ضرر وای فای بیشتر است یا اینترنت گوشی؟

در کنار تمامی مزایایی که دنیای فناوری و محصولات آن برای رفاه در زندگی دارد معایب آن به خصوص تاثیر امواج بر سلامتی بدن نیز باید مورد توجه ویژه باشند، کارشناسان سلامت و متخصصات حوزه امواج به خوبی به این مضرات آگاهند و علاوه بر فرهنگ سازی در استفاده صحیح از ابزار تکنولوژی راهکارهای حفاظت از سلامت را نیز ارائه خواهند داد. با راسخون همراه باشید.
سه‌شنبه، 11 مهر 1402
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: زینب اندجی گرمارودی
موارد بیشتر برای شما
ضرر وای فای بیشتر است یا اینترنت گوشی؟
در کنار همه مزایایی که اینترنت برای رفاه انسان زندگی دارد معایب آن بویژه تاثیر امواج بر سلامتی بدن نیز باید مورد توجه ویژه قرار بگیرد. کارشناسان سلامت و متخصصات حوزه امواج به خوبی به این مضرات آگاهند و علاوه بر فرهنگ سازی در استفاده صحیح از اینترنت و گوشی های موبایل و تبلت ها راهکارهای حفاظت از سلامت را نیز ارائه خواهند داد.

نتایج تحقیقات کارشناسان سلامت امواج نشان داده است که امواج اینترنت موبایل از اینترنت وای‌فای به مراتب مضرتر و خطرناک تر می باشد.
علی زینلی محقق و مخترع در زمینه عوارض امواج الکترومغناطیس و شیوه های ایمن سازی در مقابل دستگاه‌های وای‌فای گفت: استفاده از اینترنت گوشی یا تبلت به صورت دیتا به مراتب آلودگی بیشتری از دستگاه وای‌فای دارد و خطرناک تر است .

علت آن است که تلفن همراه شما تبدیل به مودم تولید موج شده و با توجه به فاصله کم گوشی با بدن می‌تواند آسیب بیشتری وارد کند. این آسیب‌ها به خصوص در نوزادان، کودکان و افرادی که در نزدیکی دستگاه هستند بیشتر است .

برای کاهش میزان شدت امواج برای کسانی که به صورت طولانی از اینترنت استفاده می‌کنند بهتر است از اتصال اینترنت به صورت کابل به دستگاه کامپیوتر و یا لپ تاپ استفاده کنند و یا مودم وای‌فای در دورترین محل فضای منزل قرارداده شود.

محل خواب، فضای اتاق تلویزیون و محل‌هایی که بیشترین رفت و آمد و حضور در طول روز را دارند می تواند عوارض بیشتری را در بدن ایجاد نماید پس سعی کنید مودم وای فای را دور از محل های ذکر شده قرار دهید.

یکی از تاثیرات ثابت شده امواج الکترومغناطیس بر بدن تاثیر گرمایشی آن می باشد. به عبارت دیگر امواج الکترومغناطیس در برخورد با مواد و اجسامی که آب دارند جذب شده و باعث گرم شدن آنها می شوند و این دقیقا همان اتفاقی است که در اجاق های ماکروویو می افتد.

بخش زیادی از بدن انسان نیز از آب تشکیل شده پس امواج وای فای و تلفن همراه جذب بدن شده و باعث گرم شدن بافت های بدن می شوند. از آنجایی که هنگام استفاده از تلفن همراه هم فاصله کمی با آن داریم و هم توان تشعشعی آن بالاست تاثیر گرمایشی بیشتری بر بدن میگذارد و به همین دلیل است که وقتی مکالمه طولانی با تلفن همراهتان دارید  در ناحیه سر و گوشتان گرمای زیادی حس میکنید.

در این شرایط اگر از مودم ADSL استفاده کنید بدلیل فاصله زیاد و همچنین توان تشعشعی پایین تر تاثیر گرمایشی بسیار کمتری بر بدن شما میگذارد.
 

دفع عوارض وای فای

در رابطه با راه‌های دفع خطرات احتمالی و عوارض وای فای به چند مورد اشاره شده است همچون سنگ نمک و کاکتوس ،آلوئه ورا و…، اما سوال این است که ایا سنگ نمک امواج وای فای را میگیرد و یا این که کاکتوس و امواج وای فای چقدر باهم در ارتباط هستند؟ قبل از هر چیز یک سوال پر تکرار در بین همه کاربران وجود دارد، امواج وای فای تا چند متر است؟ شما چطور فکر می‌کنید؟ در فضای بسته این متراژ از 35 متر تا 70 متر می‌تواند باشد.

