شهر بابل کجاست؟ از پیش شماره این شهر تا مناطق گردشگری و مشاهیر آن

یکی از شهر های نامدار کشور ایران بابل میباشد که در استان مازندران واع شده است. طبق سرشماری که در سال 1395 انجام گردید جمعیت این شهرستان برابر با 250 هزار نفر می‌ باشد. بابل از نظر جمعت دومین شهر استان مازندران محسوب میشود. بابل یکی از بزرگترین شهر های ایران به حساب می آید و مساحت آن برابر با 1578 کیلومتر مربع میباشد. بابل به دلیل هم جواری با کوه و جلگه دو نوع آب و هوا دارد، قسمت های واقع در جلگه آب و هوایی معتدل کاسپینی و قسمت های واقع در کوهستان آب وهوای معتدل کوهستانی دارند. این شهرستان از شمال به شهرهای بابلسر و فریدونکنار، از شمال شرقی به شهرستان سیمرغ، از شرق به قائمشهر و سوادکوه شمالی، از جنوب شرقی به شهرستان سوادکوه، از غرب به شهرستان آمل و از جنوب به رشته کوه البرز و شهرستان فیروزکوه که در استان تهران است، ختم میگردد. این شهرستان به دلیل موقعیت جغرافیایی عالی یکی از شهرهای گردشگری ایران محسوب میگردد.
پنجشنبه، 6 مرداد 1401
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: ایوب شهبازی
موارد بیشتر برای شما
شهر بابل کجاست؟ از پیش شماره این شهر تا مناطق گردشگری و مشاهیر آن

مشخصات

کشور ایران
استان مازندران
شهرستان بابل
بخش مرکزی
جمعیت 250 هزار نفر
مساحت 1578 کیلومتر مربع
زبان‌ گفتار گویش بابلی
مذهب اسلام
ارتفاع از سطح دریا ۲- متر
شرایط آب و هوا معتدل کوهستانی و معتدل کاسپینی 
‌پیش شماره تلفن ۰۱۱
شناسهٔ ملی خودرو ایران ۷۲ ج ،۸۲ ج ،۸۲ ص ،۸۲ م ،۹۲ ج، ۹۲ ص
ره‌ آورد پشت زیک، برنجک، نان ییلاقی، گلیم بافی، جاجیم،آغوزنون

شهرستان بابل یکی از شهرهای استان مازندران میباشد که دومین شهر پرجمعیت این استان بعد از شهر ساری در نظر گرفته شده است. لقب این شهرستان شهر بهارنارنج است زیرا این شهر در فصل بهار و در آستانه نوروز میزبان بهارنارنج های خوشبو و خوش عطر میباشد. این شهر از نظر مساحت بسیار بزرگ است و مساحت آن 1578 کیلومتر مربع، است. بابل هم مشرف به جلگه است و هم کوهستان و کوه را با خود به هماه دارد که از تلفیق این دو، به نظر می‌رسد، جاذبه زیبایی زیادی دارد. آب و هوا در این شهرستان معتدل کوهستانی و معتدل کاسپینی میباشد.

این شهرستان از شمال به شهرهای بابلسر و فریدونکنار، از شمال شرقی به شهرستان سیمرغ، از شرق به قائمشهر و سوادکوه شمالی، از جنوب شرقی به شهرستان سوادکوه، از غرب به شهرستان آمل و از جنوب به رشته کوه البرز و شهرستان فیروزکوه که در استان تهران است، ختم میگردد. این شهرستان به دلیل موقعیت جغرافیایی عالی یکی از شهرهای گردشگری ایران محسوب میگردد.

زبان مردم شهرستان بابل گویش بابلی است. گویش بابلی پر گویش ترین گویش از گویش‌ های زبان مازندرانی می‌ باشد. گویش بابلی در سه شهرستان بابل، بابلسر و فریدونکنار رایج میباشد.

بابل یکی از شهرهای مهم شمال کشور محسوب میشود زیرا: در زمینه پزشکی، کشاورزی، دانشگاهی، سیاسی، فرهنگی و تجاری بسیار مهارت دارد. در زمان های قدیم بابل را بارفروش میخوانند زیرا تجارت و عبور و مرور تاجران در آن باب بود.  بابل از لحاظ آموزشی دارای بیش از ۲۰ دانشگاه و مؤسسه آموزش عالی می‌ باشد و مهم‌ ترین دانشگاه این شهر دانشگاه صنعتی نوشیروانی است که در چند سال اخیر، رتبه اول را در میان دانشگاه‌های صنعتی ایران داراست. همچنین بابل اولین شهر شمال کشور است که دانشگاه علوم پزشکی سراسری در آن تأسیس گردید. این شهر در حد فاصل دریای خزر و رشته کوه البرز، و در فاصله ۱۵ کیلومتری دریای مازندران و ۲۱۱ کیلومتری شمال شرقی تهران، قرار گرفته است.
 

