دستور تهیه کیک مرمری

در این مطلب قصد داریم شما را با طرز تهیه یک مدل کیک به اسم کیک مرمر آشنا کنیم، در ادامه همراه ما باشید.
جمعه، 7 بهمن 1401
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: نیر زارع کابدول
موارد بیشتر برای شما
دستور تهیه کیک مرمری

مواد لازم برای تهیه مایه کیک مرمری

مواد غذایی مقدار
آرد کیک (الک شده) دو پیمانه (236 گرم)
بیکینگ پودر دو قاشق چای خوری
نمک یک دوم قاشق چای خوری
کره بدون نمک، نرم شده در دمای اتاق یک پیمانه (230 گرم؛ 2 چوب)
شکر گرانول سفید سه چهارم پیمانه (150 گرم)
شکر قهوه ای روشن بسته بندی شده محکم یک دوم پیمانه (100 گرم)
تخم مرغ بزرگ، به دمای اتاق رسیده دو عدد
زرده تخم مرغ بزرگ، به دمای اتاق رسیده چهار عدد
عصاره وانیل خالص یک قاشق غذا خوری (15 میلی لیتر)
دوغ، به دمای اتاق رسیده دو سوم پیمانه (160 میلی لیتر)
شکلات تلخ یا نیمه شیرین، درشت خرد شده چهار اونس (113 گرم)


مواد لازم برای تهیه فراستینگ شکلاتی شیری

مواد غذایی مقدار
کره بدون نمک، نرم شده در دمای اتاق یک و یک چهارم پیمانه (284 گرم؛ 2.5 چوب)
شکر قنادی سه و نیم پیمانه (420 گرم)
پودر کاکائو طبیعی شیرین نشده یا هلندی سه چهارم پیمانه (62 گرم)
نمک یک چهارم  قاشق چای خوری
عصاره وانیل خالص یک قاشق چای خوری
خامه غلیظ، نصف و نیم یا شیر کامل یک چهارم پیمانه (60 میلی لیتر)
اختیاری: ترافل شکلاتی برای تزئین به مقدار لازم


دستور تهیه کیک مرمری

کیک مرمری یه نوع کیک سفید با رگه های شکلاتی است و به دلیل شباهتش به سنگ مرمر که رگه های تیره دارد، به این نام معروف است. کیکی که امروز آموزش می دهیم با فراستینگ شکلاتی روکش می شود و بسیار خوشمزه است و می توانید آن را در خانه درست کنید و به عنوان دسر از مهمانانتان پذیرایی کنید، پس با راسخون همراه باشید قطعا پشیمان نخواهید شد.

برای تهیه این کیک در کل به چهار ساعت و سی دقیقه زمان نیاز داریم که یک ساعت برای آماده سازی مواد اولیه، بیست و پنج دقیقه برای پخت و الباقی برای تزئین و خنک کردن کیک صرف می شود. همچنین با مواد اولیه اشاره شده در این دستور می توانیم برای ده نفر کیک آماده کنیم.

قبل از اینکه شروع کنیم لازم است به این نکته اشاره کنیم که این دستور بهترین دستور پخت کیک مرمری است که تا به الان خورده اید.

مرحله اول: گرم کردن فر و آماده کردن قالب
فر را با دمای 350 درجه فارنهایت (177 درجه سانتیگراد) روشن می کنیم تا گرم شود.  در ادامه دو قالب کیک گرد 9 اینچی را چرب کرده وداخل آن ها را با کاغذ روغنی می پوشانیم سپس کاغذ روغنی را نیز چرب می کنیم.
نکته: کاغذ روغنی به کیک ها کمک می کند تا به راحتی از قالب ها جدا شوند.

مرحله دوم: ترکیب کردن مواد خشک
دو پیمانه (236 گرم) آرد کیک، دو قاشق چای خوری بکینگ پودر و یک دوم قاشق چای خوری نمک را با هم در یک کاسه بزرگ الک می کنیم و کنار می گذاریم.

مرحله سوم: ترکیب کردن مواد تر
در یک کاسه دیگر و با استفاده از یک همزن دستی یا برقی، یک پیمانه (230 گرم؛ 2 چوب) کره را با سرعت بالا حدود یک دقیقه هم می زنیم تا یکدست و کرم رنگ شود.
بعد سه چهارم پیمانه (150 گرم) شکر گرانول سفید و یک دوم پیمانه (100 گرم) شکر قهوه ای را به آن اضافه می کنیم و با دور تند همزن سه الی چهار دقیقه هم می زنیم تا کرم رنگ شود. در صورت نیاز کناره ها و کف کاسه با کاردک پلاستیکی می تراشیم. حالا همزن را با سرعت کم روشن می کنیم و دو عدد تخم مرغ و چهار عدد زرده تخم مرغ را یکی یکی به موادمان اضافه می کنیم و هر بار کمی هم می زنیم تا خوب مخلوط شوند.
در آخر یک قاشق غذا خوری (15 میلی لیتر) عصاره وانیل را هم اضافه می کنیم و همه مواد را با سرعت متوسط ​​رو به بالا هم می زنیم تا مخلوط شوند. در صورت نیاز کناره ها و کف کاسه را با لیسک می تراشیم و وسط کاسه جمع می کنیم.

