کالری هات چاکلت چقدر است؟ + ارزش غذایی

یکی از نوشیدنی های خوشمزه و پرطرفدار در سراسر جهان هات چاکلات یا شکلات داغ می باشد که در فصل سرد سال نوشیدن آن لذتی دیگر دارد. شکلات داغ علاوه بر طعم بی نظیر خود دارای ارزش غذایی، ویتامین ها، مواد معدنی و فواید زیادی است که در مطلب زیر به برخی از آنها اشاره کرده ایم. با ما مراه باشید.
سه‌شنبه، 9 آبان 1402
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: ایوب شهبازی
موارد بیشتر برای شما
کالری هات چاکلت چقدر است؟ + ارزش غذایی

ارزش غذایی هات چاکلت در 100 گرم

مقدار 100 گرم
کالری 85 کیلوکالری
کربوهیدرات 11.91 گرم
پروتئین 3.23 گرم
چربی 3.24 گرم
آب 80.79 گرم
فیبر 0.40 گرم
قند 0.00 گرم
کلسترول 9.00 میلی گرم
 

ویتامین های موجود در هات چاکلت در 100 گرم  

ویتامین 100 گرم
ویتامین A 26.00 میکروگرم
ویتامین D 0.00 میکروگرم
ویتامین E 0.06 میلی گرم
ویتامین K 0.30 میکروگرم
ویتامین C 0.10 میلی گرم
تیامین (B1) 0.04 میلی گرم
ریبوفلاوین (B2) 0.18 میلی گرم
نیاسین (B3) 0.14 میلی گرم
کولین (B4) 0.00میلی گرم
پانتوتنیک اسید (B5) 0.34 میلی گرم
ویتامین B6 0.03 میلی گرم
فولات (B9) 5.00میکروگرم
ویتامین B12 0.40 میلی گرم
 

مواد معدنی موجود در هات چاکلت در 100 گرم

ماده معدنی 100 گرم
کلسیم 95.00 میلی گرم
آهن 0.30 میلی گرم
منیزیم 18.00 میلی گرم
فسفر 88.00 میلی گرم
پتاسیم 172.00 میلی گرم
سدیم 58.00 میلی گرم
روی 0.48 میلی گرم
مس 0.08 میلی گرم
منگنز 0.06 میلی گرم
سلنیم 3.60 میکروگرم
 

هات چاکلت برای چه کسانی مفید یا مضر است؟

 
کنترل قند خون
چربی‌ های سالمی که در شکلات داغ وجود دارند می‌ توانند به آرامی با شکر موجود در غذا یکسان شوند. نتیجه این عمل این است از افزایش انسولین پیشگیری می‌ کنند.
 
جلوگیری از سرطان
دانشمندان به این نتیجه رسیده اند که اگر در روز دو فنجان هات چاکلت بنوشید از ابتلا به بیماری سرطان مصون می مانید. تحقیقات صورت گرفته نشان داده که اثر نوشیدن یک فنجان هات چاکلت  سه برابر بیشتر از چای سبز میتواند به شما در پیشگیری از سرطان کمک کند. طبق این نظریه سعی کنید روز خود را با یک فنجان شکلات داغ شروع کنید تا از مزایای آن بهره مند گردید.
 
بهبود خلق و خو
هات چاکلت  یا شکلات داغ به خاطر سروتونینی که در شکلات وجود دارد می‌ تواند موجب مهار استرس، ناراحتی و افسردگی شود. سروتونین همانند یک محرک عمل می‌ کند و سبب افزایش اندورفین می شود همین امر  حس سرخوشی در فرد را به دنبال دارد. افرون بر این هورمون‌ های اضطراب به علت تمرکز تقویت کننده‌ های سلولی، کاهش پیدا می کنند. برای دست یابی به این نتیجه باید یک تکه شکلات تلخ را در هات چاکلت خود ذوب کنید.
 
بهبود عملکرد مغز
بالا رفتن جریان خون در بدن  ارتباط مستقیمی با بالا رفتن اکسیژن در مغز دارد. به هنگام نوشیدن یک فنجان شکلات داغ، جریان خون در بدن افزایش یافته به این دلیل که در هات چاکلت  فلاونوئید وجود دارد. فلاونوئید موجب افزایش جریان خون و بهبود عملکرد اکسیژن رسانی به مغز می شود و از ین طریق مغر زا قوی تر می کند. هم چنین، فلاونوئید از بیماری زوال عقل نیز پیشگیری می‌ کند چرا که این عارضه در اثر  نرسیدن خون کافی به مغز ایجاد می شود. به خاطر  دانشمندان توصیه میکنند که در زمان ابتلا به زوال عقل شکلات داغ بنوشید چرا که در رفع آن موثر می باشد.
 
تضمین سلامت قلب
با توجه به آزمایشات صورت گرفته، بیماری عروق کرونری، علت اول مرگ مردان و زنان در ایالات متحده می باشد. از هر  چهار نفر یک نفر به بیماری عروق کرونری در این کشور دچار است. هات چاکلت دارای مقادیر بالای فلاونوئیدها می باشد. این ماده،  موجب تقویت سلول‌ ها شده و با رادیکال‌ های آزاد که عامل بیماری عروق کرونر و بیماری‌ های دیگر هستند مبارزه می کند.
 
تقویت دندان‌ ها
اگزالیک اسیدی که در تانن شکلات داغ وجود دارد می‌ تواند تولید اسیدها و ایجاد پلاک ها را کاهش دهد. همچنین تئوبرومین موجود در شکلات داغ موجب استحکام مینای دندان می شود و از ایجاد لکه در دندان‌ ها و تغییر رنگ آن‌ ها پیشگیری می‌ کند. به علاوه ، می‌ تواند میکرو ارگانیزم‌ هایی به اسم استرپتوکوک موتانس که  موجب پوسیدگی دندان می شوند را نابود کند.
 
پوستی سالم و جوان
شکلات داغ حاوی مقدار بسیار زیادی از فلاونوئیدها می باشد. فلاونوئیدها به هیدراته شدن پوست کمک  بسیاری کرده و موجب زیبایی و شادابی پوست می شوند. افزون بر این نقش حیاتی در محافظت از پوست در مقابل  اشعه ماوراء بنفش دارد و از بروز مشکلات پوستی نیز پیشگیری می‌ کند.
 
پروتئین بالا
اگر شما هم فردی ورزشکار هستید که تمرینات سنگین ورزشی انجام میدهید از دریافت پروتئین غافل شوید. برای افزایش پروتئین در بدن میتوانید  از شکلات داغ  بهره ببرید. هر فنجان شیر شکلات دارای ۸ تا ۱۶ گرم پروتئین است. پروتئینی که در هات چاکلت وجود دارد به افزایش ماهیچه کمک بسیاری می‌ کند چرا که اسیدهای آمینه را می تواند به خوبی تقسیم کند.
 
بهبود جریان خون
از دیگر خواص فلاونوئیدهای موجود در هات چاکلت، میتوان به مهار نیتریک اکسید در بدن اشاره کرد. این موضوع با پیش بینی لخته‌ های خون در ارتباط است، چرا که چسبندگی پلاکت‌ های خونی کاهش پیدا میکند و جریان خون بالا می رود. فلاونوئید می‌ تواند مثل یک رقیق کننده و عامل ضد لخته شدن خون عمل  ‌کند که خطر سکته را پایین بیاورد.
 
کنترل وزن
طبق تحقیقات صورت گرفته نوشیدن شکلات داغ موجب رفع گرسنگی تا ۵۰ درصد میشود. هم چنین، مقدار کمی شکلات داغ و تلخ  موجب احساس سیری در فرد گشته و چون انسولین را کنترل می‌ کند، سبب بهبود چربی‌ سوزی در بدن میگردد.


منبع: راسخون


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما