حقایقی درباره بیماری چشم به نام آب سیاه

گلوکوم یا آب سیاه به گروهی ازبیماریهای چشمی گفته می شود که در آنها آسیب عصب بینایی منجر به از بین رفتن دید می شود. گلوکوم یا آب سیاه یکی از علل کوری در افراد بالای 60 سال است. این بیماری در هر سنی ممکن است بروز کند؛ اما در افراد مسن شایعتر است. اکثر انواع گلوکوم بدون علامت هستند و تغییرات چنان تدریجی هستند که ممکن است تا مراحل انتهایی متوجه تغییرات بینائیتان نشوید.
شنبه، 26 مهر 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: ایوب شهبازی
موارد بیشتر برای شما
حقایقی درباره بیماری چشم به نام آب سیاه

آب سیاه (گلوکوم) چیست؟

عصب بینایی یک وظیفه مهم انجام میدهد. این عصب سیگنال ها را از چشم به مغز می فرستد، که آنها را به تصویری که می بینید تبدیل میکند. هنگامی که عصب بینایی درست کار نمی کند، در دید خود مشکل خواهید داشت. حتی ممکن است دید خود را از دست بدهید.
 

علت آب سیاه (گلوکوم) چیست؟

چشمان شما مایعی تولید میکند که بافت چشم ها را خیس و تغذیه می کند. به طور معمول این مایع از طریق یک کانال، موسوم به زاویه زهکشی جریان می یابد. هنگامی که شما گلوکوم دارید، این کانال به خوبی کار نمیکند. مایع به عقب بازمیگردد و باعث ایجاد فشار در داخل چشم شما می شود.
 

چه کسی دچار آب سیاه می شود؟

اگر والدین، برادر یا خواهر یا یکی دیگر از بستگان نزدیک شما، این وضعیت را داشته باشند احتمال بیشتری وجود دارد که شما نیز دچار این مشکل شوید.

در صورتی که بیش از ۴۰ سال سن دارید و آفریقایی-آمریکایی یا اسپانیایی هستید، شانس شما برای ابتلا به این بیماری بیشتر است، همچنین در صورت داشتن موارد زیر ابتلا به این مشکل افزایش می یابد:

فشار بالا در چشم ها

آسیب به چشم یا جراحی

قرنیه نازک (لایه روشن در جلوی چشم)

دیابت، فشار خون بالا و یا بیماری های قلبی

مشکل در عصب بینایی

در صورت استفاده از قطره ها و یا قرص های استروئیدی.
 

علل آب سیاه یا بیماری گلوکوم چیست؟

این نتیجه یک وخامت ذاتی عصب بینایی است که منجر به فشار مایع بالا در قسمت جلویی چشم می شود.

به طور معمول، مایع چشمی از طریق یک کانال شبکه مانند ،در چشم جریان دارد اگر این کانال مسدود شود، مایع در یک جا جمع میشود.

دلیل انسداد ناشناخته است، اما پزشکان می دانند که می تواند به ارث برده شود، به این معنی که از والدین به فرزندان منتقل می شود. 

عللی که کمتر شایع هستند شامل آسیب دیدگی یا آسیب های شیمیایی چشم، عفونت شدید چشم،مسدود شدن عروق خونی در داخل چشم و شرایط التهابی است ؛ این نادر است، اما گاهی اوقات عمل جراحی چشم می تواند آن را به وجود آورد. معمولا در هر دو چشم تاثیر می گذارد، اما ممکن است در یکی از دیگر موارد بدتر باشد.
 

انواع گلوکوم یا آب سیاه چیست؟

دو نوع اصلی وجود دارد: 
 
گلوکوم زاویه باز
این شایع ترین نوع است؛ پزشک شما نیز ممکن است آن را گلوکوم زاویه دید بنامید.

ساختار چشم شما -که آن را شبکه مشبک تربوکولر می نامند - به نظر می رسد طبیعی است، اما مایع از آن جریان ندارد. 
 
گلوکوم زاویه بسته
این نوع خیلی رایج نیستو شما همچنین ممکن است آن را به عنوان زخم حاد یا مزمن زاویه بسته یا گلوکوم زاویه محدود بشنوید.

چشم شما درست تخلیه نمی کند زیرا فضای تخلیه بین عنبیه و قرنیه شما بیش از حد باریک می شود. این می تواند باعث ایجاد ناگهانی فشار در چشم شما شود.
 

