طرز تهیه کاپ کیک توت فرنگی با روکش شکلاتی

در این مطلب قصد داریم به شما عزیزان طرز تهیه یک مدل کاپ کیک توت فرنگی را آموزش دهیم، تا انتها همراه ما باشید.
چهارشنبه، 10 اسفند 1401
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: نیر زارع کابدول
موارد بیشتر برای شما
طرز تهیه کاپ کیک توت فرنگی با روکش شکلاتی

مواد لازم برای تهیه کاپ کیک توت فرنگی

مواد غذایی مقدار
آرد همه منظوره (الک شده) یک پیمانه (125 گرم)
پودر کاکائو طبیعی شیرین نشده یک دوم پیمانه (42 گرم)
جوش شیرین یک قاشق چای خوری
بیکینگ پودر یک دوم قاشق چای خوری
نمک یک دوم قاشق چای خوری
روغن گیاهی یک سوم پیمانه (80 میلی لیتر)
شکر گرانول سفید یک پیمانه (200 گرم)
تخم مرغ بزرگ، به دمای اتاق رسیده یک عدد
عصاره وانیل خالص یک قاشق چای خوری
دوغ، به دمای اتاق رسیده یک دوم پیمانه (120 میلی لیتر)
قهوه داغ یا آب داغ یک دوم پیمانه (120 میلی لیتر)


مواد لازم برای تهیه تاپینگ گاناش شکلاتی

مواد غذایی مقدار
شکلات نیمه شیرین، ریز خرد شده شش اونس (170 گرم)
خامه غلیظ دو سوم پیمانه (160 میلی لیتر یا 5.3 اونس)


مواد لازم برای تهیه فیلینگ باترکریم توت فرنگی

مواد غذایی مقدار
توت فرنگی خشک شده و یخ زده یک دوم پیمانه (حدود 12 تا 13 گرم)
کره بدون نمک، نرم شده در دمای اتاق یک دوم پیمانه (1 چوب؛ 113 گرم)
شکر قنادی، الک شده دو پیمانه (240 گرم)
خامه غلیظ دو قاشق غذا خوری (30 میلی لیتر)
عصاره وانیل خالص یک دوم قاشق چای خوری
نمک برای طعم دادن به مقدار لازم
تزیین اختیاری: برش توت فرنگی تازه یا ترافل رنگی به مقدار لازم


طرز تهیه کاپ کیک توت فرنگی با روکش شکلاتی

کاپ کیک‌ها یکی از راحت‌ ترین و خوشمزه ‌ترین کیک‌های مجلسی هستند که می توانید در ابعاد کوچک و به تعداد زیاد برای مهمانی و مجالس خود تهیه و درست کنید. این خوشمزه‌های کوچک در طعم‌های مختلف درست می‌شوند، طعمی که ما می خواهیم آموزش دهیم توت فرنگی است. پیشنهاد می کنیم همراه ما باشید تا با دستور تهیه این کاپ کیک های بی نظیر آشنا شوید.

برای تهیه این کاپ کیک ها در کل به سه ساعت زمان نیاز داریم که چهل دقیقه برای آماده سازی مواد اولیه، بیست و دو دقیقه برای پخت و الباقی برای خنک کردن و تزئین صرف می شود. همچنین با مواد اولیه اشاره شده در این دستور می توانیم پانزده عدد کاپ کیک تهیه کنیم.

مرحله اول: گرم کردن فر و آماده کردن قالب
فر را با دمای 350 درجه فارنهایت (177 درجه سانتی گراد) روشن می کنیم تا گرم شود.
در ادامه یک قالب مافین 12 فنجانی را با کپسول کاپ کیک می پوشانیم و کنار می گذاریم.
نکته: این دستور تقریباً 15 عدد کاپ کیک به دست می ‌آورد، بنابراین قالب دوم مافین را با 3 کپسول کاپ کیک می پوشانیم.

مرحله دوم: ترکیب کردن مواد خشک
در این مرحله یک پیمانه (125 گرم) آرد، یک دوم پیمانه (42 گرم) پودر کاکائو، یک قاشق چای خوری جوش شیرین، یک دوم قاشق چای خوری بیکینگ پودر و یک دوم قاشق چای خوری نمک را در یک کاسه بزرگ می ریزیم و باهم مخلوط می کنیم و کنار می گذاریم.

مرحله سوم: ترکیب کردن مواد تر
یک سوم پیمانه (80 میلی لیتر) روغن، یک پیمانه (200 گرم) شکر، یک عد دتخم مرغ، یک قاشق چای خوری وانیل و یک دوم پیمانه (120 میلی لیتر) دوغ را در یک کاسه جداگانه می ریزیم و با همزن هم می زنیم تا مخلوط شوند.

مرحله چهارم: ترکیب کردن مواد تر و مواد خشک (درست کردن مایه کاپ کیک)
مواد تر را داخل مواد خشک الک شده می ریزیم سپس یک دوم پیمانه (120 میلی لیتر) قهوه یا آب داغ را اضافه کرده و هم می زنیم تا مایه کیک کاملا یکدست شود.
نکته: مایه کاپ کیک رقیق خواهد بود، نگران نباشید.

طرز تهیه کاپ کیک توت فرنگی با روکش شکلاتی

مرحله پنجم: ریختن مایه کیک در قالب
مایه کیک آماده شده را با استفاده از یک قاشق یا ملاقه کوچک داخل کپسول ها می ریزیم.
نکته: دقت کنید که فقط دو سوم کپسول ها را پر کنید تا بعد از پختن و پف کردن سر ریز نشوند و نریزند.
نکته: معمولا این مقدار مایه برای پانزده عدد کاپ کیک کافی خواهد بود، مگر اینکه شما کم و زیاد ریخته باشید.

طرز تهیه کاپ کیک توت فرنگی با روکش شکلاتی

مرحله ششم: پخت کیک
قالب را داخل فر قرار می دهیم و کاپ کیک ها را به مدت 20 تا 22 دقیقه یا تا زمانی که خلال دندانی که در مرکز آن ها فرو کرده ایم تمیز بیرون بیاید می پزیم.

مرحله هفتم: خنک کردن کاپ کیک ها
در این مرحله بعد ز سپری شدن مدت زمان پخت قالب را از فر بیرون می آوریم و اجازه می دهیم کاپ کیک ها به مدت ده دقیقه در قالبشان خنک شوند و سپس آن ها از قالب خارج کرده و روی توری سیمی منتقل می کنیم تا کاملا خنک شوند.
نکته: کاپ کیک ها باید کاملاً خنک شوند و اگر روی آن ها کمی چسبناک است، 20 تا 30 دقیقه در یخچال می گذاریم تا قبل از مونتاژ خنک شوند.

طرز تهیه کاپ کیک توت فرنگی با روکش شکلاتی

مرحله هشتم: آماده کردن گانش شکلاتی
برای تهیه گاناش شش اونس (170 گرم) شکلات ریز خرد شده را در یک کاسه متوسط ​​مقاوم در برابر حرارت می ریزیم.
سپس دو سوم پیمانه (160 میلی لیتر یا 5.3 اونس) خامه را در یک قابلمه کوچک می ریزیم و روی حرارت متوسط ​​گرم می کنیم تا به آرامی شروع به جوشیدن کند.
در ادامه خامه را روی شکلات می ریزیم، سپس اجازه می دهیم دو تا سه دقیقه بماند تا شکلات به آرامی نرم شود. با یک قاشق فلزی یا کاردک پلاستیکی کوچک، خیلی آرام خامه و شکلات را هم می زنیم تا شکلات ذوب شود و مخلوط یکدست شود.
نکته: گاناش رقیق خواهد بود.
نکته: هرچه شکلات را ریزتر خرد کنید سریع تر با خامه مخلوط می شود. اگر شکلات ذوب نشد، آن را در مایکروویو قرار ندهید.
پس از یکدست شدن مخلوط گاناش، آن را به یخچال منتقل می کنیم و اجازه می دهیم حداقل سی دقیقه بماند و خنک شود تا غلیظت پیدا کند و به قوام مورد نظر برسد.

