اینترنت پایدار و باز در مقابل اینترنت ناپایدار سودجویانه شرکت های بزرگ سرمایه داری

مبارزه برای کنترل، تهدید کننده اینترنت به بی ثباتی و و تکه تکه شدن است. شهرها و ایالت ها برای دستیابی به اینترنت باز نبرد را آغاز کرده اند.
دوشنبه، 11 مرداد 1400
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
اینترنت پایدار و باز در مقابل اینترنت ناپایدار سودجویانه شرکت های بزرگ سرمایه داری
تصویر: اینترنت پایدار در حال تهدید شدن است. erhui1979/ بردارهای DigitalVision از طریق گتی ایماژ
 
شما سعی می کنید از کارت اعتباری خود استفاده کنید، اما کار نمی کند. در حقیقت، کارت اعتباری هیچ کس کار نمی کند. شما سعی می کنید برای پیدا کردن دلیل به برخی از سایت های خبری مراجعه کنید، اما نمی توانید به هیچ کدام دسترسی داشته باشید. هیچ کس دیگری هم نمی تواند. هجوم ناشی از وحشت، برای خرید به دنبال می آید. مردم دستگاه های خود پرداز را از پول نقد خالی می کنند.
 دسترسی به اینترنت با کیفیت بالا، مقرون به صرفه و بدون محدودیت می تواند از سوی ارائه دهندگان عمومی که مستقیماً به مردم پاسخ می دهند، برقرار شود. از نظر ما و از نظر تعداد فزاینده ای از مردم، صنعت پهنای باند از قدرت بازار تثبیت شده خود برای خدمت به خود و نه عموم مردم استفاده می کند.وقوع این نوع فرو پاشی ناشی از وحشت اینترنتی فاجعه بار بیش از آن چه اکثر مردم تصور می کنند محتمل است.
 
من پروژه اطلس اینترنتی را در دانشگاه کالیفرنیا، برکلی هدایت می کنم. هدف ما این است که خطرات طولانی مدتِ متوجه اینترنت را روشن کنیم. ما نشانگر هایی برای نقاط ضعف و تنگناهایی که ثبات اینترنت را تهدید می کند ایجاد می کنیم.
 
به عنوان مثال، نقاط شکننده اتصال جهانی کابل ها کجاست؟ کابل های فیزیکی زیر دریا 95 درصد از ترافیک صدا و داده های اینترنت را ارائه می دهند. اما برخی از کشورها، مانند تونگا، تنها به یک کشور دیگر متصل شده اند و این آنها را در برابر حملات قطع کننده کابل آسیب پذیر می کند.
 
مثال دیگر، شبکه های تحویل محتوا است که وب سایت ها از آنها برای در دسترس قرار دادن محتوای خود در دسترس تعداد زیادی از کاربران اینترنت استفاده می کنند. از کار افتادن شبکه تحویل محتوا به سرعت در 8 ژوئن 2021، دسترسی به وب سایت های آمازون، CNN ، PayPal ، Reddit ، Spotify ، نیویورک تایمز و دولت بریتانیا را برای مدت کوتاهی قطع کرد.
 
 اینترنت پایدار و باز در مقابل اینترنت ناپایدار سودجویانه شرکت های بزرگ سرمایه داری
 
تصویر: عکس صفحه مرورگر وب که پیام خطا را نشان می دهد. دولت انگلستان، به همراه بسیاری از سازمان ها و شرکت های بزرگ خبری، در 8 ژوئن 2021 به دلیل وقفه در یک شرکت واحد که محتوا را برای وب سایت ها توزیع می کند، برای مدت کوتاهی آفلاین بود. لئون نیل/گتی ایماژ اروپا
از آن جا که افرادی که شبکه های پهن باند شهرداری را اداره می کنند بیشتر به جماعت های مردمی خدمت رسانی می کنند تا سهامداران بزرگ در وال استریت، لذا آنها علاقه مند به رعایت اصول بی طرفی شبکه هستند.

