فتنه در دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری

دوره ریاست جمهوری «احمدی نژاد»، یکی از ادواری محسوب می‌شد که بیش از هر زمان دیگری تلاش در راستای کاهش شکاف طبقاتی و ترویج عدالت اجتماعی بر همگان، کاملأ واضح و مبرهن بود.
يکشنبه، 10 مرداد 1400
تخمین زمان مطالعه:
نویسنده : آزاده مرنی
موارد بیشتر برای شما
فتنه در دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری
با نزدیک شدن به اتمام دوره 4 سال ریاست جمهوری «محمود احمدی نژاد»، وزارت کشور؛ 22 خرداد ماه سال 1388 را به عنوان روز انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری ایران تعیین کرد.

دوره چهار ساله ریاست جمهوری «احمدی نژاد»، یکی از ادواری محسوب می‌شد که بیش از هر زمان دیگری تلاش در راستای کاهش شکاف طبقاتی و ترویج عدالت اجتماعی بر همگان، کاملأ واضح و مبرهن بود. اجرای پروژه «مسکن مهر» و پرداخت «یارانه معیشتی»؛ دو عامل اصلی این جریان محسوب می‌شد که بسیاری از اقشار کم‌درآمد جامعه را مجذوب سیاست‌های این دولت کرده بود و از این رو؛ ماه‌ها پیش از برگزاری انتخابات، گمانه‌زنی‌های بسیاری با مضمون انتخاب مجدد وی به گوش می‌رسید.«میرحسین موسوی» که قریب به 33 درصد آرای مأخوذه را کسب کرده بود، مدعی شد که اخد 62 درصد از آرای انتخابات به نفع «محمود احمدی نژاد» یک تراژدی از پیش طراحی شده بوده است و خواستار ابطال انتخابات شد.

ثبت‌نام در دهمین انتخابات ریاست جمهوری

در این دوره از انتخابات، بیش از 450 نفر ثبت‌نام کردند که به نسبت دوره پیشین که قریب به 1100نفر خود را نامزد انتخابات کرده بودند؛ با کاهش چشم‌گیری همراه بودیم.

در این دوره نیز همچون دیگر ادوار، بلافاصله پس از اتمام دوره قانونی ثبت‌نام در رقابت انتخابات ریاست جمهوری، شورای نگهبان به بررسی شرایط افراد ثبت‌نام کننده اقدام و در نهایت با تأیید صلاحیت 4 نفر؛ «محسن رضائی»، «محمود احمدی نژاد»، «میرحسین موسوی» و «مهدی کروبی» دیگر افراد را فاقد صلاحیت لازم برای ورود به این انتخابات دانست.

فتنه در دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری

محسن رضائی

«رضایی» متولد 1333 سبزوار است. وی از اوایل دهه 50 مبارزات انقلابی خود را آغاز و چند بار از سوی ساواک دستگیر و تبعید شد.

وی پس از پیروزی انقلاب اسلامی، تحصیلات دانشگاهی خود را تا مقطع دکتری اقتصاد در دانشگاه تهران ادامه داد.

«محسن رضایی» یکی از اعضای اصلی گروه مبارزاتی «منصورون» بود که با همراهی و هم‌فکری افرادی همچون؛ «علی شمخانی» و «غلامعلی رشید» پایه‌گذاری شد. وی به همراه این دو تَن، در زندان طرح اولیه ایجاد این گروه را با هدف مبارزه علیه حکومت شاهنشاهی تدوین کردند.

این گروه مبارزاتی بعدها افراد شاخصی همچون؛ «محمدباقر ذوالقدر»، «محمد جهان‌آرا»، «سید احمد آوایی»، «غلامعلی رشید» و «محمد فلاح» را به خود جذب کرد.

وی در بدو ورود حضرت امام خمینی(ره) به ایران، از اعضای تیم حفاظت ایشان بود و از سال 1358 به عنوان نخستین فرمانده اطلاعات سپاه پاسداران مشغول به کار شد.

امام خمینی(ره) بنا به سابقه مبارزاتی «محسن رضایی»، وی را در سال 1360 به فرماندهی کل سپاه پاسداران منصوب نمود.

