ترفندهايي براي مقابله با كپك

نان، كشك، ميوه رب و بالأخره همه چيز كپك مي زند. اصلاً چند روز كه از يخچال غافل مي شويد همه چيز داخل آن كپك مي زند. وقتي كپك ها مي آيند و بوي زننده شان فضاي يخچال را مي گيرد يك راه بيشتر نمي ماند و آن هم باز كردن در سطل زباله و انداختن درون آن است.
شنبه، 6 اسفند 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
ترفندهايي براي مقابله با كپك

ترفندهايي براي مقابله با كپك
ترفندهايي براي مقابله با كپك


 





 
نان، كشك، ميوه رب و بالأخره همه چيز كپك مي زند. اصلاً چند روز كه از يخچال غافل مي شويد همه چيز داخل آن كپك مي زند. وقتي كپك ها مي آيند و بوي زننده شان فضاي يخچال را مي گيرد يك راه بيشتر نمي ماند و آن هم باز كردن در سطل زباله و انداختن درون آن است.
اين شايد راحت ترين كار باشد، اما بي شك بهترين كار نيست، چون معنايش اسراف و نابودي موادي است كه براي بدست آمدن آن وقت و پول صرف شده است. براي همين عاقلانه ترين كار، ياد گرفتن راه هايي است كه كپك به مواد غذايي راه پيدا نكند يا حداقل نتواند همه مواد را نابود كند.
بد نيست بدانيد كپك ها آن دسته از قارچ‌ها هستند كه اگر چه بيماري خطرناكي ايجاد نمي كنند، اما گاهي مواقع در ظرف سيستم ايمني بدن مي توانند بسيار خطرناك باشند و عاملي كه باعث گسترش و افزايش آنها مي شود، مقدار بيش از حد رطوبت و گرما به سرعت رشد مي كنند و مي توانند سبب تخريب و غير قابل مصرف شدن ميوه‌ها و غذاها شوند. كپك ها بيشتر اوقات شمايلي شبيه به هم دارند، اما هر نوع ماده‌ي غذايي، كپك مخصوص خودش را دارد.
مثلاً كپكي كه روي ميوه ها رشد مي كند با كپك نان، مربا و خشكبار فرق دارد.
ـ كپك نان يكي از خطرناكترين انواع كپك است، چون به سرعت در بافت نان نفوذ مي كند و اگر لايه‌‌هاي نان روي هم چيده شده باشد، بخش هاي بالايي و پاييني خود را نيز آلوده مي كند. وقتي نان كپك زد، راهي جز دور انداختن آن وجود ندارد، اما براي اين كه اين اتفاق نيفتد پيش از سرد شدن كامل نان ها نبايد آنها را روي هم چيد، چون حرارت نان موجب كپك زدگي زودرس مي شود. اين در حالي است كه انباشته شدن نان داغ پيش از سرد شدن موجب تغيير حالت ظاهري، بيات شدن زودرس و بروز بيماري هاي گوارشي مي شود. پس براي اين كه كپك، نان هاي شما را از بين نبرد آنها را پس از خنك شدن درون كيسه هاي پلاستيكي بگذاريد و دورن فريزر قرار دهيد. پيچيدن نان در پارچه هاي سفيد و تميز بهتر از كيسه هاي پلاستيكي است، چون رطوبت نان را جذب مي كند و مانع از كپك زدگي آن مي شود.
ـ كپك زدن ميوه ها درون يخچال هم واقعاً دردسر ساز است، چون جمع كردن لاشه هاي آبكي و شل شده‌ي آنها از جاميوه اي همراه بوي نامطبوعي كه دارند، آزار دهنده است. ميوه ها را حتي وقتي مي شوييم و خشك مي كنيم و دورن يخچال قرار مي دهيم باز هم كپك مي زنند. اين به خاطر آبي است كه درون ميوه ها وجود دارد و البته رطوبت درون يخچال هم به اين مسأله دامن پارچه هاي نخي براي جلوگيري از كپك زدگي است. البته اگر يك قطعه اسفنج در جا ميوه اي قرار دهيد، رطوبت و آب را جذب كرده و مانع كپك زدگي مي شود.
_ اگر پنير كپك زد، كمي آن را با احتياط مصرف كنيد، چون پنير كپك زده ميكروبهاي ديگري نيز دارد كه ممكن است سبب بيماري هاي گوارشي شوند. اگر پنير كپك زد بيشتر از قسمت كپك زده آن را جدا و مصرف كنيد.
ـ مربا هم يكي از مواد خوراكي دورن يخچال است كه اغلب كپك مي زند. كپك زدن مربا البته به مراحل پخت آن برمي گردد به طوري كه اگر مربا خوب نپخته باشد، خيلي زود كپك مي زند. استفاده از ظروف مناسب دردار كه مانع رسيدن هوا به آن مي شود در نگهداري مربا مؤثر است و مانع تشكيل كپك روي آن مي شود، اما اگر مربا كپك زده باشد مي توان يك لايه از روي آن برداشت و بقيه آن را دوباره پخت. بهتر است هنگام تهيه مربا از قاشق چوبي استفاده كنيد. روش ديگري كه مانع از كپك زدگي مي شود، استفاده از كاغذ روغني است كه مي توان آن را روي سطح مربا قرار داد. با اين كار هوا به سطح مربا نمي رسد و در نتيجه كپك نمي زند.
ـ قرار گرفتن لايه يي از كپك رب گوجه فرنگي هم اتفاقي هميشگي است. براي پيشگيري از كپك رب نيز مي توان يك لايه روغن روي سطح آن ها ماليد تا اكسيژن به سطح آن نرسد و در نتيجه رشد كپكها متوقف شود. وقتي روغن مالي در سطح رب انجام شود حتي نيازي به نگه داشتن آن دورن يخچال نيست.
ـ براي پيشگيري از كپك زدن آبغوره و سركه هم بايد توجه كنيدكه ظرف محتوي آنها حتماً تا ته پر شود و جايي براي هوا در آن نماند. يك راه ديگر هم وجود دارد و اين كه شيشه هاي محتوي آبغوره يا سركه را دورن ظرف بزرگي پر از آب قرار دهيد و روي شعله بگذاريد تا آب جوش بيايد. به مدت شش دقيقه اين شيشه ها را بجوشانيد تا تمام سلول هاي روي شعله كپك دورن آبغوره و سركه از بين برود.
منبع:7 روز زندگي شماره (119)




 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.