چطور از شیطنت کودک کم کنیم؟ 9 راهکار تجربه شده

هر پدر و مادری حداقل هر چند وقت یکبار با “شیطنت” فرزند خود روبرو می شود. شیطنت کودک موجب عصبانیت و آشفتگی والدین و کل اعضای خانواده می شود. جالب است بدانید که بچه ها ذاتاً شیطان و شلوغ هستند. کودکان کنجکاو هستند و دوست دارند تجربه کنند، لمس کنند، بازی کنند و وسایل مختلف را از هم جدا کنند. در این زمان ممکن است به خود یا دیگران آسیب یا صدمه بزنند و بد رفتاری کنند.
جمعه، 17 شهريور 1402
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: زینب اندجی گرمارودی
موارد بیشتر برای شما
چطور از شیطنت کودک کم کنیم؟ 9 راهکار تجربه شده

دلایل شیطنت بچه ها چیست؟

۱- نیازهای جسمی

بچه ها در زمان گرسنگی، خواب آلودگی یا مریضی گریه می کنند، تحریک پذیر می شوند یا شست خود را می مکند. گاهی اوقات مصرف مقدار زیاد قند و شکر توسط کودک، باعث بیش فعالی و یا خواب آلودگی او می شود.

والدین ممکن است از نیازهای اساسی و جسمی فرزندشان آگاهی نداشته باشند و ندانند که او چه مشکلی دارد. بهتر است بجای مقصر دانستن کودکان و برچسب زدن به آنها، ابتدا از نیازهای اساسی و جسمی آنها آگاه شوید و دست از سرزنش کردن بردارید.

قبل از اینکه بخاطر شیطنت و شلوغ بودن فرزندتان او را سرزنش کنید، ابتدا به چک لیست زیر نگاهی بیندازید و ببینید که آیا تمام نیازهای اساسی کودک را برطرف کرده اید یا خیر:

• آیا کودک تغذیه ی خوبی دارد و به غذاهای بی ارزش وابسته نشده است؟
• آیا کودک بیمار است یا از نظر جسمی آسیب دیده یا تحریک شده است؟
• آیا کودک به غذاهای خاص حساسیت دارد و باید از مصرف برخی غذاها خودداری کند؟
• آیا کودک وقتی برای تمرینات بدنی، ورزش کردن و استراحت دارد؟
• آیا کودکان بیمار می توانند با محیط خانه و مدرسه کنار بیایند؟
• آیا کودک می داند چگونه بهداشت را رعایت کند؟ آیا در مورد بدن خود آگاهی کافی دارد؟
• آیا کودک پرخوری یا کم خوری می کند؟
 

۲- رسیدن به مراحل رشد

رشد مغز کودک تا نوجوانی ادامه دارد. گاهی اوقات رشد ممکن است نسبت به سن کودک بسیار کند یا خیلی سریع باشد. والدینی که روند رشد کودک خود را درک می کنند، بهتر می توانند با خواسته ها و نافرمانی های کودک در حال رشد کنار بیایند. وقتی رشد مغز کند یا سریع است، عوارض زیر ممکن است در کودک ایجاد شود:

• کودک سه و نیم تا چهار ساله می تواند دستورات دیگران را درک کند و از آنها پیروی کند. عکس این موضوع، نشاندهنده ی وجود یک مشکل است.

• برخی از کودکان به دلیل تحریک بیش از حد غدد، بیش فعال می شوند. آنها هیچ کنترلی بر خود و اعمالشان ندارند و به خود و دیگران آسیب می رسانند.

• بچه ها با هم متفاوت هستند. برای مثال انجام فعالیت های معمول و روزمره می تواند برخی از کودکان را خسته کند. در حالی که برخی دیگر از کودکان باید با فعالیت زیاد، انرژی اضافی خود را تخلیه کنند.

• گاهی اوقات ممکن است کودک در مقابل احساسات طاقت فرسایی مانند عصبانیت، ترس یا ناامیدی، ناتوان و ضعیف باشد.

• کودک ممکن است نتواند در برابر کارهای ممنوعه مثل دروغ گفتن، تقلب، بد دهنی، سرقت و غیره مقاومت کند یا برای کنترل آنها آموزش ندیده باشد.

• کودکانی که وقت زیادی را با ابزارهای الکترونیکی می گذرانند یا دوست دارند بیشتر بازی کنند، ممکن است نتوانند روی وظایف خود تمرکز کنند.

• کودکان ممکن است در پیروی از دستورالعمل ها یا درک زبان والدین یا معلمان مشکل داشته باشند.
 

۳- ادعای استقلال

کودکان در سنین رشد می خواهند استقلال خود را بدست آورند و دوست دارند کارها را به تنهایی انجام دهند. در چنین شرایطی، والدین باید با احتیاط از کودک مراقبت کنند تا در این حین، به خود یا دیگران آسیب نرساند. والدین باید برای چنین شرایطی آماده باشند. در زیر برخی از مواردی که ممکن است بچه های شیطان سعی در استقلال آن داشته باشند آورده شده است:

کودکان سعی می کنند برای اثبات استقلال خود، از مرزهای تعیین شده توسط والدینشان فراتر بروند.
کودکان ممکن است برای انتخاب غذا، لباس یا اسباب بازی ها، با نظر والدین خود موافقت نکنند. آنها دوست دارند انتخاب خود را داشته باشند.

کودک ممکن است از طریق بد دهانی یا آزار و اذیت دوستان، همکلاسی ها یا خواهر و برادر کوچکتر، سعی کند بر آنها تسلط پیدا کند.
کودکان در حین بزرگ شدن می خواهند کارهایی را به تنهایی انجام دهند و سعی می کنند طوری رفتار کنند که انگار همه چیز را می دانند.

کودک ممکن است بخواهد که پول داشته باشد و آن را برای چیزهایی که دوست دارد خرج کند.
کودک ممکن است مسائل و روابط بین بزرگسالان در خانواده را درک نکند و احساس غریبی کند.

کودک غالباً بر سر دو راهی قرار می گیرد که باید حقیقت را بگوید یا نه و همین امر موجب سردرگمی او می شود.
اگر فرزندتان هر یک از این مشکلات فوق را داشته باشد، از طریق شیطنت و رفتارهای خشونت آمیز، سعی می کند خود را تخلیه کند. پس این شما هستید که بعنوان والدین، باید نیازهای اساسی فرزندتان را درک کنید و بجای سرزش کردن کودک، بدنبال حل مشکل او باشید.

چطور از شیطنت کودک کم کنیم؟ 9 راهکار تجربه شده
 

مدیریت کردن رفتار کودکان | روش برخورد با کودک شلوغ

بودن با یک کودک پرانرژی می‌تواند بسیار کسل‌کننده باشد، اما محدود کردن همین کودک ها پاسخ درستی به رفتار آن ها نمی باشد. به جای آن باید به‌ دنبال روش برخورد با کودک شلوغ باشید که روحیه‌ی او را به سمت کارهای دیگری هدایت کنید و هر چیزی را که باعث متمایل شدن بیشتر او به این رفتار می‌شود حذف کنید.

در اینجا 9 روش برخورد با کودک شلوغ را بیان می کنیم:

۱- او را در یک رشته‌ی ورزشی ثبت‌نام کنید

کودکی مهم ترین وقت برای پیوستن به لیگ فوتبال نونهالان یا شروع کردن ژیمناستیک، کاراته یا کلاس شنا است. هر کدام از این فعالیت‌ها این توانایی را دارد دلیلی بر بهتر شدن هماهنگی و بالا رفتن تمرکز فرزند شما شود.

به آن ها اجازه دهید خودشان برنامه‌ای را که دوست دارند انتخاب کنند، اما اطمینان داشته باشید که این فعالیت‌ها بیش‌از حد ساختار پیدا کرده و نظام‌مند نیست. انجمن پزشک های اطفال در آمریکا (AAP) پیشنهاد می‌کنند کلاس‌هایی که برای کودکان پیش‌دبستانی برگزار می‌شوند، باید دست کم ۳۰ دقیقه بازی آزاد داشته باشد و برنامه‌ی آموزشی آن نباید بیش از ۲۰ دقیقه طول بکشد.
 