این شهرستان شامل بخش‌های زیر می‌باشد:

 
شهرها:
امیرشهر، بابل، خوش‌رود، زرگرشهر، گتاب، گلوگاه و مرزیکلا
 
بخش:
بخش بابل‌کنار، بخش بندپی شرقی، بخش بندپی غربی، بخش گتاب، بخش لاله‌آباد و بخش مرکزی
 
دهستان:
دهستان بابل‌کنار،دهستان درازکلا، دهستان سجادرود، دهستان فیروزجاه، دهستان شهیدآباد، دهستان گتاب جنوبی، دهستان گتاب شمالی، دهستان کاری‌پی، دهستان لاله آباد و ...
 
روستاها:
پیتکا، بصرابالا، وتیله، تیرگ‌بن، تلیکا، جلیرود، چه‌سر، چهارسی عباسی، حمزه‌کلا شش‌پل، خنیافه، درویش‌خاک‌مرزون، رکاج، زریجا، سنگ‌پراش و ....
 

جای‌ های دیدنی شهرستان بابل


آب گرم ازرود بابل 
 
آب گرم ازرود بابل
برای رفتن به آب گرم ازرود باید به 33 کیلومتری شهرستان بابل و روستای آری بروید. سالانه مردمان زیادی برای رفتن به این آب گرم راهی این روستا شده. نکته قابل تامل درباره این آب گرم رنگ فیروزه ای آن است که از دل زمین میجوشد. این آب گرم هم خواص درمانی دارد و هم از طبیعت بکری برخوردار است. ازرود به خاطر داشتن ترکیبات گوگردی برای بیماران مبتلا به عارضه های پوستی و درد مفاصل و رماتیسم بسیار کارآمد میباشد. در باور گذشتگان آب ازرود مقدس شمرده میشد.

منطقه و سد شیاده بابل
 
منطقه و سد شیاده بابل
اگر عاشق قایق سواری در آب های تمیز و آرام هستید حتما در شهرستان بابل سری به سد شیاده بزنید. این سد در 32 کیلومتری جنوب غربی شهرستان بابل قرار گرفته است. گردشگران زیادی به دلیل طبیعت ناب این سد به آنجا رفته و از این همه زیبایی حیرت زده میشوند. این سد معروف روی رودخانه چلیم از سرشاخه های بابلرود در روستای شیاده و در بخش بندپی غربی بابل قرار گرفته است.

پل محمدحسن خان
 
پل محمدحسن خان
یکی از بناهای تاریخی شهرستان بابل پل محمدحسن خان است کهارتفاع آن از سطح رودخانه به 11 متر میرسد و 140 متر طول و 6 متر عرض دارد. این پل  شامل ۷ طاق است و دارای چشمه اصلی و ۲ چشمه‌ فرعی می باشد. از ویژگی های مهم این پل میتوان به راه ارتباطی بین بخش های بندپی غربی و پندپی شرقی بابل اشاره کرد. معماری این پل برگرفته از دوران صفوی میباشد و امروزه طرفداران زیادی بخاطر این سبک معماری دارد.

موزه بابل
 
موزه بابل
اگر میخواهید سفری به گذشته داشته باشید حتما به گنجینه موزه بابل که به گنجینه بابل معروف است سر بزنید. این موزه یکی از مهم ترین جاذبه های گردشگری این شهرستان محسوب میشود و به عنوان تنها موزه‌ مردم شناسی مازندران شناخته می شود. این موزه فعالیت خود را در سال ۱۳۷۵ به عنوان موزه‌ باستان شناسی، چوب و مردم شناسی در ساختمان شهرداری سابق یا همان بلدیه که در سال ۱۳۰۷ شروع به کار کرده بود، آغاز کرد و بعد از چهار سال و پس از تعمیر و بازسازی، عنوان تنها موزه‌ مردم شناسی استان مازندران از آن خود کرد. در این موزه  آثاری همانند صنایع دستی زنان ترکمن صحرا، پوشاک مازندران، گیلان، ترکمن و چادر شب‌ بافی زنان مازندران را می‌توان در بخش مردم شناسی دید. دیگر قسمت های فعال موزه شامل: قهوه خانه‌ سنتی، داروخانه‌ سنتی، یادمان های چوبی و باستان شناسی میشود. این موزه همچنین ظروف و اشیا سفالی متعلق به اواخر هزاره‌ چهارم، سوم، دوم و اول پیش از میلاد را نیز نگهداری می کند.

کاخ سلطنتی بابل
 
کاخ سلطنتی بابل
قدمت این بنا به دوره پهلوی باز میگردد و امروزه محل دانشگاه پزشکی مازندران میباشد. این بنای زیبا درون باغی بزرگ و با صفا قرار دارد که شامل دو طبقه میشود و اتاق ها و سالن های بسیاری دارد. معماری بی نظیر این بنا یکی از دلایل جذب گردشگران میباشد. مصالحی که به وفور در این بنا مورد استفاده قرار گرفته سنگ است و تزئینات چشمگیری را دارا میباشد. این بنا از نظر شکل ظاهری یکی از ناب ترین بناهای تاریخی ایران محسوب میگردد.

