سلامت کودک

انسداد مجاری اشکی نوزاد

در این مقاله به عارضه ای تحت عنوان انسداد مجاری اشکی در نوزاد، علائم و راه های درمانی آن پرداخته شده است.
سه‌شنبه، 19 بهمن 1400
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
انسداد مجاری اشکی نوزاد
انسداد مجاری اشکی یکی از مشکلات شایع در نوزادان به شمار می رود. در صورتی که چشمان فرزندتان بیشتر اوقات اشک آلود است، این امر می تواند دلیل موجهی از احتمال مسدود شدن مجرای اشکی او باشد.
 

انسداد مجاری اشکی چیست؟

اصطلاح پزشکی انسداد مجاری اشکی داکریوستنوز (dacryostenosis) است. داکریون به معنای پارگی و ستنوز به معنای انسداد یا تنگی مجرا می باشد. در صورتی که لوله یا مجرایی که از چشم به سمت بینی امتداد دارد مسدود شود، اشک نمی تواند به درستی از مجرای اشکی جاری شود و این وضعیت به وجود می آید.
 

علائم انسداد مجاری اشکی

همانطور که در بالا ذکر شد، علامت اولیه انسداد مجرای اشکی، آب آمدن مداوم از چشم است. فرزند شما حتی زمانی که گریه نمی کند نیز اشک از چشمانش جاری خواهد بود. همچنین ممکن است متوجه خشک بودن بینی او شده باشید به طوری که بر خلاف انتظار شما بینی فرزندتان به هنگام گریه، خیس نبوده یا دچار آبریزش بینی نمی شود.
 
چشم فرزندتان در صورت عفونی شدن ممکن است قرمز و متورم شده و ترشحات زرد یا شیری رنگی از آن جاری شود. این وضعیت امکان دارد با انجام برخی درمان ها برطرف شود و مدت کوتاهی بعد مجدداً عود نماید. گرچه انسداد مجاری اشکی لزوماً همراه با عفونت نیست، اما در این وضعیت چشم مستعد عفونی شدن است. اشک نوعی مکانیسم شستشو و محافظت جهت پاکسازی چشم از باکتری ها فراهم می سازد. زمانی که مجاری اشک مسدود می شود، چشم راحت تر دچار عفونت یا التهاب می شود.
 
راه دیگر تشخیص انسداد مجاری اشکی آن است که این وضعیت معمولاً در ماه نخست پس از تولد آغاز می شود. همچنین معمولاً تنها در یک چشم اتفاق می افتد اما می تواند در هر دو چشم نیز رخ دهد.
 

درمان انسداد مجاری اشکی

در بیشتر موارد، مجاری اشک فرزندتان مابین شش ماهگی تا یک سالگی خود به خود و بدون نیاز به هیچ گونه درمانی باز می شود. چنانچه این وضعیت پس از گذشت یک سال همچنان باقی مانده باشد، پزشک فرزندتان را جهت ارزیابی به چشم پزشک ارجاع خواهد داد. چشم پزشک ممکن است با استفاده از پروب مجاری اشک او را باز کند.
 
به طور معمول تنها درمان لازم برای انسداد مجاری اشکی، ماساژ است. پزشکان در خصوص نحوه انجام این کار نظرات متفاوتی دارند و بعضی نیز به هیچ وجه ماساژ را توصیه نمی کنند. با پزشک خود صحبت کرده و نظر او را در این خصوص جویا شوید.
 
انسداد مجاری اشکی نوزاد
 

نکات کلی در کنترل انسداد مجاری اشکی

* زمان قرار گرفتن فرزندتان در معرض باد، سرما و نور خورشید را محدود سازید چرا که این عوامل می توانند چشمان حساس را تحریک سازند.
 
* همیشه پیش از دست زدن به صورت فرزندتان و به ویژه چشمها یا نواحی اطراف چشم او دستان خود را بشویید.
 
* از یک پارچه شستشوی تمیز و مرطوب جهت زدودن هرگونه ترشحات اطراف چشم فرزندتان استفاده کنید. به خاطر داشته باشید همیشه اگر یک ناحیه از چشم را با پارچه تمیز کردید، برای ناحیه دیگر از جای دیگر پارچه که تمیز است استفاده کنید تا به عدم بروز عفونت کمک شود.
 
* همچنین به خاطر داشته باشید چشمان فرزند خود را از گوشه داخلی (نزدیک به بینی) به گوشه بیرونی بشویید تا از ورود باکتری به مجاری اشک او جلوگیری شود.
 
* در صورتی که پزشک فرزندتان توصیه به انجام ماساژ نمود، بایستی ناحیه انسداد مجاری را به آرامی ماساژ دهید تا از تشکیل مایع جلوگیری شود.
 
* چنانچه متوجه قرمزی یا التهاب چشم فرزندتان همراه با ترشحات زرد یا شیری شدید، بلافاصله با پزشک او تماس بگیرید چرا که ممکن است نیاز به درمان آنتی بیوتیکی باشد.
 
* در صورت تجویز هرگونه دارو اطمینان حاصل کنید که دستورات پزشک یا دستورالعمل های درمانی را با دقت انجام می دهید.
 
 سلب مسئولیت: اطلاعات موجود در این برنامه یا مقاله با کمک از کارشناسان و اطلاعات موجود در اینترنت بدست آمده است. داده های موجود در این مقاله ممکن است با داده های مربوط به کودک شما مطابقت نداشته باشد. اکیداً توصیه می شود رهنمودها و توصیه های موجود در این برنامه را بدون مشورت با پزشک خود اعمال نکنید.
 
 
منبع: اپلیکیشن ردیاب کودک (‏Baby Tracker‏)‏


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.