برای ترک راحت تر سیگار: چی بخوریم؟ چی نخوریم؟

غذایی که می خورید در هر شرایط بر روی بدن شما تاثیر زیادی دارد؛ این تاثیر هنگام تلاش برای یافتن و مصرف بهترین غذا برای ترک سیگار نیز بسیار مهم است، زیرا برخی از غذاها می توانند میل شما به سیگار را افزایش دهند.
شنبه، 18 آذر 1402
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: زینب اندجی گرمارودی
موارد بیشتر برای شما
برای ترک راحت تر سیگار: چی بخوریم؟ چی نخوریم؟
با وجود اینکه برخی از غذاها می توانند برای همیشه شما را از سیگار دور نگه دارند همچنان رژیم غذایی رسمی برای ترک سیگار وجود ندارد. رژیم گرفتن در حین تلاش برای ترک سیگار می تواند حتی مضر باشد. اگر خود را بیشتر از اینکه از سیگار محروم کنید، رابطه تان با خوراکی ها سرد شود این رفتار شما می تواند منجر به نتیجه معکوس شود. در عوض، همه چیز را ساده پیش ببرید و سعی کنید بیشتر میوه ها، سبزیجات، آجیل و غلات کامل مصرف کنید. این غذاها برای کل بدن شما مفید هستند.
 

مزایای ترک سیگار

ممکن است با افرادی آشنایی داشته باشید که به سرطان مبتلا شده‌اند، برخی از آن‌ها زمینه‌های ارثی دارند و برخی دیگر تا به حال فردی که به سرطان مبتلا شده باشد را در خانواده خود نداشته‌اند.

با این‌حال چنانچه این افراد سیگار می‌کشند، پزشک آن‌ها راجع به ترک سیگار تاکید می‌کند و بسیاری از افرادی که سیگار کشیدن را پس از بهبودی از سرطان ادامه می‌دهند شانس بالایی برای بازگشت ویا متاستاز سرطان دارند.

در حقیقت نه‌تنها سرطان، بلکه سیگار به دلیل دارا بودن نیکوتین و همچنین دربرداشتن رادیکال‌های آزادی که به سلامت لطمه می‌زند، سلامتی کل بدن را تحت تاثیر قرار می‌دهد. اما تنها سلامتی عارضه سیگار کشیدن نیست.

انواع نوشیدنی ها و غذا برای ترک سیگار

مطالعه فراوان محققان و بررسی بیش از 200 نفر ما را از این مسئله آگاه نموده که غذاها و انواع نوشیدنی ها می تواند تا حد زیادی در روند ترک سیگار به ما کمک کند.

خوردن غذاها و نوشیدنی‌ها به‌عنوان ابزاری برای ترک سیگار مزایای دیگری نیز دارد. وقتی میل شدیدی به انجام کاری دارید، اگر خود را مشغول کار دیگری کنید در واقع تمرکز و بهره وری بیشتری نیز ارائه خواهید داد و چه بسا پیاده روی یا یک سرگرمی جدید به یک بخش جدید از زندگی شما تبدیل خواهد شد! شما می‌توانید از غذا یا نوشیدنی به این هدف برسید.

برای ترک راحت تر سیگار: چی بخوریم؟ چی نخوریم؟
 

1. میوه و سبزیجات برای ترک سیگار

میوه‌ها و سبزیجات برای کمک به ترک سیگار مفید هستند. زمانی که فرد تصمیم می‌گیرد که از سیگار کنار بیاید، ممکن است با تغییراتی در بدن و آماده‌سازی برای ترک سیگار مواجه شود. مصرف میوه‌ها و انواع سبزیجات می‌تواند به عنوان یکی از راه‌های کمک به ترک سیگار مفید باشد.

به عنوان مثال، میوه‌ها غنی از ویتامین‌ها و آنتی‌اکسیدان‌ها هستند که به افزایش انرژی و کاهش خستگی کمک می‌کنند. در کنار آن، مصرف سبزیجات که حاوی فیبر است، می‌تواند به بهبود گوارش و کاهش نیاز به مصرف سیگار کمک کند.

همچنین از مزایای مصرف میوه‌ها و سبزیجات می‌توان به  کنترل وزن اشاره کرد. افزایش وزن پس از ترک سیگار معمولاً یکی از مشکلات متداول است که میوه‌ها و سبزیجات به دلیل کم‌کالری بودن و فراهم کردن احساس سیری می‌توانند به جلوگیری از آن کمک کنند.
 

2. آبمیوه‌ها

مصرف آبمیوه‌های طبیعی نیز مانند آب نارگیل، آب هندوانه و آب لیمو می‌تواند به ترطیب موزون خون و کاهش احساس اضطراب کمک کند.
 

3. آجیل

یکی دیگر از جایگزین های غذایی مفید که شما را از سیگار کشیدن باز می دارد، آجیل است به این دلیل که گرسنگی می تواند باعث ایجاد هوس نیکوتین در ما شود و با خوردن آجیل های سرشار از فیبر محلول می توانید میل به سیگار کشیدن را کاهش دهید زیرا هضم را کند می کند.

مصرف آجیل در هر زمان که احساس می کنید نیاز به روشن کردن سیگار دارید به دلیل داشتن مواد مغذی، پروتئین و انرژی می تواند در ترک این عادت بد بسیار موثر باشد.
 

4. میوه های غنی از ویتامین ث

سیگار کشیدن باعث کاهش سطح ویتامین ث بدن می شود که می توانید با مصرف میوه های سرشار از ویتامین ث به راحتی آن را جبران کنید. می توانید مرکبات مانند پرتقال و لیمو که دارای ویتامین ث بالا هستند را امتحان کنید یا حتی انار را در رژیم غذایی خود قرار دهید.

با گنجاندن این میوه ها در رژیم غذایی می توانید نیاز خود به کشیدن سیگار را به میزان قابل توجهی کاهش دهید، زیرا این میوه ها هنگام کشیدن سیگار محرک مشابهی را ایجاد می کنند علاوه بر این، طعم تلخ مشابهی را در دهان باقی می گذارند که هنگام سیگار کشیدن بعد از نوشیدن شیر مصرف می کنید.
 

5. پاپ کورن

هنگام ترک سیگار، ممکن است تمایل به مصرف میان وعده را دائماً احساس کنید، عمدتا به این دلیل که دیگر نمی توانید دست و دهان خود را مشغول سیگار نگه دارید. اگر اشتهای شما زیاد شده است یا احساس می کنید نمی توانید غذا خوردن را متوقف کنید، پاپ کورن بخورید.

این کار نه تنها شما را مشغول می کند، بلکه می تواند به شما در احساس سیری کمک کرده و میل شما به سیگار را کاهش دهد. پنج فنجان ذرت بوداده حاوی 150 کالری است اما خوردن آنها کمی طول می کشد.
 

6. انگور

ممکن است بعد از ترک سیگار هوس خوردن شیرینی کنید و میل به این هوس ها چیز خوبی است زیرا می تواند شما را از دستیابی به سیگار باز دارد البته، این بدان معنا نیست که مرتباً کوکی و شیرینی مصرف کنید.

توصیه می شود به جای خوردن دسرهای فرآوری شده، انگور بخورید زیرا شیرینی آنها به کاهش میل شکر کمک می کند.
 

7. لوبیا

ترک سیگار اغلب با افزایش وزن همراه است و شما واقعاً باید مراقب رژیم غذایی خود باشید. دلیل این امر این است که سیگار را با غذا جایگزین می کنید و دست و دهان خود را مشغول نگه می دارید علاوه بر این، ممکن است به تأثیرات نیکوتین در کاهش اشتها و افزایش متابولیسم عادت کرده باشید.

این دو عامل باعث می شود که افراد هنگام سیگار کشیدن در مقایسه با زمان ترک سیگار وزن کمی کمتر داشته باشند.
 

میان وعده های مغذی و مفید برای متوقف کردن سیگار

چوب شور و آجیل ها!

دومین میان وعده ای که می توانید به چشم یک میان وعده مفید و موثر در ترک سیگار به آن نگاه کنید، انواع آجیل ها و همچنین چوب شور است. چوب شور هم مانند هویج به علت شکل خود حس سیگار کشیدن را به شما خواهد داد. همچنین در مقایسه با تنقلاتی مانند چیپس کالری کمتری دارد.