۲- برایش لوازم جدید بخرید

با اطمینان زیاد بگوییم کودک ۳ ساله‌ی شما عاشق سه‌چرخه‌ می باشد ، اما این سه‌چرخه این توانایی را دارد مانع رشد او بشود. برای او یک دوچرخه ای با چرخ‌های کمکی خریداری کنید. و برای او حلقه‌ی هولا، فریزبی، راکت تنیس کوچک، اسب پلاستیکی و توپ‌هایی در اندازه‌های مختلف بخرید.

به علاوه این ها امکان دارد بخواهید برای کودک‌ خود دستگاه پخش موسیقی مخصوص خودش را بخرید تا هر زمان که دوست داشت با موسیقی موردعلاقه‌اش برقصد.
 

۳- با هم بازی کنید

دفعه‌ی بعد که به سوی پارک رفتید اسکیت یا بادبادکی را که او توانایی داشته باشد به‌پرواز دربیاورد با خود ببرید. در خانه تظاهر کنید که با یک قلمو و سطل آب مشغول رنگ زدن دیوار خارجی خانه‌تان هستید یا با حبابی دنبال کودک‌تان کنید. زمانی که به‌ دلیل شرایط آب‌وهوایی مجبور هستید در خانه بمانید، بازی‌هایی انجام دهید که باعث تحرک داشتن کودک شود.
 

۴- تلویزیون را خاموش کنید

اگر این فکر را می کنید که تماشای تلویزیون در روش برخورد با کودک شلوغ شما کمک می کند سخت در اشتبه هستید. کارتون‌ها و سیستم‌های بازی با تحرک زیاد این توانایی را دارد باعث تحریک بیش‌ازحد کودک شود و درنتیجه کودک شما حتی این توانایی را ندارد سر جای خودش بنشیند.

انجمن متخصصان بیماری اطفال در آمریکا پیشنهاد می‌کند کودکان در طول روز تنها ۲ ساعت درمعرض تلویزیون، بازی‌های ویدیویی و کامپیوتر قرار بگیرند و ۳ ساعت قبل از خواب تماشای هر سه مورد ممنوع می باشد.
 

۵- مراقب غذای کودک باشید

شیرینی به‌ خودی خود این توانایی را ندارد باعث فعالیت خیلی زیاد شود، ولی مطالعات نشان می‌دهند که خوردن آب‌نبات و نوشیدنی‌های شیرین با معده‌ی خالی باعث بیشتر شدن فعالیت‌ کودکان می‌شود.

همچنین مهم است که کافئین را که یک محرک در نوشابه‌ها، چای و شکلات می باشد، از تغذیه کودکان خود حذف کنید. کودک شما به‌طور طبیعی انرژی کافی دارد و نیازی به گرفتن انرژی از مواد شیمیایی نیست.
 

۶- به رفتارهای خوب پاداش بدهید

ربکا آنگر پزشک متخصص اطفال در بیمارستان مموریال در شیکاگو می‌گوید: «محدودیت گذاشتن برای کودکان در این سن اهمیت بسیار زیادی دارد.» اگر کودک شما مایل باشد که با سرعت در یک سوپر مارکت بدود، معامله‌ای با او انجام بدهید.

اگر او به شما در یافتن اقلام موجود در فهرست خرید کمک کرد، پس از خرید کردن او را به زمین بازی ببرید و مراقب این باشید که تمام وقت به قول‌تان عمل کنید.
 

۷- بی‌حوصلگی اوضاع را بدتر می‌کند

کودکان زمانی که کاری برای انجام دادن ندارند، به میزان زیادی پرانرژی‌تر می‌شود. تمام وقت آنها را با کارهای ساده مشغول داشته باشید.
 

۸- هنرمند درون کودک را بیرون بیاورید

سارا و دختر ۶ ساله‌اش صبا قبل از این که برای گردش به باغ‌وحش بروند، به وسیله یک کاغذ یک باغ‌وحش کاغذی در خانه‌ خود درست کردند. سارا می‌گوید دخترش عاشق نقاشی کردن حیواناتی است که به آنها علاقه دارد.
 

