شهر جم کجاست؟ از پیش شماره این شهر تا مناطق گردشگری و مشاهیر آن

شهرستان جَم یکی از شهر های بوشهر است که در جنوب ایران قرار گرفته است. شهرستان جم از نظر آب و هوا کوهستانی و خنک می‌باشد بنابراین یکی از گزینه های عالی برای سفر به حساب می آید. جم تنها شهرستان در استان...
دوشنبه، 17 مهر 1402
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: ایوب شهبازی
موارد بیشتر برای شما
شهر جم کجاست؟ از پیش شماره این شهر تا مناطق گردشگری و مشاهیر آن

مشخصات

کشور ایران
استان بوشهر
شهرستان جم
بخش مرکزی
جمعیت  ۷۰،۰۵۱ نفر
مساحت ۱،۴۴۴ کیلومتر مربع
زبان گفتار گویش جمی
مذهب شیعه
ارتفاع از سطح دریا ۶۴۱ متر
شرایط آب و هوا آب و هوای معتدل
پیش شماره تلفن ۰۷۷
شناسه ملی خودرو ل58
ره آورد خرما خاصویی، عسل کوهی، رنگینک، کلوچه جم، حلوا خرمایی، گروه، قراپیچ و پادرازک و ...

شهرستان جم از سمت شرق و شمال شرقی با استان فارس، از سمت جنوب با شهرستان عسلویه و از سمت جنوب غربی با شهرستان کنگان و از سمت شمال باه شهرستان دشتی و از سمت شمال غربی شهرستان دیر همسایه است. آب و هوای این شهرستان کوهستانی و خنک است و دارای طبیعتی بکر می‌باشد. طبق سرشماری که در سال ۱۳۹۵ در این شهر انجام شد ۷۰۰۵۱نفر می‌باشد. شهرستان جم با قرار گرفتن در ارتفاع ۷۰۰ متری از سطح دریا و در نزدیک بودن به خلیج فارس، آب و هوای معتدل دارد  که برای رشد و پرورش گیاهان و درختان مثل  نخل و مرکبات و… مناسب است. این شهرستان اولین منبع اقتصادی اش شرکت پالایش گاز فجر است که در سال ۱۳۶۹ تاسیس گردید. این پالایشگاه به عنوان بزرگترین پالایشگاه خاورمیانه شناخته شده است و نقش مهمی در تامین انرژی کشور دارد. یکی از دلایل وجود فرهنگ های مختلف در این شهر وجود فرصت های کاری فراوان است که سبب شده از جای جای ایران به شهرستان جم بروند. این شهرستان در سال های اخیر پیشرفت بسیاری از نظر اقتصادی داشته است.

مذهب مردم این شهر شیعه می‌ باشد  و زبان رایج در بین آنها گویش جمی است. شغل های رایج در بین مردم شهرستان جم شامل: باغداری، ، شیلات، صنایع تبدیلی و زنبورداری است. میتوان گفت زنبورداری جزو مهم ترین فعالیت های این شهرستان به حساب می آید و هر روز فعالیت زنبورداری قوت بیشتری به خود میگیرد. در واقع میتوان گفت زنبورداری به عنوان شغل اساسی و اصلی نیمی از مردم روستاهای این شهرستان میباشد و کسانی هم که به صورت حرفه ای در این کار مشغول نیستند، در کنار کشاورزی و دامداری، به این شغل می پردازند.
 

این شهرستان شامل بخش‌های زیر می‌باشد:

 
شهرها:
بهارستان،انارستان،ریز
 
دهستان:
کوری حیاتی، تشان، جم
 
روستاها:
اکبرآباد، بیدبلند، پشتو، پلنگی، سه‌ چاه، زیبامکان، صیدی، شهرخاص، طاقو، فرامرزی، کوه‌ چر، مل‌ گیوه، هنگدان و ....
 

جای‌ های دیدنی شهرستان جم


شهر جم کجاست؟ از پیش شماره این شهر تا مناطق گردشگری و مشاهیر آن
،
جنگل گلوبردکان
یکی از مکان جذاب و دیدنی شهرستان جم جنگل گلوبردکان است که در بخش ریز واقع شده و هر ساله پذیرای گردشگران زیادی به خصوص در ایام نوروز می‌باشد. یکی از دلایل محبوبیت این جنگل داشتن مناظر زیبا و رودخانه دائمی آن میباشد. اگر گذرتان به شهرستان جم افتاد حتما به این جنگل سر بزنید تا از مناظر طبیعی آن لذت ببرید.

شهر جم کجاست؟ از پیش شماره این شهر تا مناطق گردشگری و مشاهیر آن
 
کوه پردیس (پدری)
یکی از جاذبه های تاریخی و طبیعی شهرستان جم کوه پردیس معروف به کوه پدری می‌باشد. اگر از مسیر سیراف به سمت شهر جم بروید حتما زیبایی این کوه نظر شما را به خود جلب خواهد کرد. شاید نام این کوه را به وفور در فضای مجازی شنیده باشید، طبق شایعات موجود در فضای مجازی این کوه نزدیک ترین منطقه به خورشید می‌باشد و به همین خاطر ویروس ایدز در آن رشد نمی‌ کند. یکی از دلایلی که این کوه به عنوان یک اثر تاریخی شناخته میشود وجود فسیل های تاریخی با قدمت بالا می‌ باشد.
سیل بند چم
قدمت چشمه سیل بند چم چشمه به دوره ساسانیان باز میگردد. این چشمه  در شهرستان جم، بخش ریز، دهستان تشان، روستای چم چشمه قرار گرفته  و این اثر در تاریخ ۲۵ آبان ۱۳۸۷ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران ثبت گردیده است.
 
سیل بند کوری
این سیل بند هم قدمتش به دوره ساسانیان بازمیگردد و در شهرستان جم، بخش مرکزی، دهستان کوری، روستای کوری قرار گرفته و این اثر در تاریخ ۲۵ آبان ۱۳۸۷ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران  ثبت گردیده است.

شهر جم کجاست؟ از پیش شماره این شهر تا مناطق گردشگری و مشاهیر آن
 
بند گلو کلات
بند گلو کلات قدمتش به دوره ساسانیان باز میگردد و در شهرستان جم، بخش مرکزی، دهستان کوری، روستای گلو کلات قرار گرفته و این اثر در تاریخ ۲۵ آبان ۱۳۸۷ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران ثبت شده است.

شهر جم کجاست؟ از پیش شماره این شهر تا مناطق گردشگری و مشاهیر آن
 
امامزاده بی بی بانو
این امامزاده از نوادگان امام موسی کاظم (علیه السلام) می‌باشد  که در شمال غربی شهرستان جم و در روستای پدری واقع شده است.
 
حسینیه شاه‌ نشین
شاه‌ نشین، اولین حسینیه شهرستان جم می‌باشد که قدمت آن به بیش از 150 سال قبل باز میگردد، در وسط صحن این حسینیه، حلقه چاهی‌ وجود دارد که در تمام طول سال آب شیرین در آن وجود دارد.
 
آسیاب آبی دایو
آسیاب دایو بنایی‌ ست ساروجی، که در وسط دو روستای گلوکلات و دایو جای گرفته. آب این آسیاب به گونه‌ ای اسرار آمیز ت‌ از کوه‌ های اطراف تامین می‌ گردد.
 
حمام قاجاریه
این حمام قدیمی در سال 1292 به وسیله مرحوم محمدعلی خان پریشان جمی تاسیس گردیده و در سال 1385 هم به عنوان اثری تاریخی و ارزشمند در فهرست ملی کشور ثبت گردیده است.
 
غار قندیل
غار قندیل یک اثر  کاملا طبیعی‌ است که در شرق روستای کوری حیاتی قرار گرفته است.
 

افراد مشهور و مشاهیر شهرستان جم

 
محمد علی خان پریشان
در حدود سالهای ۱۲۳۰ تا ۱۲۴۰ ه.ق در ولایت جم و در خانه ملا علی میرزا فرزندی چشم به جهان گشود  که نامش را محمد علی گذاشتند. وی در سال ۱۲۶۸ ه.ق و پس از کشته شدن اخوی خود برای کدخدایی جم انتخاب گردید ؛ایشان پس از رسیدن به مقام کدخدایی به امور منطقه جم میپرداخت. از کارهایی که ایشان برای این منطقه انجام دادند میتوان به احیا فاریاب ها و همچنین قنات های موجود در سطح منطقه اشاره کرد.ایشان همچنان فعالیتهای خیریه ای هم داشته اند که از آنها میتوان به ساخت حمام عمومی که ساختمان آن هنوز درجم وجود دارد  و همچنین مهمان خانه اشاره کرد. هم چنین ایشان خانه شخصی خود را هم وقف کردند.پیکر وی در سال ۱۲۹۹ در شیراز به خاک سپرده شد.
 
میرزا محمد حسین مشهور به فاضل جمی
میرزا محمد حسین مشهور به فاضل جمی در سوم ربیع الاول سال ۱۲۵۶ هجری.قمری مصادف با ۱۲۱۵ هجری.شمسی در زمان پادشاهی محمد شاه قاجار در شهرستان جم دیده به جهان گشود. درباره اصل و نسب ایشان آنچه از کتب تاریخی میتوان به دست آورد اینست که وی از خاندان زند  بودند. وی در زمان کودکی در ولایت جم به مکتب خانه میرود و به یادگیری قرآن و کتاب های تعلیمی آن زمان مثل بوستان سعدی ،نصاب الصبیان ابو نصر فرهی و.. مشغول میگردد. در دوران تحصیل در مکتب خانه مورد توجه محمد علی خان قرار میگیرد؛ خان به او پیشنهاد رفتن به شیراز برای تحصیل علوم دینی را میدهد که محمد حسین هم قبول میکند.ایشان پس از مدتها و پس از به دست آوردن دانش از حضور عالمین دوران خود به دعوت محمد علی خان به جم برمیگردد  و مورد تفقد خان و مردم ولایت خود قرار میگیرد.از جمله آثار وی میتوان به کتاب های جام جم ،حزن التواریخ ،منشات و تحفه الخوانین اشاره کرئد که در دوران حضورش در جم به آنها پرداخته است. فاضل جمی سرانجام در ماه شوال  ۱۳۱۹هجری.قمری مصادف با ۱۲۷۸ هجری.شمسی و در سن ۶۳ سالگی به رحمت ایزدی پیوست.
 
آیت اله حاج شیخ اسداله مظفری
یکی از عالمان و مجتهدان نامدار شهرستان جم  آیت اله حاج شیخ اسداله مظفری بودند که در سال ۱۳۳۵هجری.شمسی در ولایت جم به دنیا آمد.ایشان سال های سال در کنار استادهای  مسلم دوران خود در عراق طلب فیض و دانش کردند و پس از سی سال تلاش و مجاهدت علمی توانستند که مدرک اجتهاد را به دست آورند و سپس به دیار خود برگشته و به انتشار علوم دینی و احکام الهی بپردازند. از شاگردان این استاد بزرگ میتوان به آیت اله محسنی جمیشاره کرد که خود جزو کسانی بود که منشا اثرات زیادی بوده است. این عالم دانا و بزرگوار در سال ۱۳98هجری.شمسی و در سن ۶۳سالگی در مشهد مقدس به رحمت خدا رفت.


منبع: راسخون


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
مقالات مرتبط
موارد بیشتر برای شما