دریاچه کامی کلا
 
دریاچه کامی کلا
یکی از محل های های مناسب برای اتراق در سفر دریاچه کامی کالا میباشد زیرا چشم انداز های زیبایی از جنگ و کوه های بابل را در اختیار شما قرار میدهد. برای رفتن به این دریاچه باید به منطقه بند پی غربی مراجعه کنید و دریاچه را در وسط روستا مشاهده کنید. مردم این روستا مردمانی مهربان و خون گرم هستند و شغل اصلی آنها دامپروری و کشاورزی است اما یکی دیگر از منبع درآمد مردم این منطقه همین جاذبه گردشگری موجود در روستا میباشد. اگر به دنبال لبنیات محلی در شمال هستید حتما به این روستا سر بزنید زیرا لبنیات این روستا در مازندران زبانزد میباشد.

آبشار کیمون
 
آبشار کیمون
این آبشار در روستای کیمون قرا گرفته و با شهرستان بابل 30 کیلومتر فاصله دارد. این آبشار در منطقه بندپی شرقی قرار گرفته و از نظر آب و هوا معتدل میباشد و یکی از دلایل جذب گردشگر همین آب و هوای این منطقه است. یک نکته جالب از این آبشار این است که دائمی میباشد یعنی نه در فصل تابستان کم آب میشود و نه در زمستان یخ میبندد زیرا این آبشار از یک رودخانه دائمی سرچشمه میگرد.
جنگل نارنجلو
 
جنگل نارنجلو
اگر  عاشق درخت و سرسبزی هستید پیشنهاد میکنیم حتما سری به جنگل نارنجلو واقع در شهرستان بابل بزنید. این جنگل سرسبز منطقه ای حفاظت شده محسوب میگردد و اجازه هیچ گونه شکاری به کسی داده نمیشود. این جنگل بخاطر داشتن بهارنارنج به ان نام معروف گردیده و فضای جنگل مملو از بهارنارنج میشود.
 

افراد مشهور و مشاهیر شهرستان ازنا

 
امیر پازواری
بزرگترین شاعر طبری گوی مازندران ، امیر پازواری ملقببه شیخ العجم مازندرانی است که زمان زیستش به درستی شناخته نیست ، اما به احتمال بسیار در دوره ی صفویه زندگی میکرده است. برخی او را شاعر دوره ی شاهرخ تیموری میدانند. ترانه های معروف به امیری چه از امیر پازواری چه از دیگر سرایندگان طبری گوی، به راستی میراث ارزشمند وبرجسته ی خطه ی شمال ایران است و همچون آینه ای زلال ، نمایانگر دردها ، رنجها و شادیها و فراز و فرودهای اجتماعیفرهنگی بومیان این دیار به شمار می رود.
 
فایض مازندرانی
ملا محمد باقر ملقب به فایض، شاعر مازندرانی سده ی 11 هجری.قمری و آغاز سده 12 هجری.قمری در بارفروش به دنیا آمد. از زندگی اش اطلاعات زیادی دردست نیست، جز آنکه شاعری پرشور و توانا بود. او در 1118 هجری.قمری درگذشت.
 
شحنه ی مازندرانی
محمد مهدی خان شحنه مازندرانی فرزند محمد حسن خان بن حاجی محمد خان اوبه یی متخلص به به شحنه از نبیره اش محمد مهدی خان شحنه در روستای پازوار (بابل) به دنیا آمد و از امرای روزگار فتحعلی شاه قاجار بود .وی در سال 1247 هجری.قمری چشم از جهان گشود.
 
اختر مازندرانی
محمد حسین بیگ بارفروشی ملقب به اختر از شاعران سده 13 هجری.قمری و از ندیمان فتحعلی شاه قاجار بود. قدیمی ترین اثری که نام او را می برد، تذکره منظوم محمد باقر رشحه اصفهانی میباشد.
 
شیخ کبیر
حمد حسن شیخ کبیر، فرزند صفرعلی، دانشمند، فقیه و مرجع تقلید اهل بابلکنار، در 1242 هجری.قمری به دنیا آمد. وی برا تحصیل به نجف رفت و در آنجا اقامت گزید. ناصرالدین شاه هنگام سفر خود به مازندران به ملاقات او رفت. شیخ از حامیان مشروطیت و مورد احترام بسیار بود، در عین حال اهل انزوا و اعتزال بود. شیخ عبدالله مازندرانی پس از در گذشت ملاکاظم خراسانی، شیخ کبیر را شایسته جانشینی او دانست و او را بعنوان مرجع تقلید معرفی کرد . شیخ در 7 شوال 1345 ه . ق درگذشت .مقبره اش در محله طوق داربن (امامزاده معصوم ) واقع است .

منبع: راسخون


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.