فتنه در دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری

محمود احمدی نژاد

«احمدی نژاد» متولد 1335 گرمسار است. وی در سال 1354 در رشته مهندسی راه و ساختمان وارد دانشگاه علم و صنعت شد. وی در سال 1376 توانست از همان دانشگاه دکترای رشته مهندسی و برنامه‌ریزی حمل و نقل را اخذ کند.

وی پیش از پیروزی انقلاب، از مبارزان انقلابی علیه رژیم پهلوی و عضو انجمن اسلامی دانشگاه و پیرو خط امام خمینی(ره) بود و دوران 8 سال دفاع مقدس، به صورت داوطلبانه در مناطق مختلف جنگی حضور پیدا کرد.

«احمدی نژاد» در اوایل دهه 60 معاون ماکو و خوی و پس از آن، مشاور استاندار کردستان شد و در سال 1372 مشاور فرهنگی وزیر فرهنگ و آموزش عالی دولت «آیت‌الله هاشمی رفسنجانی» را عهده‌دار بود.

وی همواره بر طرح مسکن و اعطای واحدهای مسکونی به خانوارهای کم‌درآمد تأکید و در این راستا طرح‌ها و پروژه‌های بسیاری را به دولت ارائه داد و همین روند زمینه‌ساز انتصاب وی به عنوان شهردار تهران در سال 1382 شد.

شعار انتخاباتی«احمدی نژاد» در انتخابات سال 1384 «می‌شود و می‌توانیم» بود چرا که مهم‌ترین دغدغه سیاسی وی، استقلال داخلی و تحقق آرمان‌های اولیه انقلاب اسلامی، بالاخص «استقلال» عنوان می‌شد.

وی نهمین رییس جمهور ایران اسلامی بود.

فتنه در دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری

میرحسین موسوی

«مهندس موسوی» متولد 1320 در آذربایجان شرقی و یکی از رجل سیاسی بود که پس از پیروزی انقلاب اسلامی، به حزب اصلاح‌طلبان گرایش پیدا کرد.

وی پیش از انقلاب اسلامی مدرک کارشناسی ارشد خود را در رشته معماری از دانشگاه ملی ایران اخذ و پس از آن؛ در همان دانشگاه مشغول به تدریس شد و پس از پیروزی انقلاب عضو شورای مرکزی حزب جمهورس اسلامی شد.

«موسوی» در دهه 60 سمت‌های مختلف سیاسی را بر عهده داشت که برخی از آنها عبارتند از: «رئیس بنیاد مستضعفان»، «مشاور عالی رییس جمهور»، «عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام» و «رئیس دفتر سیاسی حزب جمهوری اسلامی».

«میرحسین موسوی» از سال 1360 سمت نخست وزیری را عهده‌دار بود و در دوران ریاست جمهوری «محمد علی رجایی» وزیر امور خارجه شد اما پس از آن دوره، بنا به دلایل نامعلومی برای مدت زیادی از سیاست کناره‌گیری کرد.

باید توجه داشت که در هفتمین و نهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، وی یکی از نامزدهای اصلی اصلاح‌طلبان بود که در واپسین دقایق انتخابات از این سمت کناره‌گیری و تنها به یک عذرخواهی از مردم بسنده و توضیحی برای این عمل سیاسی خود ارائه نکرد.

اما در نهایت و پس از بیست و یک سال، در سال 1388 به‌طور جدی پا به میدان رقابت سیاسی گذاشت تا به زعم خود تحول سیاسی در نظام ایران را رقم زند!

فتنه در دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری

مهدی کروبی

«کروبی» متولد 1316 در شهر الیگودرز است. وی بنا به سبک زندگی پدر و این که ایشان از روحانیون حوزه علمیه بودند، به علوم حوزوی علاقه وافری نشان می‌داد و در نهایت برای تحصیل وارد حوزه علمیه قم شد و در سال‌های بعد؛ مدرک لیسانس فقه و حقوق اسلامی خود را از دانشگاه تهران دریافت کرد.

وی پیش از انقلاب و بنا بر حضور در جلسات گروه‌های سیاسی مخالف حکومت شاه، قریب به 9 بار به زندان افتاد.

