معنی اسم احمد و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال

احمد از برجسته ترین نام‌های پیامبر اسلام (ص) است، که در قرآن کریم نیز آمده است.احمد، صفت تفضیلی از «حمد» به معنای کسی که کارش به ستایش رسیده است. همچنین «احمد» به معنای ستوده‌تر.با راسخون همراه باشید تا بیشتر درباره این اسم و نام های هم آوا با آن آشنا شوید.
يکشنبه، 25 مهر 1400
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: کیمیا صادقی گرمارودی
موارد بیشتر برای شما
معنی اسم احمد و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال

اطلاعات اسم احمد

جنسیت پسر
نام به انگلیسی ahmad
تلفظ نام به انگلیسی /ahmad/
تلفظ به فارسی احمد
افراد دارای این نام 773,814
ابجد 53
ریشه نام عربی

معنی اسم احمد در ثبت احوال

احمد، صفت تفضیلی از «حمد» به معنای کسی که کارش به ستایش رسیده است. همچنین «احمد» به معنای ستوده‌تر. یکی از نام‌های رسول اکرم (ص) است که حضرت عیسی بن مریم (ع) به آمدن آن بزرگوار در قرآن کریم مژده داد. «مبشراً برسول یأتی من بعدی اسمه احمد». پس از خود به پیامبری به نام احمد مژده دهنده‌ام. همچنین رسول اکرم (ص) فرمود: «انا فی السماء احمد و فی الارض محمد» نام من در آسمان «احمد» و در زمین «محمد » است. هر کس نام فرزندش را «احمد» می‌گذارد نیّت کند که خلق و خوی پیامبر اکرم (ص) در فرزندش متبلور شود. مخصوصاً اگر مادر در ایّام شیر دهی با نام خدا و ذکر صلوات پستان به دهان فرزندش بگذارد و در دوران کودکی قداست این نام را حفظ کند، حسن خلق و سعه صدر و پاکی نفس و خوش نامی نصیب فرزندش خواهد شد. و بسیاری از فضائل و خوبی‌ها در وجود او جمع می‌شود کما اینکه پیامبر اعظم (ص) جامع جمیع فضائل انبیاء «سلام الله علیهم اجمعین» بوده‌اند. و هر پیامبری از پیامبران الهی مظهر یکی از صفات آن حضرت بوده‌اند.

بقول جناب مولوی: نـام احمد نـام جملـه انبیاست چون‌که صد آمد نود هم پیش ماست مؤلف هم می‌گوید: هر کـه احمد نام فرزندش نهد مـی‌شــود او بــنــده ذات احـــد بین احمد تا احـد میــم لباب سـرّ رحـمـت را بیابـد بـی‌حـجاب «محمد» و «احمد» و «محمود» نام‌هایی هستند که هر گاه بنام افراد برده شوند فرشتگان به ذکر صلوات برای صاحبان نام مشغول می‌شوند که خیر و برکت فراوانی را برای آنان بدنبال خواهد داشت.

معنی اسم احمد و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال

توضیحات تکمیلی

معنی اسم احمد در فرهنگ فارسی :
(صفت) ستوده‌تر، حمیده‌تر، بغایت ستوده. محمود. علم برای مردان از جمله یکی از نام‌های پیامبر اسم (ص) .
 
معنی اسم احمد در فرهنگ فارسی عمید :
ستوده‌تر.
 
معنی اسم احمد در فرهنگ معین :
ستوده‌تر، حمیده‌تر
 
معنی اسم احمد در دانشنامه اسلامی :
احمد از برجسته ترین نام‌های پیامبر اسلام (ص) است، که در قرآن کریم نیز آمده است. واژه «احمد» برای نامیدن پیامبر اسلام (ص) در یک جا از قرآن مجید به کار رفته است، آنجا که از زبان عیسی (ع) بشارتی درباره آمدن پیامبری در روزگاران بعد مطرح شده است.
 
از نام‌های حضرت مهدی (عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف)
در برخی روایات، غیر از نام محمد، نام‌های دیگری نیز برای آن حضرت یاد شده است؛ از جمله می‌توان به نام احمد اشاره کرد. شیخ صدوق روایتی از امیر مؤمنان علی (علیه‌السّلام) نقل کرده که دربارۀ دو نام آن حضرت چنین فرمود:

مردی از فرزندان من در آخر الزمان خروج می‌کند... برای او دو نام است:

نامی پنهان و نامی آشکار، اسمی که پنهان است، احمد است و نامی که آشکار است، محمد. (یخرج رجل من ولدی فی آخر الزمان... له اسمان اسم یخفی و اسم یعلن فاما الذی یخفی فاحمد و اما الذی یعلن فمحمد.)

نیز از پیامبر (صلی‌الله‌علیه‌و‌اله‌وسلم) نقل شد که فرمود:
همانا با او بین رکن و مقام بیعت می‌شود. نام او احمد است.... (. «انه یبایع بین الرکن و المقام اسمه احمد و عبدالله و المهدی فهذه اسماؤه ثلاثتها»)

افزون بر روایت‌های یاد شده می‌توان با استفاده از روایاتی که آن حضرت را هم نام پیامبر (صلی‌الله‌علیه‌و‌اله‌وسلم) دانسته نیز این نام را برای آن حضرت مسلم دانست.
 

نام های هم آوا پسر با اسم «احمد»

  امجد
حمید
احنف
حامد
انور
ارژنگ
محمد
احسان
احد
الوند
 

نام های هم آوا دختر با اسم « احمد»

اختر
اعظم
الحان
اکرم
اطهره 
اسمر
احلام
ازهار
استر
اروس
 

اسم های ترکیبی با احمد

  احمدرضا
احمدعلی
احمدحسین
امیر احمد
محمد احمد
 

نام افراد مشهور با اسم «احمد» 

نام

کسوت

احمد شاه مسعود سیاستمدار و فرمانده نظامی و وزیر دفاع پیشین افغانستان بود.
احمد نوراللهی بازیکن فوتبال اهل ایران است.
احمد وحیدی سیاستمدار و فرمانده نظامی اهل ایران است که وزیر کشور ایران در دولت سیزدهم و عضو حقیقی مجمع تشخیص مصلحت نظام است.
 

توضیحات نام نیکو

اینکه یک نام آسمانی برای فرزندتان بگذارید چه حسی به شما می‌دهد؟ آیا می‌دانید نام حضرت محمد (ص) در آسمان‌ها احمد است؟

البته این نام حضرت محمد (ص) یک بار هم در قرآن آمده است (آنجا که از زبان عیسی (ع) بشارتی درباره آمدن پیامبری در روزگاران بعد مطرح شده است). بنابراین این نام در کنار معنی زیبا و صاحب زیباترش قرآنی هم هست.

اسم «احمد» به خاطر اینکه صفتی تفضیلی است بار معنایی خیلی مثبتی هم دارد و اگر اسم فرزند شما احمد باشد وقتی کسی اسمش را می‌شوند جز به احترام و تحسین نمی‌تواند نگاه دیگری به فرزند شما داشته باشد.


منبع:
سایت نام نیکو
سایت آلامتو
سایت ویکی فقه


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.