پایان دادن به کشمکش میان والدین و کودک بر سر تعویض پوشک

گاهی تعویض پوشک به کابوسی برای والدین و کودک بدل می شود چرا که کودک حاضر به انجام این کار نیست. در مقاله پیش رو راهکارهایی برای رفع این مشکل ارائه شده است.
چهارشنبه، 20 مرداد 1400
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
پایان دادن به کشمکش میان والدین و کودک بر سر تعویض پوشک
این مقاله گزیده ای از کتاب جنتل بیبی کِر (Gentle Baby Care) (مراقبت آرام از نوزاد) اثر الیزابت پنتلی (Elizabeth Pantley) می باشد.
 
کودکان سرشار از انرژی هستند! آنها دلشان نمی خواهد بی حرکت دراز کشیده و اجازه دهند پوشکشان تعویض شود. گریه سر می دهند، بی تابی می کنند یا حتی سعی می کنند به حالت سینه خیز خود را از زیر دستان شما رها سازند. بدین ترتیب یک مسئله ساده می تواند به کشمکش بزرگی میان والدین و کودک تبدیل شود.
 

تعویض پوشک و برقراری پیوند عاطفی

حالت قرار گیری والدین و کودک در طول تعویض پوشک جهت ایجاد یک رابطه دوستانه میان آنها بسیار عالی است. در این وضعیت بر روی فرزندتان خم می شوید و صورت تان در فاصله مناسب دست ها برای برقراری ارتباط و تماس چشمی با کودک قرار دارد. چه چیز از این بهتر، فرصتی طلایی که بارها در طول روز برایتان مهیا می شود و علی رغم مشغله هایی که هر دو دارید لحظات چندی را به ارتباطی آرام می گذرانید.
 

شناخت فرزند خود

تعویض پوشک فرصتی عالی را در اختیار شما قرار می دهد تا نشانه ها و سیگنالهای ساطع شده از فرزندتان را به طور واقعی جذب کنید. شما خواهید آموخت که عملکرد بدن کوچک او چگونه است، چه چیزی موجب قلقلکش و چه چیزی باعث ایجاد برآمدگی های کوچک بر روی بدن او می شود. با بلند کردن، حرکت دادن و لمس فرزندتان، دستان شما نقشه بدن و حالات طبیعی او را خواهند آموخت. این کار دارای اهمیت است به این دلیل که شما را قادر می سازد از هرگونه تغییر فیزیکی که نیاز به توجه دارد سردرآورید.
 

اعتماد سازی

عوض کردن  منظم پوشک، ریتم و ضرب آهنگی را در دنیای کودک ایجاد کرده و این احساس را در او شکل می دهد که دنیا مکانی امن و قابل اعتماد است. این تعویض ها، دوره های منظم و ثابتی در روز هستند که ممکن است همیشه قابل پیش بینی نباشند. زمانی که با محبت فرزندتان را لمس می کنید به او می آموزید که برای شما ارزشمند است و مراقبت آرام شما به او یاد می دهد که مورد احترام قرار دارد.
 

نوعی تجربه یادگیری برای کودک

فرزندتان در طول تعویض پوشک چیزهای زیادی را می آموزد. این یکی از معدود مواقعی است که بدن خود را بدون لباس می بیند، زمانی که می تواند حرکات کامل خود را بدون یک تکه پوشک میان پاهای خود احساس کند. زمان برداشتن پوشک فرصتی عالی برای او است که پاهای خود را کشیده و نحوه حرکت آنها را متوجه شود. در طول زمان تعویض پوشک فرزندتان همچنین یک شنوده مشتاق به صدای شما است به طوری که می تواند بر روی آنچه می گویید و نحوه گفتن آن تمرکز کند که این خود جزء مهمی از فرایند یادگیری زبان به حساب می آید. به همین ترتیب برای چند دقیقه باارزش شما نیز شنونده مشتاق او هستید بنابراین می توانید بر روی آنچه می گوید و نحوه بیان آن تمرکز کنید که این نیز به منظور تقویت و رشد رابطه شما با او بسیار مهم است.
 

آنچه کودک فکر می کند و احساس می نماید

بسیاری از کودکان پر جنب و جوش اهمیتی به تمیز یا کثیف بودن پوشک خود نمی دهند. آنها آنقدر سرشان به کارهایشان گرم است که خود را درگیر مسائل پیش پا افتاده ای مانند تمیز نبودن پوشک نمی کنند. این امر شاید برای شما مهم باشد اما اولویت فرزندتان به حساب نمی آید. بروز بثورات پوستی در محل یا پوشک هایی که کودک را اذیت می کنند (در اندازه اشتباه یا قرار نگرفتن درست در بدن) می تواند باعث شود که او از تعویض پوشک هراس داشته باشد بنابراین ابتدا بهتر است این موارد را بررسی کنید. زمانی که مطمئن شدید تمام مسائل مورد نظر تحت کنترل در آمده اند، با ایجاد چند تغییر در این فرایند اجتناب ناپذیر آن را لذت بخش تر سازید.
 

