دلایل اهمیت قربانی کردن گوسفند زنده در عید قربان

​​​​​​​در این مقاله قصد داریم درباره دلایل اهمیت قربانی کردن گوسفند در عید سعید قربان، نکات مهم در زمان خرید گوسفند و عوامل موثر در قیمت گوسفند صحبت کنیم.
سه‌شنبه، 16 خرداد 1402
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: مرتضی شعله کار
موارد بیشتر برای شما
دلایل اهمیت قربانی کردن گوسفند زنده در عید قربان
هر ساله با نزدیک شدن به عید سعید قربان، بازار خرید و فروش گوسفند زنده در کشورهای مسلمان از جمله ایران رونق می‌گیرد. عید قربان یکی از بزرگ‌ترین اعیاد مذهبی مسلمانان جهان است و قربانی کردن گوسفند در این روز، ثواب بسیار زیادی دارد.

این سنت حسنه که از حضرت ابراهیم به جا مانده است؛ یکی از مهم‌ترین اعمال حج تمتع نیز به شمار می‌رود و حجاج در مکه آن را انجام می‌دهند. گوسفندی که برای ذبح در عید قربان انتخاب می‌شود، گوسفند نر است و طبق احکام اسلامی، هنگام ذبح باید رو به قبله باشد.
 

چرا قربانی کردن گوسفند زنده در عید سعید قربان اهمیت دارد؟

قربانی کردن گوسفند زنده در عید قربان به دلایل متعددی انجام می‌شود. در ادامه این بخش از مقاله با مهم‌ترین دلایل اهمیت قربانی کردن در این عید مذهبی آشنا خواهید شد.
 

نزدیکی به درگاه الهی و ثواب بردن

یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین دلایل اهمیت قربانی کردن گوسفنده زنده، نزدیکی به درگاه الهی و ثواب بردن است. با قربانی کردن گوسفند می‌توان یک قدم به پروردگار نزدیک‌تر شد. در این عید که از حضرت ابراهیم به جا مانده است، افراد درست مانند حضرت ابراهیم که از فرزندش گذشت، همه امیال، تعلقات و وابستگی‌های دنیوی را رها کرده و فقط به رضایت پروردگار خود فکر می‌کند. مسلمانان با ذبح گوسفند در حج تمتع به بندگی و خشوع خود در مقابل خدا اقرار می‌‌کنند و ثواب زیادی می‌برند.
 

دور کردن شر، پلیدی، بلا و مریضی از خود و خانواده

یکی دیگر از دلایل اهمیت قربانی کردن گوسفند زنده در روز عید سعید قربان، این است که طبق احادیث به جا مانده از پیامبر و امامان، قربانی کردن هر گونه شر، پلیدی، بلا و مریضی را از خود فرد و خانواده او دور می‌کند‌.
 

گوش سپردن به فرمان الهی و سنت تاکیدی قرآن

در قرآن و همچنین احادیث به جا مانده از پیامبر و امامان، قربانی کردن گوسفند در این عید بزرگ مسلمین، برای افرادی که از توانایی مالی و شرایط اقتصادی خوبی برخوردار هستند؛ تاکید زیادی شده است. در تمام کشورهای اسلامی جهان به ویژه ایران، مسلمانانی که از استطاعت مالی خوبی برخوردارند، به فرمان الهی و سنت تاکیدی قرآن گوش می‌سپارند و گوسفند قربانی می‌کنند.


کمک به اقشار فقیر و کم درآمد جامعه

قیمت گوشت روزبه‌روز در حال افزایش است و اقشار فقیر و کم درامد جامعه، توانایی مالی لازم برای خرید گوشت را ندارد. یکی از دلایل قربانی کردن گوسفند زنده کمک به افرادی است که نمی‌توانند برای خانواده و فرزندان خود گوشت تهیه کنند؛ به طور کلی در دین اسلام کمک به نیازمندان تاکید شده است. کسانی که توانایی مالی کافی دارند، با قربانی کردن گوسفند و پخش گوشت آن در بین فقرا، از ثواب زیادی بهره‌مند خواهند شد.
 
دلایل اهمیت قربانی کردن گوسفند زنده در عید قربان
 

در زمان خرید گوسفند زنده برای قربانی کردن به چه نکاتی باید توجه کرد؟

مهم‌ترین نکات در زمان خرید گوسفند برای قربانی کردن در روز عید سعید قربان، شامل موارد زیر است:

1- از مراکز معتبر و دارای مجوز، گوسفنده زنده خریداری کنید

یکی از مهم‌ترین نکاتی که در زمان خرید انواع گوسفند برای قربانی کردن حتما باید مورد توجه قرار بگیرد، انتخاب یک مرکز معتبر و دارای مجوز است. هرگز نباید از دست‌فروش‌ها، افراد ناشناس و مراکز نامعتبر و بدون مجوز، گوسفند زنده خریداری کنید.

مراکز معتبر فروش گوسفند از وزارت بهداشت مجوز و تاییدیه دریافت کرده و سالم‌ترین گوسفندان را در اختیار مشتریان خود قرار می‌دهند. تمام گوسفندها از لحاظ ابتلا به بیماری‌های دامی مانند تب مالت، تب کریمه کنگو و ... به دقت توسط دامپزشکان مجرب بررسی شده‌اند و با اطمینان خاطر می‌توان یک گوسفند سالم را برای قربانی کردن، خرید.
 