ضرر وای فای بیشتر است یا اینترنت گوشی؟
 

1- ساده‌ترین راه؛  اتصال وای فای رو قطع کنید

همیشه ساده‌ترین راه‌ها، بهترین راه‌ها هستند. زمانی که به وای فای نیاز ندارید یا بیرون از خانه هستید، بهتر است برای جلوگیری از انباشته‌شدن امواج مودم در محیط خانه، آن را خاموش کنید یا از برق بکشید.

البته اگر جزو آن دسته از افرادی هستید که نیاز دائمی به اینترنت دارند، بهتر است در چنین مواقعی به‌جای روشن‌کردن اینترنت تلفن همراه، از یک مودم وایرلس TD-LTE استفاده کنید. این دسته از مودم‌ها به کمک یک سیم‌کارت مخصوص به شما اینترنت پرسرعت ارائه می‌دهند، بدون آنکه نیازی به اتصال به برق داشته باشند.

به این ترتیب می‌توانید خطرات امواج وای فای ناشی از اینترنت همراه را به حداقل برسانید و در عین حال، دائماً متصل به اینترنت پرسرعت باشید. شما می‌توانید از طریق لینک مناطق تحت پوشش td lte از پوشش اینترنت در محل سکونتتان مطمئنی شوید و پس از آن، اقدام به خرید نسل آخر اینترنت ثابت خانگی کنید.
 

2- از خوابیدن کنار دستگاه مودم خودداری کنید

به گزارش سازمان سلامت جهانی (GHC) امواج الکترومغناطیسی وای فای، می‌تواند بی‌خوابی را تشدید کند. پیشنهاد می‌کنیم برای آنکه از خطرات امواج وای فای در امان بمانید خوابیدن کنار دستگار روتر را تا حد ممکن فراموش کنید.

البته در آپارتمان‌های کوچک امروزی ممکن است نتوانیم تا حد کافی از دستگاه مودم دور شویم. به همین دلیل بهترین راه آن است هنگام خواب، وای فای را خاموش کنید.

اما اگر مانند بیشتر افراد دنیا هنگام به‌خواب رفتن شبانه چنان خسته‌اید که ممکن است خاموش‌کردن وای فای را فراموش کنید، پیشنهاد ما به شما استفاده از یک تایمر مکانیکی است. به کمک آن می‌توانید در ساعت‌های مشخصی از شب بطور خودکار دستگاه را خاموش و خوابی دلنشین را تجربه کنید.
 

3- برای دستگاه مودم یک محافظ مناسب تهیه کنید

ممکن است این مورد را کمتر شنیده باشید اما بد نیست بدانید داشتن یک پوشش یا کاور فلزی، می‌تواند 90 تا 95 درصد امواج مضر وای فای را کاهش دهد!
توری‌های فلزی رسانا می‌توانند امواج RF ساطع‌شده از مودم را از بین ببرند و در عین حال، سیگنال کافی به تمام خانه برسانند. برای این کار می‌توانید از پوشش‌های فلزی آماده در بازار استفاده یا یک سطل فلزی کوچک را جایگزین کنید.

اگر خانه بزرگی دارید بهتر است این گزینه را فراموش کنید و به حبس‌کردن مودم وای فای در یکی از اتاق‌های خانه بسنده کنید! چون در هر صورت، فلزی که روتر شما را احاطه کرده است می‌تواند آنتن‌دهی آن را تا حدودی ضعیف کند.
 

4- از گیاهان آپارتمانی کمک بخواهید

همه ما می‌دانیم که گیاهان هم مانند انسان‌ها می‌توانند تشعشعات مختلف را جذب کنند. به همین دلیل اگر تا حالا هم طرفدار نگهداری از گل و گیاه در خانه نبودید، بد نیست همین امروز برای محافظت از سلامتی خود، سری به نزدیک‌ترین گل فروشی شهر بزنید!

گیاهان نیز مانند انسان‌ها از مقاومت‌های مختلفی در برابر امواج برخوردارند. به همین دلیل پیشنهاد می‌کنیم اگر گیاهتان را عاشقانه دوست دارید از قراردادن آن در کنار دستگاه مودم خودداری کنید! در عوض یکی از گیاهان آپارتمانی مقاوم زیر را تهیه کنید تا از شما در برابر امواج وای فای محافظت کند.

• کاکتوس؛ محافظ همیشه در صحنه
از یک گیاه تمام و کمال چه انتظاری دارید؟ نگهداری آسان، زیبایی منحصر به فرد و محافظت از شما در برابر امواج مضر وای فای؛ کاکتوس تمامی این موارد را دارد! تقریباً 2 هزار نوع کاکتوس در جهان وجود دارد که همه آن‌ها می‌توانند مضرترین امواج خانه را جذب و شما را از بیماری‌های احتمالی نجات دهند.