«مهدی کروبی» در سال 1358 با کسب اکثریت آرای شهر الیگودرز به عنوان نماینده، وارد نخستین دوره مجلس شورای اسلامی شد و هم‌زمان با این انتخاب؛ با حکم امام خمینی(ره) «بنیاد شهید انقلاب اسلامی» را با هدف کمک به خانواده‌های شهدای جنگ تحمیلی تأسیس کرد.

وی در سال 1378 از سوی اصلاح‌طلبان وارد مجلس ششم شورای اسلامی شد و با کسب بالاترین آرا، ریاست مجلس را بر عهده گرفت.

از دیگر سمت‌های وی می‌توان به «عضو شورای بازنگری قانون اساسی»، «عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی»، «موسس و دبیرکل حزب اعتماد ملی» و «عضو شورای مرکزی حزب جمهوری اسلامی» اشاره کرد.

«مهدی کروبی» در سال 1384 نیز نامزد انتخابات ریاست جمهوری شد اما تنها موفق به اخذ 5 میلیون و 70 هزار رای شد!

وی در این دوره از انتخابات با شعار «تعییر» و حفاظت از حقوق زنان پا به عرصه رقابت انتخاباتی گذاشت.
 
عنـوان سـن تحصیـلات سِمـت گرایش سیـاسی شعــار
محسن رضایی 55 دکترای اقتصاد فرمانده سپاه پاسداران مستقل ----
محمود احمدی نژاد 53 دکترای مهندسی و برنامه‌ریزی نهمین رییس جمهور اصولگرا می‌شود و می‌توانیم
میرحسین موسوی 68 کارشناس ارشد رشته معماری ----- اصلاح‌طلب قانو‌ن‌گرایی
مهدی کروبی 72 لیسانس فقه و حقوق اسلامی عضو شورای مرکزی روحانیت مبارز اصلاح‌طلب تغییر

حمایت‌های احزاب و گروه‌های سیاسی

در دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری؛ «حزب موتلفه اسلامی»، «حزب اصولگرایان»، «جامعه اسلامی دانشجویان»، «جنبش عدالتخواه دانشجوی» و اکثریت اعضای» جامعه مدرسین حوزه علمیه قم» حمایت همه‌جانبه خود را از «محمود احمدی نژاد» اعلام کردند و از دیگر سو؛ «حزب اصلاح‌طلبان»، «حزب کارگزاران سازندگی»، «مجمع روحانیون مبارز»، «حزب همبستگی» و «مجمع زنان اصلاح‌طلب» نیز از «میرحسین موسوی» حمایت کردند.

در این میان باید توجه داشت که اکثریت «حزب کارگزاران سازندگی»، «اعضای سابق حزب مشارکت» و برخی از اعضای «مجمع روحانیون مبارز» با پشتیبانی از «مهدی کروبی» وی را بع‌عنوان نماینده انتخاباتی خود معرفی کردند.
 

برگزاری دهمین انتخابات ریاست جمهوری ایران

نهایتأ 22 خرداد 1388 فرا رسید و انتخابات این دوره با استقبال بی‌نظیر عموم مردم صورت پذیرفت. اما در نخستین ساعات شمارش آرای انتخابات، «میرحسین موسوی» با راه‌اندازی مصاحبه‌ای از پیش طراحی شده، رسمأ پیروزی خود در انتخابات را اعلام کرد! و این جریان، همان نقطه آغازین اعتراضات و اغتشاشات روزهای آتی شد.

صدور بیانیه و اعلام پیروزی در انتخابات از سوی «میرحسین موسوی» زمینه‌ساز صدور دستور در تسریع روند شمارش آرا و اعلام نهایی و رسمی دهمین رییس جمهور ایران شد و بنا بر این روند، در اواسط روز شنبه پس از انتخابات، شمارش آرای مأخوذه به اتمام و نتیجه چنین اعلام شد: «میرحسین موسوی» ۱۳ میلیون و ۲۱۶ هزار و ۴۱۱ رای، «محسن رضایی» ۶۷۸ هزار و ۲۴۰ رای، «مهدی کروبی» ۳۳۳ هزار و ۶۳۵ رای را به خود اختصاص داده و «محمود احمدی نژاد» با کسب ۲۴ میلیون و ۵۲۷ هزار و ۵۱۶ رای به‌عنوان دهمین رییس جمهور ایران اسلامی معرفی شد.

