سلامت کودک

سندرم گرانتینگ یا ناله بازدمی نوزاد

در این مقاله به علائم و علل بروز سندرم گرانتینگ یا بی قراری و ناله نوزاد به هنگام اجابت مزاج پرداخته شده است.
شنبه، 24 مهر 1400
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
سندرم گرانتینگ یا ناله بازدمی نوزاد
شاید فشار، ناله و گریه فرزندتان به هنگام تلاش جهت اجابت مزاج شبیه به ابتلاء او به یبوست به نظر برسد اما می تواند مسئله ای کاملاً متفاوت باشد. هنگامی که نوزاد متولد می شود گاهی اوقات نمی داند بدنش چگونه کار می کند و ممکن است در هماهنگی میان ماهیچه های مورد نیاز جهت اجابت مزاج دچار مشکل شود. این امر می تواند موجب گریه یا ناله بسیار او به هنگام اجابت مزاج شود.
 

علائم سندرم گرانتینگ نوزاد (grunting baby syndrome)

شیرخوارانی که دچار سندرم گرانتینگ یا ناله و صدای خرخر مانند بازدمی شده اند اجابت مزاج طبیعی داشته بطوریکه مدفوع آنها نرم می باشد اما در حین انجام این کار صدای خرخر از خود تولید کرده، گریه می کنند یا به خود فشار می آورند به گونه ای که تصور می شود دچار یبوست شده اند. در این بخش برخی از علائمی که نشان می دهند فرزندتان دچار سندروم گرانتینگ شده است را معرفی می کنیم:
 
* به هنگام اجابت مزاج گریه می کند، صداهای خرخر مانند از خود تولید کرده یا با فشار این کار را انجام می دهد.
 
* به هنگام دفع رنگ او قرمز یا بنفش می شود.
 
* به منظور اجابت مزاج به مدت 5 یا 10 دقیقه گریه کرده یا به نظر می رسد ناراحت بوده و در عذاب است.
 

علل بروز سندرم گرانتینگ نوزاد

نوزادانی که سن آنها کمتر از 10 هفته است نابالغ بوده و امکان دارد نحوه هماهنگ ساختن عضلات جهت اجابت مزاج را ندانند. زمانی که فردی قصد اجابت مزاج دارد لازم است بر روی ماهیچه های شکمی خود فشار آورده و ماهیچه های کف لگن را شل کند تا مدفوع خارج شود. نوزادان کم سن و سال نمی دانند که چگونه اجابت مزاج داشته باشند بنابراین به خود فشار آورده یا به اصطلاح زور می زنند، گریه می کنند و صداهای خرخر یا ناله مانند از خود تولید می کنند. این وضعیت موجب می شود عضلات شکمی آنها بر روی روده فشار وارد سازند اما به دلیل آنکه این نوزادان نمی دانند چگونه ماهیچه های کف لگن خود را شل کنند ممکن است به گریه کردن ادامه داده و به قدر کافی عضلات خود را شل نکنند تا به مدفوع اجازه خروج دهند. در نهایت ممکن است عمل دفع را انجام دهند اما امکان دارد مدت زمان بیشتری طول بکشد و در این راه به خود فشار آورده، گریه کنند، صدای خرخر ایجاد کرده و رنگ صورتشان بنفش شود.
 

نحوه درمان سندرم گرانتینگ نوزاد

گاهی اوقات والدین یا پزشکان سندروم گرانتینگ را با یبوست اشتباه می گیرند. حتی اگر این تصور پیش نیاید که نوزاد به یبوست مبتلا شده است باز هم ممکن است والدین به اشتباه راهنمایی شوند. در صورت ابتلاء نوزاد به یبوست امکان دارد به والدین توصیه شود که از گوش پاک کن یا دماسنج جهت تحریک مقعد او استفاده کنند. این امر موجب می شود نوزاد به طور موقت مقعد را شل کرده و مدفوع را خارج سازد. مشکلی که با این روش وجود دارد آن است که نوزادان به چنین تحریکی جهت اجابت مزاج وابسته می شوند.
 
سندرم گرانتینگ یا ناله بازدمی نوزاد

سندرم گرانتینگ نوزاد نیازی به درمان ندارد و نوزاد خود به تنهایی این مشکل را برطرف خواهد ساخت. او به مرور زمان نحوه هماهنگی ماهیچه های مورد نیاز جهت اجابت مزاج را بدون گریه، فشار و ناله متوجه خواهد شد. ممکن است مشاهده گریه فرزندان در طول اجابت مزاج برایتان سخت باشد اما بهتر است بدانید که او به مرور زمان نحوه هماهنگ ساختن ماهیچه های خود را خواهد آموخت.
 
در صورتی که مدفوع فرزندتان سفت بوده، شکمش به نظر باد کرده است یا نگران آن هستید که این وضعیت موردی غیر از سندروم گرانتیگ می باشد بایستی با پزشک او صحبت کنید.
 
سلب مسئولیت: اطلاعات موجود در این برنامه یا مقاله با کمک از کارشناسان و اطلاعات موجود در اینترنت بدست آمده است. داده های موجود در این مقاله ممکن است با داده های مربوط به کودک شما مطابقت نداشته باشد. اکیداً توصیه می شود رهنمودها و توصیه های موجود در این برنامه را بدون مشورت با پزشک خود اعمال نکنید.
 
 
منبع:
اپلیکیشن ردیاب کودک (‏Baby Tracker‏)‏


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما