راهکارهای کاربردی برای کاهش ضایعات موادغذایی

با توجه به کمبود مواد غذایی به دلیل جنگ و آلودگی ناشی از هدر رفت غذا، زمان آن رسیده است که راه هایی برای کاهش ضایعات مواد غذایی پیدا کنیم. هیچ کس نباید ناامنی غذایی را تحمل کند. به ویژه زمانی که سوپرمارکت ها هزاران تن از محصولات غذایی را به دلیل این که تاریخ انقضای آنها به سر رسیده است مجبورند که دور بریزند. وقت آن است که همه ما سهم خود را برای کاهش ضایعات مواد غذایی انجام دهیم.
چهارشنبه، 1 آذر 1402
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: زینب اندجی گرمارودی
موارد بیشتر برای شما
راهکارهای کاربردی برای کاهش ضایعات موادغذایی
بیش از نیمی از زباله‌های خانگی شامل ضایعاتی می‌شود که گازهای گلخانه‌ای خطرناکی منتشر می‌کنند. برنامه اقدام سیاست ملی پسماند دولت فدرال با هدف افزایش نرخ بازیافت زباله‌های آلی از ۴۷ درصد به ۸۰ درصد تا سال ۲۰۳۰ و کاهش میزان ارسال به محل دفن زباله به نصف است و این به خودی خود اتفاق نمی‌افتد و به سرمایه‌گذاری و اقدام نیاز است.

ضایعات غذا و باغ را می‌توان جمع‌آوری و به کمپوست تبدیل کرد. کمپوست‌سازی دیگر فقط در حوزه باغبان خانه یا جنگجوی محیط زیست نیست. بازیافت ضایعات مواد غذایی به کمپوست با کیفیت بالا یک راه‌حل دو سر برد برای مردم و کره زمین است.

با کمپوست در حضور اکسیژن، زباله‌ها را بدون تولید متان به مواد آلی ارزشمند تبدیل می‌کنیم. آنها کربن آلی و مواد مغذی را به کمپوست بازیافت می‌کنند که می‌تواند برای بهبود سلامت و بهره‌وری خاک استفاده شود.
 

راه های کاهش ضایعات مواد غذایی

۱- زباله های خود را بررسی کنید

در سطل زباله شما چیست؟ پسماند کدام ماده غذایی ؟ میوه ها و سبزیجات کپک زده؟ آنچه را که بیشتر دور می اندازید یادداشت کنید. در صورت نیاز یک دفتر سطل زباله داشته باشید تا بتوانید دور ریز خود را تخمین بزنید. تهیه وعده های غذایی کوچکتر یا فریز کردن محصولات بیشتر می تواند به سبک شدن زباله های شما کمک کند.
 

۲- اگر رستوران دار هستید تنوع بیشتری در حجم وعده های غذایی ارائه شده داشته باشید

تنوع در حجم وعده‌های غذایی مانند سایز کوچک، متوسط، بزرگ و خانواده علاوه بر این که گزینه بیشتری در اختیار مشتریان قرار می دهد، باعث کاهش ضایعات غذایی بیشتر نیز خواهد شد. این امر از طرف دیگر، باعث می شود که افرادی که کم غذا تر هستند نیز به لیست مشتریان شما اضافه شوند. این افراد می توانند هزینه کمتری برای غذای خود بپردازند و به کاهش ضایعات غذایی کمک کنند.
 

۳- غذای باقی مانده را به خانه ببرید

اگر نمی‌توانید همه غذای سفارشی را را در رستوران بخورید، همیشه یک ظرف یکبار مصرف گیاهی بخواهید تا باقی مانده غذا را به خانه ببرید. برای اینکه از گارسون بخواهید تا باقیمانده غذا را در ظروف گیاهی به شما تحویل بدهد توضیح دهید که در تلاشید تا از پلاستیک کمتر استفاده کنید. از غذای باقی مانده می توانید برای وعده های بعدی استفاده کنید. یا حتی می توانید آنها را به حیوانات خیابانی بدهید.
 

