آزمایشات ضروری چکاپ که خانم ها باید انجام دهند

یکی از کارهای لازم برای حفظ سلامتی، انجام آزمایشات لازم برای زنان و غربالگری منظم است؛ که می‌تواند مشکلات بالقوه را در اوایل راه تشخیص داده و حتی ممکن است زندگی فرد را نجات دهد.
شنبه، 9 مرداد 1400
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
آزمایشات ضروری چکاپ که خانم ها باید انجام دهند
هر زن باید در طول زندگی عادت‌های سالم را برگزیند. یکی از این عادت‌های سالم، برنامه ریزی برای انجام آزمایشات لازم برای زنان است.هر زن باید در طول زندگی برای عادت‌های سالم – ورزش منظم، مدیریت استرس و انتخاب غذاهای مناسب، برنامه‌ریزی لازم را بکند. یکی از کارهای لازم برای حفظ سلامتی، انجام آزمایشات لازم برای زنان و غربالگری منظم است؛ که می‌تواند مشکلات بالقوه را در اوایل راه تشخیص داده و حتی ممکن است زندگی فرد را نجات دهد.

هنگامی که بیماری زود تشخیص داده شود، می‌توان از عوارض آن جلوگیری و برای بهبود کیفیت زندگی تلاش کرد. در این مقاله با آزمایشات لازم برای زنان آشنا می‌شویم؛ که با انجام آنها می‌توان از بسیاری از بیماری‌ها آگاه شد و درمان آنها را آغاز کرد.
 

به چه پزشکی مراجعه باید کرد؟

برای انجام و تجویز آزمایشات لازم برای زنان، شما می‌توانید به پزشک متخصص زنان و زایمان مراجعه کنید. شما می‌توانید از لیست موجود در سامانه دکتر دکتر نسبت به انتخاب پزشک متخصص زنان و زایمان در سطح کشور اقدام کنید.
 

آزمایشات لازم برای زنان

ما در این مقاله به مهم‌ترین آزمایشات لازم برای زنان می‌پردازیم. برای انجام این آزمایشات لازم برای زنان با پزشک متخصص زنان و زایمان خود مشورت کنید. از آنجا که این تست‌ها به عنوان پیشگیری و غربالگری در نظر گرفته می‌شوند، بسیاری از بیمه‌ها آنها را پوشش می‌دهد.

البته با اینکه انجام آزمایشات لازم برای زنان برای تعیین و میزان سلامتی آنان حیاتی هستند، هزینه برخی از آنها نیز به نسبت بالا است. پس قبل از قرار ملاقات با پزشک و انجام آزمایشات، موارد پوشش شرکت بیمه خود را چک و بررسی کنید.
 

تست فشار خون

اگر فشار خون شما کمتر از 120/80 میلیمتر جیوه (mmHg) باشد، باید از سن 20 سالگی به بعد حداقل سالی یک یا دو بار آن را بررسی کنید. در افرادی با شرایطی مانند چاقی که باعث افزایش خطر ابتلا به فشار خون بالا می‌شود، این عمل به چند بار در سال تغییر می‌کند. اگر بیماری قلبی یا زمینه‌ای دارید، باید این عمل را مداوم انجام دهید.

آزمایشات ضروری چکاپ که خانم ها باید انجام دهند

تست بررسی کلسترول

انجام این تست یک ابزار برای ارزیابی خطر ابتلا به بیماری قلبی یا سکته قلبی است. اگر در سن 20 سالگی یا بالاتر هستید، باید حداقل یک‌بار در سال، سطح کلسترول خود را اندازه‌گیری کنید. سطح کلسترول شما باید در حد مطلوب کمتر از 200 میلی گرم در دسی لیتر باشد (mg / dl). اگر در معرض خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی یا سکته هستید، با توجه به اینکه چقدر باید این آزمایش را انجام دهید، با پزشک خود مشورت کنید.

آزمایشات ضروری چکاپ که خانم ها باید انجام دهند

تست ماموگرام

ماموگرافی، روشی برای تشخیص سرطان سینه است. از سن ۵۰ سالگی، زنان هر دو سال یک‌بار باید یک ماموگرافی داشته باشند. با این حال، انجمن بین الملی سرطان توصیه می‌کند که زنان از سن ۴۵ سالگی باید این آزمایش را به صورت سالانه انجام دهند اگر سابقه خانوادگی سرطان سینه یا سایر نگرانی‌ها را دارید، با پزشک خود درباره شروع غربالگری و ماموگرافی صحبت کنید.

آزمایشات ضروری چکاپ که خانم ها باید انجام دهند

واکسیناسیون بر علیه بروز سرطان دهانه رحم

با وجود این که تاکنون درمان قطعی در مورد سرطان شناخته نشده است. اما برخی یافته ها نشان دادند که شیوع بیماری های عفونی مجاری تناسلی در خانم های زیر 25 سال می تواند در افزایش خطر بروز این بیماری موثر باشند. به همین دلیل توصیه برخی از متخصصان سلامت تجویز واکسن های ضد بیماری های سوزاک و سیفلیس در دختران زیر 26 سال می باشد.
 

 تست تراکم استخوان

یکی دیگر از آزمایشات لازم برای زنان، انجام تست تراکم استخوان است. زنان باید برای بررسی پوکی استخوان، تست تراکم استخوان را از سن یائسگی به بعد انجام دهند. افرادی که دارای عوامل خطر پوکی استخوان، مانند شکستگی یا وزن کم هستند، باید قبل از سن یائسگی آن را انجام دهند. برای این آزمون که اسکن DEXA نامیده می‌شود، شما روی یک میز قرار می‌گیرید در حالی که یک دستگاه اشعه ایکس با دوز کم، عکس‌هایی از استخوان‌ها می‌گیرد. فراوانی این غربالگری بسته به تراکم استخوان و سایر عوامل خطر متفاوت است.
 

 پاپ اسمیر

از سن ۲۱ سالگی تا سن ۶۵ سالگی، هر سه سال یک ‌بار باید آزمایش پاپ اسمیر را انجام دهید. در پاپ اسمیر، دکتر شما با استفاده از یک اسپکولوم، سلول‌ها را از گردن رحم با یک قلم کوچک می‌گیرد و این سلول‌ها را برای تغییراتی که ممکن است منجر به سرطان دهانه رحم شود، بررسی می‌کند. اگر شما ۳۰ سال یا بیشتر دارید، می‌توانید هر پنج سال یک بار آن را آزمایش کنید.

آزمایشات ضروری چکاپ که خانم ها باید انجام دهند

 تست‌های قند خون

تست خون یکی دیگر از آزمایشات لازم برای زنان است. از سن حدود ۴۵ سالگی، زنان باید هر سه سال یک‌بار آزمایش گلوکز خون را برای بررسی دیابت یا پیش دیابت انجام دهند. محدوده آزمون‌های طبیعی می‌تواند متفاوت باشد. اگر چاق هستید یا سابقه خانوادگی دیابت دارید یا نژاد خاصی دارید، باید انجام این تست را زودتر شروع کنید. دکتر شما می‌تواند به شما در تعیین استراتژی کمک کند.

آزمایشات ضروری چکاپ که خانم ها باید انجام دهند

تست سرطان کولون

غربالگری سرطان کولون که در مطب یا بیمارستان انجام می‌شود، باید در سن ۵۰ سالگی شروع شود. در این آزمایش، شما یک سیگموئیدوسکوپی خواهید داشت. انجام این عمل هر پنج سال یک بار توصیه می‌شود. اگر بیماری‌های زمینه‌ای دارید با پزشک خود برای تعیین زمان انجام این تست مشورت کنید.
 

مشکلات تیروئید

انجام این تست برای، افراد دارای سابقه خانوادگی اختلالات تیروئید یا کسانی که خستگی ناگهانی، افزایش وزن (از دست دادن) و افسردگی دارند، اجباری و جزء آزمایشات لازم برای زنان محسوب می‌شود. روند انجام این تست، یک آزمایش خون است که سطح هورمون تحریک کننده تیروئید (TSH) را بررسی می‌کند.  توصیه می‌شود هر پنج سال یک‌بار این آزمایش را انجام دهید.
 

سرطان تخمدان

 زنانی که سابقه خانوادگی سرطان تخمدان یا درد لگن دارند، باید این تست را انجام دهند. یک سونوگرافی واژینال که در آن یک اسکنر اولتراسوند به شکل باتوم به داخل واژن وارد می‌شود تا هر گونه رشد یا کیست در تخمدان‌ها را جستجو کند. زمان انجام این تست بسته به نظر پزشک متخصص است.
 

آزمایش ادرار

انجام آزمایش ادرار از نظر عفونت ادراری در خانم‌های باردار ضروری است. برای خانم‌های حامله طبیعی معمولا انجام دو بار سونوگرافی جنینی در طی ۹ ماه حاملگی توصیه می‌شود که یکی در هفته ۱۱ تا ۱۳ حاملگی و دیگری در ابتدای سه ماهه سوم است. در فرد با حاملگی نرمال انجام آزمایش غربالگری از نظر ناهنجاری کروموزومی ضروری است.
 

تست کم خونی

آزمایش کم‌خونی  به ویژه در فردی که کم‌خونی ژنتیکی دارد لازم است. مثلا تالاسمی مینور (چون این افراد در ظاهر طبیعی هستند، ولی حامل ژن بیماری‌اند و اگر با فرد مشابه خود ازدواج کنند بیماری ژنتیکی را در نسل خود تشدید خواهند کرد؛ ‌بنابراین لازم است بدانند که تالاسمی مینور دارند که با فرد مشابه خود ازدواج نکنند).

همچنین به علت از دست دادن خون در زمان قاعدگی، انجام این تست جزء آزمایشات لازم برای زنان محسوب می شود. پزشک برای اطمینان از کم خون نبودن فرد باید این آزمایش را تجویز کند.

