Pager چیست؟ (2)

اصولا طراحی شبكه های رادیویی به عوامل زیادی بستگی داشته و میتوان گفت عواما چون: پیش بینی میزان ترافیك مشتركین، درجه سروسی دهی ، تعداد مدارات ارتباطی به شبكه، فرهنگ مكالمه تلفنی مشتركین ، تراكم جمعیتی مشتركین، وسعت منطقه، ساختار و جغرافیای محیطی منطقه تحت پوشش، میزان مكالمات در ساعات پر ترافیك،
پنجشنبه، 18 شهريور 1389
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
Pager چیست؟ (2)

Pager  چیست؟ (2)
Pager چیست؟ (2)


 






 

طراحی این سیستم بسیار پیچیده و دارای هزینه بسیار بالاست.
 

● ساختار اصلی شبكه رادیویی پیجر
 

اصولا طراحی شبكه های رادیویی به عوامل زیادی بستگی داشته و میتوان گفت عواما چون: پیش بینی میزان ترافیك مشتركین، درجه سروسی دهی ، تعداد مدارات ارتباطی به شبكه، فرهنگ مكالمه تلفنی مشتركین ، تراكم جمعیتی مشتركین، وسعت منطقه، ساختار و جغرافیای محیطی منطقه تحت پوشش، میزان مكالمات در ساعات پر ترافیك، احتمال دریافت مكانی و زمانی، آرایش ایستگاهها از نظر موقعیت مكانی، توان انتشار امواج، رفع مشكلات تداخل فركانسی، تعداد و نوع استفاده از حاملهای گوناگون فركانس، محدودیت در گسترش محدوده پوشش رادیویی، میزان مطلوب نسبت signal به noise، ظرفیت اولیه شبكه در مرحله راه اندازی ، گسترش ظرفیت سیستم در ارتباط با افزایش تعداد مشتركین شبكه، رشد جمعیت منطقه از نظر شهری و روستایی، توزیع تلفن در شبكه تلفن ثابت، میزان تقاضای امور تجاری، صنعتی، سیاحتی و مسافرتی و غیره... نقش تعیین كننده ای در طراحی اصولی شبكه را دارا میباشد.
الف) بخش اول
بطور كلی اجزاء ساختاری یك شبكه پیجر یك طرفه رادیو دیجیتال بدون در نظر داشتن نوع پروتكل آن و اینكه از نوع برون ایستگاهی Off Site (برای استفاده در منطقه وسیع و یا سراسری ) و یااز نوع درون ایستگاهی On site ( برای استفاده در محوطه های بیمارستانی، كارخانجات و غیره ) باشد را میتوان به شرح ذیل دسته بندی كرد:
۱) ترمینال پیجینگ
عبارتست از یك یا چند ترمینال رادیویی پیجویی با واسطه های ورودی جهت دریافت پیامهای فراخونی خواهان مشتركین از شبكه های PSTN و PSPDN و غیره، اعمال مدیریت لازم بر روی آنها از نظر امور مشتركین و نهایتا انتقال پیامهای اولیه به طبقه بعدی واحد پردازنده سیستم.
۲) پردازنده سیستم
پردازنده سیستم طبقه بعدی بوده كه نقش یك سویچ را نیز ایفا می كند. یعنی در این مرحله پیامهای پیجویی اولیه و دریافتی از ترمینال (ها) رادیویی را با اعمال مدیریت لازم و بر حسب پروتكل تعریف شده مثلا POCSAG در قالی اطلاعات اصلی (پیجویی) و فرعی (كنترلی) یه طبقه بندی یعنی واحد كنترل كننده منطقه ای بصورت درجا و با از طریق بستر انتقال ارسال میشود.
۳) كنترل كننده منطقه ای
ضمن تقسیم پیامهای كد شده (اصلی و فرعی) نقش كنترل فرستنده ها را با مدیریتی از پیش تعریف شده ایفا می كند.
واحد (های) كنترل كننده منطقه ای می تواند بصورت درجا و در كنار واحد پردازنده سیستم، نصب و یا از طریق بستر انتقال مناسب در فاصله دورتری و یا در منطقه دیگری مستقر شود.
۴) ایستگاه رادیویی
شامل یك یا چند دستگاه فرستنده ثابت یك یا چند كاناله بوده كه پیامهای واصله خواهان مشتركین را برای پیجر مشترك مربوطه در سطح منطقه تعریف شده و تحت پوشش شبكه و از طریق آنتن ایستگاه ارسال می كند.معمولا این واحد به یك سیستم گیرنده همزمان كننده نیز تجهیز می شود.
۵) بستر انتقال
این واحد در بین واحدهای كنترل كننده منطقه ای و ایستگاه رادیویی و یا بعظا بین واحد كنترل كننده منطقه ای و واحد پردازنده سیستم قرار دارد و حامل پیامهای پیجویی كد شده و تقسیم شده برای مناطق از قبل تعریف شده می باشد.
۶) نحوه به كارگیری فرستنده ها
در ارسال پیامها، بطور كلی فرستنده های یك سیستم پیجو می تواند پیامهای پیجویی مشتركین را بصورت همزمان SIMULCASTING و یا بصورت تك تك و یا غیر همزمان ارسال كند.
شبكه های پیجر به دو صورت مورد استفاده قرار می گیرند:
الف ) شبكه های عمومی(Public Network)
ب ) شبكه های اختصاصی (Private Network)

▪ شبكه های رادیویی پیجر عمومی
 

اصطلاحا در سیستمهای پیجر، شبكه پیجر عمومی به شبكه هایی اطلاق می شود كه در یك شهر، برای سرویس دهی به مشتركین عمومی و برای تعداد بیش از هزار نفر راه اندازی گردد.
در اینحالت هر شهری بطور مستقل مشتركین خود را سرویس دهی نموده و همچنین در حالتهای خاص می تواند با بهره گیری از شبكه سراسری پیجر، مشتركین شهرهای دیگر را ورد پوشش قرار دهد.
از مشخصات اصلی شبكه پیجر عمومی میتوان به موارد زیر اشاره كرد:
۱) طراحی متناسب با عوارض طبیعی و جغرافیایی شهر مورد نظر، بطوریكه پوشش امواج رادیویی در حد مطلوب بوده و پیام با بهترین كیفیت دریافت گردد.
۲) طراحی متناسب با تعداد كاربران شبكه به دو صورت مستقیم و غیر مستقیم حد اقل ۸ تا ۱۶ خط تلفن در مدار ورودی در نظر گرفته می شود. در روش غیر مستقیم تعدادی خطوط تلفن از نوعEnd to End, DID مورد نیاز خواهد بود.

▪ اساس سیستم ارتباط یك طرفه پیجر:
 

مشترك می تواند در تمام مدت غیبت خود در خواست نماید تا به محض تماس وی پیامهای دریافت شده را به اطلاع وی برسانند.
ادامه دارد...
منبع: بانک اطلاعات مهندسی برق



 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.