راجع به آلرژی به کپک ها چه میدانید؟

قارچ ها و کپک های ذره بینی از عوامل آلرژی زای مهم در داخل خانه و مکانهای سرپوشیده به شمار می آیند. با این وجود برخی از گونه های قارچ ها به عنوان آلرژنهای موجود در فضاهای خارج خانه نیز در نظر گرفته می شوند. قارچ ها و کپک ها تقریباً در همه منازل و محیط های زندگی ما به خصوص زیرزمین های مرطوب، اطراف پنجره حمام، گنجه های مرطوب، مناطق نگهداری مواد غذایی، یخچال، دستگاه تهویه هوا و سطل زباله وجود دارند.
يکشنبه، 17 فروردين 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
راجع به آلرژی به کپک ها چه میدانید؟

کپک چیست؟

کپک یک قارچ تولید کننده اسپور است این اسپورها بسیار شبیه به گرده گیاهان از طریق هوا شناور است این اسپورها در مردم سبب علائم مربوط به آلرژی است پایه انواع قارچ در فضای باز هستند قارچ در فضای باز اغلب در چمن، برگ های در اطراف افتاده و زباله های دیگر یافت می شوند هنگامی که قارچ در بیرون وجود دارد آن از بین نمی رود و فقط رشد آن متوقف می شود اما یک بار که دما کمی گرم تر می شود شروع به رشد دوباره می کند قارچ داخل سالن در مکان های مرطوب، مانند آشپزخانه یا حمام پیدا شده و می تواند در هر زمان از سال رشد  کند.1
 

علائم آلرژی به کپک چیست؟

کسانی که آلرژی کپک دارند اغلب در اعضای خانواده حساسیت به کپک نیز هست علاوه بر این، کسانی که آلرژی به کپک دارند اغلب آلرژی به شوره بدن حیوانات نیز آلرژی دارند.

آلرژی به قارچ یک طیف گسترده ای از علائم دارد که می تواند به سادگی پر دردسر باشد برخی از علائم آلرژی به قارچ عبارتند از:

خس خس سینه

سرفه

آبریزش بینی یا گرفتگی

قفسه سینه تنگ

خارش چشم ها، بینی یا گلو

تنگی نفس

راجع به آلرژی به کپک ها چه میدانید؟

چشمان اشک آلود

درد سینوس

خستگی شدید

کسانی که برخی از این علائم را تجربه می کنند به خصوص با تنگی نفس و سفتی در قفسه سینه ممکن است آسم را مقصر بدانند با این حال بسیاری موارد آسم توسط قارچی که یک فرد تنفس می کند آورده می شود علاوه بر این، کسانی که با سندرم خستگی مزمن یا فیبرومیالژیا تشخیص داده می شوند اغلب بسیاری از این علائم یکسان را داشته اند مطالعات نشان داده اند که این دو مسائل پزشکی اغلب با قارچ مرتبط هستند و آنها در زمانی که فرد اسپور قارچ را تنفس کند بدتر و بدتر می شوند.1
 

عوامل خطرساز

تعدادی از عوامل ممکن‌است احتمال ایجاد آلرژی کپک را افزایش دهند یا نشانه‌های موجود آلرژی کپک را وخیم‌ترسازند، ازجمله:

• داشتن سابقه خانوادگی آلرژی. درصورتی‌که آسم، آلرژی درخانواده‌یی موجود باشد، احتمال ایجاد آلرژی کپک بیشتر می‌شود.

• کار در مشاغلی که با کپک تماس دارند. مشاغلی که تماس با کپک در آنها زیاد است عبارتند‌از: زراعت و دامداری، تولید لبنیات، قطع درختان جنگلی، کارهای آشپزی، آسیاها، فرشبافی‌ها، کـــاردرگــلـــخانـــه‌ها و ترمـیم وسایل خانگی.

• زندگی درخانه‌یی با رطوبت زیاد. درصورتی‌که میزان رطوبت محیط درونی بیش‌از 60 درصد باشد، درمنزل، میزان تماس باکپک زیاد می‌‌شود. درصورتی‌که شرایط مناسب باشد ظاهراً کپک می‌تواند رشد کند، در زیرزمین‌ها، پشت قاب‌های روی دیوار، پشت قالب‌های صابون و سایر سطوح نمناک، روی فرش‌ها، تماس با مقدار زیاد کپک‌ خانگی، نشانه‌های آلرژی‌کپک را شعله‌ور می‌کند.

• کار یا زندگی درساختمانی که درمعرض رطوبت زیاد است. مثل نشت از لوله‌ها، چکه‌کردن آب در هوای بارانی و صدمه‌ سیل. در بعضی نقاط، تقریباً هر ساختمان به نوعی دارای رطوبت مفرط است. رطوبت امکان رشــد کپـــک را فراهم می‌آورد.

• زندگی درخانه‌یی با تهویه ضعیف. پنجره و درهای سفـت سبب حبس رطوبت درمحیط‌ خانه شده و از تهویه‌ مناسب جلوگیری می‌کنند و شرایطی عالی برای رشد کپک فراهم می‌آورند. جاهای نمناک مانند حمام، آشپزخانه و زیرزمین نسبت به رشد کپک تأثیر‌پذیرتر می‌باشند.2
 

10 روش برای کاهش آلرژی به کپک

اگر به کپک آلرژی دارید، ممکن است احساس کنید که در نبردی محکوم به شکست می جنگید. خاک در بسیاری از نقاط، در داخل و بیرون منزل وجود دارد. اما شما می توانید اقداماتی را برای محدود کردن قرار گرفتن در معرض خاک انجام دهید. به سطوح هاگ در فضای باز توجه کنید. زمانی که مقدار کپک بالا هستند، زمان زیادی را در خارج از منزل صرف نکنید.
 
