چه موادغذایی بدنمان را در فصل سرما، گرم نگه می دارد؟

سرما که از راه می‌رسد هوس خوردن خوراکی‌های گرم را هم با خود به همراه می‌آورد. مخصوصا خوراکی‌های گرمی که بدن را هم مهمانِ گرمایش می‌کند و هم تا ساعاتی گرمای خود را در بدن باقی می‌گذارد. گرمای لذتبخش درونی که شاید هیچ لباس گرمی نتواند آن را به بدن تقدیم کند. با راسخون همراه باشید.
شنبه، 27 آبان 1402
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: زینب اندجی گرمارودی
موارد بیشتر برای شما
چه موادغذایی بدنمان را در فصل سرما، گرم نگه می دارد؟
به طور کلی غذاهایی که سرشار از چربی هستند در زمستان کمک می‌کند تا بدن از درون گرم شود و این گرما را به بیرون از بدن نیز منتقل کند. در نتیجه خوردن چربی‌های اضافی؛ اما سالم در زمستان می‌تواند سوخت و ساز بدن را افزایش دهد که این کار خود باعث گرم شدن بدن خواهد شد.

اما به هر حال همه دوست ندارند از غذاهای چربی‌دار به عنوان مواد مغذیی که باعث گرم شدن‌شان می‌شود استفاده کنند. چون امکان اضافه وزن را به ویژه برای کسانی که بدن‌شان مستعد به چاقی است به همراه خواهد داشت. به همین منظور پیشنهادهای دیگری نیز وجود دارد که می‌توانید در ادامه بخوانید.
 

مواد غذایی که بدن را گرم میکند

زردچوبه

زردچوبه صرف نظر از خواص شگفت انگیز درمانی، التهابات را کاهش داده و بدن را گرم نگه می دارد. به گزارش نیک صالحی یکی از درمان های خانگی برای این منظور جوشاندن مقداری زردچوبه با شیر و نوشیدن روزانه آن است.
 

سبزیجات ریشه ای

منظور از سبزیجات ریشته ای گیاهانی است که زیر سطح خاک رشد می کنند، سبزیجاتی مثل ترب، شلغم و سیب زمینی شیرین از آن دست هستند. این مواد غذایی از آنجا که عملکرد هضم آنها کندتر صورت می گیرد، به تولید گرما در بدن کمک می کنند.
 

عسل

یکی از معدود مواد غذایی بدون تاریخ انقضا، عسل است که با خواص درمانی آن می توانید با سرماخوردگی و آنفولانزا در زمستان مبارزه کنید. همچنین طبیعت گرمی داشته و در نتیجه به گرم و راحت نگه داشتن بدن در این فصل کمک می کند.
 

دارچین

دارچین متابولیسم بدن را بهتر کرده و همچنین در بدن گرما تولید می کند. به گزارش نیک صالحی شما می توانید به سادگی آن را در قهوه یا میلک شیک روزانه خود افزوده و از خواص آن بهرمند شوید.
 

زنجبیل

زنجبیل یکی دیگر از مواد غذایی در آشپزخانه است که می تواند از درون دمای بدن را حفظ کند. علاوه بر این خواص تقویت بدن و گوارش را داشته و به درمان سرماخوردگی و سرفه نیز کمک می کند.
 

پرتقال

پرتقال یکی از بهترین میوه‌های خانواده‌ی مرکبات و یک خوراکی مفید برای زمستان است. این میوه حاوی سطوح بالایی از ویتامین C. است، آنتی اکسیدانی که سلول‌های سیستم ایمنی بدن، به خصوص بیگانه خوار‌ها و لنفوسیت‌های تی، برای انجام وظایف خود به آن‌ها نیاز دارند.

خوردن یک پرتقال در روز خطر ابتلا به کمبود ویتامین C. را که ممکن است به کاهش مقاومت در برابر پاتوژن‌های (بیماری زا) خاص منجر شود، کاهش می‌دهد.

پتاسیم موجود در پرتقال کمک می‌کند تا از پوست خود در برابر اشعه‌ی مضر ماوراء بنفش (UV) محافظت کنید. اسید‌های آمینه‌ی موجود در این میوه نیز فوایدی برای پوست تان دارد. این میوه‌ی آبدار کالری بسیار کمی نیز دارد.
 

هویج

خوردن یک هویج شیرین یا یک کاسه سوپ هویج داغ، در حالی که زیر پتو نشسته اید، چیزی است که بسیاری از آدم‌ها دوست دارند. در واقع، هویج یکی از ابرخوراکی‌های اجتناب ناپذیر در فصل زمستان و درواقع یک خوراکی مفید و گرم کننده بدن برای زمستان است.

این ریشه حاوی مقادیر بالایی از بتاکاروتن است که بدن آن‌ها را تبدیل به ویتامین A. می‌کند. ویتامین AA سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند، و به محافظت از بدن در برابر عفونت کمک می‌کند و خطر ابتلا و مدت زمان مشکلات تنفسی را با سالم نگه داشتن ریه کاهش می‌دهد.

به علاوه، هویج پوست را در طول ماه‌های زمستانی سالم، درخشان و زنده نگه می‌دارد. ویتامین A. و آنتی اکسیدان‌های متفاوت دیگر موجود در این گیاه به ترمیم بافت پوست آسیب دیده کمک می‌کند. همچنین به مرطوب ماندن پوست کمک می‌کند و از خشکی و پوسته پوسته شدن پوست جلوگیری می‌کند.
 

چغندر

چغندر با آن رنگ قرمز روشن و برگ‌های سبزی که دارد، نه تنها به سالاد یا ظرف سوپ زمستانی تان رنگ می‌دهند، بلکه به شما کمک می‌کنند سالم بمانید و در زمستان احساس سرمای کمتری داشته باشید.

چغندر سرشار است از مواد شیمیایی گیاهی مفید و آنتی اکسیدان‌هایی که با رادیکال‌های آزاد که به سلول‌های سالم و دی اِن ایِ (DNA) آن‌ها آسیب می‌رسانند، مبارزه می‌کنند و به این ترتیب از سیستم ایمنی بدن محافظت می‌کنند و یک خوراکی مفید برای زمستان است.

این ریشه‌ی خوراکی همچنین به گلبول‌های سفید خون سوخت می‌رسانند، به این ترتیب آن‌ها می‌توانند به میکروب‌های موجود در روده حمله کنند و به رشد باکتری‌های خوب در بدن شما کمک کنند.حتی برگ‌های سبز چغندر سرشار از ویتامین C، بتاکاروتن، کلسیم، آهن و منیزیم هستند.
 

تخم مرغ

خوردن تخم مرغ کامل در طول ماه‌های زمستان بسیار حیاتی است. زرده بیش از ۹۰ درصد کلسیم و آهنِ موجود در تخم مرغ را دارد و سفیده تقریبا نیمی از پروتئین تخم مرغ را در خود دارد. در واقع، تخم مرغ حاوی میزان مناسبی از تمام نُه اسید آمینه‌ی ضروری مورد نیاز بدن است.

بدن پروتئین را به عنوان سوخت برای ساختن آنتی بادی‌هایی استفاده می‌کند که به مهاجمان خارجی حمله و از عفونت جلوگیری می‌کنند.

به علاوه، خوردن تخم مرغ برای صبحانه به شما کمک خواهد کرد وزن مناسب بدن تان را حفظ کنید، زیرا این ماده‌ی غذایی علاوه بر تامین انرژی، به شما احساس سیری نیز می‌دهد. پروتئین موجود در تخم مرغ انرژی پایداری فراهم می‌کند، زیرا به سادگی باعث افزایش سطح قند خون تان که بعدا پایین می‌آید، می‌شود.

یک تخم مرغ کوچک همچنین سرشار است از چند ویتامینی که برای سلامت شما ضروری هستند مانند ویتامین B۲، B۱۲، A. و E. تخم مرغ سرشار از آهن، روی و فسفر است:سه مواد معدنی مهم که برای بدن شما بسیار حیاتی هستند.
 

حبوبات

دسته دیگری از خوراکی های با طبع گرم، حبوبات هستند. حبوبات شامل مواردی چون گندم، انواع لوبیا، لپه، برنج کته، جو، نخود و… می شوند.این خوراکی ها و غذاهایی که در آن از انواع حبوبات استفاده می شوند، می توانند به بدن شما کمک کنند تا در فصول سرد سال گرم باقی بمانید. از مهم ترین خوراکی هایی که با حبوبات درست می شوند می توان به آب گوشت یا آش اشاره کردد.

البته باید به این نکته توجه داشت که خوردن غذاهایی با این طبع در فصل های گرم سال می تواند باعث چاقی شود، چرا که تمامی این مواد دارای انرژی بوده و اگر فرد فعالیت نداشته باشد، مصرف این مواد می تواند باعث افزایش وزن او می شود.
 

بادام

خوردن یک کاسه آجیل، به خصوص بادام بوداده، در یک بعد از ظهر سرد زمستانی برای خیلی‌ها خوشایند است.

بادام یکی از بهترین مواد غذایی برای حفظ سلامت شما در طول زمستان است. این مغز کوچک سرشار از آنتی اکسیدان‌هایی است که می‌توانند با مبارزه علیه رادیکال‌های آزاد که سیستم ایمنی شما را ضعیف می‌کنند، تاثیر شگفت انگیزی روی سلامت شما بگذارند.

آن‌ها همچنین غنی از نوع بسیار خوبی از پروتئین، منیزیم، فیبر، ویتامین B، کلسیم، پتاسیم، فسفر، روی، آهن و چربی‌های سالم هستند. بادام می‌تواند میل به خوردن قند را در شما متوقف کنند و احساس سیری را در شما افزایش دهد و به این ترتیب از افزایش وزن جلوگیری کند.
 

انار

انار، یکی از قدیمی‌ترین میوه‌های جهان، سرشار از آنتی اکسیدان هایی، مانند پلی فنل، تانن، فلاونوئید‌ها و آنتوسیانین ها، است که کمک خواهند کرد در طول زمستان سالم وپر انرژی بمانید.

این میوه همچنین دارای خواص ضد التهابی است که گفته می‌شود مانع آنزیم‌هایی می‌شوند که به مفاصل آسیب می‌رسانند و باعث درد و سفتی می‌شوند. این خاصیت به ویژه برای افراد مبتلا به آرتریت مفید است.

انار همچنین دارای مزایای ضد پیری برای پوست است و آن را انعطاف پذیر، صاف و جوان‌تر نگه می‌دارد. انار با توجه به میزان بالای ویتامین C. که دارد، تشکیل کلاژن را افزایش می‌دهد، و کمک می‌کند که افتادگی پوست و چین و چروک دیرتر پدیدار شوند.
 

گوشت

اکثر گوشت ها دارای طبع گرم بوده و استفاده از آن ها باعث می شود تا شاهد افزایش گردش خون و انرژی در بدن باشید. همین موضوع باعث می شود تا سردی بدن از بین رفته و بیماری هایی که با سرد بودن بدن به وجود می آیند مثل درد در ناحیه مفاصل، درد معده، بیرون روی و… از بدن شما خارج شده به سرعت درمان شوند.

از مهم ترین گوشت هایی که طبع گرم دارند می توان به گوشت گوسفند، جگر سیاه و سفید، زبان و چشم، کله پاچه، گوشت مرغ، بوقلمون، میگو، گوشت آهو، گوشت اردک، گوشت شترمرغ، گوشت شتر، گوشت خروس، کباب، دل، گوشت غاز و… اشاره کرد.

چه موادغذایی بدنمان را در فصل سرما، گرم نگه می دارد؟
 

نوشیدنی‌های گرم

ممکن است خیلی ساده به نظر برسد، اما گاهی اوقات می‌توانید پاسخ‌های واضح را نادیده بگیرید. با این حال مایع داغ وارد شده به سیستم گوارش شما به شما گرمای داخلی فوری می‌دهد. چای یا کاکائو داغ برای این منظور گزینه‌های خوبی هستند.
 

سوپ و خورش

وقتی دما پایین می‌آید، زمان تغییر منوی غذایی از سالاد به سوپ فرا می‌رسد. البته هنوز هم ایده خوبی است که برخی از غذاها را به صورت خام مصرف کنید، اما آن‌ها را در بعدازظهرها که بدن شما در گرم‌ترین حالت خود قرار دارد میل کنید. در عصر، یک سوپ یا خورش مقوی با مقدار زیادی سبزیجات ریشه‌ای و ادویه‌ای که به خوبی پخته شده باشد، شما را تا انگشتان پاهای یخ زده‌تان گرم می‌کند.
 

روغن نارگیل

چربی‌ها به طور کلی می‌توانند به گرم نگه داشتن شما و افزایش متابولیسم بدنتان کمک کنند، و جدای از خوردن آن، روغن نارگیل نیز به عنوان یک مرطوب‌کننده واقعاً مفید است. پوست خشک و ترک خورده اجازه می‌دهد تا گرما راحت‌تر از بین برود و به سرما حساس‌تر است به خصوص وقتی باد می‌وزد. اگر پوستتان را سالم و قوی نگه دارید، بهتر گرما را حفظ می‌کند.
 

خوراکی های پیشنهادی با طبع گرم

در بالا مواردی که به صورت کلی دارای طبع گرم هستند را به شما معرفی کردیم، اما در این بخش قصد داریم تا چند غذای مختلف که با استفاده از مواد پخته شده و به وجود می آیند را نام ببریم. این غذاها به واسطه داشتن موادی با طبع‌ گرم، خودشان نیز گرم هستند.  از مهم ترین این غذاها می توان به موارد زیر اشاره کرد:
انواع آبگوشت
قرمه سبزی
سبزی پلو
دمپختک
انواع آش
سمنو
انواع کباب
فلافل
کوکو
حلوا
سبزی پلو
خوراک لوبیا
سوهان
نیمرو
شیرین پلو
اشکنه
سبزی پلو
قیمه
 

نکته‌ی پایانی

در فصل زمستان می‌توانید ترکیبی از تمام غذاهای ذکر شده در بالا را به مقدار کافی در رژیم غذایی خود داشته باشید. نسخه‌ی خانگی رایج برای مبارزه با آب و هوای سرد را نیز فراموش نکنید. یک فنجان کادای داغ (معجون) که با استفاده از مواد ضدالتهابی مانند زنجبیل، هالدی، عسل و تولسی تهیه شده است نه تنها انرژی شما را افزایش می‌دهد، بلکه سطح ایمنی شما را نیز افزایش می‌دهد.

یک فنجان چای داغ تولسی نیز در زمستان به همان اندازه تسکین‌دهنده است. ترکیب طعم‌های گیاهی و لیمویی در چای تولسی فوق‌العاده است. نوشیدنی‌های گرم مانند سوپ و کادها در فصل زمستان در صدر فهرست قرار دارند.

سالم ماندن نیاز به یک رویکرد سالم دارد که باید شامل یک رژیم غذایی خوب و ورزش باشد. بهترین راه برای مصرف این غذاهای زمستانی این است که آن‌ها را در برنامه غذایی روزانه خود بگنجانید. به این ترتیب شما به طور کلی تغذیه خوب را تضمین می‌کنید. شما همچنین باید بر دریافت مایعات کافی به بدن خود برای حفظ سلامت آن تمرکز کنید. با آرزوی زمستانی گرم، شاد و ایمن برای همه شما… عاقلانه غذا بخورید تا سالم بمانید.
 

منابع

https://www.tfshops.com
https://www.niksalehi.com
https://snn.ir
https://www.eligasht.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.