طرز تهیه کیک شربت شکر کاراملی

در این مطلب قصد داریم شما را با طرز تهیه یک مدل کیک با فراستینگ شکر کاراملی آشنا کنیم.
جمعه، 16 دی 1401
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: نیر زارع کابدول
موارد بیشتر برای شما
طرز تهیه کیک شربت شکر کاراملی

مواد لازم برای تهیه شربت شکر کاراملی

مواد غذایی مقدار
شکر گرانول سفید یک پیمانه (200 گرم)
آب جوش سه چهارم پیمانه (180 میلی لیتر)


مواد لازم برای تهیه مایه کیک شربت شکر کاراملی

مواد غذایی مقدار
آرد کیک (الک شده) دو یک دوم پیمانه (285 گرم)
بیکینگ پودر دو قاشق چای خوری
جوش شیرین یک دوم قاشق چای خوری
نمک یک قاشق چای خوری
کره بدون نمک، نرم شده در دمای اتاق سه چهارم پیمانه (170 گرم)
شکر گرانول سفید یک پیمانه (200 گرم)
شربت شکر کاراملی خنک شده یک دوم پیمانه (120 میلی لیتر)
سفیده تخم مرغ، به دمای اتاق رسیده چهار عدد
خامه ترش، به دمای اتاق رسیده یک دوم پیمانه (120 گرم)
عصاره وانیل خالص دو قاشق چای خوری
شیر کامل، به دمای اتاق رسیده یک دوم پیمانه (120 میلی لیتر)


مواد لازم برای تهیه فراستینگ شکر کاراملی

مواد غذایی مقدار
کره بدون نمک، نرم شده در دمای اتاق یک پیمانه (230 گرم)
شکر قنادی چهار پیمانه (480 گرم)
شربت شکر کاراملی خنک شده یک دوم پیمانه (120 میلی لیتر)
عصاره وانیل خالص یک قاشق چای خوری
شیر کامل یا خامه غلیظ دو قاشق غذا خوری (30 میلی لیتر)
نمک یک چهارم قاشق چای خوری


مواد لازم برای تهیه کارامل نمکی

مواد غذایی مقدار
شکر گرانول سفید یک پیمانه (200 گرم)
کره نمک زده، به دمای اتاق رسیده باشد و به 6 تکه برش دهید شش قاشق غذا خوری (90 گرم)
خامه غلیظ، به دمای اتاق رسیده یک دوم پیمانه (120 میلی لیتر)
نمک یک قاشق چای خوری


مواد لازم برای تزئین کیک

مواد غذایی مقدار
 کارامل نمکی خنک شده به مقدار لازم
گردوی خرد شده یک دوم پیمانه (50 گرم)


طرز تهیه کیک شربت شکر کاراملی

این کیک کاراملی بی نظیر با شربت شکر کاراملی طعم دار می شود. برای درست کردن شربت شکر کاراملی شکر را می پزیم تا کاراملی شود سپس آب جوش را اضافه می کنیم. از شربت هم در کیک و هم در فراستینگ استفاده می کنیم. کارامل نمکی را برای طعم بیشتر و گردوی سوخاری را برای تزیین دلپذیرتر اضافه می کنیم. بافت کیک نرم و کره ای است و ارزش هر دقیقه زمان آماده سازی را دارد. همراه ما باشید تا با دستور پخت آن آشنا شوید.

برای تهیه این کیک در کل به چهار ساعت و سی دقیقه زمان نیاز داریم که حدود یک ساعت برای آماده سازی مواد اولیه، بیست و چهار دقیقه برای پخت و الباقی برای تزئین و خنک کردن کیک صرف می شود و همچنین با مواد اولیه اشاره شده در این دستور می توانیم برای ده الی دوازده نفر کیک آماده کنیم.

قبل ز شروع پخت کیک لازم است به چند نکته اشاره کنیم:
نکته اول: می توان گفت طعم دهنده اصلی این کیک شربت شکر کاراملی است.
نکته دوم: حتما قبل از آماده کردن کیک، شربت شکر کااملی را آماده کنید تا کاملا خنک و غلیظ شود.
نکته سوم: در حالی که شربت شکر کاراملی را آماده می کنیم باید کارامل نمکی را نیز آماده کنیم.
نکته چهارم: برای اینکه نتیجه مطلوبی از این دستور تهیه بگیرید حتما چند بار آن را بخوانید و دقیق و مو به مو مراحل آماده سازی و میزان مواد اولیه را رعایت کنید.

مرحله اول: آماده کردن شربت شکر کاراملی
همانطور که در ابتدای مطلب اشاره شد در این مرحله شربت شکر کاراملی را آماده می کنیم تا زمان کافی برای خنک شدن داشته باشد. ابتدا مطمئن می شویم که آب جوشیده است.
برای تهیه شربت شکر کارملی، یک پیمانه (200 گرم) شکر را در یک قابلمه متوسط می ریزیم و ​​روی حرارت قرار می دهیم و به مدت هشت الی ده دقیقه مدام با قاشق چوبی هم می زنیم تا شکر کاملا آب شود و به رنگ قهوه ای کهربایی در بیاید.
نکته: اگر شکر گلوله گلوله شده است، نگران نباشید با قاشق چوبی خود گلوله ها را از بین ببرید.
نکته:  استفاده از دماسنج آب نباتی ضروری نیست، اما اگر به آن دسترسی دارید و از آن استفاده می کنید، دمای شکر زمانی که آماده شد باید به حدود 300 درجه فارنهایت (149 درجه سانتی گراد) برسد.

حالا حرارت را کم می کنیم و با احتیاط زیاد و کم کم سه چهارم پیمانه (180 میلی لیتر) آب جوش به آن اضافه می کنیم. بعد از هر بار اضافه کردن آن را هم می زنیم و صبر می کنیم، زیرا مخلوط به سرعت جوش می آید و حباب می‌زند.

 بعد از اینکه تمام آب را اضافه کردیم و به جوش آمد، شربت شکر را به مدت سه دقیقه دیگر با حرارت ملایم هم می زنیم و می پزیم. شعله را خاموش می کنیم و اجازه می دهیم شربت کاملا خنک شود،
نکته: بهتر است شربت شکر کاراملی را از شب قبل درست کنید و بگذارید خنک شود.
نکته:  ضروری است که شربت شکر کاراملی کاملا خنک باشد و حدود یک پیمانه شربت خواهیم داشت.

مرحله دوم: گرم کردن فر وآماده کردن قالب
فر را با دمای 350 درجه فارنهایت (177 درجه سانتی گراد) روشن می کنیم تا گرم شود. دو قالب کیک نه اینچی را چرب کرده، و کف آن ها را با کاغذ روغنی می پوشانیم، سپس کاغذ روغنی را نیز چرب می کنیم.
نکته: کاغذ روغنی به کیک کمک می کند تا به راحتی از قالب جدا شود.

مرحله سوم: ترکیب کردن مواد خشک
دو یک دوم پیمانه (285 گرم) آرد کیک، دو قاشق چای خوری بیکینگ پودر، یک دوم قاشق چای خوری جوش شیرین و یک قاشق چای خوری نمک را در یک کاسه متوسط ریخته و باهم مخلوط می کنیم و کنار می گذاریم.

مرحله چهارم: ترکیب کردن مواد تر
در یک کاسه بزرگ دیگر و با استفاده از همزن دستی یا برقی، سه چهارم پیمانه (170 گرم) کره و یک پیمانه (200 گرم)شکر را با سرعت بالا حدود دو دقیقه هم می زنیم تا کرم رنگ شوند. در صورت نیاز، کناره ها و کف کاسه را با یک کاردک پلاستیکی می تراشیم.

در حالی که همزن با سرعت متوسط ​​کار می کند، یک دوم پیمانه (120 میلی لیتر) از شربت شکر کاراملی خنک شده را در آن می ریزیم. آنقدر هم می زنیم تا مواد کاملا ترکیب شوند. در صورت نیاز مجددا کناره ها را می تراشیم و وسط کاسه جمع می کنیم. سپس چهار عدد سفیده تخم مرغ، یک دوم پیمانه (120 گرم) خامه ترش و دو قاشق چای خوری عصاره وانیل را اضافه کرده و با همزن هم می زنیم تا مخلوط شوند.

مرحله پنجم: ترکیب کردن مواد خشک و مواد تر (درست کردن مایه کیک)
در این مرحله ابتدا همزن را با پایین ترین سرعت ممکن روشن می کنیم و مواد خشک الک شده را به آرامی به مواد تر اضافه می کنیم تا با هم ترکیب شوند. در حالی که همزن هنوز روشن است، یک دوم پیمانه (120 میلی لیتر) شیر را به آرامی به بقیه مواد اضافه می کنیم تا مخلوط شود.
نکته: نباید مایه کیک را بیش از حد مخلوط کنیم.
نکته: خمیر کمی غلیظ خواهد شد.