بزرگ ترین خطرات برای اینترنت جهانی

ما در لایه های مختلف مجموعه فناوری اینترنت، از کابل ها تا شبکه های تحویل محتوا، اندازه گیری می کنیم. با این اندازه گیری ها، نقاط ضعف اینترنت جهانی را شناسایی می کنیم. و از آن نقاط ضعف، ما نظریه هایی را ایجاد می کنیم که به ما کمک می کند بفهمیم چه بخش هایی از اینترنت در معرض اختلال هستند، این اختلالات چه کسانی را تحت تأثیر قرار می دهد و به چه شدت، و پیش بینی می کنیم که چه چیزی اینترنت را انعطاف پذیرتر می کند.
 
در حال حاضر، اینترنت با خطرات دوگانه ای مواجه است. از یک سو، تهدید ایجاد یکپارچگی کامل وجود دارد. قدرت اینترنت به طور فزاینده ای در دست چند سازمان مستقر در ایالات متحده متمرکز شده است. از طرف دیگر، خطر تکه تکه شدن وجود دارد. به اعتقاد برخی از منابع غربی، تلاش برای به چالش کشیدن وضعیت موجود، به ویژه از سوی روسیه و چین، تهدیدی برای بی ثباتی اینترنت در سطح جهانی محسوب می شود.
 
در حالی که هیچ راه بهتری برای اینترنت وجود ندارد، اما شاخص های ما می توانند به سیاست گذاران، سازمان های غیر دولتی، مشاغل، فعالان و دیگران کمک کنند تا بفهمند مداخلات آنها تأثیر مورد نظر خود را دارد یا خیر. اینترنت برای چه کسانی قابل اعتمادتر و برای چه کسانی ناپایدارتر می شود؟ اینها سؤالاتی مهم هستند. حدود 3.4 میلیارد نفر در حال حاضر در کشورهایی از جمله فیجی، تونگا و وانواتو آنلاین هستند. آنها چه نوع اینترنتی را به ارث خواهند برد؟
 

اینترنت تحت کنترل آمریکا

حداقل از سال 2015، خدمات اصلی که اینترنت را تأمین می کنند به طور فزاینده ای در دست شرکت های آمریکایی متمرکز شده است. ما تخمین می زنیم که شرکت های آمریکایی، سازمان های غیرانتفاعی و سازمان های دولتی می توانند 96 درصد از محتوای تجمعی اینترنت جهانی را تا حدی مسدود کنند.
بهترین راه برای محافظت از منافع عمومی حذف سرویس اینترنت از بازار تجاری و رفتار با پهنای باند به عنوان یک وسیله عمومی است.
 اینترنت پایدار و باز در مقابل اینترنت ناپایدار سودجویانه شرکت های بزرگ سرمایه داری
 
تصویر: نمودار: چگونه امریکا اینترنت را کنترل می کند. نسبت خدمات اینترنتی اصلی ارائه شده توسط شرکت های مستقر در ایالات متحده بر اساس سهم بازار.  سایت مکالمه ایالات متحده، CC-BY-ND  منبع: نیک مریل ، پروژه اطلس اینترنت دریافت داده ها
 
وزارت دادگستری ایالات متحده مدت هاست از دستورات دادگاه که ارائه دهندگان فناوری را هدف قرار می دهد برای جلوگیری از دسترسی جهانی به محتواهایی که در ایالات متحده غیر قانونی تلقی می شوند، مانند نقض حق نسخه برداری، استفاده می کند. اما به تازگی، دولت فدرال ایالات متحده از اختیارات خود بیشتر استفاده کرده است. در ماه ژوئن، وزارت دادگستری از حکم دادگاه برای توقیف کوتاه مئت یک سایت خبری ایرانی استفاده کرد زیرا این وزارتخانه می گفت که این سایت اطلاعات غلط را منتشر می کند.
 