۹- بازی‌های نمایشی را ارتقا‌ء بدهید

مادری را می‌شناسم که یک جعبه‌ی لباس نمایش درست کرده است که شامل کلاه آتش‌نشان، چشم‌بند دزد دریایی، اسلحه‌ی پلاستیکی و چیزهای دیگر مناسب بچه‌ی ۴ ساله است. این مادر می‌گوید فرزندش داستان اختراع می‌کند، از بدنش استفاده می‌کند و به این شیوه، خودش را سرگرم می‌کند.
 

درپایان

در نهایت، به دلیل پیچیدگی موضوع و ویژگی‌های هر کودک، انتخاب بهترین روش برای رفتار با کودک شیطون نیازمند مطالعه مقالات مرتبط و مشورت با متخصصین است. همچنین، برای رسیدن به نتایج دقیق‌تر، لازم است شرایط و ویژگی‌های هر کودک را در نظر گرفته و سپس روش مناسب برای رفتار با او را انتخاب کرد.
 

منابع

https://docs.google.com/spreadsheets
https://ravanaramclinic.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما
تظاهرات دانشجویان مقابل سفارت اسرائیل در آتن
play_arrow
تظاهرات دانشجویان مقابل سفارت اسرائیل در آتن
نجات یک خانم بعد از چهار روز گیر کردن بین ۲ دیوار
play_arrow
نجات یک خانم بعد از چهار روز گیر کردن بین ۲ دیوار
ماجرای پیشنهاد نجومی به وحید شمسایی برای تبلیغ برنج!
play_arrow
ماجرای پیشنهاد نجومی به وحید شمسایی برای تبلیغ برنج!
منوی عجیب رستوران وحید شمسایی؛ چه غذایی در منو نیست؟
play_arrow
منوی عجیب رستوران وحید شمسایی؛ چه غذایی در منو نیست؟
مرحوم صابری (گل آقا)؛ نمونه طنزپرداز متعهد
play_arrow
مرحوم صابری (گل آقا)؛ نمونه طنزپرداز متعهد
نماهنگ/ تو را است معجزه در کف... عصا بیفکن!
play_arrow
نماهنگ/ تو را است معجزه در کف... عصا بیفکن!
گفت‌وگو | آحاد مردم در حوزه نظارت، تولید و مدیریت اقتصادی مشارکت خواهند داشت
play_arrow
گفت‌وگو | آحاد مردم در حوزه نظارت، تولید و مدیریت اقتصادی مشارکت خواهند داشت
گفت‌وگو | تأمین مالی بنگاه‌های اقتصادی کشور در راستای جهش تولید خواهد بود
play_arrow
گفت‌وگو | تأمین مالی بنگاه‌های اقتصادی کشور در راستای جهش تولید خواهد بود
حمله به اسرائیل با کدامیک از جنگ افزارهای ایرانی انجام شد؟
play_arrow
حمله به اسرائیل با کدامیک از جنگ افزارهای ایرانی انجام شد؟
روایت جالب شمسایی از روز پاسخ ایران به اسرائیل
play_arrow
روایت جالب شمسایی از روز پاسخ ایران به اسرائیل
نحوه برخورد صحیح با همسر در جمع چگونه است؟
نحوه برخورد صحیح با همسر در جمع چگونه است؟
غیرت چیست؟ اقسام غیرت کدامند؟ علل بی غیرتی چیست؟
غیرت چیست؟ اقسام غیرت کدامند؟ علل بی غیرتی چیست؟
جایگاه تعلیم در اسلام و برخی اصول آن
جایگاه تعلیم در اسلام و برخی اصول آن
تاثیر پماد آنتی هموروئید بر درمان بواسیر داخلی و خارجی چیست؟
تاثیر پماد آنتی هموروئید بر درمان بواسیر داخلی و خارجی چیست؟
حمله با گاز فلفل به دانشجویان معترض آمریکا
play_arrow
حمله با گاز فلفل به دانشجویان معترض آمریکا