نفس عمیقی بکشید

با توجه به تعداد پوشک هایی که مجبور به تعویض آنها هستید، این امکان وجود دارد که آنچه سابقاً تجربه خوشایندی برایتان به حساب می آمد، اکنون به یک کار تکراری یا حتی بدتر از آن دردسرساز تبدیل شده باشد. زمانی که والدین به مرحله ای می رسند که تعویض پوشک را سریع و به عبارتی ساده و بدون هیچ پیچیدگی انجام می دهند این کار دیگر برای کودک جالب نخواهد بود. سعی کنید مجدداً نوعی پیوند عاطفی میان خود و فرزندتان به هنگام  تعویض پوشک برقرار کنید به عبارتی لحظه ای آرامش بخش و رودررو را در یک روز پر مشغله با کودک خود به اشتراک بگذارید.
 

این کار را کمی سرگرم کننده سازید

زمان تعویض پوشک فرصت خوبی است که برای فرزند خود ترانه هایی را زمزمه کنید، با دهان شکم او را فوت کرده و قلقلک دهید یا چند بازی با او انجام دهید. کمی تفریح و سرگرمی ممکن است هراس تعویض پوشک را برای هر دو شما از بین ببرد.
یکی از بازی هایی که تا مدتها تازگی و جذابیت خود را حفظ می کند «پنهان کردن پوشک» استیکی از بازی هایی که تا مدتها تازگی و جذابیت خود را حفظ می کند «پنهان کردن پوشک» است. یک پوشک تمیز روی سر، بر روی شانه یا پیراهن خود بگذارید و از او بپرسید «پوشک کجاست؟ نمی تونم پیداش کنم!». کار بامزه ای که می توانید انجام دهید آن است که نام و صدای خنده داری را برای پوشک تعیین کرده و از آن به عنوان یک بازیچه یا عروسک استفاده نمایید. اجازه دهید پوشک فرزندتان را به محل تعویض صدا بزند و کاری کنید در حین تعویض با او صحبت کند. (اگر از صحبت کردن آقای پوشک خسته شده اید، بهتر است یادتان بیاید که قبل از امتحان این ایده اوضاع تعویض پوشک چگونه بود).
 
پایان دادن به کشمکش میان والدین و کودک بر سر تعویض پوشک


از کارها و وسایلی که حواس کودک را پرت می کنند استفاده کنید

یک چراغ قوه همراه با وسایل تعویض پوشک خود داشته باشید و اجازه دهید فرزندتان در حین تعویض با آن بازی کند. بعضی از چراغ قوه های مخصوص کودک دارای دکمه هایی برای تغییر رنگ نور یا تغییر شکل نور هستند. آن را چرغ قوه پوشک بنامید و پس از اتمام کار تعویض به کناری بگذارید. همچنین می توانید  اسباب بازی های خاصی را پیدا کنید که برای کوچولویتان جذاب باشند یا حتی یک سبد اسباب بازی کوچک و جالب برای این کار کنار بگذارید. در صورتی که این اسباب بازی ها را تنها برای زمان تعویض پوشک نگه دارید می توانند تازگی و جذابیت خود را برای مدت طولانی حفظ کنند.
 

تعویض پوشک در حالت ایستاده را امتحان کنید

در صورتی که پوشک بچه تنها خیس شده است (مدفوع نکرده باشد) سعی کنید کودک در حین تعویض سریع شما ایستاده باشد. چنانچه از پوشک های پارچه ای استفاده می کنید، قسمت پاها را از قبل بچسبانید تا بتوانید مانند شلوار آن را بالا بکشید یا از پوشک های بسته استفاده کنید که نیازی به چسب و سنجاق ندارند.
 

آیا زمان آموزش استفاده از لگن آموزشی فرا رسیده است؟

اگر فرزندتان به قدر کافی بزرگ شده است و به نظر می رسد برای مرحله بعد آمادگی دارد، بهتر است آموزش نحوه توالت رفتن یا استفاده از لگن آموزشی را در نظر بگیرید.
 
 
نویسنده الیزابت پنتلی (Elizabeth Pantley) نویسنده کتاب جنتل بیبی کِر (Gentle Baby Care) (مراقبت آرام از نوزاد)
 
سلب مسئولیت: اطلاعات موجود در این برنامه یا مقاله با کمک از کارشناسان و اطلاعات موجود در اینترنت بدست آمده است. داده های موجود در این مقاله ممکن است با داده های مربوط به کودک شما مطابقت نداشته باشد. اکیداً توصیه می شود رهنمودها و توصیه های موجود در این برنامه را بدون مشورت با پزشک خود اعمال نکنید.
 
 
منبع: اپلیکیشن ردیاب کودک (‏Baby Tracker‏)‏


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.