جاهای دیدنی مشهد در ایام محرم به روایت یول بیر

سفر به مشهد آن هم در ماه محرم حال و هوای دیگری دارد. مراسم محرم در مشهد با شکوه هر چه تمام‌تر برگزار شده و جلوه بسیار خاصی دارد
سه‌شنبه، 8 شهريور 1401
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: مرتضی شعله کار
موارد بیشتر برای شما
جاهای دیدنی مشهد در ایام محرم به روایت یول بیر
از دور پرچمی بزرگ و سبز رنگ به چشم می‌خورد؛ پرچمی که نام حسین (ع) روی آن نوشته شده است. درست همچون هزاروچهارصد سال پیش و درست همان قدر مظلومانه! پرچمی که سوار بر باد ظهر عاشورا و در کنار این حرم باشکوه می‌رقصد و مردمانی که دسته دسته از راه‌های دور و نزدیک برای عزاداری آمده‌اند.

برای عزاداری سرور جوانان اهل بهشت، آن هم در کنار ضامن آهو! آری این جا مشهد است؛ مشهدی که دل‌ها با شنیدن نامش راهی حرم شده و همراه با کبوتران حرم بر فراز گنبد طلایی به پرواز در می‌آیند.

سفر به مشهد آن هم در ماه محرم حال و هوای دیگری دارد. مراسم محرم در مشهد با شکوه هر چه تمام‌تر برگزار شده و جلوه بسیار خاصی دارد. فواره‌های میدان فلکه‌ای که درست روبه‌روی درب باب‌الرضا قرار گرفته، در محرم به رنگ خون درآمده و با پرچم‌هایی مشکی به پیشواز محرم می‌رود.

تعداد زائران و گردشگران مشهد در این ماه بسیار بیشتر از قبل شده و شور و حال دیگری در آن برپا می‌شود. اگر قصد سفر به مشهد در ماه محرم را دارید؛ تا انتها با ما همراه باشید تا با جاهای دیدنی این شهر در محرم آشنا شده و یک سفر خاطره‌انگیز برای خود رقم بزنید.

حرم امام رضا (ع)؛ مامنی امن برای تمامی زائران!

حرم امام رضا از اولین و باشکوه‌ترین جاهای دیدنی مشهد است که در ماه محرم جلوه‌ای بسیار ویژه دارد. هر ساله در جمعه آخر ماه ذی‌الحجه عزاداران حسینی، تکیه‌ها و حسینیه‌ها را سیاهپوش کرده و به استقبال این ماه می‌روند.

با شروع محرم در طی مراسمی به نام «اذن عزا در مشهد»، پرچم سبزرنگ گنبد امام رضا را با پرچمی سیاه‌رنگ تعویض می‌کنند و تا آخر ماه صفر، صدای نقاره‌های حرم به گوش نمی‌رسد. در این ماه تمامی مسیرهای عزاداری شهر به حرم ختم شده و در حرم به عزاداری می‌پردازند.

بعد از ورود هیئت‌های عزاداری به صحن، نوحه‌خوانی به بالای یک صندلی رفته و شروع به خواندن نوحه می‌کند. عزادارن نیز به دور او حلقه زده و به عزاداری می‌پردازند

ز دیگر مراسم‌های مهم این ماه، مراسم خیمه سوزان است. این مراسم به یاد ظهر عاشورا و خیمه‌های سوزان امام حسین در این روز برگزار شده و معمولا با تعزیه خوانی و شبیه خوانی همراه می‌شود. تکیه کرمانی‌ها در خیابان شوشتری 7، قدیمی‌ترین و بزرگ‌ترین شبیه خوانی مشهد به شمار می‌رود که با بیش از 200 سال قدمت، یکی از دیدنی‌ترین مراسم محرم در مشهد است.

مراسم شله پزان، قربانی کردن گوسفند و گاو در هیئت‌های عزاداری، مراسم بازارروی، خطبه خوانی در شب عاشورا، مراسم روضه‌خوانی، مراسم شام غریبان، پخش نذورات و برخی از موارد دیگر از جمله مراسمات مهمی است که در این ماه برگزار شده و شور و حالی متفاوت به این شهر می‌بخشند.

مسجد گوهرشاد مشهد؛ مسجدی اصیل با معماری اسلامی


جاهای دیدنی مشهد در ایام محرم به روایت یول بیر



مسجد گوهرشاد مشهد یادگاری از بانو گوهرشاد، بانوی نامدار ایرانی بوده و یکی از جاهای دیدنی مشهد به شمار می‌رود. معماری اسلامی-ایرانی این بنا جلوه خاصی به آن بخشیده و با گنبد فیروزه‌ای و گلدسته‌های زیبایش در جنوب حرم خودنمایی می‌کند.

این مسجد با چهار ایوان و معماری خاص، زائران را به خود جذب می‌کند. بازدید از مسجد گوهرشاد مشهد در محرم حس و حال متفاوتی دارد و آرامشی شگرف را مهمان جانتان خواهد کرد.

مسجد بالاسر؛ قدیمی‌ترین بنای حرم

مسجد بالاسر را می‌توان جزو اولین و قدیمی‌ترین بناهای ساخته شده در حرم به شمار آورد. کاشی‌کاری‌های بسیار زیبای مسجد بالاسر به همراه معماری خاص آن، این مسجد را به یکی از جاهای دیدنی مشهد تبدیل کرده است.

این مسجد نیز از دیگر جاهای شهر مستثنی نبوده و در ماه محرم سیاهپوش امام حسین شده و حال‌وهوای خاصی دارد. در سفر به مشهد در ماه محرم، بازدید از این مسجد را فراموش نکنید.

مسجد جامع گناباد؛ مسجد دو ایوانی مشهد

مسجد گناباد از جمله مساجد مهمی است که در قرن هفتم هجری ساخته شده و در زمره مساجد مهم اسلامی قرار گرفته است. گناباد را یکی از سه مسجد دو ایوانی در ایران می‌نامند که در دوران هخامنشیان ساخته شده و اکنون بعد از گذشت 800 سال هنوز هم صلابت خود را حفظ کرده است.

بازار رضا؛ محبوب‌ترین بازار مشهد

بازار رضا یکی از دیدنی‌های نزدیک حرم و یکی از پرطرفدارترین جاهای دیدنی مشهد به شمار می‌رود. بازار رضا مشهد نیز همچون دیگر جاهای دیدنی این شهر در ماه محرم سیاهپوش شده و به احترام سیدالشهدا جامه مشکی بر تن می‌کند.

بعد از رفتن به حرم و بازدید از مساجد جذاب آن، سری به بازار رضا زده و در برگزاری عزاداری‌های محرم شریک شوید.

معمولا عزاداری در ماه‌های محرم باعث شلوغی در سطح شهر شده و همین امر رفت‌وآمد در سطح شهر با ماشین را کمی مشکل می‌کند.

اگر قصد سفر به مشهد در ماه محرم را دارید، بهتر است با جاهای دیدنی مشهد با مترو آشنا شوید تا راحت‌تر بتوانید به جاهای دیدنی مشهد سفر کرده و سفری متفاوت را تجربه کنید.

مجله گردشگری یول بیر؛ مرجعی مطمئن برای داشتن بهترین سفر

به نظر من سفر کردن یکی از لذت‌بخش‌ترین فعالیت‌هایی است می‌توان انجام داد. گاهی تنها سفر کردن است که می‌تواند آدمی را از دغدغه روزمرگی‌ها دور کرده و برای مدتی هم که شده فکری آرام و به دور از شلوغی‌ها برایش رقم بزند.

مجله گردشگری یول بیر با معرفی جذاب‌ترین و زیباترین جاهای دیدنی، در تلاش است تا سفری لذت‌بخش و جذاب را تجربه کنید.

اگر به دنبال یک سفر هیجان‌انگیز و به‌یادماندنی هستید یا اگر می‌خواهید با بهترین جاهای دیدنی، بهترین هتل‌ها، بهترین رستوران‌ها و بهترین مراکز خرید هر شهر آشنا شده و یک سفر متفاوت را تجربه کنید، مجله گردشگری یول بیر را از دست ندهید.

پیش از این که چمدان‌های خود را ببندید، سری به این مجله گردشگری خاص و متفاوت زده و با خیال راحت به سفر بروید.

منبع: مجله گردشگری یول بیر https://mag.yol1.ir/


نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.