۴- با ظروف قابل استفاده مجدد سفر کنید

به عنوان مثال، هنگامی که در حرکت هستید و قهوه میل میکنید می توانید به جای استفاده از لیوان کاغذی از بطری هایی که عایق حرارتی دارند استفاده کنید. قهوه شما برای مدت طولانی تری گرم می ماند و می توانید در طول روز از آن لذت ببرید. همچنین در کافی شاپ هایی که از ظروف کاغذی برای سرو قهوه استفاده می کنند، میتوانید درخواست کنید تا در لیوان مخصوص خودتان برای شما قهوه بریزند.
 

۵- برای ضایعات غذایی برنامه ریزی کنید

هنگام برنامه ریزی وعده های غذایی، به این فکر کنید که با باقی مانده غذا چه کاری می توانید انجام دهید. به عنوان مثال، پس از جدا کردن استخوان مرغ، می توانید از آن برای تهیه آب مرغ یا استاک مرغ استفاده کنید. استخوان‌ها و ضایعات سبزیجات نیز برای تهیه این استاک ها عالی هستند. از دستورات غذایی استفاده کنید آشپز در آن به شما یاد بدهد که از تمامی قسمت های مواد غذایی استفاده کنید.
 

۶- غذای ارگانیک خریداری کنید

اگر قصد دارید از ضایعات استفاده کنید، استفاده از مواد غذایی ارگانیک مهم است. آنها حاوی آفت کش ها، علف کش ها (مانند گلایفوسیت)، افزودنی های مصنوعی، آنتی بیوتیک ها، هورمون های رشد کمتری در مقایسه با مواد غذایی غیر ارگانیک هستند. مسلما شما هیچ کدام از موارد فوق را در غذای خود نمی خواهید.
 

۷- گاهی اوقات گیاه خوار باشید

پرورش دام مستلزم پاکسازی زیاد زمین و جنگل است. این صنعت آلودگی زیادی برای زمین ایجاد کرده و منجر به به گرم شدن کره زمین میشود. طبق توصیه فائو برای اینکه غذای کافی به کل مردم جهان تا سال ۲۰۵۰ برسد باید رژیم غذایی پایدار رعایت شود. این بدین معنی است که گوشت باید بیشتر با پروتئین گیاهی مانند نخود لوبیا و سویا جایگزین شود. برای بعضی از افراد بسیار دشوار است که گوشت را کنار بگذارند. برای همین بهتر است که از ابتدا با جایگزین کردن گوشت در یک وعده غذایی شروع کنید. سپس کم کم به سمت تعادل مناسب برای خود حرکت کنید.
 

۸- شیر خانگی را امتحان کنید

برای یک رژیم غذایی گیاهی تر، شیر را بدون استفاده از لبنیات خانگی خود را درست کنید. دسته های کوچک را امتحان کنید تا هرگز ماده غذایی را هدر ندهید. یا دسته های بزرگ انجام دهید و آنها را در قسمت های قابل استفاده فریز کنید. مثلاً شیر نارگیل! یا شیر بادام ! دستور تهیه راحتی دارند که میتوان با جو دوسر آنها را ترکیب کرده و مصرف کرد.
 

۹- قبل از خرید موجودی مواد غذایی خود را چک کنید

قبل از اینکه خرید کنید مطمئن باشید که آن ماده غذایی را ندارید. بسیاری از افراد کلا فراموش می کنند که کدام ماده غذایی را دارند. بنابراین آنها یک ماده غذایی را بیش از خریداری کرده و آن را انبار می کند. یکی دیگر از عادت های خوب این است که تاریخ انقضای چیزهایی که دارید را بررسی کنید. پیشنهاد می‌شود که مواد غذایی تاریخ انقضای آنها نزدیک است را جدا کرده و در ظرف مخصوصی بگذارید. روی آن ظرف برچسبی بچسبانید و بنویسید ” از من شروع کن!”
 

۱۰- آنچه را که واقعاً نیاز دارید بخرید

با برنامه ریزی برای وعده های غذایی و ضایعات، یک لیست خرید تهیه کنید. تا جایی که می توانید به آن پایبند باشید. زیرا خرید کمتر معمولاً به معنای هدر دادن غذای کمتر است.
 

۱۱- به صورت عمده بخرید و به اشتراک بگذارید

خرید عمده مزایای خود را دارد. مقرون به صرفه است و مقدار بسته بندی را که بیرون می اندازید (مخصوصاً پلاستیک) کاهش می دهد. اما غذا ممکن است برای شما فاسد شود. هنگام خرید عمده، به تقسیم مواد غذایی و فریز کردن مواد غذایی که استفاده نمی کنید در طی یک یا دو هفته فکر کنید. یا سعی کنید بخش هایی از خرید عمده خود را با خانواده یا دوستان به اشتراک بگذارید.
 

۱2- یک باغچه خانگی درست کنید

شما می توانید شانس خود را برای رشد میوه ها، سبزیجات و گیاهان امتحان کنید. آنها را فقط در صورت نیاز انتخاب کنید. دیگر از سبزیجات پژمرده و فاسد خبری نخواهد بود! همچنین دیگر خبری از بسته بندی پلاستیکی نیز نیست ! این این کار یک معادله برد-برد است. چرا که غذاهایی که با سبزیجات تازه درست می شوند همیشه طعم بهتری دارند!
 

۱3- محصولات باغچه خانگی خود را با همسایگان و دوستان به اشتراک بگذارید

مقدار محصول که برای خود نیاز دارید را بردارید و مازاد آن را به اشتراک بگذارید. به همسایگان، دوستان و اقوام خود سبزیجات تازه بدهید.
 

۱4- تجربیات خود را برای راه اندازی باغچه خانگی با دیگران به اشتراک بگذارید

شنیدن تجربیات این چنینی انگیزه‌ای برای بسیاری از افراد می شود تا آنها نیز باغچه خانگی خود را راه اندازی کنند.بدین ترتیب می توانید محصولات بیشتری را با یکدیگر به اشتراک بگذارید. این نکته حائز اهمیت است که محصولات خانگی به نسبت محصولاتی که در فروشگاه ها وجود دارند. چرا که محصولات فروشگاهی زمان بیشتری راصرف بسته بندی و چیدمان در فروشگاه‌های مختلف سپری کرده اند.
 

۱5- ضایعات غذایی را استفاده کنید تا از این طریق ضایعات مواد غذایی را نیز کاهش دهید

گیاهان زیادی وجود دارد که می توانند از ضایعات غذا تغذیه کنند. به عنوان مثال، ضایعات کاهو، پیازچه، کرفس یا نعناع را دور نریزید. در عوض آنها را بکارید. ریحان، رزماری و آویشن اگر شاخه های ضخیم تر آنها را در خاک به کار اید رشد خواهند کرد. زنجبیل، زردچوبه و سیر با شاخه های ریز جوانه می زنند و رشد می کنند. همچنین اگر پوست سیب زمینی و سیب زمینی شیرین را با چشم دفن کنید نیز جوانه زده و تبدیل به محصول می شوند. پس شانس خود را امتحان کنید!
 

۱6- دانه های میوه ها را ذخیره کنید

از دور ریختن دانه های میوه خودداری کنید. آنها را ذخیره کنید تا بعداً بکارید. مثلاً دانه گوجه فرنگی، هندوانه، پاپایا، فلفل و غیره همگی پتانسیل این را دارند که تبدیل به محصول شوند. هر بذری رشد نمی کند، بنابراین چند عدد را در یک نقطه بکارید. اگر در نهایت نهال های زیادی دارید، محصول آنها را با دوستان و یا همسایگان به اشتراک بگذارید! وقتی از دانه ها استفاده نمی کنید آن ها را در یخچال نگهداری کنید. آنها را نیز برچسب بزنید و تاریخ برداشت آنها را درج کنید. و حتما ابتدا از دانه های قدیمی استفاده کنید.
 

۱7- دانه ها را در خاک کاشت و منتظر بمانید تا آن ها جوانه بزنند

اگر لوبیاها، حبوبات و غلات ارگانیک شما برای مدت طولانی در انبار شما نشسته اند و جوانه زدند آن ها را دور نریزید. ماش و جوانه سویا خوشمزه و می توانید از آنها استفاده کنید هستند. همچنین می توانید این کار را با شنبلیله، کینوا، گندم سیاه، نخود، آفتابگردان، کلم بروکلی، تربچه و جوانه اسفناج انجام دهید.
 

18- غذا یابی و خوشه چینی را در نظر بگیرید

این در مورد پرورش دادن غذا نیست . بیشتر در پی یافتن محصولات وحشی می باشد . بسته به جایی که در آن زندگی می کنید ممکن است بتوانید میوه های وحشی مانند توت خوراکی و یا شاتوت درختی را در مکان‌های خاصی پیدا کنید. اگر محصول مورد نظر متعلق به فرد خاصی نمی باشد و نیز برداشت آن غیرقانونی نباشد می توانید این میوه ها را قبل از اینکه در طبیعت فاسد شوند برداشت کرده و آنها را میل کنید. در تهران در فصل بهار شاهد آن هستیم که بسیاری از مردم از توت های موجود در خیابان ها تغذیه می کنند. این مورد به چنین شرایطی برمیگردد.
 

19- شوینده خانگی داشته باشید

پوست مرکبات خود را نگه دارید تا مواد پاک کننده خود را بسازید! اگر پوست را به یک بطری سرکه سفید اضافه کنید، بوی آن به اسید وارد می شود. سرکه را رقیق کنید و از آن برای تمیز کردن یخچال (نوک شماره 20)، کتری و حتی مبل چرمی خود استفاده کنید.
 

۲0- با دیگران درباره روشهای کاهش ضایعات غذایی صحبت کنید

شما برای کاهش ضایعات مواد غذایی هر کاری که می توانستید انجام داده اید. دیگر چه چیزی مانده است ؟ برای شروع، اطرافیان خود را متقاعد کنید که در سفر کم زباله به شما بپیوندند. نکات و ترفندهای خود را به اشتراک بگذارید. غذا و دستور پخت خود را به اشتراک بگذارید.
 

۲1- مدافع کاهش ضایعات مواد غذایی باشید

این کار متقاعد کردن دیگران را یک قدم جلوتر می برد. مدافع باشید و آموزش ببینید. در شبکه های اجتماعی راجع به این راهکار ها صحبت کنید تا دنبال کننده های شما نیز بدانند و بیاموزند که برای کاهش ضایعات مواد غذایی چه برنامه ای دارید. از دوستان خود نیز بخواهید که به به شما بپیوندند. با توجه به اینکه افراد زیادی در مورد این مسئله فکر می کنند، احتمالاً شما میتوانید که تغییر ایجاد کنید.
 

فواید کاهش ضایعات مواد غذایی

کاهش ضایعات غذا برای فرد و محیط زیست فواید زیادی دارد. با کاهش اتلاف مواد غذایی، نیاز به زمین‌های کشاورزی، آب و سایر منابع برای پرورش مواد غذایی کاهش پیدا کرده و این موضوع به طور قابل توجهی برای محیط زیست سودمند خواهد بود. انستیتوی منابع جهانی اعلام کرده که کاهش ضایعات مواد غذایی باعث کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای خواهد شد.

در حالی که هر فرد می‌تواند به این روند کمک کند، دولت‌ها، شرکت‌ها و کشاورزان نیز برای دستیابی به این اهداف باید تغییرات قابل توجهی ایجاد کنند. کاهش ضایعات غذا از بسیاری جهات به مردم مفید خواهد بود، از جمله صرفه جویی در هزینه و اتلاف مواد غذایی کمتر. تنظیم و سامان دادن وعده‌های غذایی می‌تواند در طولانی مدت باعث صرفه جویی در اسراف مواد غذایی شده و عادات غذایی افراد را بسیار ساده‌تر و سالم‌تر کند.
 

در پایان

جلوگیری از اتلاف و اسراف بیش از حد مواد غذایی باید توسط تک تک ساکنین کره زمین صورت بگیرد تا تاثیر قابل انتظار را صورت بگیرد. هر یک از ما می‌توانیم با رعایت چند نکته ساده به حفظ منابع طبیعی کمک کرده و از ایجاد پس‌ماندها جلوگیری کنیم.
 

منابع

https://www.isna.ir
https://snapp.market
https://ecoclicky.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.