سالمندان از خانه چه مي‌خواهند؟

آشنايي با خانه‌هاي دوستدار سالمند در آستانه روز جهاني سالمند نهم مهر مصادف با روز جهاني سالمند است. در فرهنگ ما وجود بزرگ‌ترها در خانه نشانه برکت در خانه است. اما نگهداري از سالمندان در خانه کار آساني نيست و نياز به
شنبه، 13 شهريور 1389
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
سالمندان از خانه چه مي‌خواهند؟

سالمندان از خانه چه مي‌خواهند؟
سالمندان از خانه چه مي‌خواهند؟


 

نويسنده:فرزانه فولادبند




 

آشنايي با خانه‌هاي دوستدار سالمند در آستانه روز جهاني سالمند
 

نهم مهر مصادف با روز جهاني سالمند است. در فرهنگ ما وجود بزرگ‌ترها در خانه نشانه برکت در خانه است. اما نگهداري از سالمندان در خانه کار آساني نيست و نياز به توجه و دقت کافي دارد. بررسي‏ها نشان داده است سالمنداني که در خانه از آنها نگهداري مي‏شود از نظر جسمي و رواني ‏وضع بهتري دارند و بيشتر از زندگي‏شان لذت مي‏برند. استقلال و آزادي عمل بيشتر، امکان مطالعه، صحبت کردن با افراد خانواده، ديدن دوستان و آشنايان و احساس تعلق به خانواده موجب مي‏شود سالمندان در خانه احساس بهتري داشته باشند اما از آنجا که در اين سن اغلب افراد تحرک کمتري دارند و بيشتر ساعات روز را در خانه هستند، از بيماري‏هاي مزمن رنج مي‏برند و قدرت بدني و حواس‏شان از دوران جواني ضعيف‏تر است. بهتر است محيط خانه را براي راحتي و آسايش بيشتر آنها آماده و نکات ايمني را در خانه رعايت کرد...
طبق آمار مرکز کنترل و پيشگيري از بيماري‏هاي آمريکا ليز خوردن و افتادن از علل اصلي حوادثي است که سالمندان در خانه دچار آن مي‏شوند و پس از آن حريق و سوختگي دومين علت حوادث خانگي سالمندان است. براي پيشگيري از اين حوادث در خانه لازم است اقداماتي در خانه انجام دهيد.

سالمندان از خانه چه مي‌خواهند؟

پيشگيري از افتادن و ليز خوردن
 

افتادن و ليز خوردن از شايع‌ترين و خطرناک‌ترين حوادث خانگي دوران سالمندي است. سالمندان اغلب دچار پوکي استخوان هستند و در صورت زمين خوردن استخوان‏هايشان زودتر دچار شکستگي مي‏شود و طول دوره درمان هم اغلب طولاني است. براي پيشگيري از حوادث احتمالي بهتر است احتياط‏هاي لازم را انجام دهيد.
• حمام: اغلب سالمندان در حمام در اثر سرگيجه يا برهم خوردن تعادل زمين مي‏خورند، ليز مي‏خورند و دچار آسيب و حادثه مي‏شوند. بنابراين انجام اقدامات ايمني در خانه اهميت زيادي دارد. بهتر است کف حمام را با کف‌پوش‏هاي پلاستيکي بپوشانيد از صندلي و چهارپايه مناسبي در حمام قرار دهيد و در کنار شير آب و دوش حمام هم براي حفظ تعادل دستگيره و ميله نصب کنيد.
• پله‏ها: بعد از حمام پله‏ها يکي از نقاط پرخطر است بنابراين راه پله‏ها بايد نور کافي داشته باشد. همچنين براي حفظ تعادل بهتر است ميله‏هايي در دو طرف پله نصب شود. به علاوه مي‏توانيد براي ديد بهتر کناره‏ها و لبه پله‏ها را با نوارهاي شب‏رنگ بپوشانيد.
• فرش‏ها و کف پوش‏ها: بهتر است تمام قسمت کف اتاق‏ها با فرش و موکت پوشيده شده باشد. سراميک و سنگ به خصوص بعد از تميز شدن يا خيس شدن ليز مي‏شوند. در قسمت‏هاي بدون فرش و موکت حتما از کف‌پوش‏هاي پلاستيکي ضداصطکاک استفاده کنيد. زير قاليچه‏ها و موکت‏ها حتما از پلاستيک‏هاي مخصوص کم کردن اصطکاک يا همان ترمز فرش استفاده کنيد.
• برداشتن موانع: در خانه‏هايي که سالمند در آن زندگي مي‏کند باز بودن مسيرها و راه‏هاي عبور و مرور خيلي مهم است. مبلمان، بوفه، ميز و مجسمه‏ها و چراغ‏هاي پايه دار را از سر راه برداريد.
• روشنايي و نور کافي: در سنين بالا ديد افراد کمتر مي‏شود بنابر اين بهتر است در همه جاي خانه به‌خصوص حمام، راهرو و پله‏ها نور و روشنايي کافي وجود داشته باشد.
• ارتفاع مناسب: فراموش نکنيد سالمنداني که روي صندلي چرخ‌دار هستند يا قدشان خميده شده و از عصا استفاده مي‏کنند، محدوده دسترسي محدودتري دارند و بايد ارتفاع دستگيره‏ها و سطح ميزها و کابينت‏ها براي آنها متناسب شود.
• نصب دستگيره‏هاي آسان: براي سالمنداني که به علت آرتروز و دردهاي استخواني گاهي نمي‏توانند به خوبي از انگشتانشان استفاده کنند بهتر است از دستگيره‏هايي که راحت باز مي‏شوند و نياز به پيچاندن و چرخاندن ندارند استفاده شود. هرچند وقت يک بار هم دستگيره‏ها را روغنکاري کنيد.