طرز تهیه کیک شربت شکر کاراملی

مرحله ششم: ریختن مایه کیک در قالب و پختن کیک
مایه کیک را به طور مساوی در قالب های از قبل آماده شده می ریزیم و داخل فر می گذاریم و به مدت 23 تا 25 دقیقه یا تا زمانی که کیک ها پخته شوند آن ها را می پزیم. به دلیل وجود شربت شکر کاراملی در مایه کیک کناره ها و روی کیک به خوبی قهوه ای خواهند شد.

اما برای تست پخت بهتر است از خلال دندان استفاده کنیم به این صورت که خلال دندان را داخل کیک ها فرو می کنیم و اگر خلال دندان تمیز بیرون آمد نتیجه می گیریم که کیک پخته است. بعد از اتمام کار قالب ها را از فر خارج کرده و اجازه می دهیم کیک ها داخل قالب بمانند و کمی خنک شوند سپس آن ها را از قالب در آورده و روی توری سیمی می گذاریم کاملا خنک شوند.

مرحله هفتم: آماد کردن کارامل نمکی
یک پیمانه (200 گرم) شکر گرانول سفید را در یک قابلمه متوسط ​​ گرانیتی ریخته و روی حرارت متوسط ​​گرم می کنیم و مرتباً با کاردک پلاستیکی مقاوم در برابر حرارت بالا یا قاشق چوبی آن را هم می زنیم. شکر به شکل توده‌هایی در می‌آید و در نهایت با ادامه هم زدن، به مایع قهوه‌ای غلیظ و کهربایی رنگ تبدیل می‌شود، باید مواظب باشیم که نسوزد.

بعد از اینکه شکر کاملا ذوب شد، بلافاصله شش قاشق غذا خوری (90 گرم) کره نرم شده و برش داده شده را به آن اضافه می کنیم تا آب شده  و با شکر ترکیب شود. در این مرحله مراقب باشید زیرا با اضافه کردن کره، کارامل به سرعت شروع به گلوله شدن می کند اگر متوجه جدا شدن کره شدید یا اگر شکر گلوله شد، آن را از روی حرارت بردارید و به شدت هم بزنید تا دوباره باهم مخلوط شوند. (حتما دستکش آشپزخانه بپوشید تا روی دستتان نپاشد، به هم زدن ادامه دهید تا زمانی که دوباره مواد با هم مخلوط شوند، حتی اگر 3 تا 4 دقیقه طول بکشد. وقتی دوباره باهم ترکیب شدند قابلمه را حرارت بگذارید.)

بعد از اینکه کره ذوب شد و با شکر کاراملیزه ترکیب شد، یک دوم پیمانه (120 میلی لیتر) خامه غلیظ را داخل مخلوط شکر و کره می ریزیم. از آنجایی که خامه غلیظ سردتر از کارامل داغ است، پس از افزودن خامه، مخلوط شروع به حباب زدن می کند. بعد از اینکه همه خامه غلیظ را اضافه کردیم، هم زدن را متوقف می کنیم و اجازه می دهیم مخلوط 1 دقیقه بجوشد.

بعد آن را از روی حرارت برمی داریم و یک قاشق چای خوری نمک اضافه می کنیم. قبل از استفاده حتما اجازه دهید کارامل کمی خنک شود، کارامل با سرد شدن غلیظ می شود.
نکته: برای نگهداری روی آن را محکم بپوشانید و تا 1 ماه در یخچال نگهداری کنید. کارامل در یخچال سفت می شود. برای گرم کردن مجدد، آن را در مایکروویو یا روی اجاق گاز قرار دهید و به غلظت دلخواه برسانید.
نکته: حواستان باشد که این مخلوط با سرد شدن غلیظ ‌تر خواهد شد، بنابراین آن را خیلی روی گاز نگذارید.
نکته: قبل از استفاده حتما اجازه بدهید به مدت نیم ساعت خنک شود.
نکته: هنگام اسنفاه از کارامل نمکی مطمئن شوید که به اندازه کافی خنک شده باشد چرا که اگر خیلی داغ باشد فراستینگ را آب می کند.
نکته: اگر کارامل نمکی را از قبل آماده می کنید و هنگام استفاده سفت شده است آن را به مدت پنج تا ده ثانیه داخل مایکروویو قرار دهید تا نرم شود.

