سلامت کودک

راهنمای تصویری انواع مدفوع نوزاد

به منظور درک بهتر میزان سلامتی و نحوه تغذیه نوزاد، بایستی مدفوع او مورد توجه قرار گیرد. در این مقاله انواع مدفوع نوزاد و علل تشکیل آنها را مورد بررسی قرار داده ایم.
يکشنبه، 24 بهمن 1400
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
راهنمای تصویری انواع مدفوع نوزاد
اولین مدفوع نوزاد مکونیوم نامیده می شود. این مدفوع به رنگ سیاه مایل به سبز تیره بوده و بسیار چسبناک و تقریباً شبیه به قیر است. مکونیوم از ماده ای که جنین در رحم مادر از آن تغذیه می کند، مانند آمونیوتیک، مخاط، سلولهای پوستی و لانوگو (موهای نازکی که بدن فرزند شما را پوشانده) تشکیل شده است. مکونیوم بو ندارد و نوزاد تنها به مدت چند روز این نوع مدفوع را دفع خواهد کرد.
 
راهنمای تصویری انواع مدفوع نوزاد
 

مدفوع حاصل از تغذیه نوزاد با شیر مادر

این مدفوع خردلی و زرد رنگ است و به حالت شل با بافت دانه ای یا زبر می باشد. به دلیل نرم و روان بودن آن ممکن است گاهی اوقات با اسهال اشتباه گرفته شود. مدفوع حاصل از تغذیه با شیر مادر بوی شیرینی دارد.
 
راهنمای تصویری انواع مدفوع نوزاد


مدفوع حاصل از تغذیه نوزاد با شیر خشک

هضم شیر خشک برای نوزاد سخت تر از شیر مادر است، به همین خاطر مدفوع نوزادی که با شیر خشک تغذیه می شود حجیم تر از مدفوع نوزادی است که از شیر مادر تغذیه می کند. رنگ آن به احتمال زیاد زرد کم رنگ یا قهوه ای مایل به زرد با بویی است که بیشتر شبیه به مدفوع بزرگسالان می باشد.
 
راهنمای تصویری انواع مدفوع نوزاد


مدفوع حاصل از تغذیه نوزاد با غذای کمکی

زمانی که فرزندتان شروع به مصرف مواد غذایی جامد یا همان غذای کمکی نماید، مدفوع او تغییر کرده و بزرگتر، فشرده تر و بیشتر شبیه به مدفوع بزرگسالان خواهد شد. بوی آن نیز شبیه به بوی مدفوع بزرگسالان خواهد بود. ممکن است متوجه ذراتی از غذای هضم نشده در مدفوع شوید. این بدلیل آن است که هضم برخی از مواد غذایی به عنوان مثال ذرت شیرین و انگور دشوارتر از سایرین است اما در صورتی که فرزندتان رشد مناسبی دارد، جای نگرانی نیست.
 
راهنمای تصویری انواع مدفوع نوزاد
 

اسهال

مدفوعی که به شکل اسهال است می تواند به رنگ زرد، سبز یا قهوه ای باشد و بسیار آبکی و روان است. این نوع مدفوع می تواند از پوشک به بیرون ریخته شود یا حتی به حالت انفجاری از آن خارج شود. اسهال اغلب در نتیجه وجود عفونت یا آلرژی شکل می گیرد و چنانچه به مدت 24 ساعت تداوم داشته باشد می تواند به کم آبی بدن منجر شود. اگر فرزندتان استفراغ نیز می کند، تب کرده، خون دفع می کند یا مخاط در مدفوعش وجود دارد یا دچار دل درد شده است بلافاصله به پزشک مراجعه کنید.
 
راهنمای تصویری انواع مدفوع نوزاد
 

یبوست

مدفوع سفتی که به سختی دفع می شود و شبیه به مدفوع خرگوش است می تواند نشانه بروز یبوست در نوزاد باشد. فرزندتان ممکن است در حین تلاش برای دفع زور بزند، گریه کند و صورتش قرمز شود. در صورتی که نشانه ای از خون در مدفوع وجود دارد بایستی با پزشک عمومی یا پزشک فرزند خود تماس بگیرید.

راهنمای تصویری انواع مدفوع نوزاد
 

مدفوع همراه با خون

وجود خون در مدفوع معمولاً از علائم یبوست است. که در نتیجه پارگی و خراش های جزئی در مقعد به دلیل زور زدن ایجاد می شود. گاهی اوقات خون در مدفوع می تواند نشانه مشکلی جدی تر باشد، بنابراین حتماً بایستی از پزشک مشاوره بگیرید.
 
راهنمای تصویری انواع مدفوع نوزاد
 

مدفوع سبز رنگ

این نوع مدفوع می تواند نشانه آن باشد که نوزاد به خوبی بر روی سینه مادر قرار نگرفته و به درستی تغذیه نمی کند به طوری که مقدار زیادی شیر آبکی ابتدای تغذیه را مصرف کرده و به قدر کافی شیر پرچرب انتهای تغذیه را دریافت نمی کند. از متخصص مراقبت های بهداشتی خود بخواهید نحوه قرار گیری نوزاد بر روی سینه تان را بررسی کرده و مطمئن شوید که فرزندتان شیر یک سینه را قبل از شروع به تغذیه از سینه دوم خالی کرده باشد.
 
راهنمای تصویری انواع مدفوع نوزاد
 

مدفوع همراه با مخاط (خلط یا ماده ای لزج)

مدفوعی که در آن مخاط دیده می شود می تواند نشانه وجود عفونت یا آلرژی در نوزاد باشد. در صورتی که با علائم دیگری همراه بود یا بیش از دو روز به طول انجامید، به پزشک مراجعه کنید.

راهنمای تصویری انواع مدفوع نوزاد
 
مدفوع فرزندتان می تواند شاخص مناسبی از نحوه تغذیه و میزان سلامتی او باشد.
 
با تشکر از سایت Emma's Diary جهت به اشتراک گذاشتن تصاویر مدفوع نوزاد.
 
سلب مسئولیت: اطلاعات موجود در این برنامه یا مقاله با کمک از کارشناسان و اطلاعات موجود در اینترنت بدست آمده است. داده های موجود در این مقاله ممکن است با داده های مربوط به کودک شما مطابقت نداشته باشد. اکیداً توصیه می شود رهنمودها و توصیه های موجود در این برنامه را بدون مشورت با پزشک خود اعمال نکنید.
 
 
منبع: اپلیکیشن ردیاب کودک (‏Baby Tracker‏)‏


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما