انتخاب وکیل امور ملکی و بررسی ویژگی های وکیل ملک و املاک متخصص

هر یک از پرونده‌های مطرح در دادگاه تخصص و مهارت خاص خود را می‌طلبد و امکان سپردن پرونده‌های مهم حقوقی و کیفری به هر وکیلی وجود ندارد
يکشنبه، 14 شهريور 1400
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
انتخاب وکیل امور ملکی و بررسی ویژگی های وکیل ملک و املاک متخصص
امروزه وکلا توسط دو مرجع انتخاب می‌شوند: کانون وکلای دادگستری و مرکز وکلای قوه قضاییه؛ بنابراین روز‌به‌روز بر تعداد فارغ التحصیلان وکالت افزوده می‌شود که همه آن‌ها به دنبال دست و پا کردن وجهه، نام و اعتباری برای خود هستند.

آیا از نظر انجام اموری که قرار است به وکیل سپرده شود تفاوتی بین وکیل دادگستری با وکیل قوه قضاییه وجود دارد؟ باید گفت خیر. تفاوت این دو فقط در مراحل دریافت مدارک است. وکیل پایه یک مرکز وکلای قوه قضاییه پس از طی مراحل آزمون و کارآموزی از مرکز وکلای قوه قضاییه پروانه وکالت دریافت می‌کند، در حالی که وکیل پایه یک دادگستری پس از طی مراحل گفته شده از کانون وکلا پروانه وکالت دریافت می‌کند. بنابراین تفاوتی در کار آن‌ها وجود ندارد.

 
نکات کلی در انتخاب وکیل امور ملکی و بررسی ویژگی های وکیل ملک و املاک متخصص
 

شرایط انتخاب وکیل ملکی

در این میان آن‌چه که عامه مردم را دچار سردرگمی می‌کند همین تعدد وکلا و انتخاب یک وکیل خوب از میان آن‌هاست. چه وکیلی را انتخاب کنیم که بتواند پرونده ما را جلو برده و به نتیجه برساند؟

در کنار همه این عوامل این نکته را هم در نظر بگیرید که هر شخصی بسته به موضوع مورد نظر خود به دنبال یک وکیل حاذق است و پیدا کردن وکیلی که در آن موضوع مشخص متخصص باشد هم خودش مسئله پیچیده دیگری می‌شود. در حقیقت هر یک از پرونده‌های مطرح در دادگاه تخصص و مهارت خاص خود را می‌طلبد و امکان سپردن پرونده‌های مهم حقوقی و کیفری به هر وکیلی وجود ندارد و تقریبا همه اشخاص به دنبال آن هستند که پرونده‌های خود را به یک وکیل متخصص حاذق محول کنند.

این‌که میزان مهارت و تجربه یک وکیل چقدر در کارش موثر خواهد بود بر کسی پوشیده نیست، اما موضوع مورد بحث، کیفیت کاری وکیلی است که تخصصش امور ملکی باشد.
بیشتر بدانید:«از وکالت اتفاقی چه میدانید؟»

وکیل امور ملکی به کسی اطلاق می‌شود که به رغم تحصیل در رشته وکالت و توانایی در انجام امور وکالت در بسیاری از شاخه‌ها مانند خانواده (طلاق و نفقه و مهریه) تخصص خود در رشته تحصیلی‌اش را امور ملکی قرار داده و سال‌ها در این زمینه تجربه کسب کرده و با پیچ و خم‌های این امور و روند رسیدگی به پرونده‌ها به خوبی آشناست.

در این صورت یک وکیل امور ملکی هرچقدر با مهارت و تجربه بیش‌تری داشته باشد مسلما در رسیدگی و به نتیجه رساندن پرونده موکل خود نیز موفق‌تر عمل خواهد کرد.

 
نکات کلی در انتخاب وکیل امور ملکی و بررسی ویژگی های وکیل ملک و املاک متخصص
 

ویژگی‌هایی یک وکیل امور ملکی که باید به آن‌ها توجه کنید

همان طور که گفتیم وکیل ملکی باید تخصص و تجربه‌اش در حوزه امور ملکی و مواردی مانند مانند الزام به تحویل ملک، الزام به تنظیم سند رسمی،  تقسیم و افراز املاک مشاع، خلع ید، انتقال ملک فرد به شخص دیگری، فروش مال غیر، جعل سند، تصرف عدوانی و ...
 

اما مهم‌ترین ویژگی‌های یک وکیل امور ملکی عبارتند از:

  • برخورداری از تجربه و مهارت و سابقه کاری بالا در زمینه امور ملکی (که با کمی تحقیق می‌توانید به آن پی ببرید.)
  • امانت‌داری، رازداری و حفظ اسرار موکل
  • روابط عمومی قوی و داشتن سرعت عمل در حرفه خویش
  • رعایت مصلحت موکل در مراحل مختلف دادرسی ضمن حفظ عدالت
  • برخورداری از دانش و توانایی علمی و عملی
  • ترسیم چشم‌اندازی درست و صادقانه از پرونده مطروح شده از سوی موکل (در همان ابتدا و با بررسی پرونده شما به شما بگوید قرار است چه مسیری در پیش روی شما باشد و با چه چالش‌هایی روبه‌رو خواهید بود، احتمال موفقیت یا شکست در پرونده شما را تا حد زیادی تشخیص دهد.)
 
نکات کلی در انتخاب وکیل امور ملکی و بررسی ویژگی های وکیل ملک و املاک متخصص
 

وکیل ملکی خانم بهتر است یا آقا؟

شاید برای شما هم این سوال پیش آمده باشد که وکیل زن انتخاب کنید یا مرد؟ آیا وکیل مرد توانایی دفاع بهتری از پرونده شما را دارد یا یک وکیل زن ریزبین تر است و برای کار شما بهتر خواهد بود؟ 

باید به شما بگوییم زن یا مرد بودن یک وکیل اهمیت زیادی در پیگیری پرونده شما نخواهد داشت. آن‌چه که شما باید به آن توجه کنید مهارت و تجربه، قدرت اقناع و سخنوری وکیل منتخب شما همرا ه با دارا بودن ویژگی‌های ذکر شده است.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.