مرحله هشتم: آماده کردن فراستینگ
در یک کاسه بزرگ با استفاده از همزن دستی یا برقی، یک پیمانه (230 گرم) کره را با سرعت متوسط حدود یک تا دو دقیقه ​​هم می زنیم تا کرم رنگ شود. سپس چهار پیمانه (480 گرم) شکر قنادی، یک دوم پیمانه (120 میلی لیتر) از شربت شکر کاراملی خنک شده، یک قاشق چای خوری عصاره وانیل، دو قاشق غذا خوری (30 میلی لیتر) شیر یا خامه و یک چهارم قاشق چای خوری نمک را اضافه می کنیم و با سرعت کم به مدت سی ثانیه هم می زنیم، سپس سرعت را زیاد می کنیم و حدود دو دقیقه هم می زنیم تا کاملا مواد ترکیب شوند.
نکته: اگر فراستینگ خیلی رقیق است، شکر شیرینی‌پزی بیشتری اضافه می کنیم یا اگر فراستینگ خیلی غلیظ است، شیر یا خامه بیشتری اضافه می کنیم.
نکته در رابطه با طعم: بسته به ذائقه می توانید مقدار نمک را بیشتر یا کمتر کنید. (ما معمولاً از یک دوم قاشق چای خوری نمک استفاده می کنیم.)

طرز تهیه کیک شربت شکر کاراملی

مرحله نهم: مونتاژ و تزئین کردن کیک
ابتدا با استفاده از یک چاقوی دندانه دار بزرگ یا تراز کیک (پالت)، یک لایه نازک را از روی کیک ها برش می دهیم تا سطحی صاف ایجاد کنیم. سپس یک لایه کیک را روی پایه کیک یا بشقاب سرو قرار می دهیم. با استفاده از یک کاردک بزرگ، روی آن را به طور یکنواخت با فراستینگ می پوشانیم. یک چهارم پیمانه از کارامل نمکی را روی فراستینگ می ریزیم و بعد لایه دوم کیک را روی آن قرار می دهیم و کاره ها و سطح کیک را با لایه ای نازک از فراستینگ می پوشانیمو سپس به مدت 30 تا 45 دقیقه قبل از اتمام فراستینگ در یخچال می گذاریم. کارامل داخل کیک باید «سفت شود». پس از سرد شدن کیک در یخچال، آن را بیرون آورده و مابقی فراستینگ را روی سطح و کناره های کیک پخش می کنیم. با گردوی برشته شده و کارامل نمکی روی آن را تزیین می کنیم.

مرحله آخر: سرو و نگهداری کیک
کیک آماده شده را برش می زنیم و به همراه یک فنجان چای یا قهوه سرو می کنیم و روی باقی مانده آن را محکم می پوشانیم و تا پنج روز در یخچال نگهداری می کنیم.

امیدواریم این کیک را در منزل درست کنید و لذت ببرید و عزیزانتان را شگفت زده کنید.

در آخر به نکاتی جهت بهتر شدن دستور پخت اشاره می کنیم
دستورالعمل تهیه و انجماد: شربت شکر کاراملی را می توانید تا 3 روز زودتر از موعد آماده کنید و روی آن را بپوشانید و تا زمان استفاده در دمای اتاق نگهداری کنید. کارامل نمکی را می توانید 1 هفته زودتر آماده کنید و روی آن را بپوشانید و تا زمان استفاده در یخچال نگهداری کنید. می توانید لایه های کیک را هم از قبل آماده کنید. تک تک لایه های کیک پخته شده و خنک شده را محکم بپیچید و تا 2 روز در یخچال قرار دهید یا تا 3 ماه در فریزر بگذارید. برای یخ زدایی لایه‌های کیک را به دمای اتاق برسانید، سپس طبق دستورادامه دهید. کیک روکش شده را هم می توانید  تا 3 ماه به راحتی فریز کنید. برای یخ زدایی هم یک شب در یخچال ذوب کنیبگذاریدد، سپس به دمای اتاق برسانید و بعد با کارامل و گردو تزئین و سرو کنید.

ابزار ویژه: همزن برقی، قاشق چوبی، قابلمه استیل ضد زنگ، قالب کیک 9 اینچی، کفگیر، پالت و پایه کیک

کیک 3 لایه یا کیک 9×13 اینچی: می توانید این کیک را به صورت کیک 3 لایه یا کیک ورقه ای 9×13 اینچی نیز تهیه کنید. اما توصیه ما این است که طبق دستور پیش بروید و آن را به صورت کیک دو لایه درست کنید. با این حال، برای یک کیک 3 لایه، مایه کیک را بین سه قالب کیک 8 یا 9 اینچی در مرحله 6 تقسیم کنید و به مدت 20 تا 22 دقیقه یا تا زمانی که خلال دندانی که در مرکز کیک ها فرو کرده اید تمیز بیرون بیاید، بپزید. برای کیک 9×13 اینچی هم، خمیر را در یک قالب چرب شده و کمی آرد پاشی شده بریزید و به مدت 40 دقیقه یا تا زمانی که یک خلال دندان در مرکز آن فرو کرده و تمیز بیرون بیاید، بپزید. روی آن را با یک لایه ضخیم فراستینگ و کارامل نمکی بپوشانید و تزئین کنید.

