هر آنچه درباره جرم در شبکه اجتماعی نمی دانید!

استفاده گسترده از شبکه‌های اجتماعی پ، علاوه بر آن که محیطی برای درآمدزایی، آموزش و دیگر استفاده های مفید است، می‌تواند عاملی نیز برای بروز تخلفات سایبری مانند: اخاذی، کلاهبرداری، تهدید، توهین و فحاشی و … باشد.
چهارشنبه، 20 بهمن 1400
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: فاطمه سادات میرامامی
موارد بیشتر برای شما
هر آنچه درباره جرم در شبکه اجتماعی نمی دانید!
این روزها از گوشه کنار شهر خبرهای عجیب و غریب درباره ی سوء استفاده از طریق شبکه های اجتماعی و تلفن همراه زیاد شنیده می شود. البته باید توجه داشت که این مزاحمت قصد مجرمانه دارد یا خیر. کسی که برای جرم مزاحمت درخواست شکایت دارد باید آگاهی کامل ، مدرک و یا شاهدی داشته  باشد که او را در این امر کمک کند.
 

شناخت  جرم مزاحمت 

اما گاهی مزاحمت ها جنبه جدی تری به خود می گیرند. بنابراین  مزاحمت  باید بیش از یک بار از طرف آن فرد واقع شده باشد. همچنین قصد آزار و ایجاد مزاحمت را  نیز در نظر گرفته باشد. در نتیجه اگر کسی با شما تماس می گیرد، صرف ناراحتی و عدم رغبت شما موجد عنوان مزاحمت تلفنی است.

توجه داشته باشید که مزاحمت ها همیشه با توهین یا تهدید شروع نمی شود. گاهی با جملات محبت آمیز، فرستادن فیلم های انگیزشی، درد و دل کردن و دوست شدن و گاهی هم با تهدید و توهین و یا نشر اکاذیب، افشای اسرار شخصی و خانوادگی، همچنین سوء استفاده از عکس پروفایل و پست های اینستاگرامی و تبدیل آن به عکس های مستهجن... یا آن که شخص مزاحم می تواند یکی از نزدیکان باشد و شما شناخت کاملی از او داشته باشید.
 

پاک کردن مدرک جرم

این روزها با پیشرفت علم و تکنولوژی و هوشمند شدن گوشی ها مشکلاتی همچون مزاحمت در فضای مجازی  باب شده است که متاسفانه این جرم علیه زنان و کودکان بیشتر انجام می شود.  بعضی افراد با دادن دشنام های ناگوار، تهدید و توهین برای دیگران مشکلاتی را به وجود می آورند. برای آن که بتوانید از حقتان دفاع کنید بهترین راه این است که هر چه سریع تر کارهای شکایت از آن فرد را انجام دهید و از همه مهم تر آن که چراغ خاموش عمل کنید. زیرا بسیاری از افراد وقتی متوجه شوند که شما در حال شکایت کردن هستید تمام اتهامات را پاک کرده و گاهی حساب کاربریشان را به صورت کامل پاک می کنند و از آنجایی که کشور ایران دسترسی کاملی به شبکه های اجتماعی خارجی ندارند. در صورتی که افراد حساب کاربریشان را پاک کننند قانون هم نمی تواند آنها را به دست اورد.

گاهی اوقات افراد دلشان را با این جمله خوش می کنند که اگر مزاحمی داشته باشم آن فرد را بلاک می کنم و مشکلاتم حل می شود .غافل از آن که فرد پس از بلاک شدن حساب کاربری اش را پاک می کند و از نو نصب می کند و به این طریق دوباره از لیست بلاک شده ها بیرون می آید.

 

انواع جرم در شبکه اجتماعی

مزاحمت بدون قصد
گاهی اوقات اتفاق می افتد که افراد ناشناس در شبکه های اجتماعی ایجاد مزاحمت می کنند که باعث ناراحتی کاربران می گردد. گاهی این مزاحمان برای انجام جرایم بزرگتر اکانت های فیک می سازند و کار را با گپ و گفت شروع می کنند.
 
توهین و فحاشی:
گاهی اوقات اتفاق می افتد که افراد با توهین و فحاشی در قسمت کامنت ها ، در گروه ها، پیام های شخصی و...مورد مزاحمت می شوند. اما اگر درمیان فحاشی ها قذف انجام دهند جرم بزرگتری را انجام داده اند.قذف نوعی دشنام است و در اصطلاح فقهی به معنای اتهام زدن به افراد برای انجام زنا یا لواط است، به نحوی که اثبات آن ممکن نباشد.

قذف در فقه و حقوق اسلامی، جرم شناخته شده و مجازات آن« برابر ماده ۲۵۰ قانون مجازات اسلامی، هشتاد ضربه شلاق است.»
طبق ماده ۲۴۶ قانون مجازات اسلامی :«قذف باید روشن و بدون ابهام بوده، نسبت دهنده به معنای لفظ آگاه و قصد انتساب داشته باشد، گرچه مقذوف یا مخاطب در حین قذف از مفاد آن آگاه نباشد.»
 
تهدید:
یکی از مهم ترین مزاحمت ها در شبکه های اجتماعی تهدید است که کاربران می توانند سریعا در این اقدام شکایت کنند و در مقابل ظلم سکوت ننمایند. در صورتی که فردی شما را در دایرکت یا اکانت اینستاگرام تهدید می کند، بهتر است برای پیگیری شکایت تهدید  اقدام کنید و در مقابل فرد مزاحم سکوت ننمایید. بدین ترتیب هر نوع تهدید جانی، مالی، آبروی و یا افشای اسرار قربانی وابستگان آن، از طریق اینترنت و شبکه‌های اجتماعی از جمله اینستاگرام قابل پیگیری می باشد.
 

