کالری چای سیاه چقدر است؟ + ارزش غذایی

چای سیاه یک نوشیدنی پرطرفدار در بین مردم جهان می باشد که قدمت آن به 4 هزار سال قبل باز میگردد و توسط چینی ها کشف گردیده است. چای سیاه به خاطر داشتن آنتی‌ اکسیدان‌ها و مواد مغذی موجب خروج سموم از بدن می شود و کمک شایانی به سلامتی بدن میکند. در مطلب زیر به خواص دیگر چای سیاه و هم چنین ارزش غذایی، ویتامین ها و مواد معدنی موجود در آن اشاره کرده ایم.
يکشنبه، 7 آبان 1402
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: ایوب شهبازی
موارد بیشتر برای شما
کالری چای سیاه چقدر است؟ + ارزش غذایی

ارزش غذایی چای سیاه در 100 گرم

مقدار 100 گرم
کالری 1 کیلوکالری
کربوهیدرات 0.30 گرم
پروتئین 0.00 گرم
چربی 0.00 گرم
آب 99.70 گرم
فیبر 0.00 گرم
قند 0.00 گرم
کلسترول 0.00 میلی گرم
 

ویتامین های موجود در چای سیاه در 100 گرم

ویتامین 100 گرم
ویتامین A 0.00 میکروگرم
ویتامین D 0.00 میکروگرم
ویتامین E 0.00 میلی گرم
ویتامین K 0.00 میکروگرم
ویتامین C 0.00 میلی گرم
تیامین (B1) 0.00 میلی گرم
ریبوفلاوین (B2) 0.01 میلی گرم
نیاسین (B3) 0.00 میلی گرم
کولین (B4) 0.40میلی گرم
پانتوتنیک اسید (B5) 0.01 میلی گرم
ویتامین B6 0.00 میلی گرم
فولات (B9) 5.00میکروگرم
ویتامین B12 0.00 میلی گرم
 

مواد معدنی موجود در چای سیاه در 100 گرم

ماده معدنی 100 گرم
کلسیم 0.00 میلی گرم
آهن 0.02 میلی گرم
منیزیم 3.00 میلی گرم
فسفر 1.00 میلی گرم
پتاسیم 37.00 میلی گرم
سدیم 3.00 میلی گرم
روی 0.02 میلی گرم
مس 0.01 میلی گرم
منگنز 0.22 میلی گرم
سلنیم 0.00 میکروگرم
 

چای سیاه برای چه کسانی مفید یا مضر است؟

 
بهبود علائم آسم 
آسم یک بیماری شایع در ریه ها می باشد که در نتیجه‌ ی تورم و التهاب لوله‌ هایی به نام نایچه به وجود می آید. آسم موجب اختلال در دم و بازدم می شود. طبق نتایج به دست آمده استفاده از چای می تواند موجب کاهش و تسکین علائم آسم گردد. چای به خاطر داشتن کافئین میتواند در بهبود عفونت ریه موثر باشد. هم چنین فلاونوئیدهایی که در چای موجود است سبب بهبود علائم در افراد که دچار آسم هستند می شود. 
 
مبارزه با رادیکال‌ های آزاد 
همان طور که می دانید انتی اکسیدان ها برای مبارزه با رادیکال های آزاد بسیار حائز اهمیت هستند. چای سیاه سرشار از آنتی اکسیدان ها می باشد که میتواند به بدن در مبارزه با رادیکال‌های آزاد کمک کند. رادیکال های آزاد   نتیجه‌ ی عواملی مثل:  آلودگی، استعمال دخانیات و استرس می باشند. رادیکال آزاد برای بدن  بسیار مضر و  سمی هستند. شما میتواندی چای سیاه را به همراه لیمو ترش میل کنید تا تاثیر کذاری آن برای مبارزه با رادیکال های آزاد چند برابر شود.
 
بهبود سلامت قلب 
چای سیاه دارای فلاون‌ های زیادی می باشد که نقش مهمی  در سلامت قلب مفید ایفا میکنند. طبق نظرات دانشمندان در زمینه تغذیه  استفاده ازسه فنجان چای سیاه در روز موجب پیشگیری از  ابتلا به بیماری عروق کرونر قلب میشود. با مصرف چای سیاه میتوانید از بروز مرگ ناشی از بیماری های قلبی جلوگیری کنید.
 
کاهش خطر ابتلا به سرطان رحم 
چای سیاه یک منبع تغذیه ای عالی از تیافلاوین‌ ها می باشد. تیافلاوین‌ ها از تکثیر سلول‌ های سرطان رحم پیشگیری میکنند. طبق تحقیقات به دست آمده کسانی که روزانه بیشتر از دو فنجان چای مصرف میکنند ، می توانند خطر ابتلا به سرطان رحم را تا 30 درصد کاهش دهند.
 
کاهش احتمال ابتلا به دیابت 
چای سیاه با دارا بودن کاتچین‌ ها و فلاونوئیدهای متنوع نقش بسزایی در کاهش ابتلا به بیماری دیابت نوع 2 دارد. 
 
تقویت  سیستم ایمنی بدن 
یکی از عواملی که موجب تضعیف سیستم ایمنی بدن میشود وجود رادیکال های آزاد در بدن است. چای سیاه با داشتن آنتی اکسیدان های فراوان میتواند با این رادیکال ها مبارزه کرده و سیستم ایمنی بدن را تقویت کند.
 
کاهش فشار خون 
از دیگر مزایای چای سیاه، کاهش فشار خون می باشد. طبق یک تحقیق در کشورهای هلند، آلمان و ایتالیا  از افراد خواسته شد یک هفته چای سیاه مصرف کنند. بعد از  گذشت یک هفته دانشمندان فشار خون سیستولیک و دیاستولیک افراد شرکت کننده را  را مورد بررسی قرار دادند و متوجه شدند نوشیدن چای سیاه سبب کاهشفشار خون در این افراد شده است.
 
بهبود هوشیاری ذهن
چای سیاده به دلیل داشتن مقادیر  ال تیانین میتواند تاثیر بسزایی در بهبود عملکرد مغزو ذهن شما داشته باشد. به علاوه چای سیاه دارای کافئین است که می تواند موجب هوشیاری مغز و ذهن شود. دانشمندان  هلندی دریافتند که استفاده از چای سیاه سبب قدرتمندی دامنه‌ ی توجه، توجه بینایی و درک شنوایی می شود.
 
بهبود سلامت استخوان‌ها 
یکی از عارضه هایی که در سن بالا  ممکن است با آن مواجه شوید پوکی استخوان و کاهش استحکام استخوان ها می باشد. دانشمندان دریافته اند کسانی که چای سیاه مصرف می کنند  میتوانند از بروز عارضه پوکی استخوان جلوگیری کنند. اگر سن شما بیشتر از 30 سال است حتما نوشیدن چای را در برنامه غذایی روزانه خود قرار دهید چرا که خطر ابتلا به پوکی استخوان در کمین شما می باشد.
 
کاهش ابتلا به بیماری پارکینسون 
یکی دیگر از بیماری هایی که ممکن است در سنین بالا گریبان گیر شما شود بیماری پارکینسون می باشد. طبق مطالعات انجام گرفته پلی‌ فنول‌ هایی که در چای وجود دارند سبب محافظت از عصب‌ های موجود در مغز می شوند. در  یک مطالعه‌ ای که  در دانشگاه ملی سنگاپور انجام شد به این نتیجه رسیدند که کافئین  موجود در چای سیاه در کاهش خطر ابتلا به بیماری پارکینسون بسیار تاثیر گذار می باشد.
 
بهبود سلامت دستگاه گوارش
چای سیاه به خاطر داشتن پلی‌ فنول‌ها همانند یک  پری‌بیوتیک  عمل می کند و موجب تغذیه باکتری های خوب روده می شود. همان طور که می دانید داشتن روده سالم شما را از ابتلا بیماری‌ ها و اختلالات زیادی مصون نگر می دارد. با مصرف چای سیاه می توانید سبب بهبود عملکرد روده و در نتیجه پیشگیری از بسیاری از بیماری های گوارشی شوید.  


منبع: راسخون


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.