مرحله چهارم: ترکیب کردن مواد خشک و مواد تر (درست کردن مایه کیک)
در این مرحله همزن را با سرعت پایین روشن می کنیم و مواد خشک را در سه مرحله و به صورت تناوبی به همراه دو سوم پیمانه (160 میلی لیتر) دوغ به مواد تر اضافه می کنیم و هر بار مواد را تا زمانی که مخلوط شوند، هم می زنیم.
نکته: مایه کیک را بیش از حد مخلوط نکنید. در صورت نیاز از یک لیسک برای از بین بردن توده های بزرگ استفاده کنید.
نکته: مایه کیک کمی غلیظ خواهد شد.

دستور تهیه کیک مرمری

مرحله پنجم: آماده کردن مایه شکلاتی
ابتدا یک پیمانه از مایه کیک سفید رنگ را برمی داریم و در یک کاسه متوسط ​​می ریزیم.  در ادامه چهار اونس (113 گرم) شکلات را در مایکروویو ذوب می کنیم و هر بیست ثانیه یک بار آن را هم می زنیم تا کاملا یکدست شود، سپس شکلات ذوب شده را داخل مایه سفید رنگی که کنار گذاشته ایم می ریزیم و هم می زنیم تا یکدست شوند.

دستور تهیه کیک مرمری
 
دستور تهیه کیک مرمری

مرحله ششم: ریختن مایه کیک سفید و شکلاتی در قالب ها
یک لایه یکنواخت از مایه سفید را در هر قالب آماده شده می ریزیم و در ادامه با استفاده از یک قاشق یا اسکوپ بستنی مایه شکلاتی را روی مایه سفید می ریزیم و در آخر باقیمانده مایه سفید را روی آن ها می ریزیم و به کمک یک چاقو آن ها را به صورت چرخشی هم می زنیم.

دستور تهیه کیک مرمری
 
مرحله هفتم: پختن کیک
قالب ها را داخل فر می گذاریم و کیک ها را به مدت 22 تا 27 دقیقه یا تا زمانی که خلال دندانی که در مرکز آن ها فرو کرده ایم تمیز بیرون بیاید می پزیم. زمان پخت در فر من معمولا 24 دقیقه طول می کشد. در طول زمان پخت، اگر متوجه شدید که رویه ها خیلی زود قهوه ای می شوند، روی کیک ها را با فویل آلومینیومی بپوشانید.

مرحله هشتم: خنک کردن کیک ها
بعد از سپری شدن زمان پخت کیک ها را از فر خارج کرده و اجازه می دهیم کمی در قالب هایشان بمانند و خنک شوند سپس از قالب بیرون می آوریم و روی توری سیمی قرار داده، اجازه می دهیم کاملا خنک شوند.

مرحله نهم: آماده کردن فراستینگ شکلاتی شیری
با یک همزن دستی یا برقی، یک و یک چهارم پیمانه (284 گرم؛ 2.5 چوب) کره را با سرعت بالا در یک کاسه بزرگ حدود یک دقیقه هم می زنیم تا یکدست و کرم رنگ شود. سپس سه و نیم پیمانه (420 گرم) شکر قنادی، سه چهارم پیمانه (62 گرم) پودر کاکائو، یک چهارم  قاشق چای خوری نمک، یک قاشق چای خوری وانیل و یک چهارم پیمانه (60 میلی لیتر) خامه را به آن اضافه کرده و با سرعت پایین مخلوط می کنیم. بعد از این که مواد فراستینگ کمی با هم ترکیب شدند سرعت همزن را بالا می بریم و سه دقیقه دیگر هم می زنیم.
نکته: اگر فراستینگ خیلی رقیق است یک الی دو قاشق غذا خوری دیگر شکر شیرینی پزی و اگر فراستینگ خیلی غلیظ است یک الی دو قاشق غذخوری خامه اضافه می کنیم.
در آخر فراستینگ را می چشیم و اگر خیلی شیرین بود کمی نمک اضافه می کنیم.

دستور تهیه کیک مرمری

مرحله دهم: تراز کردن کیک ها
در صورت نیاز، با استفاده از یک چاقوی دندانه دار یک لایه نازک از روی کیک ها برمی داریم تا سطحی صاف ایجاد شود. اصطلاحا به این کار تراز کردن کیک ها می گویند.