2- به خصوصیات ظاهری گوسفند مورد نظر خود توجه داشته باشید

نکته مهم دیگری که در زمان انتخاب گوسفند زنده برای قربانی کردن اهمیت دارد، توجه به خصوصیات ظاهری گوسفند مورد نظر است. گوسفندهای سالم فربه هستند و نقص ظاهری ندارند.

نشخوار کردن، پشم‌های سالم یکنواخت و بدون کچلی، داشتن چشمان سالم و براق، عدم ترشح بینی و چشم‌ها، سلامتی حس شنوایی و واکنش دادن به صداها، تحرک نرمال، سالم بودن دست و پا، صدای طبیعی و نرمال، لاغر نبودن و لنگ نزدن از مهم‌ترین خصوصیات ظاهری گوسفندان سالم به شمار می‌روند. گوسفندهای سالم بعد از ذبح شرعی نیز دارای گوشت قرمز هستند و هیچ‌گونه سفید شدگی یا کبودی در گوشت آن‌ها مشاهده نمی‌شود.
 

3- به سن گوسفند زنده توجه داشته باشید

توجه به سن گوسفند، نکته دیگری است که در زمان خرید حتما باید به آن توجه شود. گوسفندان جوان از گوشت باکیفیت‌تر و خوشمزه‌تری برخودارند. برای پی بردن به سن گوسفند می‌توان به تعداد دندان‌هایش توجه کرد. هر چه سن گوسفند بالاتر باشد، گوشتش دیرتر پخته می‌شود. از لحاظ شرعی سن گوسفند قربانی، باید بیشتر از شش ماه باشد؛ در غیر این صورت نمی‌توان آن را به عنوان قربانی در نظر گرفت.

 
دلایل اهمیت قربانی کردن گوسفند زنده در عید قربان
 

4- گوسفندی که انتخاب می‌کنید، باید وزن مناسبی داشته باشد

خرید گوسفندی که وزن مناسبی دارد، از نکات بسیار مهمی برخوردار است که بیشتر افراد به آن توجه می‌کنند. در مراکز معتبر، وزن واقعی گوسفندان به مشتریان ارائه می‌شود‌؛ اما برخی مراکز نامعتبر و سودجو قبل از وزن کردن و فروش گوسفند زنده مقدار زیادی علوفه و آب به گوسفندان می‌دهند تا آن‌ها را با قیمت بالاتری بفروشند.

برای اینکه بدانید وزن گوسفند مورد نظر واقعی است یا نه، ستون فقرات آن را مورد بررسی قرار دهید. ستون فقرات گوسفندهای لاغر به خوبی لمس می‌شوند؛ اما در نژادهای گوشتی روی ستون فقرات لایه گوشت وجود دارد.
 

5- نژاد گوسفند زنده را نیز مد نظر قرار دهید

بسیاری از افراد از این نکته غافل هستند و در زمان خرید، هیچ توجهی به نژاد گوسفند مورد نظر خود ندارند. هر یک از نژادها دارای ویژگی‌های مختص به خود هستند. برخی از آن‌ها شیرده، برخی دارای پشم باکیفیت و برخی دیگر گوشتی هستند. برای قربانی کردن باید به سراغ خرید نژادهای گوشتی مانند نژاد سنگسری، نژاد شاروله و نژاد افشاری بروید.
 

6- در روز خرید از قیمت گوسفند زنده آگاه شوید

قیمت گوسفند زنده به صورت روزانه در حال تغییر است؛ بنابراین قبل از خرید حتما به بودجه خود توجه داشته باشید و گوسفندی را انتخاب کنید که قیمت آن با بودجه شما متناسب باشد. هر چه یک گوسفند فربه‌تر و چاق‌تر باشد، با قیمت بالاتری به فروش می‌رسد. به افرادی که توانایی مالی دارند، توصیه می‌شود که گوسفندانی با وزن بالا و قیمت‌ گران‌تر خریداری کنند تا بعد از قربانی کردن آن را در بین اقشار فقیر و کم درآمد جامعه پخش کنند.

در دین اسلام انواع مختلفی از قربانی و احسان وجود دارد که یکی از این نوع قربانی ها خاص قربانی عقیقه گوسفند می‌باشد که در یک مطلب دیگر سعی می‌کنیم به آن را بیشتر برای شما عزیزان شرح دهیم.

چه عواملی در افزایش قیمت گوسفند زنده تاثیرگذار هستند؟

قاچاق گوسفند به کشورهای همسایه
بالا رفتن قیمت خوراک دام‌ها
بالا رفتن قیمت دلار در بازار ارز
افتادن بازار به دست واسطه‌ها و دلال‌ها
کاهش میزان واردات گوسفند
صادرات زیاد گوسفند به کشورهای دیگر
افزایش تورم اقتصادی

جمع‌بندی

در این مقاله راجع به دلایل اهمیت قربانی کردن گوسفند زنده در عید مذهبی قربان، شامل نزدیکی به درگاه الهی و ثواب بردن، دور کردن شر، پلیدی، بلا و مریضی از خود و خانواده، گوش سپردن به فرمان الهی، سنت تاکیدی قرآن و کمک به اقشار فقیر و کم درآمد جامعه صحبت کردیم و توضیح دادیم که در زمان خرید گوسفند برای قربانی باید به نکاتی مانند خرید از مراکز معتبر و دارای مجوز، توجه به خصوصیات ظاهری، سن، وزن، نژاد و قیمت گوسفند توجه داشته باشید.

در پایان نیز عوامل تاثیرگذار در افزایش قیمت انواع گوسفند را معرفی کردیم. از اینکه تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید، متشکریم.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.