانیتور هیچ خطری ندارد، مگر بروز احساس ناراحتی و یا تحریک پوستی در قسمتی که الکترودها قرار می گیرند. فقط باید مراقب باشید که این دستگاه خیس نشود، چرا که این دستگاه ضد آب نیست و در صورت خیس شدن دچار مشکل می شود.

در نتیجه، در طی مدتی که از هولتر مانیتور استفاده می کنید، نباید حمام یا شنا کنید. اگر از یک هولتر مانیتور بی سیم استفاده میکنید، نحوه ی قطع و وصل کردن سنسورها و مانیتور به شما یاد داده می شود تا بتوانید دوش بگیرید.

دستگاه های هولتر مانیتور تحت تاثیر وسایل برقی قرار نمی گیرند، ولی در حین استفاده از این دستگاه از به کارگیری ابزاری مانند فلزیاب، جاروبرقی، آهن ربا، ماکروویو، پتو برقی، تیغ برقی و مسواک برقی خودداری کنید، چرا که این ابزارها می توانند سیگنال های الکترودهای هولتر مانیتور را قطع کنند. همچنین، همواره از تلفن همراه یا پخش کننده های موسیقی قابل حمل نیز حداقل ۶ اینچ فاصله بگیرید.3

پینوشتها
1.www.drakhosravi.com
2.www.darmankade.com
3.www.ghalbe-salamat.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.