مصرف آجیل هایی مانند گردو، بادام، بادام هندی می تواند مقداری چربی سالم و کمی پروتئین به میان وعده شما اضافه کند، بنابراین تغذیه شما را کامل می کند و مطمئن باشید که سطح گلوکز خون را ثابت نگه دارید.
 

ذرت بو داده

آخرین گزینه یک میان وعده خوب که هنگام ترک سیگار باید در نظر بگیرید پاپ کورن است. اگر به چیزی نیاز دارید که در دهان خود بگذارید و حواس شما را پرت کند تا به دنبال سیگار نروید، پاپ کورن گزینه خوبی است زیرا کالری بسیار کمی در هر وعده متوسط دارد و طعم شور آن برای اکثر مردم واقعا لذت بخش است.

وقتی سیگار می کشید، بدن شما بسیاری از ویتامین ها و مواد معدنی ضروری را از دست می دهد. هر چه بیشتر سیگار بکشید، نیکوتین بیشتری مصرف می کنید و بدن شما مواد مغذی بیشتری را از دست می دهد. برای اینکه بدن خود را از مواد مغذی که هنگام سیگار کشیدن از دست داده است پر کنید، باید مطمئن شوید که یک رژیم غذایی سالم و متعادل داشته باشید.

برای ترک راحت تر سیگار: چی بخوریم؟ چی نخوریم؟
 

دمنوش های مفید برای ترک سیگار

دمنوش ها همیشه مانند یک ابزار همراه برای هر مشکل سلامتی کنار ما هستند؛ برای ترک سیگار هم دمنوش های مفید و موثر زیادی وجود دارد که چند مورد از آن ها را با هم بررسی می کنیم.

دمنوش گل ساعتی

این گیاه بخاطر خاصیت آرام بخشی خود، می تواند به ترک سیگار کمک کند.
 

چای زنجبیل

آنتی اکسیدان موجود در زنجبیل سموم بدن ناشی از سیگار را دفع می کند.
 

چای جنسان

این گیاه نیز به علتع دارا بودن آنتی اکسیدان ، بدن را سم زدایی کرده و آرام می کند.
 

چای شیرین بیان

چای شیرین بیان و دمنوش موثر برای ترک سیگار، کلسترول خون بدن را متعادل کرده و انرژی را افزایش می دهد.
 

دمنوش سنبل الطیب

سنبل الطیب دمنوشی معروف برایتمامی اختلالات و اعتیادات است؛ خواصی کاهش استرس و اضطراب و تاثیر بر روی مغز، از بهترین دمنوش ها برای ترک سیگار می باشد.
 

غذاهایی که اگر در حال ترک سیگار هستید نباید بخورید!

شاید برایتان جالب باشد اما همانطور که برای ترک سیگار غذاهای کمک کننده ای هستند، خوراکی هایی هم وجود دارند که نباید در حال ترک سیگار از آن ها استفاده نمایید؛ مهم ترین این غذا و خوراکی ها را برای شما بیان می کنیم.

1. الکل

مردم اغلب هنگام کشیدن سیگار، به مصرف آبجو یا الکل روی می آورند؛ اگر شما هم این کا را می کنید، ابتدا سعی کنید در اولین ماه بدون سیگار خود از الکل خودداری کنید، زمانی که احتمال دوباره کشیدن در بیشترین حد ممکن است!
 

2. غذاهای تند و شیرین و شور

به گفته انجمن سرطان آمریکا، بهتر است وقتی می خواهید سیگار را ترک کنید، از غذاهای پر ادویه و شیرین پرهیز کنید، زیرا آنها سبب تمایل بیشتر به مصرف سیگار خواهند شد.
 

3. قهوه

برخلاف شیر، قهوه و سیگار اغلب دست به دست هم می دهند! وقتی از مردم می‌پرسیم بیشرین و بهترین سیگار با چیست، یکی از رایج‌ترین پاسخ‌ها این است: «سیگاری که من با قهوه می‌خورم». این دو عادت از نظر روانی به هم مرتبط می‌شوند و تقریباً جدایی ناپذیرند. – خوردن قهوه مساوی است با سیگار کشیدن.

بعلاوه، کافئین شدت و تاثیر بیشتری به اثرات تحریک‌کننده سیگار می‌دهد، که دلیل دیگری برای این است که قهوه ممکن است تمایل به سیگار کشیدن را بیشتر کند. در مطالعه تحقیقاتی نیکوتین و تنباکو نیز از نوشیدنی های کافئین دار به عنوان خوراکی هایی که باعث بهتر شدن طعم سیگار در دهان افراد می شود، یاد شده اند.
 

مهم ترین نکات برای اینکه هنگام ترک سیگار چه بخوریم!

علاوه بر اینکه مهم است بدانیم خوردن چه خوراکی هایی برایمان مفید است، باید به اینکه برای ترک سیگار چگونه غذل بخوریم هم به همان اندازه مهم و ضروری است؛ بیایید با هم این چند نکته و خوراکی مفید را بررسی کنیم:

نیکوتین به عنوان یک سرکوب کننده اشتها عمل می کند، بنابراین بدون آن، افراد سیگاری سابق ممکن است وسوسه پرخوری یا پرخوری را تجربه کنند. خوردن چندین وعده غذایی کوچک در طول روز در ازای یک مدل سنتی صبحانه-ناهار-شام ممکن است همراه با کار برای تحریک متابولیسم و ​​کاهش وزن کمک کند.

هرچقدر که نیکوتین در بدن بیشتر باشد، به مراتب آن قند خون (گلوکوز) نیز کم و زیاد می شود ( از حالت تعادل طبیعی خارج می شود)؛ در این شرایط غذاهای قند دار که به حالت طبیعی قند را وارد خون می کنند مانند جو دوسر و ماست کم چرب، به شدت به تعادل گلوکز فرد سیگاری کمک می کند.

همچنین پروتئین ها نیز در این تثبیت نقش مهمی دارند؛ پس در نتیجه مصرف گوشت ماهی، تخم مرغ، شیر، آجیل های متنوع و پنیر حتما باید در رژیم غذایی شما گنجانده شوند.

نوشیدن مقدار زیادی آب به بدن شما اجازه می دهد تا سموم را از سیستم شما دفع کند و همچنین به تعادل اشتها کمک می کند و به شما کمک می کند کمتر غذا بخورید. نوشیدن یک لیوان آب سرد نیز به کاهش هوس نیکوتین کمک می کند.

از موارد مهمی که در مصرف غذا برای ترک سیگار به آن باید توجه نمود، غذاهای سروتونین دار هستند؛ زیرا این ماده ارزشمند ار افسردگی احتمالی در هنگام و بعد از ترک سیگار ممکن است به آن دچار شوند جلوگیری می کند. ویتامین B و تریپتوفان طبیعی منجر به افزایش ترشح سروتونین  می شوند؛ تریپتوفان طبیعی را نیز در مغز ها، میوه جات و غلات می توان به وفور یافت.

ورزش راه حلی عالی برای کمک به رفع هوس به نیکوتین است و کربوهیدرات های غلات کامل مانند ماکارونی و برنج می توانند به تامین ذخایر انرژی اضافی برای به حداکثر رساندن تاثیر تمرین شما کمک کنند.

همچنین استفاده از دانه های آفتابگردان، آدامس های بدون قند یا آب نبات های سفت را برای ترک سیگار توصیه می شوند.
 

ودر پایان

در نهایت، برای ترک سیگار، تغذیه سالم و متنوعی از اهمیت بسیاری برخوردار است. باید از مصرف موادی مانند قهوه، الکل، غذاهای چرب و شیرین، کمترین استفاده را داشته باشید و به جای آن‌ها، موادی مانند میوه‌ها، سبزیجات، آجیل‌ها و غلات را در رژیم غذایی‌تان قرار دهید. همچنین، باید به مصرف آب و مواد غذایی حاوی ویتامین C و E توجه کنید. با توجه به این نکات، می‌توانید به راحتی از سیگار دست بکشید و به سلامتی بهتری دست یابید.
 

منابع

https://vapersco9.org
https://khaneraha.com
https://chatgpt.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.