طرز تهیه کاپ کیک توت فرنگی با روکش شکلاتی

مرحله نهم: آماده کردن فیلینگ باترکریم توت فرنگی
با سرد شدن و غلیظ شدن گاناش، فیلینگ توت فرنگی را درست می کنیم. پس با استفاده از مخلوط کن یا غذاساز، یک دوم پیمانه (حدود 12 تا 13 گرم) توت فرنگی های خشک شده را آسیاب و پودر می کنیم. این مقدار توت فرنگی حدود یک چهارم پیمانه توت فرنگی آسیاب شده به دست می دهد. آن را کنار می گذاریم.
 در یک کاسه بزرگ و با استفاده از همزن دستی یا برقی، یک دوم پیمانه (1 چوب؛ 113 گرم) کره را با سرعت متوسط رو ​​به بالا حدود دو دقیقه هم می زنیم تا کرم رنگ شود.
در ادامه دو پیمانه (240 گرم) شکر قنادی الک شده، پودر توت فرنگی (توت فرنگی آسیاب شده)، دو قاشق غذا خوری (30 میلی لیتر) خامه غلیظ و یک دوم قاشق چای خوری وانیل را به آن  اضافه می کنیم و با سرعت کم به مدت سی ثانیه هم می زنیم، سپس سرعت همزن را بالا می بریم و دو دقیقه دیگر می زنیم و سپس کنار می گذاریم.
نکته: اگر فیلینگ توت فرنگی خیلی شیرین است کمی نمک اضافه کنید.

طرز تهیه کاپ کیک توت فرنگی با روکش شکلاتی

طرز تهیه کاپ کیک توت فرنگی با روکش شکلاتی

طرز تهیه کاپ کیک توت فرنگی با روکش شکلاتی

مرحله دهم: پر کردن کاپ کیک ها
با استفاده از یک چاقوی تیز، یک دایره در مرکز کاپ کیک های خنک شده ایجاد می کنیم تا یک حفره کوچک به عمق حدود یک اینچ ایجاد شود. قطعه ای که برداشته اید به نوعی مخروطی شکل خواهد بود.
در ادامه باترکریم توت فرنگی را با قاشق یا قیف در داخل کاپ کیک ها می ریزیم.(من از قاشق چای خوری یا از ماسوره شماره 12 ویلتون برای پر کردن کیک های کوچک استفاده می کنم. اگر شما از قاشق استفاده می کنیم، معمولاً می توانید بین 1 تا 2 قاشق چای خوری فیلینگ را در هر حفره بریزید.) در آخر انتهای نوک تیز قسمت «مخروطی» کاپ کیک را که جدا کرده ایم را برش می دهیم و قسمت گرد آن را به آرامی روی فیلینگ می گذاریم.

طرز تهیه کاپ کیک توت فرنگی با روکش شکلاتی

مرحله یازدهم: روکش کردن کاپ کیک ها
با یک چاقو یا پالت خامه کشی کوچک، گاناش شکلاتی غلیظ شده را به صورت یک لایه ضخیم روی هر کاپ کیک می ریزیم و  پخش می کنیم تا مانند فاج ببندد. در نهایت اگر دوست داشتید می توانید با  برش هایی از توت فرنگی تازه یا با ترافل های رنگی کاپ کیک ها را تزئین کنید.

طرز تهیه کاپ کیک توت فرنگی با روکش شکلاتی

مرحله آخر: سرو و نگهداری کاپ کیک ها
بلافاصله بعد از تزئین کاپ کیک ها را در یک ظرف مناسب می چینیم و به همراه یک فنجان چای یا قهوه سرو می کنیم و یا یک روز در دمای اتاق یا در یخچال نگهداری کرده و سپس سرو می کنیم.
باقی مانده کاپ کیک ها را نیز می پوشانیم و تا 5 روز در یخچال نگهداری می کنیم.

در آخر به نکاتی جهت بهتر شدن دستور پخت اشاره می کنیم
دستورالعمل آماده سازی کاپ کیک ها از قبل: کاپ کیک ها را می توانید از یک روز قبل بپزید و روی آن ها را محکم بپوشانید و در دمای تاق قرار دهید و روز سرو با فیلینگ پر کنید. همچنین می توانید باترکریم توت فرنگی و گاناش شکلاتی را از یک روز قبل درست کنید و روی هر کدام را بپوشانید و در یخچال قرار دهید. بعد از گذاشتن باترکریم در یخچال، کره سفت می شود، بنابراین روز بعد که می خواهید استفاده کنید  کمی خامه یا شیر غلیظ اضافه کنید و با همزن بزنید این کار به رقیق شدن مجدد آن کمک می کند. گاناش نیز وقتی در یخچال می ماند قوام پیدا می کند و غلیظ می شود. روز بعد که می خواهید استفاده کنید اگر نیاز به رقیق شدن دارد، گاناش را با قاشق در کاسه مقاوم در برابر حرارت بریزید و روی یک قابلمه آب در حال جوش قرار دهید. مدام هم بزنید تا رقیق شود.

دستورالعمل انجماد: کاپ کیک های بدون گاناش و فیلینگ را می توانید تا 3 ماه منجمد کنید. برای یخ زدایی کافی است یک شب در یخچال قرار دهید و قبل از مونتاژ و سرو به دمای اتاق برسانید.

ابزارهای مورد نیاز برای تهیه دستور پخت: کاسه مخلوط کن شیشه ای | پالت خامه کشی کوچک | کپسول کاپ کیک | قالب کاپ کیک | غذاساز | میکسر | توت فرنگی خشک منجمد شده | الک | قیف (یکبار مصرف یا قابل استفاده مجدد) | ماسوره شماره12 گرد

باترکریم توت فرنگی: یک دستور دیگر برای تهیه فیلینگ توت فرنگی

مواد لازم بای تهیه باترکریم توت فرنگی
یک پیمانه (حدود 25 گرم) توت فرنگی خشک شده یخ زده
یک پیمانه (235 گرم) کره بدون نمک، نرم شده در دمای اتاق
چهار پیمانه (480 گرم) شکر قنادی
یک چهارم (60 میلی لیتر) خامه غلیظ یا شیر کامل، به دمای اتاق رسیده
یک قاشق چای خوری عصاره وانیل خالص
نمک برای طعم دادن

طرز تهیه باترکریم توت فرنگی
با استفاده از مخلوط کن یا غذاساز، یک پیمانه (حدود 25 گرم) توت فرنگی  یخ زده یا خشک را آسیاب کنید. شما باید حدود شما باید حدود نصف پیمانه پودر توت فرنگی داشته باشید، آن را کنار بگذارید.
در یک کاسه بزرگ و با استفاده از همزن دستی یا برقی، یک پیمانه (235 گرم) کره را حدود 2 دقیقه با سرعت متوسط ​​رو به بالا بزنید تا کرم رنگ شود.سپس  چهار پیمانه (480 گرم) شکر قنادی، پودر توت فرنگی، یک چهارم (60 میلی لیتر) خامه یا شیر غلیظ و یک قاشق چای خوری عصاره وانیل را به آن اضافه کنید و با سرعت کم به مدت 30 ثانیه بزنید، سپس سرعت را افزایش دهید و 2 دقیقه دیگر بزنید. در صورت نیاز یک تا دو قاشق غذا خوری خامه یا شیر غلیظ به آن اضافه کنید تا کمی رقیق شود و آن را بچشید اگر فراستینگ خیلی شیرین است کمی نمک اضافه کنید.
بلافاصله می توانید آن را استفاده کنید یا در ظرف در دار بریزید و درب آن را محکم ببندید و تا 1 هفته در یخچال یا تا 3 ماه در فریزر نگهداری کنید. برای یخ زدایی کافی است آن را یک شب در یخچال بگذارید و بعد چند ثانیه با سرعت متوسط ​​هم بزنید تا دوباره حالت کرمی پیدا کند. پس از زدایی و قرار دادن در یخچال، در صورت نیاز، کمی خامه غلیظ یا شیر اضافه کنید این کار به رقیق شدن مجدد فراست کمک می کند. (چون در یخچال سفت می شود.)

توت فرنگی خشک شده یخ زده نکته کلیدی این باتر کریم است. دقت کنید که از توت فرنگی تازه یا منجمد استفاده نکنید. شاید سوال پیش بیاید که توت فرنگی خشک شده را از کجا بخریم؟ من همیشه آن را از خواربار فروشی معمولی خریداری می کنم. اگر توت فرنگی خشک شده یخ زده را در فروشگاه پیدا نکردید، می توانید به جای آن خامه توت فرنگی را امتحان کنید.
فرو رفتن کاپ کیک: ممکن است در حین پخت در حین پخت کاپ کیک ها، به نظر برسد که در قسمت مرکز آن ها فرو رفتگی ایجاد شده است، اشکالی ندارد تا پایان پخت دوباره فرورفتگی بر می گردد. اما اگر کمی در مرکز آن ها فرو رفتگی ایجاد شد خیلی مهم نیست، زیرا باید این قسمت را برش داده و با خامه پر کنید.
 
دوغ یا خامه ترش: من این کاپ کیک ها را با هر دوی اینها پخته و تست کرده ام. کاپ کیک هایی که با دوغ درست شدند، بهترین طعم را دارند، اما کمی نرم و چسبنده هستند، بنابراین همین امر باعث می شود برش زدن و پر کردن آن ها کمی دشوارتر باشد. (اگر می خواهید از دوغ در پخت آن ها استفاده کنید توصیه می کنم قبل از برش دادن و پر کردن، آن ها را در یخچال قرار دهید تا سریع خنک شوند و به این ترتیب کار با آن ها کمی راحت تر خواهد شد. ) وقتی در پخت کپ کیک ها از خامه ترش استفاده می کنید، بافت سفت تری دارند، اما طعم شکلات آنقدرها قوی نیست. شما همچنین می توانید خامه و دوغ را به صورت نصف نصف استفاده کنید، اگر هر دو را دارید!

دوغ: برای این دستور تهیه دوغ لازم است. اگر به آن دسترسی ندارید می توانید آن در خانه درست کنید. به این ترتیب که یک قاشق چای خوری سرکه سفید یا آب لیمو را به یک پیمانه اندازه گیری مایع اضافه کنید. سپس به اندازه کافی شیر کامل را به همان پیمانه اضافه کنید تا به نصف پیمانه برسد. (در مقادیر کم، شیرهای کم ‌چرب یا غیرلبنی را می توانید به جای شیر کامل استفاده کنید، اما در این صورت کاپ ‌کیک‌ها مزه‌ ای مرطوب یا غنی نخواهند داشت.) آن را هم بزنید و بگذارید 5 دقیقه بماند. «دوغ» خانگی تا حدودی دلمه شده و آماده استفاده در دستور پخت خواهد بود.

قهوه داغ یا آب داغ: قهوه داغ طعم پودر کاکائو را افزایش می دهد. همچنین باعث می شود که راحت تر حل شود. (قول می‌دهم این کیک‌ها اصلاً طعم قهوه را ندارند!) اگر قهوه نمی نوشید، می توانید از آب گرم استفاده کنید. اما برای طعم عمیق تر و غنی تر شکلات، بهتر است از قهوه استفاده کنید (قهوه معمولی یا بدون کافئین، اما مطمئن شوید که سیاه و بدون شکر یا خامه باشد). می توانید آن را در قهوه ساز دم کنید یا قهوه فوری درست کنید.

شکلات برای گاناش: شکلات با کیفیت برای گاناش ایده آل است تا به درستی غلیظ شود و قوام پیدا کند. من از میله ‌های پخت 4 اونسی مارک ‌های Ghirardelli یا Baker's استفاده می ‌کنم. برای تولید 6 اونس به 1.5 میله از 4 اونس نیاز دارید. اگر به این شکلات ها دسترسی ندارید، می توانید از 170 گرم (حدود یک پیمانه) شکلات چیپسی نیمه شیرین با کیفیت بالا استفاده کنید.

آیا می توانم کاپ کیک ها را به کیک کیک کنم؟ کاملا. مایه کاپ کیک ها را می توانید به صورت کیک 2 لایه ای بپزید و باتر کریم توت فرنگی را روی یکی از کیک ها ( بعد از خنک شدن) بمالید و بعد  لایه دوم را روی آن قرار دهید و روی کل کیک را با گاناش شکلاتی بپوشانید.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.