سؤال روز سیصد و چهلم تولد

علت بروز آلرژی هایی که در تمام طول سال نوزادان و کودکان نوپا را درگیر می سازند چه می باشد؟

کودک ممکن است به طرق مختلف دچار آلرژی یا حساسیت شود که در این مقاله به آلرژی هایی اشاره شده است که در تمام طول سال و بدون توجه به فصلی خاص وجود دارند.
پنجشنبه، 11 دی 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
علت بروز آلرژی هایی که در تمام طول سال نوزادان و کودکان نوپا را درگیر می سازند چه می باشد؟
آیا به نظر می رسد کوچولوی شما بدون توجه به فصلی خاص دچار علائم آلرژی شده است؟ مقصران این وضعیت حیوانات خانگی، گرد و غبار یا قارچ و کپک می باشند.
 

آلرژی نسبت به موی بدن حیوانات

آلرژی نسبت به موی حیوانات خانگی یعنی پرزهای ریزی که از پوست حیوانات جدا می شوند متداول ترین عاملان آلرژی به حیوانات به حساب می آیند. اما بعضی از افراد نسبت به بزاق یا ادرار حیوانات خانگی نیز حساسیت دارند، در این حالت گربه‌ ها، سگ ها یا موجودات کوچک درون قفس می توانند مسبب بروز این مشکل باشند. بعضی از کودکان حتی نسبت به پرندگان دچار آلرژی هستند. موی بدن گربه بیشتر از موی بدن سگ مشکل ساز است و حیوانات اهلی که دارای موی بلند هستند نسبت به آنهایی که از موی کوتاه برخورداند بیشتر ایجاد مشکل می کنند. چنانچه صاحب حیوان خانگی هستید و به وجود آلرژی نسبت به آنها در کودک خود شک داشته یا از آن مطمئن هستید موارد زیر را رعایت نمایید:
 
* سعی کنید از حیوان خانگی و کودک خود در اتاق های جداگانه نگهداری کنید.
 
* ممکن است استحمام هفتگی حیوان خانگی مفید فایده واقع شود.
 
* در صورت امکان از شر موکت یا  فرش هایی که تمام کف اتاق را پوشانده اند خلاص شوید.
 
* مبلمان دارای روکش نرم و سایر وسایل خانه که موی حیوان خانگی می تواند به آنها بچسبد را به حداقل برسانید (یا حیوان خانگی خود را از آن ناحیه از خانه دور نگاه دارید).
 
* از دستگاه تهویه هوا دارای فیلتر مخصوص ذرات بسیار ریز استفاده کنید.
 
* در موارد شدید، شاید تنها راه یافتن سرپناهی دیگر برای حیوان خانگی تان باشد.
 

آلرژی نسبت به گرد و غبار

در اکثر افراد علت بروز آلرژی، گرد و غبار موجود در هوا نیست، بلگه علت آنها مایت های موجود در گرد و غبار می باشد. این موجودات میکروسکوپی می توانند هوای خانه را پر کرده و بدون دیده شدن، توسط تمام افراد خانواده استنشاق شوند. استنشاق آنها برای اکثر افراد مشکلی ایجاد نمی کند، اما در آندسته از افرادی که نسبت به این مواد حساسیت بالایی دارند ممکن است موجب بروز آلرژی شود. در حالی که اکثر افراد با گرد و غبار خانگی مشکلی ندارند، اما چنانچه نسبت به حساسیت فرزند خود دچار شک و تردید شده اید، اقدامات احتیاطی بیشتری را اتخاذ نمایید.
 
در صورتی که نسبت به آلرژی فرزندتان به گرد و غبار شک داشته یا از این امر مطمئن هستید موارد زیر را رعایت نمایید:
 
* اتاق هایی که کودک بیشتر وقت خود را در آنجا می گذراند (مخصوصاً اتاق خوابش) را تا حد امکان عاری از گرد و غبار نگاه دارید.
 
* گرد و غبار اغلب با پارچه مخصوص گرد و غبار یا پارچه مرطوب کاملاً از بین می رود و در صورت امکان خانه را به طور مرتب با جارو برقی دارای فیلتر HEPA تمیز نمایید.
 
* از فرش کردن خانه، استفاده از پرده های سنگین، روتختی های پرزدار و مخملی و سایر وسایلی که گرد و غبار را به خود جذب می کنند در اتاق هایی که کوچولوی شما در آن خواب است یا بازی می کند خودداری کنید.
 
* اسباب بازی ها و پتو یا روتختی و ملحفه ها را به طور مرتب با آب داغ (در صورت امکان بالاتر از 130 درجه فارنهایت یا 55 درجه سانتیگراد) بشویید.
 
* تمام پرده های خانه را بشویید، فرش ها و سایر وسایل خانه را حداقل دو مرتبه در ماه تمیز کرده یا آنها را جمع کرده و در جایی قرار دهید.
 
* در صورت امکان تشک و بالش ها را در روکش یا محفظه های بدون هوا قرار دهید (تشک های تختخواب معمولاً خود دارای روکش های هواناپذیر یا ضد هوا هستند).
 
* فیلترهایی را در قسمت دریچه های هوا قرار داده و در صورت امکان دستگاه مرکزی تمیز کننده هوا نصب کنید.
 
* احتمالاً مهمترین نکته پایین نگاه داشتن رطوبت خانه است به این دلیل که مایت ها معمولاً نمی توانند در مکانی که میزان رطوبت هوا زیر 50 درصد باشد زنده بمانند.
 
* در خصوص استفاده از اسپری یا پودرهای ایمن قابل استفاده برای از بین بردن مایت های موجود در موکت و روکش مبل با متخصص آلرژی کودک خود مشورت کنید.
 

آلرژی نسبت به قارچ یا کپک

قارچ یا کپک در داخل و خارج از خانه رشد می کند. هاگ های کپک خارجی درست مانند گرده از میان هوا عبور کرده و به مکان های دیگر انتقال می یابند و درست مانند گرده، علائم آلرژی را در زمانهای مختلف سال بسته به محل زندگی تان ظاهر می سازند. در مناطق جنوبی کپک می تواند در تمام طول سال یافت شود. در نواحی گرم تر، اوج وجود کپک در ماه جولای است در حالی که در نواحی سردتر در اکتبر می باشد. با این حال، برگهای افتاده و پوشش گیاهی در حال پوسیدگی نیز می توانند در افزایش سطح کپک در اواخر پاییز نقش داشته باشند. در ماه دسامبر، هاگ های کپک را می توان در درختان و سایر گیاهان تزئینی مشاهده کرد. کپک همچنین می تواند در فضای داخلی و در نواحی مرطوب خانه مانند زیرزمین، حمام یا زیر سینک ظرفشویی رشد کند.
 
نکات زیر را در صورت مشکوک شدن به آلرژی کپک در کودک خود در نظر داشته باشید:
 
* میزان رطوبت خانه را با استفاده از دستگاه رطوبت ساز سالم کنترل کنید.
 
* خانه از تهویه کافی برخوردار باشد و از یک فن خروجی برای خارج ساختن بخارات آشپزخانه، لباسشویی و حمام استفاده کنید.
 
* نواحی که احتمال رشد کپک در آنجا وجود دارد (مانند سطل های زباله، یخچال، پرده دوش حمام، کاشی حمام و گوشه های دارای رطوبت) باید با دقت و به دفعات با محلول تهیه شده از نسبت های مساوی ماده سفید کننده و آب یا ماده ضد قارچ و کپک تمیز شوند.
 
* زیرزمین و سایر نواحی که احتمال وجود رطوبت در آنها وجود دارد را با نوعی رنگ ضد کپک رنگ کنید.
 
* از نگه داشتن لباس، کفش و حوله مرطوب در خانه خودداری کنید به خصوص اگر مچاله شده یا روی هم جمع شده باشند و امکان خشک شدن آنها وجود نداشته باشد.
 
* نگهداری از گیاهان خانگی و گلهای خشک شده داخل خانه را محدود به اتاق هایی نمایید که کودک وقت زیادی را در آنجا بسر نمی برد.
 
* هیزم را در بیرون از خانه نگهداری کنید.
 
* از درختهای تزئینی زنده برای مدت محدودی در خانه استفاده کنید و در عوض می توانید از انواع مصنوعی آنها استفاده نمایید.
 
* اطمینان حاصل کنید که زهکشی بیرون خانه یا ساختمان به درستی انجام شده باشد و برگها و سایر بقایای گیاهان تجمع نیافته باشند.
 
* اگر جعبه یا گودال شن برای بازی کودک خود دارید، به هنگام شب روی آن را بپوشانید و زمانی که باران می بارد اجازه دهید در زیر نور خورشید و هوای گرم خشک شود.
 
 
 
منبع: اپلیکیشن ردیاب کودک (‏Baby Tracker‏)‏


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.