آب سیاه گلوکوم چگونه تشخیص داده می شود؟

چشم پزشک شما از قطره ها برای باز کردن قرنیه چشم استفاده می کند سپس دید شما را آزمایش می کند و چشمان شما را بررسی می کند.

او عصب بینایی را بررسی می کند و اگر شما گلوکوم داشته باشید،او ممکن است از عصب عکس بگیرد تا به وی کمک کند تا بیماری شما را در طول زمان ردیابی کند و  برای آزمایش فشار چشم، یک تست به نام تونومتری را انجام می دهد.

او همچنین در صورت لزوم آزمایش میدان دید را انجام می دهد تا ببیند آیا دید مستقیم یا محیطی را از دست داده اید. آزمایشات گلوکوم بدون درد و کوتاه مدت است. 2
 

درمان آب سیاه چیست؟

پیشگیری از آب سیاه امکان پذیر نیست، اما با درمان به موقع می‌توان از عوارض مخرب آن پیشگیری کرد.

بهترین روش جهت تشخیص به موقع، انجام معاینات سالانه‌ی چشم است.

چشم پزشک با انجام معاینات ساده توانایی تشخیص آسیب‌های ناشی از آب سیاه را دارد و قبل از پیشرفت و بدتر شدن بیماری و از دست رفتن بینایی به شما کمک می‌کند.

ورزش منظم و معتدل می‌تواند با کاهش فشار چشم، از بروز آب سیاه جلوگیری کند.

در مورد یک برنامه‌ی ورزشی مناسب با پزشک خود صحبت کنید. آسیب‌های شدید چشم می‌تواند منجر به آب سیاه شود.

هنگام استفاده از ابزار قدرت و یا ورزش‌های راکتی با سرعت بالا در محیط‌های محصور، از چشم خود محافظت کنید.

هدف از درمان آب سیاه کاهش فشار داخلی چشم و توقف از دست رفتن بیش از حد بینایی است. پزشک درمان شما را با تجویز قطره‌های چشمی شروع می‌کند.

همچنین اگر قطره‌های چشمی موثر واقع نشوند یا نیاز به درمان‌های پیشرفته تری داشته باشید،پزشک یکی از درمان‌های زیر را به شما پیشنهاد خواهد کرد:
 
داروها
داروهای زیادی برای کاهش فشار داخل چشم در دسترس هستند. این داروها به صورت قطره چشم یا قرص در دسترس هستند اما استفاده از قطره‌ها شایع تر است. پزشک ممکن است یک یا ترکیبی از اینها را تجویز کند.
 
عمل جراحی
اگر انسداد یا تنگی مجاری چشم باعث افزایش فشار داخل چشم شده باشد، پزشک عمل جراحی برای ایجاد راه خروجی مایعات جمع شده یا زدودن بافت‌های افزایش دهنده‌ی مایع را پیشنهاد خواهد داد.

درمان آب سیاه زاویه بسته متفاوت است. چون این نوع آب سیاه یک اورژانس است بنابراین باید در اولین فرصت فشار چشم را پایین آورد.

داروها اولین خط درمان هستند اما ممکن است،درمان ناموفق باشد. یک روش لیزری به نام برش محیطی عنبیه وجود دارد، که ممکن است انجام شود.

این روش با ایجاد حفره‌های کوچک در عنبیه باعث افزایش حرکات مایع می‌شود.
 

چه موقع برای درمان گلوکوم به پزشک مراجعه کنیم؟

آب سیاه زاویه‌ی بسته یک وضعیت اورژانسی است. در صورت شروع علائمی مانند درد شدید، حالت تهوع و تاری دید، باید بلافاصله با پزشک خود تماس بگیرید.

مهم است که معاینه‌ی چشم را جزو چکاپ سالانه‌ی خود قرار دهید بروید تا چشم پزشک بتواند هر گونه تغییر در دید شما را بررسی کند.

آب سیاه زاویه بسته، یک اورژانس پزشکی است.

اگر یکی از علائم زیر را تجربه کردید، بلافاصله به پزشک خود مراجعه کنید:

سردرد شدید

درد شدید چشم

حالت تهوع

استفراغ

قرمزی چشم

اختلالات دید ناگهانی

دیدن حلقه‌ های رنگی در اطراف چراغ‌ ها

تاری دید ناگهانی. 3

پی نوشت:
1.www.rastineh.com
2.www.namnak.com
3.www.doctoreto.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.