فتنه در دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری

اغتشاشات پس از انتخابات (فتنه 88)

پس از اعلام رسمی و قطعی نتایج آرای دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، برخی نامزدها همچون «میرحسین موسوی» و «مهدی کروبی» نسبت به نحوه شمارش و نتایج اعلام شده معترض و به‌جای طی روند قانونی اعتراض و شکایات خود با تحریک اقشار مختلف جامعه، به‌ویژه جوانان، اعتراضات را به کف خیابان‌ها کشیده و خوراک خبری گسترده‌ای را برای معاندان نظام مقدس جمهوری اسلامی تدارک دیدند.

اما در این میان، «میرحسین موسوی» که قریب به 33 درصد آرای مأخوذه را کسب کرده بود، مدعی شد که اخد 62 درصد از آرای انتخابات به نفع «محمود احمدی نژاد» یک تراژدی از پیش طراحی شده بوده است و خواستار ابطال انتخابات شد. این در حالی بود که به درخواست برخی نمایندگان وی در شهرهای مختلف کشور، صندوق‌های انتخاباتی به صورت تصادفی بازشماری و ادعای وی از سوی وزارت کشور رسمأ رد و باطل اعلام شد.

«میرحسین موسوی» که با حمایت‌های گسترده سران اصلاح‌طلب به 33 درصد آرا دست یافته بود، اینک نیز با تحریک و دستور همان افراد اعتراضات را به اغتشاش تبدیل و از هواداران خود درخواست کرد تا برای ابطال انتخابات به خیابان‌ها بریزند!

این روند که از لحاظ قانونی ناامنی‌های گسترده‌ای را در پی داشت با تذکرات فراوانی از سوی نیروهای انتظامی و امنیتی مواجه اما ادامه‌دار شد تا جایی که درگیری مسلحانه میان مردم و نیروی انتظامی صورت گرفت و با بازداشت چندین تن از اغتشاشگران، مشخص شد که برنامه، طرح و حتی سلاح‌های آنها از ماه‌ها قبل از انتخابات از سوی سلطنت‌طلبان و دشمنان جمهوری اسلامی ایران به سرکردگی ایالات متحده و همکاری انگلستان و عربستان سعودی آماده و وارد کشور شده بود.

جوِّ کشور روز به روز ملتهب‌تر می‌شد و همین روند بسترساز راه‌اندازی پروژه کشته‌سازی از سوی دشمنان شد. آنها روزانه با انتشار تصاویر مختلف از افرادی نامعلوم، آنها را شهدای انتخابات معرفی و احساسات عموم مردم را مورد هدف قرار می‌دادند. تا اینکه پس از گذشت 8 ماه، فراز و نشیب و درگیری‌های پراکنده در شهرهای مختلف کشور، بالاخص شهرهای مرزی؛ در روز عاشورای سال 88 دسته‌های عزاداری از سوی اغتشاش‌گران با پروژه انگلیسی دین‌زدایی (دین در برابر سیاست) مورد هتک حرمت قرار گرفت و مردم که دیگر تاب مداخله‌ها و آتش‌افروزی‌های دشمنان را نداشتند با راه‌اندازی خودجوش راهپیمایی در روز 9 دی همان سال با تجدید میثاق با رهبر معظم انقلاب و نظام مقدس اسلامی، آتش فتنه اغتشاشگران را برای همیشه خاموش کردند.

فتنه در دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری

تنفیذ حکم دومین دوره ریاست جمهوری «احمدی نژاد» توسط رهبر معظم انقلاب

بسم‌‌اللَّه‌‌الرّحمن‌‌الرّحیم‌
خداوند را سپاس که بار دیگر ایران را سرافراز و مردم هوشمند ما را به آفرینش حماسه‌ی ماندگار دیگری موفق ساخت. بیست و دوم خرداد یک هزار و سیصد و هشتاد و هشت، برگ زرینی شد از کتاب سرنوشت ایران که مردم ما سطر سطر آن را با همت والا و عزم استوار خود نگاشته و هشیاری و پایداری خود را به حراست از آن گماشته‌اند. حضور هشتاد و پنج درصدی در پای صندوق‌های رأی در انتخابات اخیر، نشانه‌ای آشکار است از احساس دلبستگی و غیرت و اهتمامی که این ملت کهن و پرافتخار، به دسترنج سی ساله‌ی خود می‌ورزد و امید و آرزوئی که به کمال و اعتلای آن و زدودن کاستی‌ها و کجی‌ها از آن در دل می‌پروراند.