به دلیل وابستگی های متقابل به شبکه، مانند شبکه های تحویل محتوا، یک اشتباه در استفاده از این تکنیک می تواند بخش مهمی از زیر ساخت اینترنت را از بین ببرد و احتمال قطعی گسترده را بیشتر کند.
 
در همین حال، شرکت های فناوری مستقر در ایالات متحده نیز با خطر ویرانی مخوف مواجه هستند. اختلافات اخیر استرالیا با فیس بوک را در مورد لزوم پرداخت رسانه های خبری بابت محتواهای خبری آنها در نظر بگیرید. در یک مرحله، فیس بوک همه اخبار را در پلتفرم خود در استرالیا مسدود کرد. یکی از پیامدها این بود که بسیاری از مردم فیجی، نائورو، پاپوآ گینه نو، ساموآ، تونگا و وانواتو به طور موقت منبع خبری اصلی خود را از دست دادند زیرا به برنامه های پیش پرداخت تلفن همراه متکی هستند که از دسترسی به فیس بوک برخوردار هستند. با افزایش فراوانی این درگیری ها، کشورهای جهان به احتمال زیاد در دسترسی به اینترنت دچار اختلال می شوند.
اقدامات تکه تکه ای محلی و ایالتی در مورد قانون گذاری ها در مورد بی طرفی شبکه می تواند به کسب اطمینان از دسترسی میلیون ها نفر به اینترنت باز کمک کند.

اسپلینتر یا اینترنت پراکنده

طبیعتاً همه از این اینترنت تحت رهبری ایالات متحده راضی نیستند. روسیه ترافیک توییتر را کاهش داد، و چین دسترسی به گوگل را مسدود کرد.
 
این مانورهای داخلی مطمئناً تهدید کننده برای فروپاشی های محلی است. هند در حال حاضر به طور منظم اینترنت را در زمان ناآرامی های داخلی قطع می کند. اما درمجموع، این ها یک تهدید جهانی تر را ارائه می دهند: خرابی اینترنت. اینترنت پراکنده، گفتار، تجارت و همکاری جهانی در علم را تهدید می کند.
 
همچنین خطر حملات سایبری به زیر ساخت های اصلی اینترنت را افزایش می دهد. در اینترنت جهانی، حملات به زیر ساخت ها به همه آسیب می رساند، اما اینترنت های داخلی با دیوار محاسبه شده حساب و کتاب کار را تغییر می دهند. به عنوان مثال، روسیه این ظرفیت را دارد که خود را از بقیه اینترنت جهان جدا کرده و خدمات خود را در داخل حفظ کند. با این ظرفیت، می تواند به زیر ساخت های اصلی اینترنت جهانی حمله کند در حالی که خطر ناراحتی جمعیت داخلی اش از این موضوع کمتر باشد. یک حمله پیچیده به یک شرکت آمریکایی می تواند باعث قطع گسترده اینترنت شود.
 

آینده اینترنت

در بیشتر تاریخ خود، اینترنت به طور ناقص، اما تا حد زیادی باز بوده است. دسترسی به محتوا در هر نقطه و در خارج از مرزها امکان پذیر است. شاید این گشودگی به دلیل سعی در حفظ مبانی اولیه هدف از ایجاد اینترنت بوده است.
 
