کالری قارچ پخته چقدر است؟ + ارزش غذایی

یکی از مواد غذایی پر مصرف در سراسر جهان قارچ می باشد که گونه های متفاوت دارد و به طریق مختلف طبخ میشود . در مطلب زیر درباره خواص، ارزش غذایی و مواد معدنی این خوراکی خوشمزه و پرطرفدار صحبت کرده ایم. با ما همراه باشید تا از خواص قارچ پخته آگاه شوید.
شنبه، 6 آبان 1402
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: ایوب شهبازی
موارد بیشتر برای شما
کالری قارچ پخته چقدر است؟ + ارزش غذایی

ارزش غذایی قارچ پخته در 100 گرم

مقدار 100 گرم
کالری 28 کیلوکالری
کربوهیدرات 5.29 گرم
پروتئین 2.17 گرم
چربی 0.47 گرم
آب 91.08 گرم
فیبر 2.20 گرم
قند 2.34 گرم
کلسترول 0.00 میلی گرم
 

ویتامین های موجود در قارچ پخته در 100 گرم  

ویتامین 100 گرم
ویتامین A 0.00 میکروگرم
ویتامین D 0.20 میکروگرم
ویتامین E 0.01 میلی گرم
ویتامین K 0.00 میکروگرم
ویتامین C 4.00 میلی گرم
تیامین (B1) 0.07 میلی گرم
ریبوفلاوین (B2) 0.30 میلی گرم
نیاسین (B3) 4.46 میلی گرم
کولین (B4) 20.40میلی گرم
پانتوتنیک اسید (B5) 2.16 میلی گرم
ویتامین B6 0.10 میلی گرم
فولات (B9) 18.00میکروگرم
ویتامین B12 0.00 میلی گرم
 

مواد معدنی موجود در قارچ پخته در 100 گرم

ماده معدنی 100 گرم
کلسیم 6.00 میلی گرم
آهن 1.74 میلی گرم
منیزیم 12.00 میلی گرم
فسفر 87.00 میلی گرم
پتاسیم 356.00 میلی گرم
سدیم 2.00 میلی گرم
روی 0.87 میلی گرم
مس 0.50 میلی گرم
منگنز 0.12 میلی گرم
سلنیم 11.90 میکروگرم
 

قارچ پخته برای چه کسانی مفید یا مضر است؟

 
کاهش وزن و لاغری
قارچ یکی از مواد غذایی به شمار می آید  که تقریبا در تمام رژیم های لاغری مورد استفاده قرار میگیرد. علت این امر این است که قارچ هم فاقد چربی می باشد و هم دارای مقادیر زیادی از پروتئین طبیعی و فیبر است که برای کاهش وزن بسیار تاثیر گذار هستند. فیبر ی که در قارچ وجود دارد مانع از پرخوری میگردد. همچنین پروتئینی که در قارچ وجود دارد برای هضم شدن احتیاج به بالا رفتن  عملکرد متابولیسم بدن دارد که همین امر سبب چربی سوزی در بدن میشود و به کاهش وزن کمک شایانی میکند.
 
کاهش کلسترول خون
یکی از مزایای قارچ کمک به کاهش کلسترول می باشد چرا که  فاقد هرگونه کلسترول است. قارچ به خاطر داشتن مقادیر بسیار زیاد  پروتئین، فیبر و انواع آنزیم های خاص کمک بسیاری به کاهش کلسترول میکند. اگر به صورت مکرر قارچ را در رژیم غذایی خود قرار دهید میتوانید خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی را در بدن کاهش دهید. همان طور که می دانید کلسترول عامل اصلی بیماری های قلبی عروقی و فاشار خون بالا می باشد.  
 
کاهش فشار خون بالا
قارچ دارای مقادیر بسیار زیاد پتاسیم است که همین امر موجب میشود یک منبع غذایی مناسب برای افراد دارای فشار خون بالا باشد.یکی دیرگ خاصیت های مهم مصرف قارچ این است که می تواند به کاهش فشار خون بالا کمک کند. قارچ با داشتن پتاسیم موجب کاهش فشار خون و گشاد شدن رگ ها می گردد.
 
درمان کم خونی
اگر شما هم علائمی همانند خستگی مداوم، سر درد و بعضی مشکلات گوارشی روبرو هستید به احتمال زیاد با کم خونی مواجه هستید و برای درمان آن حتما باید به دکتر مراجعه کرده و یک رژیم غذایی مناسب را دنبال کنید. یکی از مواد غذایی مناسب برای رفع کم خونی قارچ می باشد چرا که دارای مقادیر بالای آهن و مس است.  قارچ به خاطر داشتن مقادیر زیاد آهن کمک به افزایش تولید گلبول های قرمز میکند. به علاوه وجود مس در قارچ موجب میشود که بدن راحت تر بتواند آهن را جذب کند.
 
تقویت حافظه
یکی دیگر از مزایای قارچ به خاطر داشتن پتاسیم کمک به تقویت حافظه می باشد چرا که وجود پتاسیم موجب بالا رفتن جریان خون و رسیدن اکسیژن زیاد به مغز میگردد که همین امر سبب بهبود عملکرد شناختی مغز میشود و از بروز بیماری هایی همچون آلزایمر جلوگیری میکند. حتما قارچ را در مصرف خوراک روزانه قرار دهید چرا که امروزه آلزایمر یکی از بیماری های شایع در میان سالمندان می باشد.
 
تقویت استخوان ها
یکی از مشکلات شایع در سنین بالا پوکی استخوان می باشد که با تغذیه مناسب میتوانید از آن جلوگیری کنید. یکی از مواد غذایی مفید برای جلوگیری از این عارضه قارچ می باشد چرا که دارای مقادیر بسیاتر بالای کلسیم است. کلسیم موجب پیشگیری از پوکی استخوان و درد مفاصل میگرددو سبب میگردد که استخوان ها تقویت شوند. پس حتما قارچ را در برنامه غذایی خود قرار دهید تا در سنین پیری از عارضه هایی همچون پوکی استخوان و درد مفاصل رنج نبرید. 
 
قارچ دارای خواص ضد پیری است
یکی از مزایای مهم قارچ به خصوص برای خانم ها این استن که قارچ از پیری زود رس و چین و چروک پیشگیری میکند. قارچ به خاطر داشتن کوجیک اسید میتواند کمک بسیار زیادی به کاهش علائم پیری مثل لکه های کبد، لکه های پیری، تغییر رنگ و رنگ پوست نامناسب ناشی از آسیب نوری بکند. قارچ موجب میگردد دفاع طبیعی بدن بالا برود و از این طریق به سالم ماندن پوست کمک کند.
 
قارچ سرشار از سلنیوم
قارچ دارای مقدار بسیار بالای سلنیوم است که برای سلامت مو بسیار تاثیر گذار می باشد. سلنیوم، یک آنتی اکسیدان قوی است که در مقابل آسیب های رادیکال های آزاد، مقابله می کند و موجب تقویت سیستم ایمنی می گردد. سلنیوم بیشتر در پروتئین های حیوانی موجود است به همین خاطر قارچ میتواند یک جایگزین مناسب برای گیاه خواران باشد. از فواید سلنیوم برای مو میتوان به موارد افزایش رشد مو و پیشگیری از شوره سر اشاره کرد.
 
مفید برای دیابت
یکی دیگر از مزایای قارچ کمک به بیمارن دیابتی است. طبق تحقیقات انجام شده قارچ به خاطر داشتن فیبر بالا میتواند کمک شایانی به بیمارن دیابتی نوع 2 بکند. حتما زیر نظر پزشک و با مشورت وی قارچ را در رژیم غذایی خود قرار دهید. علاوه بر این قارچ می تواند کمک بسیار زیادی به کاهش قند خون و بهبود مقاومت انسولین بکند. برای نتایج بهتر از این توصیه ها حتما ابتدا با پزشک مخصوص تغذیه مشورت کنید.


منبع: راسخون


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.