پيشگيري از حريق و سوختگي
 

حريق و سوختگي دومين علت حوادث خانگي سالمندان است. براي پيشگيري وقوع چنين حوادثي بهتر است نکات زير را رعايت کنيد.
• براي پيشگيري از سوختگي با آب گرم بهتر است دماي آب شير آب گرم و منابع حرارتي را کمتر از 70 درجه سانتي‌گراد تنظيم کنيد.
• حداقل يک شناساگر دود در خانه نصب کنيد و هر ماه آن را بازرسي کنيد و از سالم بودن آن مطمئن شويد.
• اگر عزيز سالمندتان دچار فراموشي يا کاهش هوشياري است وقتي او را تنها مي‏گذاريد، شير گاز را ببنديد و به او تاکيد کنيد براي گرم کردن غذا از ماکروفر يا فر برقي استفاده کند.
• اگر سالمندتان سيگار مي‏کشد به او يادآوري کنيد که هيچ‌وقت در رختخواب سيگار نکشد.

سرگرمي‏هاي خانگي
 

تفريح و سرگرمي مناسب دوران سالمندي را ‏فراهم کنيد. اگر فرد سالمند قبلا به نگهداري از گل و گياه علاقه داشته و در اين زمينه مهارت دارد. اين امکان را فراهم کنيد تا اين کار را انجام دهد. اگر در آپارتمان زندگي مي‏کنيد چند گلدان تهيه کنيد و بالکن يا يک گوشه از خانه را به اين کار اختصاص دهيد. نگهداري گل و گياه آنها را سرگرم مي‏کند و اعتماد به نفس‌شان را بالا مي‏برد. همچنين نگهداري از پرنده‏هايي مانند قناري و مرغ عشق يا داشتن يک آکواريوم خانگي علاوه بر اين که سالمند عزيزتان را سرگرم مي‏کند موجب زيباتر شدن فضاي خانه مي‏شود. طي انجام اين فعاليت‏ها فرزندان‏تان هم اين مهارت‏ها را ياد مي‏گيرند و از تجربه پدربزرگ و مادربزرگشان استفاده مي‏کنند.

به روايت آمار
 

• بنا به اعلام مرکز کنترل و پيشگيري بيماري‏هاي آمريکا هر سال حدود يک ميليون سالمند بالاي 65 سال در قسمت اورژانس بيمارستان‏ها تحت درمان قرار مي‏گيرند. معمولا آنها هنگام کار کردن با وسايل و ابزاري که در طول روز با آن سرو کار دارند دچار آسيب و جراحت مي‏شوند.
• ميزان مرگ‌ومير حوادث خانگي در سالمندان 3برابر جوان‌تر‏هاست؛ به‌طوري که اين مقدار در سالمندان بالاي 65 سال 60 مورد در 100 هزار نفر و در افراد زير 65 سال 20 مورد در هر 100 هزار نفر است.
• با بالا رفتن سن ميزان خطر بيشتر و بيشتر مي‏شود. بررسي دقيق‏تر آمار مراجعين اورژانس بيمارستان‏ها نشان مي‏دهد ميزان حوادث خانگي در 65 سالگي 2برابر، در 75 سالگي 3برابر و بعد از 85 سالگي 4برابر بيشتر مي‏شود.
• طبق آمار مرکز کنترل و پيشگيري از بيماري‏هاي امريکا علت 87درصد مرگ و ميرها افتادن و زمين خوردن و 36درصد حريق و آتش سوزي است. همچنين ليز خوردن و افتادن از علت‏هاي اصلي حوادثي است که سالمندان در خانه دچار آن مي‏شوند.
• سال 1981 بيش از 622هزار سالمند بالاي 65 سال در بخش اورژانس بيمارستان‏ها درمان شدند اما نکته قابل توجه اين بود که بيشتر اين نوع حوادث با رعايت برخي نکات ايمني به راحتي قابل پيشگيري هستند.
منبع:http://www.salamat.ir



 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.