صرف نظر از این نظریه، بعید است که تسلط ایالات متحده بر اینترنت ادامه یابد. وضع موجود با چالش های ایجاد شده توسط رقبای ایالات متحده، متحدان تاریخی آن و شرکت های فناوری داخلی خود آن کشور رو به رو است. در صورتی که کاری صورت نگیرد، جهان با مخلوطی از قدرت کنترل نشده و درگیری های غیر متمرکز و موقت، به صورت رها شده باقی می ماند.
 بعید است که تسلط ایالات متحده بر اینترنت ادامه یابد. وضع موجود با چالش های ایجاد شده توسط رقبای ایالات متحده، متحدان تاریخی آن و شرکت های فناوری داخلی خود آن کشور رو به رو است. در چنین محیطی، ایجاد اینترنت پایدار و فرا ملی برای نسل های آینده یک چالش است. اینترنت نیاز به ظرافت و دقت دارد. اینجا است که کارهایی مثل ما وارد بازی می شود. برای پایدارتر شدن اینترنت در سطح جهانی، مردم نیاز به اندازه گیری هایی برای درک نقاط ضعف و آسیب پذیری آن دارند. همان طور که بانک های مرکزی هنگام تعیین نحوه تعیین نرخ ها، اقدامات تورمی و اشتغال زایی را مشاهده می کنند، مدیریت اینترنت نیز باید به شاخص هایی هر چند ناقص متکی باشد.
 

اینترنت باز

 اینترنت پایدار و باز در مقابل اینترنت ناپایدار سودجویانه شرکت های بزرگ سرمایه داری
 
تصویر: جوامع در سراسر ایالات متحده ساخت شبکه را به دست خود می گیرند. T.Dallas/Shutterstock.com
 
ارائه دهندگان خدمات اینترنتی مانند Comcast و Verizon مختارند بدون دخالت دولت فدرال، سرعت خود را کاهش داده، ارائه خدمات را مسدود کرده یا اولویت را به دلخواه خود تنظیم کنند. این نتیجه حکم اکتبر دادگاه تجدید نظر DC  است که حکم کمیسیون ارتباطات فدرال در سال 2017 را تایید کرد و مقررات مربوط به آن چه "بی طرفی شبکه" نامیده می شود – که برخورد یکسان با همه ترافیک اینترنت داشت صرف نظر از این که از کجاست و چه نوع داده ای است - را لغو کرد.
 
دادن این قدرت به غول های مخابراتی شرکتی، در بین مردم آمریکا خیلی محبوب نیست، زیرا آنها می دانند که این شرکت ها در گذشته از مشتریان خود بیش از حد هزینه دریافت کرده اند و مانع دسترسی کاربران به اینترنت شده اند.
 یک حمله پیچیده به یک شرکت آمریکایی می تواند باعث قطع گسترده اینترنت شود.با این حال، افرادی که از اینترنت باز و عاری از موانع شرکتی حمایت می کنند، ممکن است با توجه به جنبه دیگری از حکم دادگاه آرامش پیدا کنند: ایالت ها و دولت های محلی ممکن است بتوانند قوانین بی طرفی شبکه خود را خود تعیین کنند.
 

تلاش در حال انجام است

فرمانداران شش ایالت - هاوایی، مونتانا، نیوجرسی، نیویورک، رود آیلند و ورمونت - قبلاً دستورات اجرایی وادار کننده به رعایت بی طرفی شبکه با ممنوع کردن تعامل تجاری سازمان های دولتی با ارائه دهندگان خدمات اینترنتی که دسترسی آنلاین مشتریان را محدود می کند، را امضا کرده اند. چهار ایالت قوانین خود را به تصویب رسانده اند که شرکت های اینترنتی را ملزم می کند که با تمام محتوای آنلاین یکسان رفتار کنند: کالیفرنیا، اورگان، واشنگتن و ورمونت. لایحه ای نیز در نیوهمپشایر در دست تهیه است.
 
بیش از 100 شهردار که نماینده هر دوی مراکز شهری بزرگ مانند سان فرانسیسکو و شهرهای کوچک مانند ادمون، اوکلاهما هستند، متعهد شده اند که با ارائه دهندگان خدمات اینترنتی که بی طرفی شبکه را نقض می کند، قرارداد امضا نمی کنند.
 
این شهرداران از قرار دادهای پر در آمدی که شهرداری های آنها با ارائه دهندگان اینترنت دارند استفاده می کنند تا مدارس دولتی، کتابخانه ها و ساختمان های دولتی محلی را تحت فشار قرار دهند تا این شرکت ها را تحت فشار قرار دهند تا بی طرفی شبکه را در سراسر شهر رعایت کنند.
 
این اقدامات تکه تکه ای محلی و ایالتی در مورد قانون گذاری ها در مورد بی طرفی شبکه می تواند به کسب اطمینان از دسترسی میلیون ها نفر به اینترنت باز کمک کند. با این حال، افرادی که در خارج از این مناطق دور افتاده زندگی می کنند، همچنان در برابر هوس ارائه دهندگان خدمات اینترنتی انتفاعی آسیب پذیر خواهند بود. در کتاب جدید مان، با عنوان "پس از بی طرفی شبکه: یک رفتار جدید برای عصر دیجیتال"، ما استدلال می کنیم که بهترین راه برای محافظت از منافع عمومی حذف سرویس اینترنت از بازار تجاری و رفتار با پهنای باند به عنوان یک وسیله عمومی است.
 
 اینترنت پایدار و باز در مقابل اینترنت ناپایدار سودجویانه شرکت های بزرگ سرمایه داری
 
تصویر: سفارشات اینترنتی محلی در سراسر ایالات متحده. تلاش برای اطمینان از دسترسی به یک اینترنت باز، حمایت مقامات محلی را در 38 ایالت به دست آورده است که دنبال محدود کردن قدرت شرکت های اینترنتی بزرگ مثل Verizon و Comcast هستند. نقشه: مکالمه ، CC-BY-ND منبع: Action Network دریافت داده ها
همه از این اینترنت تحت رهبری ایالات متحده راضی نیستند.

تمرکز شرکت ها بر سود است

غول های پهن باند از سال 2006 میلیون ها دلار برای لابی علیه مقررات فدرال اینترنت آزاد هزینه کرده اند. تلاش های مورد حمایت صنعت حتی شامل تأمین مالی شبکه ای از ترول های راست افراطی برای اسپم وب سایت FCC با ارائه تبلیغات ضد بی طرفی شبکه است. این شرکت ها همچنان قدرت دستکاری ترافیک آنلاین را می خواهند، مانند این که از کاربران و ارائه دهندگان محتوا مانند Netflix برای دسترسی متقابل آنها به یک دیگر هزینه بگیرند - حتی اگر هر دو قبلاً هزینه اتصال به اینترنت را پرداخت کرده باشند.
 
این تاریخچه دستکاری، چالش مکرر بی طرفی ایده آل شبکه را برجسته می کند: دولت ها به دنبال تطبیق منافع عمومی در ارتباطات آنلاین باز و بدون تبعیض با منافع سود ارائه دهندگان خدمات اینترنتی بزرگ هستند. سیاست های حاصله تنها شیوه های دستکاری شرکت ها را به طور محدود مورد هدف قرار می دهد، در حالی که به شرکت ها اجازه می دهد همچنان مالک و کنترل کننده شبکه فیزیکی خود باشند.
ما نشانگر هایی برای نقاط ضعف و تنگناهایی که ثبات اینترنت را تهدید می کند ایجاد می کنیم.

شهرها خودشان را می سازند

دیدگاه متفاوتی از نحوه عملکرد اینترنت در حال حاضر در سراسر ایالات متحده در حال شکل گیری است. در سال های اخیر، بسیاری از شهرها و شهرک های سراسر کشور شبکه های پهن باند خود را ایجاد کرده اند. این جوامع اغلب به دنبال ارائه خدمات اینترنتی با سرعت بالا و مقرون به صرفه به محلاتی هستند که ارائه دهندگان شبکه های انتفاعی به اندازه کافی به آنها خدمات رسانی نمی کنند.
 