پس همین حالا یکی از این 2 هزار نوع کاکتوس را به سرپرستی قبول کنید و در برابر امواج وای فای و گوشی موبایلتان، بیمه شوید!

• آلوئه ورا؛ گیاهی بیش از انتظارات شما!
آلوئه ورا گیاهی زیبا و باکیفیت است که خواص درمانی مختلفی دارد. حضور برگ‌های سبز و تنومند این گیاه در خانه، نه تنها از شما در برابر امواج Wi-Fi محافظت می‌کند، بلکه مانند یک فیلتر طبیعی، هوای خانه را به بهترین شکل ممکن تصفیه خواهد کرد.

• سنسوریا؛ بهترین گیاه برای تازه‌کارها!
سنسوریا یکی از محبوب‌ترین گیاهان آپارتمانی است. این گیاه با وجود زیبایی بی‌نظیر خود، نگهداری آسانی دارد و بسیار مقاوم است. پس اگر در نگهداری از گل و گیاه تازه‌کار هستید اما نمی‌خواهید خطرات امواج وای فای را به جان بخرید، بهترین گزینه برای شما سنسوریا است!

ضرر وای فای بیشتر است یا اینترنت گوشی؟
 

چگونه از امواج گوشی موبایل در امان باشیم ؟

امواج الکترومغناطیس، هر جایی که گوشی همراه آنتن دهی داشته باشد یا هر مکانی که اینترنت داشته باشید ، حضور دارند و بر بدن ما نیز تاثیر منفی و زیان بار می گذارد. حال برای آنکه از خطرات و مضراتی که این امواج برای سلامت بدن ما ایجاد میکنند دور بمانیم.

در مجموع دو راه بیشتر مقابل خود نداریم؛ یا باید از شهر خارج شویم، و در زیر زمین، آسمان و درمجموع مکانی دوردست و خالی از امواج برای سکونت انتخاب کنیم یا اینکه به دنبال راهکارها و شیوه هایی برای تقلیل خطرات و آسیب های امواج و تشعشعات تلفن همراه در محل سکونت و کار خود باشیم.
 

1- استفاده از تلفن های ثابت خانگی

کاربرد تلفن همراه افزون بر آنکه یک ضرورت باشد، به یک عادت دائم و همیشگی تبدیل شده است. در نتیجه این عادت، بعضی از کاربران تمام 24 ساعت روز، برای کوچکترین کارهای شخصی خود از تلفن همراه بهره میگیرند.

تاآنجاکه، اگرچه تلفن ثابت در نزدیکی آنها قرار دارد اما ترجیح میدهند که با تلفن همراه خود به مکالمه بپردازند. در هر حال یکی از راه های موثر  تقلیل آسیبهای ناشی از امواج مضر تلفن همراه، استفاده از تلفن ثابت برای برقراری تماس و مکالمه است.
 

2- استفاده از پیام کوتاه یا SMS

با پیدایش انواع نرم افزارها یا اپلیکشن های پیام رسان به همراه امکانات متنوع و کاربرپسند در سالهای اخیر، کاربران تلفنهای همراه هوشمند متقاعد شدند که با ارسال پیامک خداحافظی کنند. که از عمده دلایل آن، علاوه بر سهولت در استفاده از آن، میتوان به مقرون به صرفه بودن از لحاظ بعد مالی نیز اشاره نمود.

ارسال پیامک با اینکه هزینه به ظاهر اندکی برای کاربر دربردارد اما باز هم در مقابل امکاناتی که اپلیکیشن های مرسوم پیام رسان، با توجه به هزینه نسبتاً کم اینترنت و بدون در نظر گرفتن مسافت، در دسترس کاربران قرار میدهد قابل مقایسه یا رقابت نیست.

اما در هر حال برای حفظ سلامتی خود در مواقع غیر لزوم یا زمانی که فقط یک متن کوتاه را می خواهید ارسال کنید، بهتر است از پیامک استفاده کنید. جابجایی اطلاعات با پیامک یا SMS در مقایسه با سیستم مورد استفاده در نرم افزارهای پیام رسان از شبکه ای ضعیف تر انجام می پذیرد.
 

3- استفاده از اینترنت تلفن همراه را تقلیل دهید

اخیراً کاربران تلفن های همراه هوشمند پیوسته از اینترنت استفاده میکنند و بنابراین دائماً وای فای یا شبکه G ۴ تلفن همراه خود را روشن نگه میدارند. در نتیجه علاوه بر آثار زیان بار آن بر عمر باتری تلفن همراه، سلامت خود را نیز به خطر می اندازند. در واقع استفاده از اینترنت برای برخی کاربران افزون بر آنکه یک نیاز مداوم باشد به یک اعتیاد همیشگی تبدیل شده است.

این دسته از افراد بنابر دلایل متفاوتی از جمله بی هدفی، بیکاری، بی خوابی، حضور در جشن ها و مهمانی ها، تنها بودن در خانه و… پیوسته در اینترنت به پرسه زدن مشغولند بدون اینکه به دنبال هدف یا مقصود خاصی باشند.

در زمان اتصال تلفن همراه به اینترنت، داده ها همواره در حال رد و بدل شدن هستند و امواج ناشی از این اتصال، تا شعاع یک متری مضرات و آسیب های جبران ناپذیری را برای افراد و کاربران حاضر در محل به همراه دارد. بنابراین برای تقلیل و کاهش آسیب های امواج تلفن همراه تا جای امکان، مدت زمان اتصال خود به شبکه اینترنت تلفن همراه را کاهش دهید.
 

4- همواره بهتر است تا برقراری تماس و پاسخ طرف مقصد صبر کنید

حتماً دیده اید که بیشتر افراد طبق عادت پس از شماره گیری، بدون درنگ تلفن همراه را کنار گوش خود قرار می دهند. این تنها یک عادت بیهوده، مضر و آسیب رسان است بدان جهت که بر اساس یافته های اخیر دانشمندان، پیک تشعشات امواج تلفن همراه در مدت زمان تلاش برای برقراری تماس و قبل از پاسخ طرف مقابل است.

بنابراین بهتر است برای حفظ سلامتی خود پس از شماره گیری، تلفن همراه خود را تا پاسخگویی کاربر مقابل در دست نگه داشته و صبر کنید. خوشبختانه در تمام تلفن های همراه اعم از انواع مدل های قدیمی و جدید، پس از اتصال تماس، ثانیه شمار بر روی صفحه نمایش فعال شده و از این طریق کاربر از پاسخگویی طرف هدف اطلاع مییابد.
 

5- استفاده از هندزفری

باز هم باید تاکید کنم که شما بر پایه یک عادت دائمی، کارهایی را به طرز ناخودآگاه انجام می دهید و ملاحظه و مراعات هر یک از موارد ذکر شده بالا گاهی سخت و طاقت فرسا است. بنابراین میتوان به استفاده از یک هندزفری مناسب به عنوان یکی از ابتدایی ترین راهکارهای جلوگیری از آسیب های امواج تلفن همراه اشاره کرد.

همچنین این شیوه و راهکار اکنون برای بسیاری از کاربران یک عادت روزانه است که در این صورت جای تبریک و خوشحالی دارد! با این حال در زمان برقراری تماس قدرت تشعشعات به میزان اوج خود می رسد و هرچقدر از تلفن همراه خود فاصله بگیرید از این مضرات شدید دور می مانید و همان طور که بیان شد یکی از این راه های موثر، استفاده از هندزفری است.
 

6- تلفن همراه خود را بر روی کمربند و یا در جیب شلوار قرار ندهید

خوشبختانه عادت رایج قرار دادن تلفن همراه بر روی کمربند یا کیف های کمری سال هاست که ازبین رفته و منسوخ شده، هرچند هنوز جیب شلوار جایگاه و مامن تلفن های همراه کاربران در تمام نقاط دنیا است. اکنون که از نیروی مضر امواج تلفن همراه آگاهی داریم، بهتر است که از میزان زیان ها و آسیب رسانی آنها نیز مستحضر شویم.

بر پایه یک آزمایش و سنجش رسمی، مردانی که تلفن همراه را در جیب شلوار خود قرار می‌دهند، مقدار اسپرم‌های تولید شده توسط دستگاه تولیدمثل آن‌ها تحت تاثیر این امواج، متاسفانه به میزان ۳۰ درصد تقلیل مییابد و به گفته پزشکان به عقیمی موقت دچار میشوند.
 

7- دستگاه‌ها و تجهیزات بدون سیم را در دسترس کودکان قرار ندهید

باید بدانید که تاثیر امواج تلفن همراه بر روی مغز کودکان چندین برابر بزرگسالان است. بنابراین تلفن همراه و یا تبلت خود را برای برای طولانی مدت در اختیار آنها ندهید. البته در سالهای اخیر بسیاری از والدین از این تجهیزات، جهت آموزش و تعلیم کودکان استفاده میکنند.

برای این منظور بهتر است که یک تبلت بدون سیمکارت را تهیه کرده تا بدین وسیله آن‌ها نیز بتوانند برای اهداف آموزشی و سرگرمی از این تکنولوژی بدون مضرات آن استفاده کنند.
 

منابع

https://farsiha.ir
https://mahannet.ir
https://www.mobit.ir
http://panaone.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.