مراحل شکایت از جرم مزاحمت

در صورتی که خواهان شکایت کردن از این مزاحم های سمج و مجازی هستید سه راه حل برای شکایت کردن وجود دارد:
1.دفتر خدمات قضایی الکترونیک
2. دادسرا
3. پلیس فتا
 
1.دفتر خدمات قضایی
این دفتر یکی از راحت ترین و در دسترس ترین حالت ها برای انجام شکایت هست. برای انجام شکایت تنها کاری که انجام می دهید.

الف) پرینت اسکرین شات های گفتگوهای مزاحمت آمیز
ب) یک کارت شناسایی
ج) داشتن کد ثنا( کد ثنا به صورت آنلاین از طریق سایت ثنا، به صورت حضوری در کافی نت ها، دفتر خدمات قضایی گرفته می شود. این کد تمام اطلاعات قضایی هر فرد ایرانی را با زدن کد در سایت های قضایی نشان می دهد.)

دفتر خدمات قضایی علاوه بر بررسی مشکل شما، مشاوره و راهنمایی کامل برای حل مشکل می دهند سپس با فرستادن اطلاعات مورد نظر به دادسرا ، درخواست بررسی پرونده می کنند. دادسرا با بررسی موارد و شواهد آن شکایت و تحقیقات مقدماتی ، مدارک لازم را به پلیس فتا ارجاع می دهد. پلیس فتا با بررسی همه جانبه و پیدا کردن مجرم اطلاعات کامل رایانه ای را دوباره به دادسرا باز می گرداند و در نتیجه اطلاع و بررسی های پایانی از طریق دادسرا به دفتر خدمات قضایی الکترونیک اطلاع داده می شود تا فرد شاکی با نتیجه پایانی شکایت یا تجدید نظر آن رو به رو شود.
 
2.دادسرا
با مراجعه کردن به دادسرای محلی و نوشتن متن شکایت و همچنین دادن مدارک لازم به دادسرا خواهان حل مشکل می شود. دادسرا وظیفه دارد با تحقیق و بررسی همه جانبه و ارسال پرونده به پلیس فتا به بررسی پرونده می پردازد.
بیشتر بخوانید:«مواظبت از سیم کارت تا جلوگیری از جرم»
 
3.پلیس فتا
پلیس فتا به بررسی جرایم رایانه ای می پردازد برای شکایت از طریق پلیس فتا کافی است با شماره تماس 26224490 یا به آدرس سایت  پلیس فتا رجوع کنید . متن شکایت و مدارک را برای کارشناسان ارسال کنید. کارشناسان فتا با فرستادن پرونده به دادسرا و گذشتن از تحقیقات مقدماتی و بازگرداندن به پلیس فتا به شناسایی متهم و در اختیار قرار دادن اطلاعات صاحب سیم کارت نقش حتمی و قطعی داشته و بصورت منجز و مشخص اطلاعات صاحب خط (متهم) را در اختیار دادسرا می گذارد.
 

قوانینی در مورد جرم مزاحمت تلفنی

  1. طبق ماده ۶۴۱ بخش تعزیرات قانون مجازات اسلامی«مزاحمت تلفنی علاوه بر اجرای مقررات خاص شرکت مخابرات، به حبس از یک تا ۶ ماه منجر خواهد شد. »
  2. تبصره ۲ ماده ۱۲ قانون تاسیس شرکت مخابرات ایران مصوب ۱۳۵۰«هرکس وسیله مخابراتی در اختیار خود را وسیله مزاحمت دیگری قرار دهد، یا به عمد و سوء نیت ارتباط دیگری را مختل کند، برای بار اول پس از کشف، ارتباط تلفنی او به مدت یک هفته همراه با اخطار کتبی قطع و تجدید ارتباط مستلزم هزینه‌های مربوط خواهد بود.»
  3. در صورتی که در پیام ها فحاشی صورت گرفته باشد، طبق ماده 608 قانون تعزیرات (1375) پیش بینی شده است«توهین به افراد از قبیل فحاشی و استعمال الفاظ رکیک چنانچه موجب حد قذف نباشد، به مجازات شلاق تا 74 ضربه و یا پنجاه هزار تا یک میلیون ریال جزای نقدی خواهد بود.» برای اطلاع از جرم فحاشی روی متن کلیک کنید
  4. بر طبق قانون هرکس به وسیله سامانههای رایانهای یا مخابراتی، فیلم یا صوت یا تصویر شخص دیگری را تغییر دهد یا تحریف کند و آن را منتشر یا عمدا و آگاهانه به تغییر یا تحریف اقدام کند، به نحوی که عرفاً موجب هتک حیثیت او شود، به حبس از نود و یک روز تا دو سال یا جزای نقدی از پنج میلیون ریال تا چهل میلیون ریال یا هر دو مجازات محکوم خواهد شد.
  5. در صورتی که مزاحمت از طریق افشای اسرار شخصی و خانوادگی صورت بگیرد و باعث خسارات مادی و معنوی و هتک حیثیت به شخص یا اشخاص شود، به حبس از نود و یک روز تا دو سال یا جزای نقدی از پنج میلیون تا چهل میلیون ریال یا هر دو مجازات محکوم خواهد شد.
 

 منبع

بخش حقوق و قضا سایت راسخون


نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.