یکی از شناخته شده ترین تلاش ها در شهر چاتانوگا، تنسی است، که شبکه اینترنت پر سرعت فیبر نوری خود را در سال 2009 ایجاد کرد.
 به دلیل وابستگی های متقابل به شبکه، مانند شبکه های تحویل محتوا، یک اشتباه در استفاده از این تکنیک می تواند بخش مهمی از زیر ساخت اینترنت را از بین ببرد و احتمال قطعی گسترده را بیشتر کند.آزمایش چاتانوگا موفقیتی بی چون و چرا بوده است: طبق نظرسنجی انجام شده توسط Consumer Reports در سال 2018، شبکه پهن باند شهرداری چاتانوگا دارای بالاترین رتبه ارائه دهنده اینترنت در کل ایالات متحده است.
 
بیش از 500 انجمن دیگر در سراسر کشور از شبکه های اینترنتی دولتی استفاده می کنند. به طور کلی، این شبکه ها ارزان تر، سریع تر و در ارائه قیمت های خود شفاف تر از همتایانشان در شبکه های بخش خصوصی هستند، با وجود این که فاقد اقتصادهای بزرگ مقیاس Comcast و Verizon هستند. از آن جا که افرادی که شبکه های پهن باند شهرداری را اداره می کنند بیشتر به جماعت های مردمی خدمت رسانی می کنند تا سهامداران بزرگ در وال استریت، لذا آنها علاقه مند به رعایت اصول بی طرفی شبکه هستند.
 
 اینترنت پایدار و باز در مقابل اینترنت ناپایدار سودجویانه شرکت های بزرگ سرمایه داری
 
تصویر: شهر چاتانوگا ساکنان و مشاغل خود را به یک شبکه اینترنت پرسرعت متعلق به شهرداری متصل کرده است. کوین راک/Shutterstock.com
حدود 3.4 میلیارد نفر در حال حاضر در کشورهایی از جمله فیجی، تونگا و وانواتو آنلاین هستند. آنها چه نوع اینترنتی را به ارث خواهند برد؟

بزرگ تر فکر کردن

تعدادی از ابتکارات گسترده در مقیاس وسیع پهن باند عمومی برای مبارزه با قدرت شرکت های بزرگ اینترنتی پیشنهاد شده است. در چرخه انتخابات 2018، نامزدهای فرماندار دموکرات از ورمونت و میشیگان پیشنهاد ایجاد شبکه های اینترنتی دولتی در اختیار عموم را دادند.
 
چندین دموکرات نامزد ریاست جمهوری اعلام کرده اند که قصد دارند هزاران مایل اتصالات پر سرعت با مالکیت عمومی ایجاد کنند. پیشنهاد های آنها از نظر جزئیات با هم متفاوت است، اما همه آنها به غلظت کنترل شرکتی بر دسترسی به اینترنت پاسخ می دهند - هم از نظر این که چه کسانی خدمات سریع را در چه مکان هایی با چه قیمتی دریافت می کنند و هم این که چه محتواهایی با آن اتصالات حمل می شود.
 
با هم، این ابتکارات نشان دهنده درک فزاینده ای است که نشان می دهد آمریکایی ها برای تحقق بخشیدن به وعده دموکراتیک یک اینترنت که به همه می رسد، نیازمند چشم انداز گسترده تری از اینترنت باز هستند.
 
دسترسی به اینترنت با کیفیت بالا، مقرون به صرفه و بدون محدودیت می تواند از سوی ارائه دهندگان عمومی که مستقیماً به مردم پاسخ می دهند، برقرار شود. از نظر ما و از نظر تعداد فزاینده ای از مردم، صنعت پهنای باند از قدرت بازار تثبیت شده خود برای خدمت به خود و نه عموم مردم استفاده می کند.
 اینترنت با خطرات دوگانه ای مواجه است. از یک سو، تهدید ایجاد یکپارچگی کامل وجود دارد. قدرت اینترنت به طور فزاینده ای در دست چند سازمان مستقر در ایالات متحده متمرکز شده است. از طرف دیگر، خطر تکه تکه شدن وجود دارد.
منبع: نیک مریل، University of California, Berkeley، دیوید الیوت برمن، ویکتور پیکارد، University of Pennsylvania


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.