دمای مناسب فریزر چند است؟ نکته های کاربردی

برای اینکه مواد غذایی خود را تازه نگه دارید، باید آنها را در یخچال یا فریزری که دارای دمای مناسبی است نگهداری کنید. هم یخچال و هم فریزر باید از شرایط ایده آلی برخودار باشند تا رشد باکتری ها را کند کند و تضمین کند که غذای شما به درستی نگهداری می شود. لازم به ذکر نیست که تنظیم درست دمای یخچال می تواند در مصرف انرژی صرفه جویی کند و قبض برق شما را کاهش دهد.
پنجشنبه، 20 مهر 1402
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: زینب اندجی گرمارودی
موارد بیشتر برای شما
دمای مناسب فریزر چند است؟ نکته های کاربردی

چرا تنظیم دمای یخچال و فریزر اهمیت دارد؟

در صورت به هم خوردن دمای دستگاه، باکتری‌ها رشد کرده و تکثیر می‌شوند، و این عامل به خرابی و فاسد شدن مواد غذایی می‌انجامد. به همین دلیل برای جلوگیری از مسمومیت مواد غذایی و حفظ سلامتی خودمان، باید نسبت به تنظیم دمای این وسایل آگاه باشیم. از طرفی تنظیم درست دما باعث افزایش طول عمر یخچال فریزر و بهبود عملکرد آنها نیز می‌شود.   
 

طیف دمای ایده آل برای داخل فریزر

معمولا اکثر فریزرها روی دمای 32 درجه سانتی گراد تنظیم می شوند که همه فکر می کنند با این دما مشکلی برای فریزر پیش نمی آید و همه چیز درون آن ها تازه و سالم باقی می ماند ، اما این فکر اشتباه است. دمای ایده آل برای فریزر 0 درجه فارنهایت است و هرچقدر درمای درون فریزر سردتر باشد، احتمال سالم بودن و تازه ماندن مواد غذایی بالاتر می رود.
 

آیا دمای سردتر در فریزر به معنای زودتر سوختن آن است ؟

نه؛ فریزر زمانی می سوزد که هوای اضافی درون ان وجود داشته باشد، نه این که بیش از حد خنک باشد. برای جلوگیری از سوختن فریزر، باید چند وقت یک بار فریزر را از برق بکشید و مواد غذایی درون آن را بیرون بکشید و تمیز کنید.

نکته مهم اینجاست که مواد غذایی یا از پوشش پلاستیکی یا بسته های فریزری درون فریزر قرار می گیرند. همین بسته ها و پوشش ها از داخل خود هوا خارج می کنند و آن را به جو فریزر منتقل می کنند. برای جلوگیری از این اتفاق بهتر است که علاوه بر پوشش خود مواد غذایی، آنها را داخل آلومینیوم نیز قرار دهید.
 

چگونه دمای یخچال فریزر را تنظیم کنیم؟

تغییر آب و هوای محیط می‌تواند روی دمای دستگاه و عملکرد آن تاثیر بگذارد، بنابراین باید بر اساس فصل و میزان گرمی یا سردی هوا دمای یخچال و فریزر را تنظیم کنید. در فصول تابستان و زمستان تنظیم دمای این دو دستگاه باید تغییراتی کند. یک مورد دیگر که روی دمای داخل یخچال و فریزر تاثیر دارد، باز و بسته کردن درب آن است. ورود هوای گرم به داخل دستگاه بر میزان دمای آن تاثیر خواهد گذاشت. 

دمای یخچال و فریزر بسته به قدیمی یا جدید بودنشان، با ترموستات یا مانیتورینگ کنترل می‌شود. مهم این است که در زمان معین، نسبت به این مورد اقدام کنید تا مانع بروز مشکل در دستگاه، یا فاسد شدن مواد غذایی شوید. در ادامه به طور دقیق درباره میزان دما توضیح خواهیم داد. 
 

دمای فریزر در فصول تابستان و زمستان باید چقدر باشد؟

در مورد فریزر هم درست مانند یخچال، تغییرات دمای بیرون بر دمای دستگاه اثر مستقیم دارد. بنابراین باید با توجه به فصل و آب و هوا، درجه استاندارد را برای فریزر تنظیم کنیم تا خیالمان از سالم ماندن موارد غذایی راحت باشد. 

در فصل تابستان یا در واقع فصول گرم، به خاطر گرمای هوا و محیط، دمای -۱۸ تا -۲۰ درجه سانتیگراد می‌‌تواند برای فریزر مناسب باشد. اما در فصل زمستان، به خاطر سردی هوا، این دما باید حدود -۱۵ تا -۱۸ درجه سانتیگراد تنظیم شود. 
 

دلیل بوی بد فریزر

اگر فریزر شما با وجود اینکه دما متناسب دارد بوی بد می‌دهد، به احتمال زیاد یکی از مواد غذایی موجود در فریزر فاسد شده است. بنابراین لازم است که تمام مواد غذایی موجود در فریزر را بررسی کنید و از سالم بودن آن‌ها مطمئن شوید.

همچنین بهتر است مواد غذایی را به خوبی بسته‌بندی کنید و سپس در یخچال نگهداری کنید. در این حالت مدت زمان بیشتری طول می‌کشد که مواد غذایی فاسد شوند.
 

دلیل گرم شدن فریزر

گاهی اوقات با وجود اینکه دما یخچال را به خوبی تنظیم کرده‌اید اما باز هم مواد غذایی داخل یخچال و فریزر فاسد می‌شوند.یکی از دلایل فاسد شدن‌ مواد غذایی در این حالت گرم بودن مکان یخچال است. اگر یخچال شما کنار گاز باشد احتمالا نیاز است که دما آن را بیشتر کاهش دهید و بر روی 14- تنظیم کنید.

همچنین پر بودن یخچال و عدم امکان گردش هوا نیز باعث سریع‌تر فاسد ‌شدن مواد می‌شود. بهتر است فقط از 80 تا 85 درصد فضای فریزر و یخچال استفاده کنید.
 

از باز کردن مکرر و طولانی درب یخچال و فریزر بپرهیزید

خیلی از ما عادت داریم با دلیل و بی دلیل به سمت یخچال برویم و درب آن را باز کنیم و بایستیم به تماشا! در اوقات فراغت، معمولا یافتن چیز تازه‌ای برای خوردن وسوسه جذابی است، اما سعی کنید از باز کردن مکرر و طولانی درب یخچال بپرهیزید. 

این کار باعث می‌شود که هوای سرد به سرعت از یخچال خارج شده و هوای گرم وارد آن شود. برای سرد کردن دوباره یخچال کمپرسور باید با قدرت بیشتری فعالیت کند، در نتیجه موتور یخچال به تدریج ضعیف می‌شود. سعی کنید چیزی را که می‌خواهید سریع‌تر بردارید و درب یخچال را ببندید. با این کار به طول عمر و سلامت دستگاه خود کمک کرده‌اید.
 

لاستیک درب یخچال و فریزر را بررسی کنید

درست بسته نشدن درب می‌تواند دلیلی بر پایین آمدن دما و به تدریج خرابی دستگاه شود. لاستیک‌های لبه درب در واقع باعث می‌شوند که درب محکم بسته شود و راه نفوذ هوای گرم بیرون به داخل دستگاه را می‌بندند. اگر این لاستیک‌ها در قسمتی دچار پارگی یا عیب و نقص باشند، هوای بیرون به داخل دستگاه نشت می‌کند و به مرور دمای آن را به هم می‌ریزد. 

در این صورت، کمپرسور و موتور یخچال مجبورند با شدت بیشتری فعالیت کنند تا داخل یخچال را همچنان خنک نگه دارند. و این امر به ضعیف شدن تدریجی آنها و در نهایت خرابی دستگاه می‌انجامد. یکی دیگر از چیزهایی که می‌تواند نشانه‌ای بر این مشکل باشد، قبض برق است. اگر دیدید قبض برق شما با مبلغی خیلی بیشتر از همیشه آمده، نشان می‌دهد که موتور یخچال مجبور است با مصرف بیشتری از جریان برق فعالیت کند. 

بهتر است دمای دستگاه خود را چک کنید و اگر دیدید مشکلی در دما وجود دارد، به بررسی لاستیک درب بپردازید. چنانچه خرابی و عیبی در لاستیک مشاهده کردید سعی کنید هرچه زودتر برای تعمیر یا تعویض آن اقدام کنید تا از خرابی تدریجی دستگاه جلوگیری کرده باشید. 
 

راه های کلیدی برای بهبود عملکرد فریزر

در حالی که دمای پایین و خنک حرف اول را می زند، اما چنانچه در بخش نکات خانه داری نمناک گفته شده است راه های دیگری نیز وجود دارد تا از طریق آن مطمئن شویم که یخچال مان عالی کار می کند که یکی از آن ها جریان است و فریزر ها نیاز به جریان مناسب هوا در درون خود دارند تا بتوانند دمای مناسب را تنظیم کنند و آن را کاملا خنک نگه دارند و برای جریان مناسب نباید فریزر را تا کله پر کنید زیرا مانع گردش جریان هوا می شوید.
 

چندین راهکار دیگر برای بهبود عملکرد فریزر

• یخ فریزر را به طور منظم آب کنید، تا عملکرد بهتری داشته باشد و در واقع نگذارید که برفک ها مدت زمان زیادی داخل فریزر باقی بمانند.
• زمانی که غذای جدیدی را وارد فریزر می کنید، سعی کنید آن را در عقب ترین جای ممکن بگذارید تا خودتان را ناخوداگاه وادار کنید تا غذا های جلویی را که قدیمی تر هستند.، زودتر مصرف کنید.
• برای نگه داشتن دمای مناسب از ترمومتر مخصوص فریزر استفاده کنید.
• نگهداری غذا در دمای مناسب فریزر می تواند فضا را برای مواد غذایی امن نگه دارد.
 

نتیجه‌گیری

در این نوشته به بررسی دمای مناسب برای یخچال و فریزر و تنظیم دما برای این دستگاه‌ها پرداختیم. با توجه به این نکات و رعایت آنها می‌توانید تا حد زیادی به سلامت و طول عمر دستگاه خود کمک کنید. فراموش نکنید که مهم‌ترین چیز در دوام لوازم خانگی، نگهداری صحیح و رسیدگی به موقع است. در صورت مواجهه با مشکل خاص، حتما از خدمات تعمیرات لوازم خانگی بهره بگیرید. 
 

منابع

https://namnak.com
https://khanebosch.com
https://rasaservices.co


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.