صفر تا صد استفاده از chatgpt در ایران

حتمالا در روزهای اخیر، نام ChatGPT را زیاد شنیده باشید و بخواهید بدانید ChatGPT چیست. اگر بخواهیم به زبانی ساده بگوییم، ChatGPT رباتی مبتنی بر هوش مصنوعی یا AI برای چت کردن است که می‌تواند در زمینه‌های مختلفی به شما کمک کرده و در واقع جواب‌های مناسبی برای سوالاتتان فراهم آورد. جذابیت ماجرا در این است که می‌توانید هر سوالی را حتی به زبان فارسی از این ربات هوشمند بپرسید و پاسخ‌هایی جامع دریافت کنید.
سه‌شنبه، 14 آذر 1402
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: زینب اندجی گرمارودی
موارد بیشتر برای شما
صفر تا صد استفاده از chatgpt در ایران

چت جی پی تی چیست؟

به زبان ساده، ChatGPT یک چت بات یا ربات هوش مصنوعی است که از طریق گفتگوی متنی، با شما ارتباط برقرار می‌کند. این ابزار هوش مصنوعی با استفاده از فناوری‌های نوین می‌تواند کلمات مناسب را حدس زده و جمله‌هایی منطقی و درست خلق کند که شما را به جواب مورد نظرتان می‌رسانند. موارد استفاده از این ربات بسیار گسترده بوده و قابلیت‌هایی مثل نوشتن و خطایابی کد، نگارش نامه و مقاله، خلاصه‌سازی کتاب، فراهم کردن اطلاعات در زمینه‌های مختلف و بسیاری از کاربردهای دیگر را شامل می‌شود.
 

ChatGPT چگونه آموزش دیده و طراحی شده است؟‌

این ربات با استفاده از حجم زیادی از داده‌های متنی از منابع مختلف مانند کتاب‌ها، مقالات و وب‌سایت‌ها آموزش دیده است. چت جی پی تی به کمک دانشی که از این طریق به دست آورده، می‌تواند کلمات بعدی را در هر جمله‌ای حدس بزند و در نهایت به جمله یا متنی کاملا منطقی برسد.
 

ثبت‌نام در چت جی پی تی از داخل ایران

1. ورود به سایت چت جی پی تی

این ابزار توسط گروه OpenAI توسعه پیدا کرده است و می‌توانید از طریق سایت این گروه (+) به آن دسترسی داشته باشید. البته از یاد نبرید که بهتر است ابزار تغییر آی‌پی خود را روشن کنید. این احتمال وجود دارد که سایت بدون چنین ابزاری نیز باز شود اما سرعت کمتری خواهد داشت و برخی کارها را به درستی انجام نخواهد داد.

پس ابتدا آی‌پی خود را تغییر داده و بعد عبارت OpenAI را در مرورگر خود سرچ کنید. اولین سایت در لیست نتایج، سایت رسمی OpenAI خواهد بود. روی آن کلیک کنید، سپس در انتهای صفحه وب‌سایت باز شده، روی لینک Try ChatGPT بزنید تا به سایت این ابزار منتقل شوید.

همچنین به‌جای آن می‌توانید در صفحه نتایج جست و جوی گوگل، مستقیما روی لینک ChatGPT کلیک کنید.
در سایت چت جی پی تی، توضیحاتی درباره این ابزار ارائه شده که مطالعه آن برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد این ابزار AI مفید هستند.
 

2. ثبت‌نام در چت جی پی تی و تایید ایمیل

در ادامه، به صفحه جدیدی منتقل خواهید شد که از شما می‌پرسد قصد انجام چه‌ کاری را دارید. برای شروع فرایند ثبت‌نام، روی دکمه Sign Up کلیک کنید و اگر پیش از این اکانت ChatGPT را ساخته‌اید، می‌توانید روی دکمه Log In کلیک کنید.

ما روی Sign Up کلیک کرده‌ایم. این مرحله ممکن است کمی طول بکشد و از شما خواسته شود تا اثبات کنید که ربات نیستید. سپس به صفحه‌ای منتقل می‌شوید که شامل موارد زیر برای ادامه کار است.

ثبت‌نام با ایمیل: کادری برای ورود آدرس ایمیل و ادامه مراحل ثبت‌نام وجود دارد.
ثبت‌نام با اکانت‌های موجود: ادامه مراحل ثبت‌نام را می‌توانیم از طریق یکی از اکانت‌های Microsoft ،Google یا Apple خود انجام می‌دهیم.

مراحل ثبت‌نام را به یکی از ۲ روش فراهم شده در زیر، می‌توانید ادامه دهید.

روش اول از طریق آدرس ایمیل

اکنون اگر در کادر ورودی Email address، آدرس ایمیل خود را وارد و روی دکمه Continue کلیک کنید، به مرحله بعد رفته و از شما‌ می‌خواهد تا پسوردی را برای حساب ChatGPT خود برگزینید.

پس از وارد کردن پسورد، دوباره روی دکمه Continue کلیک می‌کنیم. در این هنگام ایمیلی به منظور تأیید، برایتان ارسال خواهد شد.
ایمیل دریافتی را - از Inbox ایمیل خود - باز کرده و روی لینک Verify Email Address کلیک می‌کنیم. با این کار صفحه جدیدی باز می‌شود که اطلاعات شخصی شامل نام، نام‌خانوادگی و تاریخ تولد را از ما دریافت می‌کند. پس از تکمیل فیلدهای مرتبط، روی دکمه Continue کلیک می‌کنیم.

توجه داشته باشید که حتماً در این مرحله یک ابزار تغییر آی‌پی قدرتمند و معتبر فعال باشد.

برای جلوگیری از بروز مشکل و خطاهای محتمل، شاید نیاز باشد تا چندین ابزار تغییر آی‌پی مختلف را امتحان کرده یا مراحل را با دستگاه دیگری ادامه دهید. در برخی مواقع ممکن است وجود یک افزونه یا برنامه‌ای خاص نیز منجر به بروز این مشکل شده باشد. در این شرایط می‌توانید افزونه‌های مرورگر خود را یکی‌یکی حذف و دوباره فرایند تأیید را امتحان کنید.

در صورتی که مراحل گفته شده بدون مشکل اجرا شوند با صفحه گفت و گوی ChatGPT - رو به رو می‌شویم و در محل مشخص شده می‌توانیم پرسش‌های خود را وارد کنیم.
 

روش دوم از طریق اکانت های گوگل ، مایکروسافت یا اپل

حال می‌خواهیم روش دوم برای ثبت‌نام ChatGPT را بررسی کنیم. همان‌گونه که در تصویر آورده شده در زیر مشاهده می‌کنید با استفاده از اکانت‌های گوگل، مایکروسافت یا Apple نیز می‌توانیم مراحل ثبت‌نام چت جی پی تی را انجام دهیم. به‌طور مثال ما از یک اکانت گوگل برای این منظور استفاده می‌کنیم و طبق مراحل گفته شده در ادامه پیش می‌رویم یعنی روی دکمه Continue with Google کلیک می‌کنیم.

صفحه جدیدی مشابه تصویر آورده شده در ادامه باز می‌شود. در این صفحه می‌توانیم اکانت گوگل - که حال حاضر در آن لاگین هستیم - را انتخاب کنیم یا با انتخاب گزینه Use another account وارد گوگل‌اکانت دیگری شویم.

در صورتی‌که هر یک از ۲ روش گفته شده به درستی انجام شوند با صفحه‌ای مشابه تصویر زیر رو به رو می‌شویم. ChatGPT برای صحبت با شما آماده است. می‌توانید پرسش یا پرامپت خود را در کادر مشخص شده بنویسید و گفت و گویی را با چت جی پی تی شروع کنید.
 

لاگین به چت جی پی تی با حساب موجود

در صورتی که مراحل ایجاد اکانت ChatGPT را پیش از این انجام داده‌اید و اکنون می‌خواهید با حساب خود وارد آن شوید لازم است تا طبق مراحل زیر پیش بروید.
وارد آدرس چت جی پی در «+» می‌شویم و روی دکمه Login کلیک می‌کنیم. با صفحه‌ای مشابه تصویر زیر رو به رو می‌شویم. در این صفحه با یکی از ۲ روش موجود لاگین می‌کنیم.

از طریق آدرس ایمیل و کلمه عبوری که پیش از این با آن در ChatGPT ثبت‌نام کرده‌ایم.
یا با استفاده از اکانت‌های موجود گوگل، مایکروسافت یا اَپل لاگین می‌کنیم.
 

نحوه استفاده از چت جی پی تی

استفاده از چت جی پی تی کار ساده‌ای است. در صفحه حساب کاربری خود درون کادر پایین صفحه کلیک و شروع به نوشتن کنید. البته می‌توانید گزینه New Chat را در سمت چپ صفحه نیز بزنید. با این حال چند نکته وجود دارد که بهتر است قبل از شروع به کار با این ربات بدانید. مواردی که در ادامه به توضیح آن‌ها پرداخته‌ایم:

چت جی پی تی از زبان فاسی پشتیبانی می‌کند. این یعنی می‌توانید با زبان فارسی با این ربات ارتباط برقرار کنید اما ممکن است سرعتی پایین‌تر را تجربه کنید یا به جملاتی بر بخورید که چندان معنای درستی ندارند. در غایی‌ترین حالت، زبان اصلی ChatGPT انگلیسی است و بهترین نتایج را با این زبان ارائه می‌کند.

اطلاعات فراهم شده توسط این ابزار در بیشتر موارد صحیح هستند اما نباید آن‌ها را به جای تشخیص پزشکی یا منبع معتبر علمی به کار ببرید. همچنین با اینکه این ربات در تولید محتوا عالی عمل می‌کند، اما بهتر است به طور کامل به آن تکیه نکرده و هر مطلب جدیدی را حتما به صورت دستی بررسی کنید.

اگر از ChatGPT برای کدنویسی استفاده می‌کنید، حتما از درست بودن کدها پیش از استفاده مطمئن شوید.
ممکن است گاهی به دلیل درخواست زیاد، ربات خطا داده و شما را از ارسال درخواست‌های جدید تا یک ساعت آینده محروم کند. در چنین شرایطی تنها می‌توانید صبر کنید. البته ممکن است عوض کردن آی‌پی نیز به شرایط کمک کند.

مهم است که بدانید ربات هوش مصنوعی ChatGPT فعلا در مرحله آزمایشی به سر می‌برد و اگر از زبان فارسی استفاده کنید، ممکن است پاسخ‌های کاملا درستی برایتان به نمایش درنیاورد. اما به طور کلی، استفاده از این ابزار بسیار جالب است و در کمترین زمان، شما را به نتیجه دلخواه می‌رساند. در ادامه چند مورد از کاربردهای چت جی پی تی را می‌بینیم.
 

مشکلات رایج استفاده از چت جی پی تی در ایران

همانطور که در قسمت‌های پیشین بدان اشاره شد، استفاده از ChatGPT برای ایرانیان با محدودیت‌هایی مواجه است که می‌تواند در برخی موارد مشکلاتی را به وجود آورد. از متداول‌ترین خطاهایی که کاربران ایرانی در زمان ثبت‌نام و یا استفاده از چت جی بی تی با آن مواجه می‌شوند می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

خطای Access Denied Error Code 1020

خطای Access Denied چت جی پی تی، از رایج‌ترین ارورهای این چت بات برای کاربران chatgpt ایرانی است که به دلیل تحریم‌های اعمال شده شرکت OpenAI علیه کشور ایران بروز می‌دهد. برای برطرف کردن ارور Access Denied در chatgpt لازم اتس تا از ابزارهای تغییر IP استفاده کنید. در نظر داشته باشید که شرکت OpenAI، علاوه بر ایران، کشورهای روسیه، کره شمالی و ونزوئلا را نیز تحریم کرده است.
 

خطای Limited Capacity

در برخی موارد کاربران ایرانی با وجود vpn و استفاده از شماره مجازی، برای استفاده از ChatGPT با خطای ” Limited Capacity” مواجه می‌شوند. این خطا عمدتا به این معنا است که ربات با درخواست‌های زیادی مشغول است و باید در صف برای درخواست‌ها منتظر بماند؛ اما حقیقت ماجرا به IP شما اشاره دارد.

در صورت استفاده از VPNهای نامعتبر، آی پی سیستم شما نامعتبر شناخته شده و ربات ترجیح می‌دهد به جای شما به دیگران سرویس دهد. بسیاری از افراد توصیه می‌کنند در این موارد فیلتر DNS خود را تغییر دهید.
 

خطای Too Many Request

اگر با این خطا و خطاهای مشابه مواجه شدید، معمولا توصیه می‌کنند کوکی‌های مرورگر خود را پاک کنید.
خطای An error occurred. If this issue persists

از دلایل اصلی بروز این ارور، عدم ارتباط با سرورهای چت جی پی تی یا کندی اینترنت است. در صورت مواجه شدن با این ارور، پس از مطمئن شدن از اتصال اینترنت، راهکارهایی را برای بهبود سرعت اینترنت خود بیندیشید.

خطای  There was an error generating a response
 در برخی موارد، هنگام استفاده از ربات چت جی پی تی، ممکن است با این ارور مواجه شوید؛ علت بروز خطای An error occurred. If this issue persists در ChatGPT مشکلات داخلی این ربات بوده و  ارتباطی به کاربر ندارد. برای برطرف کردن این ارور، تنها کمی صبر کرده و مجددا تلاش کنید.
 

خطای ChatGPT is at capacity

ارور ChatGPT is at capacity یکی از رایج‌ترین ارورهای این چت بات است. دلیل اصلی بروز این ارور، حجم درخواست بالای کاربران ربات در سراسر دنیا است. محبوبیت روز افزون چت جی پی تی و  تعدد درخواست‌های کاربران در روز موجب پر شدن ظرفیت پردازشی این هوش مصنوعی و بروز این ارور می‌شود. برای حل این ارور، کمی صبر کنید و مجددا درخواست خود را ثبت نمایید.
 

خطای Internal Server Error

باتوجه به سرورهای قدرتمند شرکت اوپن ای آی، در برخی موارد بروز مشکل و خطاهایی در سرورهای داخلی این شرکت امکان‌پذیر است. در این شرایط کاربران با ارور Internal Server Error در ChatGPT مواجه خواهند شد.

معمولا با کمی گذشت زمان، ارور موردنظر حل خواهد شد؛ در غیر این صورت، مواردی همچون خاموش و روشن کردن اینترنت، استفاده از یک مرورگر دیگر، خاموش و روشن کردن برنامه تغییر IP را امتحان کنید.
 

ودر پایان

با استفاده از chatgpt در ایران، می‌توانید به راحتی با یک هوش مصنوعی در مورد هر موضوعی که نیاز دارید، صحبت کنید. این فناوری جدید، به شما امکان می‌دهد تا با یک ربات هوشمند، به سوالات خود پاسخ دهید و به مشکلات خود راه حل پیدا کنید. همچنین، با استفاده از chatgpt، می‌توانید به راحتی با دیگران در ارتباط باشید و برای کارهای خود از این فناوری استفاده کنید. به طور کلی، استفاده از chatgpt در ایران، برای افرادی که به دنبال راه حل‌های سریع و آسان هستند، بسیار مفید و کاربردی است.
 

منابع

https://blog.faradars.org
https://www.iranicard.ir
https://chatgpt.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.