سلامت کودک

نقاط نرم واقع در سر نوزاد چه زمان بسته می شوند؟

در این مقاله می توانید در خصوص نقاط نرم موجود در سر نوزاد، علت وجود آنها و زمان سفت یا بسته شدن این نقاط اطلاع یابید.
چهارشنبه، 13 بهمن 1400
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
نقاط نرم واقع در سر نوزاد چه زمان بسته می شوند؟
به هنگام به دنیا آمدن نوزاد، دو نقطه نرم مشخص تحت عنوان ملاج یا فونتانل در ناحیه بالا و پشت سر او دیده می شود. جمجمه فرزند نوزاد شما از استخوان هایی تشکیل شده است که در قسمت نقاط نرم به هم متصل می شوند. نقاط نرم از نوعی غشای سفت وسخت ساخته شده اند که به سر نوزاد امکان انعطاف پذیری را می بخشند. وجود این انعطاف پذیری لازم است تا سر نوزاد بتواند در کانال زایمان به راحتی قرار گیرد. ممکن است نوزادی را مشاهده کرده باشید که در هنگام تولد دارای سر مخروطی بوده است. این امر در نتیجه وارد شدن فشار به سر نوزاد در کانال یا مجرای زایمان می باشد. بدون وجود این نقاط نرم سر نوزاد ممکن است در کانال زایمان گیر کرده و در عوض جمجمه او فشرده شده و به شکل کانال زایمان درآید.
 

علت وجود نقاط نرم بر روی سر نوزاد چیست؟

نوزادان به یک جمجمه انعطاف پذیر نیاز دارند چرا که این انعطاف پذیری نه تنها برای قرار گرفتن راحت در کانال زایمان ضروری است بلکه فضایی را برای رشد فراهم می سازد. با رشد مغز فرزندتان جمجمه او باید بتواند گسترده و منبسط شود. نقطه نرم قرار گرفته در ناحیه بالای سر نوزاد ممکن است طی 2 یا 3 ماه نخست بزرگتر شود تا بدین ترتیب موجبات رشد سریع مغز را فراهم سازد. پس از آن به تدریج شروع به بسته شدن می کند. نقاط نرم هدف دیگری نیز دارند. آنها از آسیب دیدن سر نوزاد جلوگیری می کنند. نوزادان به دلیل کوچک بودن در معرض آسیب بسیاری قرار دارند. فرزندتان با شروع به غلت زدن، چهار دست و پا رفتن و نشستن، ممکن است بر روی چیزی بیفتد یا از بلندی غلت خورده و سر او به زمین برخورد کند. این نقاط نرم همانند بالشتک عمل کرده و به هنگام زمین خوردن نوزاد از او در برابر صدمه دیدگی محافظت می کنند.
 

دست زدن و لمس نقاط نرم واقع در سر نوزاد اشکالی ندارد؟

بسیاری از والدین نگران لمس نقاط نرم فرزندشان هستند. اشکالی ندارد این نقاط لمس شوند اما بایستی به آرامی و ملایمت این کار را انجام دهید. نقاط نرم سر نوزاد از نوعی غشای ضخیم تشکیل شده اند و بنابراین با لمس آنها صدمه ای به او وارد نمی شود.
 
نقاط نرم واقع در سر نوزاد چه زمان بسته می شوند؟


چه زمان این نقاط نرم بسته می شوند؟

ملاج یا فونتانل خلفی یعنی نقطه نرم واقع در پشت سر فرزندتان ابتدا بسته می شود. از بین دو فونتانل، این ناحیه کوچکتر است و جهت بسته شدن آن به زمان زیادی نیاز نخواهد بود. به طور معمول تا رسیدن نوزاد به 2 تا 4 ماهگی این ناحیه بسته می شود. فونتانل قدامی که در بالای سر نوزاد واقع شده است دیرتر بسته می شود. بازه زمانی بسته شدن فونتال قدامی متفاوت می باشد. این ناحیه به طور متوسط در حدود 18 ماهگی بسته می شود اما می تواند حتی در بازه زمانی کمتر یعنی در 9 تا 12 ماهگی نیز بسته شود.
 
سلب مسئولیت: اطلاعات موجود در این برنامه یا مقاله با کمک از کارشناسان و اطلاعات موجود در اینترنت بدست آمده است. داده های موجود در این مقاله ممکن است با داده های مربوط به کودک شما مطابقت نداشته باشد. اکیداً توصیه می شود رهنمودها و توصیه های موجود در این برنامه را بدون مشورت با پزشک خود اعمال نکنید.
 
 
منبع:
اپلیکیشن ردیاب کودک (‏Baby Tracker‏)‏


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.