آزمایشات ضروری چکاپ که خانم ها باید انجام دهند

تست سرطان پوست

برای تشخیص سرطان های پوستی، معاینه کامل پوست بدن لازم است. انجمن بین الملی سرطان توصیه می کند بین سنین ۲۰ تا ۴۰ سالگی هر ۳ سال یک بار و پس از ۴۰ سالگی هر سال باید معاینه پوست انجام شود تا با بررسی وضعیت سلامت پوست و در صورت بروز مشکل، بیماری در مراحل اولیه تشخیص داده شود و بلافاصله فرد تحت درمان قرار بگیرد.

عوامل خطر شامل موارد زیر است:

* قرار گرفتن در معرض نور آفتاب به مقدار زیاد
* سابقه خانوادگی سرطان پوست
* پوست روشن
* وجود چندین خال غیرمعمول
* سابقه آفتاب سوختگی، به ویژه در اوایل زندگی
 

تست تشخیصی ایدز یک آزمایش لازم برای زنان

در دنیای امروزی بیماریی ایدز به عنوان بیماریی که درمان قطعی ندارد و می تواند سیستم ایمنی را تضعیف نماید، شناخته می شود. دو راه اصلی برای بروز ایدز شناخته شده یکی انجام رفتارهای پرخطر جنسی و دیگری تزریق خون آلوده. به همین دلیل متخصصان سلامت توصیه می کنند که بهتر است هر فردی در طول دوران زندگی خود حداقل یک‌بار تست تشخیصی ایدز را انجام دهد. این مورد برای زنان از اهمیت بالاتری برخوردار می باشد. چون که اگر خانمی حامل ویروس ایدز باشد، می تواند آن را به راحتی در طول دوران بارداری به نوزاد خود انتقال دهد و صاحب فرزندی شود که از بدو تولید مبتلا به بیماری ایدز می باشد.
 

تست آب سیاه چشم

تست آب سیاه چشم یکی از تست هایی است که برای پیشگیری از کوری و مشکلات چشمی توصیه می شود. در مجموع به کلیه خانم ها توصیه می شود که برای پیشگیری از بیماری های چشمی به طور منظم تست های سلامت چشم را در نزد بینایی سنج یا متخصص چشم پزشک انجام دهند.
 

تست کولونوسکوپی

شیوع مشکلات در روده بزرگ و از آن جمله سرطان روده بزرگ در سنین بالای 50 سال شایع می باشد. به همین دلیل برای زنان بالای سن 50 سال و یا خانم های جوان‌تری که خطر بروز این بیماری در خانواده آنها بالا است، توصیه می شود که حتما تست کولونوسکوپی را انجام دهند.
 

غربالگری سرطان روده بزرگ

پس از سن ۵۰ سالگی، باید غربالگری سرطان روده بزرگ را شروع کنید. آزمایشات احتمالی شامل موارد زیر است:

* آزمایش مدفوع سالانه
* سیگموئیدوسکوپی انعطاف پذیر (هر پنج سال)
* کولونوسکوپی (هر ۱۰ سال)
* تنقیه باریوم با وضوح دو گانه (هر پنج سال)
* کولونوسکوپی توموگرافی کامپیوتری (هر پنج سال)

اگر در معرض خطر بالای سرطان روده بزرگ هستید، ممکن است به تعداد بیشتری غربالگری با فاصله زمانی کمتری نیاز داشته باشید. برای این کار باید تا سن ۷۵ سالگی غربالگری شوید.
 

تست شنوایی

تست شنوایی، شنوایی شما را در گام‌ها و شدت‌های مختلف صوت میسنجد. ممکن است انجام آن سالی مورد نیاز باشد.
 

واکسن ذات الریه

این واکسن مجموعه‌ای از دو واکسن است که به فاصله یک سال تجویز می‌شود. توصیه می‌شود افراد بالای ۶۵ سال برای ذات الریه واکسینه شوند.
 

غربالگری افسردگی

اتحاد ملی بیماری‌های روانی تخمین می‌زند که ۱۶ میلیون بزرگسال آمریکایی حداقل یک دوره افسردگی اساسی در سال گذشته داشته‌اند. آن‌ها اضافه می‌کنند که زنان ۷۰ درصد بیشتر از مردان دچار افسردگی می‌شوند. اگر نگران روحیه خود هستید، از پزشک خود این تست را برایتان تجویز کند. پزشک شما سوالاتی  را درباره علائم افسردگی می‌پرسد:

* مشکلات خواب
* زودرنجی
* از دست دادن میل یا شور جنسی
* تنبلی و کرختی
* عدم علاقه به فعالیت‌های معمول
 

سخن نهایی

معاینات و انجام آزمایش برای زنان واجب است. هم‌چنین برای توجه به سلامت عمومی و چکاپ و تست منظم و معاینات فیزیکی باید برنامه‌ریزی برای ملاقات با پزشک داشته باشید.


منبع: سایت دکتردکتر
سایت دکتر سوشا
سایت درمانکده


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.