مرحله یازدهم: مونتاژ و تزئین کیک
در این مرحله یک لایه کیک را روی پایه کیک یا صفحه گردان کیک قرار می دهیم و به طور یکنواخت حدود سه چهارم پیمانه از فراستینگ را روی آن می ریزیم و پخش می کنیم.
بعد لایه دوم کیک را روی آن قرار می دهیم و مابقی فراستینگ را در همه طرف ها و روی آن پخش می کنیم و در آخر با ریختن ترافل شکلاتی آن را تزئین می کنیم.

مرحله آخر: سرو و نگهداری کیک
کیک تزئین شده را به یک ظرف مناسب منتقل می کنیم و برش می زنیم و به همراه یک فنجان چای یا قهوه سرو می کنیم و باقی مانده آن را می پوشانیم ومی توانیم به مدت 2 تا 3 روز در دمای اتاق و حداکثر 5 روز در یخچال نگهداری کنیم.

در آخر به نکاتی جهت بهتر شدن دستور پخت اشاره می کنیم
دستور تهیه کیک از قبل: برای تهیه کیک ها از یک روز قبل، کیک های پخته شده را در دمای اتاق بپوشانید و کنار بگذارید و فراستینگ آماده شده را در ظرف دربسته در یخچال بگذارید و قبل از فیلینگ کردن، فراستینگ را به دمای اتاق برسانید.

دستور العمل انجماد: کیک روکش شده را می توانید تا دو ماه فریز کنید و برای یخ زدایی یک شب در یخچال بگذارید و قبل از سرو به دمای اتاق برسانید.

کاپ کیک: با این دستور می توانید حدود 30 عدد کاپ کیک درست کنید. به سادگی یک قاشق از هر مایه را در کپسول های کاپ کیک بریزید و هر کدام را فقط تا نیمه پر کنید. با خلال دندان بچرخانید تا مایه شکلاتی و سفید مخلوط شوند سپس کاپ کیک ها را به مدت 20 دقیقه بپزید.

کیک 9×13: این کیک را نیز می توانید در یک قالب 9×13 به مدت حدود 35 دقیقه بریزید و بپزید. مایه ها را لایه لایه بریزید، از یک چاقو برای هم زدن استفاده کنید( به صورت چرخشی هم بزنید).

فراستینگ وانیلی: در صورت تمایل می توانید به جای باترکریم شکلاتی از فراستینگ وانیلی استفاده کنید، در ادامه دستور تهیه آن را بیان می کنیم.

مواد لازم برای فراستینگ وانیلی
یک و نیم پیمانه (345 گرم) کره بدون نمک، نرم شده در دمای اتاق
پنج و نیم پیمانه (650 گرم) شکر قنادی
یک سوم پیمانه (80 میلی لیتر) خامه غلیظ، به دمای اتاق رسیده
سه قاشق چای‌خوری (15 میلی‌لیتر) عصاره وانیل خالص
یک هشتم قاشق چای خوری نمک

طرز تهیه فراستینگ وانیلی
در یک کاسه بزرگ دیگر با استفاده از همزن دستی یا برقی، یک و نیم پیمانه (345 گرم) کره را با سرعت متوسط ​​حدود دو دقیقه هم می زنیم تا کرم رنگ شود سپس پنج و نیم پیمانه (650 گرم) شکر قنادی، یک سوم پیمانه (80 میلی لیتر) خامه، سه قاشق چای‌خوری (15 میلی‌لیتر) عصاره وانیل و یک هشتم قاشق چای خوری نمک را به کره اضافه می کنیم و با سرعت کم به مدت سی ثانیه هم می زنیم و سپس سرعت را بالا می بریم و دو دقیقه دیگرادامه می دهیم.
نکته: اگر فراستینگ خیلی رقیق به نظر می رسد، مقداری شکر شیرینی پزی اضافه کنید و اگر فراستینگ خیلی غلیظ است مقداری خامه اضافه کنید همچنین اگر فراستینگ خیلی شیرین است کمی نمک اضافه کنید.

همه مواد باید به دمای اتاق برسند تا به خوبی باهم مخلوط شوند و مایه کیک یکدستی را تولید کنند.

دوغ: در صورت تمایل می توانید شیر کامل را جایگزین دوغ کنید. (چون از بکینگ پودر استفاده می کنیم، برای ور آمدن کیک به دوغ اسیدی نیازی نیست.) می توانید از شیر کم چرب هم استفاده کنید، اما طعم کیک غنی و مرطوب نخواهد بود.

شکلات: شکلات‌های Lindt یا Ghirardelli، یا Trader Joe’s Pound plus Bar را پیشنهاد می‌کنیم. از شکلات بی کیفیت یا چیپس شکلات استفاده نکنید.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.