 این همه از رحمت و فضل خداوند حکیم و قدیر است که این بنده‌ی بیقدر و ناتوان و همه‌ی دلهای متذکر و خاشع، باید آن را قدر بشناسیم و جبهه‌ی شکر بر آستان منعم محبوب بسائیم.

رأی قاطع و بی‌سابقه‌ی مردم به رئیس‌جمهور منتخب و محترم، رأی به ویژگی‌هائی است که کارنامه‌ی چهارساله‌ی دولت نهم بدان‌ها زینت یافته است و سمت و سوی گرایش‌های اکثریتِ بی‌چون و چرای ملت را آشکار می‌سازد. این، رأی به گفتمان پربرکت و عزتمدار انقلاب اسلامی است؛ رأی به استکبارستیزی و ایستادگی شجاعانه در برابر سلطه‌طلبان بین‌المللی است؛ رأی به مبارزه با فقر و فساد و تبعیض و مبارزه با اشرافی‌گری است؛ رأی به ساده‌زیستی و نزدیکی با مردم و غم‌گساری از ضعیفان و مستضعفان است؛ رأی به کار و تلاشِ بی‌وقفه و خستگی‌ناپذیر است.

اینها بخش‌های مهمی است از آنچه ملت ایران از منتخبان خود مطالبه می‌کند و هر گاه کسی را با این سمت و سو بشناسد، به او دل می‌بندد و با بهره‌گیری از موهبت آزادی که هدیه‌ی انقلاب اسلامی به این ملت است، او را بر کرسی مسئولیت و مدیریت می‌نشاند.

اینجانب در آستانه‌ی زادروز فرخنده‌ی نجات‌بخش بشریت، ولىّ اعظم خدا و امام صالحان حضرت حجةبن‌الحسن روحی فداه و عجّل اللَّه فرجه، این عید بزرگ را گرامی داشته و انتخاب جناب آقای دکتر محمود احمدینژاد را در دهمین انتخابات ریاست جمهوری تبریک میگویم و به پیروی از ملت بزرگوار ایران، رأی آنان را تنفیذ و این مرد شجاع و سختکوش و هوشمند را به ریاست جمهوری اسلامی ایران منصوب می‌کنم. و برای ایشان و همکارانشان توفیق خدمتگزاری به مردم؛ و تلاش در راه اِعلاء کلمه‌ی اسلام؛ و اقدامات بزرگ و ماندگار و شایسته‌ی ملت و کشور عزیز؛ و حرکت کوشنده به سوی پیشرفت و عدالت، از خداوند متعال مسئلت می‌کنم. و بدیهی است که رأی مردم و تنفیذ اینجانب تا هنگامی است که ایشان بر این صراط قویم پایدار باشند.

در پایان با تجلیل و تکریمِ نام و یاد امام بزرگوار و شهیدان عالی‌مقام که ملت ما موفقیت‌های بزرگ خود را به آنان مدیون است، علو درجات و شمول رحمت الهی بر ارواح طیبه‌ی آنان را از خداوند متعال مسئلت می‌کنم.

والسلام علی عباداللَّه الصالحین‌ / سیّد علی خامنه‌‌ای
12/5/1388
 

منابع:

1- دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، ایرنا
2- میرحسین موسوی از شعار قانون گرایی تا فتنه در برابر قانون، تسنیم
3- کتاب انقلاب و روشنفکران، دفتر پژوهش‌های موسسه کیهان
4- انتخابات دهم؛ مشارکتِ بی ‌نظیر با طعم «عدالت و خدمت»، شورای نگهبان
5- روزشمار دی ۸۸، تسنیم


نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.