آشنایی با دروازه هادریان آنتالیا و مسجد آبی استانبول

از آنجایی که امپراتور هادریان از آسیای صغیر بین سال های 121 تا 125 میلادی و دوباره بین سال های 128 تا 132 پس از میلاد بازدید کرد، ساخت و ساز دقیق آن مشخص نیست
دوشنبه، 9 اسفند 1400
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: مرتضی شعله کار
موارد بیشتر برای شما
آشنایی با دروازه هادریان آنتالیا و مسجد آبی استانبول
دروازه هادریان آنتالیا یک راه طاق دار است که قدمت آن به دوران حکومت رومیان به 2000 سال پیش باز می گردد. این دروازه به مناسبت دیدار امپراتور به همین نام و همسرش ساخته شده و از سه دروازه تشکیل شده است که با قاب‌های مرمری سفید احاطه شده و دو برج در کنار آن قرار دارند.

قدمت برج سمت چپ به دوره رومی ها برمی گردد، در حالی که برج سمت راست توسط سلطان علاالدین کیکوبات ساخته شده است.این مکان هر ساله میلیون ها مسافر  تور آنتالیا را مجذوب خود می کند در این قسمت آژانس گلبرگ سیر که کارگزار تور ارزان آنتالیا در ایران است تسهیلاتی مناسبی برای مسافرانش برای بازدید و راهنمایی از مکانهای گردشگری آنتالیا در نظر گرفته است.

طاق نصرت | Hadrianus Kapisi

طاق نصرت در ورودی شهر قدیمی آنتالیا قرار دارد و نشان دهنده گذار از بخش قدیمی به مدرن شهر است. در سمت چپ و راست دروازه هادریان، دیوار شهر قرار داشت. به جز ستون های گرانیتی، تماماً از سنگ مرمر ساخته شده است. در داخل دروازه طاق وجود دارد که با نقوش گل رز و گل تزئین شده است.

طاق ها با خزانه های مسطح تزئین شده اند. ستون‌های کورنتی در جلو در دو طرف قرار داده شده بودند که نمادی از این بود که طاق پیروزی است و دروازه‌ای نیست که برای دفاع ساخته شده باشد.

بنای یادبود رومی

ساختمان دروازه سه طاقی مستقل نیست، اما حداقل در یکی از اضلاع به ساختمان دیگری متصل شده است. هر سه گذر 4.15 متر عرض و 6.18 متر ارتفاع دارند. با این حال، دروازه در حال حاضر حدود یک متر زیر سطح خیابان به دلیل پر شدن های بعدی است. ارتفاع آن تا لبه بالایی خود به 8.03 متر می رسد. در اصل دارای طبقه دیگری بود که روی آن کتیبه دومی وجود داشت.

از آنجایی که امپراتور هادریان از آسیای صغیر بین سال های 121 تا 125 میلادی و دوباره بین سال های 128 تا 132 پس از میلاد بازدید کرد، ساخت و ساز دقیق آن مشخص نیست.

دروازه و اطراف آن

این دروازه زمانی کشف شد که دیوارهای کنار آن در اثر زلزله فرو ریخت. این دروازه در شهر قدیمی آنتالیا قرار دارد. بین سال‌های 1959 و 1960 بازسازی شد. برای عبور از دروازه هادریان، بازدیدکنندگان تور لحظه آخری آنتالیا باید از پله‌های هر دو طرف پایین بیایند. بازدیدکنندگان آن را روی تابلوهایی که روی آن ها "Üçkapilar"، نام ترکی دروازه، می بینند. در شرق خیابان عریض آتاتورک قرار دارد.

تاریخچه مسجد آبی استانبول

مسجد سلطان احمد یا مسجد آبی یکی از دیدنی های اصلی تور استانبول است.

سلطان احمد اول معمار محمد آقا را مأمور ساخت این مسجد در سال 1609 کرد. مسجد سلطان احمد در معماری عثمانی ساخته شد و در سال 1616، یک سال قبل از مرگ سلطان، تکمیل شد.این مسجد با انواع کاشی تزئین شده است که عمدتاً نقوش گیاهی سنتی را نشان می دهد. کاشی ها عمدتاً توسط رنگ آبی تسلط دارند، بنابراین ساختار به نام مسجد آبی نیز شناخته می شود.

مسجد اصلی استانبول در مقابل ایاصوفیه قرار دارد و با شش مناره باریکش که به آسمان کشیده شده است، منظره ای چشمگیر را به نمایش می گذارد. معدودی عبادتگاه در اسلام دارای شش مناره هستند، فقط مسجد اصلی مکه بیشتر از مسجد کبود دارد. طبق روایات، شش مناره بودن مسجد مدیون معمار است.

سلطان می خواست که همه چیز با ورق طلا یا به ترکی "آلتین" تزئین شود. اما از آنجایی که این بودجه بسیار بیشتر از بودجه سازنده بود، معمار از یک "خطای شنوایی" استفاده کرد و به جای آن شش مناره در ترکی "alti" ساخت.این مسجد زیبایی است که در محل کاخ امپراتوران بیزانس و در کنار ایاصوفیه ساخته شده است. مسجد آبی نه تنها ثروت عثمانی را نشان می دهد، بلکه امپراتوری عثمانی را به عنوان جانشین و وارث فرهنگ امپراتوری روم و بیزانس معرفی می کند.

هزینه ساخت 43 میلیون یورو (57.4 میلیون دلار) برآورد شده است و مسجد برای حدود 30000 نفر فضای خواهد داشت.

نمازخانه مسجد کبود تقریباً مربعی شکل است و ابعاد آن 53 در 51 متر است که گنبد آن بیش از 20 متر از آن بلند شده است. چهار ستون مستقل بار گنبد را به دوش می کشند. 260 پنجره بسیار تزئین شده و لعاب های رنگارنگ مسجد، از جمله نمادهای آن ​​است.

با کفش های پلاستیکی روی کاشی های قیمتی

از مسجد خارج از اوقات نماز می توان بازدید کرد. برای بازدید از ساختمان هزینه ورودی دریافت نمی شود و روزهای استراحت نیز وجود ندارد. همه روزه از ساعت 9:00 تا 18:00 باز است. در ورودی، به بازدیدکنندگان پوشش های پلاستیکی برای کفش هایشان داده می شود تا از کاشی های ارزشمند داخل مسجد محافظت کنند.

مجموعه ساختمان شامل یک حیاط با آبنما نیز می باشد. "Türbe" مجاور، در گورستان یا مقبره آلمانی نیز می تواند توسط بازدیدکنندگان بازدید شود. اینجا جایی است که احمد اول، همسرش و سه پسرش آرامگاه نهایی خود را پیدا کردند.در تابستان، یک نمایش نوری تماشایی بین ایاصوفیه و مسجد آبی برگزار می‌شود که بازدیدکنندگان نباید آن را از دست بدهند.

چرا مسجد آبی اینقدر معروف است؟

مسجد آبی امروزه به دلیل سنت و اهمیتی که برای تاریخ امپراتوری عثمانی و شهر استانبول دارد، یک کانون گردشگری است . بسیاری از مردم نه تنها برای استقبال از زیبایی معماری آن، بلکه برای شرکت در نمازهای روزانه که هنوز در مسجد برگزار می شود به آنجا می روند.

نکته نهایی:

مسجد آبی تا اعماق شب توسط نورافکن های زیادی روشن می شود. بعد از غروب، منظره مسجد و از آنجا به تنگه بسفر ارزش یک سفر به تور ارزان استانبول را دارد.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.