قبل از بیرون رفتن فکر کنید
کپک بیشتر احتمال دارد که در انواع خاصی از فروشگاه ها و کسب و کارها وجود داشته باشد. برای مثال گلخانه ها، مزارع، گل فروشی ها، مناطق ساخت و ساز و مغازه های عتیقه فروشی. قبل از اینکه وارد این مکان ها شوید، داروهای آلرژی خود را مصرف کنید یا از ماسک گرد و غبار استفاده کنید.
 
بدانید از چه چیزهایی باید اجتناب کنید
مزارع هرس نشده و توده هایی از برگ های مرطوب مکانهای اصلی برای کپک ها هستند. در صورت امکان از این محل ها دور بمانید. اگر نیاز به چمن زدن، کاشت گیاهان، یا جمع کردن برگ ها دارید، از ماسک گرد و غبار استفاده کنید. هنگامی که به خانه برمی گردید، دوش بگیرید تا هاگ هایی که روی پوست و و موهایتان قرار گرفته اند شسته شوند.
 
راجع به آلرژی به کپک ها چه میدانید؟
 
رطوبت را از بین ببرید
در خانه خود محیطی ایجاد کنید که کمتر برای کپک ها دوست داشتنی باشد. کلید این کار، کنترل میزان رطوبت هوا است. دستگاه های رطوبت گیر و تهویه هوا کمک خواهند کرد. رطوبت باید کمتر از ۶۰٪ باشد. حتی رطوبت بین ۳۵ تا ۵۰ درصد بهتر است. شما می توانید یک دستگاه ارزان برای اندازه گیری رطوبت خانه از فروشگاه خریداری کنید.
 
راجع به آلرژی به کپک ها چه میدانید؟
 
تمیز نگه داشتن منزل
کپک ها می توانند در حمام های گرم و مرطوب و آشپزخانه های مرطوب رشد کنند. سطح تمیز، محل پرورش آنها نیست، بلکه سطوحی که کثیف یا چرب هستند محلی برای رشد کپک ها فراهم می آورند. یک فن خروجی یا پنجره باز در حمام، باعث کاهش رطوبت می شود. در آشپزخانه، مراقب کپک های موجود در یخچال و فریزر، کابینت ها، و سطل زباله باشید.
 
زیرزمین و انبار را بررسی کنید
انبارهای مرطوب می توانند محلی برای رشد کپک باشند. رطوبت را با زیاد کردن ترموستات و یا دستگاه رطوبت گیر، کاهش دهید. کف هایی مانند لینولئوم یا بتن که رطوبت نگه نمیدارند، را انتخاب کنید. و به آنچه که در انباری و زیرزمینی ذخیره می کنید نگاهی بیاندازید: کپک می تواند بر روی کاغذ های قدیمی، ملافه، و لباس ها رشد کند. این چیزها را در ظروف درب دار که هوا وارد آنها نشود و ظروف ضد آب نگه داری کنید، بنابراین کپک نمیتواند به آنها نفوذ کند.

راجع به آلرژی به کپک ها چه میدانید؟
 
کپک ها را از بین ببرید
اگر کپکی روی یک سطح سخت در خانه مانند سطوح شیشه ای، پلاستیکی یا کاشی پیدا کردید، آن را با استفاده از سفید کننده، صابون و آب یا محصولات تجاری مخصوص تمیز کنید. با این حال، تمیز کردن این سطوح کافی نیست. شما باید منبع آن را پیدا کنید تا دوباره رشد نکنند. برای کپک های روی دیوارهایی که قابلیت شستشو ندارند میتوانید از یک مشاور حرفه ای در این زمینه کمک بگیرید.
 
هوا را فیلتر یا پاک سازی کنید
یک دستگاه تهویه مطبوع با قابلیت اتصال به فیلتر هوا (HEPA) با فشردگی بالا، هاگ های کپک ها را به دام می اندازد و آنها را از خانه خارج می کند. همچنین مهم است که دستگاه های خنک کننده و کانال های آنها تمیز باشند تا کپک های در آنها رشد نکنند. اطمینان حاصل کنید که دریچه های خنک کننده نیز عاری از کپک باشند.
 
در مواقع حساس سریع اقدام کنید
بعضی مواقع اقدام سریع بهتر است. اگر جایی نشتی دارد و باعث میشود فرش مرطوب شود، آن را ظرف ۴۸ ساعت خشک کنید تا از رشد کپک جلوگیری شود. اگر از ظرف شور آب خارج میشود و لوله ها و شیرها نشتی دارند فورا آنها را تعمیر کنید. آیا ناودان باید تمیز شود؟ درنگ نکنید. جاهای مرطوب، محلی برای پرورش کپک هستند.
 
راجع به آلرژی به کپک ها چه میدانید؟
 
فضای اطراف خود را بررسی کنید
هرکاری که می توانید انجام دهید تا منزل شما خشک بماند. برگ های ریخته شده از درختان و گلها را از اطراف منزل خود دور کنید. همچنین میتوانید بوته ها و گیاهان ضخیم تر را از آن منطقه پاک کنید. اطمینان حاصل کنید که آب باران به سرعت از خانه شما تخلیه می شود. انجام این مراحل در صورتی که در مکان سایه زندگی می کنید اهمیت بیشتری پیدا میکنند، چرا که کمبود آفتاب به این معنی است که آب برای خشک شدن زمان بیشتری صرف میکند.

پینوشتها
1.www.foodregime.com
2.www.pahnak.com
3.www.rastineh.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.