کاپ کیک: این دستور پخت 30 تا 36 عدد کیک کوچک تولید می کند. کپسول های کاپ کیک را تا دو سوم ظرفیت با مایه کیک پر کنید و به مدت 20 تا 22 دقیقه یا تا زمانی که خلال دندانی که در مرکز آن ها فرو کرده اید تمیز بیرون بیاید بپزید.

سفیده تخم‌مرغ: سفیده تخم‌مرغ (بدون زرده) برای بافت کیک ماده کلیدی است.

چرا دمای اتاق؟ همه اقلام یخچالی باید به دمای اتاق رسیده باشند تا مواد به راحتی باهم مخلوط شده و مایه یکنواختی حاصل شود. به جای خامه ترش می توانید از ماست ساده هم استفاده کنید اما طعم کیک به اندازه کافی غنی نخواهد بود، اما جایگزین خوبی است.

گردوی برشته شده: برشته کردن گردو اختیاری است، اما طعم باورنکردنی خواهد داشت. برای برشته کردن، فر را با دمای 300 درجه فارنهایت (149 درجه سانتیگراد) گرم کنید سپس گردوهای خرد شده را روی کاغذ روغنی یا ورقه پخت سیلیکونی درون سینی فر بریزید و پخش کنید. سپس سینی را داخل فر گذاشته و گردوها را 5 تا 7 دقیقه برشته کنید تا کمی تیره شوند، حتما آن ها را قبل از استفاده به عنوان تزئین، سرد کنید.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما
لحظاتی از دیدار آقای نیکول پاشینیان نخست وزیر ارمنستان با رهبر انقلاب
play_arrow
لحظاتی از دیدار آقای نیکول پاشینیان نخست وزیر ارمنستان با رهبر انقلاب
رهبر انقلاب:وعده الهی برای محو رژیم صهیونیستی محقق خواهد شد
play_arrow
رهبر انقلاب:وعده الهی برای محو رژیم صهیونیستی محقق خواهد شد
رئیس دفتر سیاسی حماس: تسلیت و تعزیت خود را خدمت حضرتعالی و ملت برادر و مسئولان ایران اعلام می‌کنم
play_arrow
رئیس دفتر سیاسی حماس: تسلیت و تعزیت خود را خدمت حضرتعالی و ملت برادر و مسئولان ایران اعلام می‌کنم
رهبر انقلاب: ما شخصیت برجسته‌ای را از دست دادیم
play_arrow
رهبر انقلاب: ما شخصیت برجسته‌ای را از دست دادیم
لحظاتی از در دیدار شیاع السودانی با حضرت آیت‌الله خامنه‌ای
play_arrow
لحظاتی از در دیدار شیاع السودانی با حضرت آیت‌الله خامنه‌ای
دلجویی رهبر انقلاب از فرزندان شهدای خدمت
play_arrow
دلجویی رهبر انقلاب از فرزندان شهدای خدمت
خاطره پویانفر از آخرین دیدارش با رئیس جمهور
play_arrow
خاطره پویانفر از آخرین دیدارش با رئیس جمهور
برادر شهید رئیسی: خودش را وقف مردم کرده بود
play_arrow
برادر شهید رئیسی: خودش را وقف مردم کرده بود
حضور آقای بازیگر در مراسم تشییع شهدا
play_arrow
حضور آقای بازیگر در مراسم تشییع شهدا
دلداری سردار قاآنی به خانواده شهدا
play_arrow
دلداری سردار قاآنی به خانواده شهدا
ورود نخست‌وزیر عراق به ایران
play_arrow
ورود نخست‌وزیر عراق به ایران
تصایری از اقامه نماز بر پیکر شهدا در خیابان قدس
play_arrow
تصایری از اقامه نماز بر پیکر شهدا در خیابان قدس
وداع عزاداران در دانشگاه تهران با پیکر شهدای خدمت
play_arrow
وداع عزاداران در دانشگاه تهران با پیکر شهدای خدمت
بغض آیت‌الله علم‌الهدی هنگام سخن گفتن از شهید رئیسی
play_arrow
بغض آیت‌الله علم‌الهدی هنگام سخن گفتن از شهید رئیسی
اقامه نماز رهبر انقلاب بر پیکر شهیدان خدمت
play_arrow
اقامه نماز رهبر انقلاب بر پیکر شهیدان خدمت