کالری کنجد چقدر است؟ + ارزش غذایی

در جامعه امروزی با رواج طب سنتی، تمایل مردم به استفاده از برخی مواد و دانه‌های طبیعی افزایش‌ یافته است. یکی از این دانه‌ها که به‌حق، دارای فواید بسیار زیادی ست و توسط همه متخصصان تغذیه، مصرف آن توصیه می‌شود، دانه کنجد است. این دانه‌های کوچک و خوش‌بو که عطروبوی نان سنتی ایرانی را دوچندان می‌کند خواص بسیاری نیز دارد.
دوشنبه، 20 آذر 1402
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: ایوب شهبازی
موارد بیشتر برای شما
کالری کنجد چقدر است؟ + ارزش غذایی

ارزش غذایی کنجد در 100 گرم

مقدار 100 گرم
کالری 573 کیلوکالری
کربوهیدرات 23.45 گرم
پروتئین 17.73 گرم
چربی 49.67 گرم
آب 4.69 گرم
فیبر 11.80 گرم
قند 0.30 گرم
کلسترول 0.00 میلی گرم
 

ویتامین های موجود در کنجد در 100 گرم  

ویتامین 100 گرم
ویتامین A 0.00 میکروگرم
ویتامین D 0.00 میکروگرم
ویتامین E 0.25 میلی گرم
ویتامین K 0.00 میکروگرم
ویتامین C 0.00 میلی گرم
تیامین (B1) 0.79 میلی گرم
ریبوفلاوین (B2) 0.25 میلی گرم
نیاسین (B3) 4.52 میلی گرم
کولین (B4) 25.60میلی گرم
پانتوتنیک اسید (B5) 0.05 میلی گرم
ویتامین B6 0.79 میلی گرم
فولات (B9) 97.00میکروگرم
ویتامین B12 0.00 میلی گرم
 

مواد معدنی موجود در کنجد در 100 گرم

ماده معدنی 100 گرم
کلسیم 975.00 میلی گرم
آهن 14.55 میلی گرم
منیزیم 351.00 میلی گرم
فسفر 629.00 میلی گرم
پتاسیم 468.00 میلی گرم
سدیم 11.00 میلی گرم
روی 7.75 میلی گرم
مس 4.08 میلی گرم
منگنز 2.46 میلی گرم
سلنیم 34.40 میکروگرم
 

کنجد برای چه کسانی مفید یا مضر است؟

 
منبع عالی پروتئین گیاهی
کنجد منبع خوبی از پروتئین غذایی به شمار می‌رود. ۲۰ درصد از این دانه را اسید آمینه‌های باکیفیت تشکیل داده‌اند‌. اگر گیاه‌خوار هستید، برای تأمین پروتئین لازم بدن خود کنجد بخورید. کنجد را می‌توانید روی سالاد، سبزیجات مختلف و نودل بریزید تا از خواص آن بهره‌مند شوید.
 
از دیابت پیشگیری می‌کند
پیشگیری از دیابت یکی از خواص مهم کنجد محسوب می‌شود. کنجد حاوی منیزیم و مواد مغذی دیگر است که نشان داده شده با دیابت مبارزه می‌کنند. تحقیقات به این نتیجه رسیده‌اند که استفاده از روغن کنجد سطح فشار خون و گلوکز پلاسمای خون را در بیماران مبتلا به دیابت کاهش می‌دهد.
 
‌آنمی را درمان می‌کند
برای درمان آنمی می‌توانید از خواص کنجد کمک بگیرید. کنجد، به‌ویژه کنجد سیاه سرشار از آهن است و به همین دلیل مصرف آن به افرادی که از آنمی و ضعف رنج می‌برند، به‌شدت توصیه می‌شود.
 
سلامت قلبی و عروقی را افزایش می‌دهد
روغن کنجد از گرفتگی عروق پیشگیری می‌کند و به همین دلیل برای سلامت قلب مفید است. این دانه‌ی مغذی ترکیبات آنتی‌اکسیدانی و ضدالتهابی به نام سسامول دارد که نشان داده شده خواص آنتی‌آتروژنیک دارد و به همین علت سلامت قلبی و عروقی را بهبود می‌بخشد. کنجد حاوی مقدار زیادی از نوعی اسید چرب تک غیراشباع به نام اسید اولئیک است که به کاهش سطح کلسترول بد (LDL) و افزایش سطح کلسترول خوب (HDL) در بدن کمک می‌کند. این موضوع احتمال ابتلا به بیماری عروق کرونر و سکته را کاهش می‌دهد.
 
خواص ضدسرطانی دارد
کنجد حاوی نوعی ماده‌ی معدنی به نام منیزیم است که با سرطان مبارزه می‌کند. این دانه همچنین دارای نوعی ترکیبات ضدسرطانی به نام فیتات است. ثابت شده که کنجد در کاهش احتمال شکل‌گیری تومور کولورکتال و در نتیجه پیشگیری از سرطان روده‌ی بزرگ اثرگذار است.
 
سلامت دستگاه گوارش را افزایش می‌دهد
کنجد به تقویت سلامت دستگاه گوارش و روده‌ی بزرگ کمک می‌کند، چون غنی از فیبر است. فیبر زیاد موجود در کنجد عملکرد روده را بهبود می‌بخشد و در نتیجه دفع مدفوع را آسان‌ کرده و یبوست را درمان می‌کند.
 
آرتریت روماتوئید را تسکین می‌دهد
کنجد حاوی مس بوده که یک ماده‌ی معدنی است و درد و تورم ناشی از آرتریت را کاهش می‌دهد. علاوه بر این مس رگ‌های خونی، استخوان‌ها و مفاصل را تقویت می‌کند.
 
در افزایش سلامت دستگاه تنفسی مفید است
منیزیم موجود در کنجد از طریق پیشگیری از اسپاسم مجاری تنفسی، آسم و سایر اختلالات تنفسی پیشگیری می‌کند.
 
از شما در برابر آسیب ناشی از پرتوها محافظت می‌کند
نشان داده شده که سسامول که یکی از ترکیبات موجود در کنجد و روغن کنجد است، از آسیب دیدن DNA توسط پرتوها پیشگیری می‌کند. علاوه بر این در پیشگیری از آسیب دیدن روده‌ها و طحال مفید است.
 
سلامت استخوان‌ها را افزایش می‌دهد
کنجد حاوی روی یا زینک است که تراکم مواد معدنی استخوان‌ها و سلامت استخوان‌ها را افزایش می‌دهد. کمبود ماده‌ی معدنی ذکر شده می‌تواند باعث پوکی استخوان در نواحی لگن و ستون فقرات شود. علاوه بر این کنجد یکی از منابع عالی کلسیم به شمار می‌رود. کلسیم یک ماده‌ی معدنی حیاتی برای سلامت استخوان‌ها است.
 
برای سلامت دهان و دندان مفید است
کنجد و روغن کنجد از طریق از بین بردن پلاک‌های موجود در دهان و سفید کردن دندان‌ها، سلامت دهان و دندان را افزایش می‌دهند‌. چرخاندن روغن کنجد در دهان می‌تواند میزان استرپتوکوکوس موتانس موجود در دندان‌ها و بزاق دهان را کاهش دهد و سلامت عمومی دهان و دندان را بهبود ببخشد.
 
اضطراب را درمان می‌کند
کنجد حاوی چند ماده‌ی مغذی مهم است که استرس را کاهش می‌دهند. مواد معدنی مثل منیزیم و کلسیم که در کنجد موجود هستند، از طریق تنظیم عملکرد عضلات، به‌عنوان آنتی‌‌اسپاسمودیک (ترکیبی برای تسکین و پیشگیری از اسپاسم) عمل می‌کنند. تیامین یا ویتامین B1 موجود در این دانه خواص آرام‌کننده دارد و به عملکرد صحیح عصب‌ها کمک می‌کند. کمبود ویتامین B1 می‌تواند منجر به اسپاسم (گرفتگی) عضلانی، بدخلقی و افسردگی شود. تریپتوفان یک اسید آمینه‌ی ضروری است که در تولید سروتونین نقش دارد. سروتونین یک انتقال‌دهنده‌ی عصبی است ‌که درد را کاهش می‌دهد و خلق‌وخو و الگوی خواب را تنظیم می‌کند. تولید و ارسال ناکافی سروتونین در مغز می‌‌تواند منجر به اضطراب و افسردگی شود.
 
سطح کلسترول را کاهش می‌دهد
یکی از خواص کنجد سیاه، پایین آوردن سطح کلسترول خون است. این نوع کنجد حاوی دو ترکیب به نام‌های سزامین و سزامولین است که به گروهی از فیبرها به نام لیگنان تعلق دارند. لیگنان‌ها به دلیل اینکه غنی از فیبر غذایی هستند، میزان کلسترول خون را کم می‌کنند. کنجد سیاه همچنین حاوی نوعی از ترکیبات گیاهی به نام فیتواسترول‌ها است که آن‌ها هم در زمینه‌ی ذکر شده مفید هستند. مصرف کنجد سیاه نه تنها سطح کلسترول خون را کاهش می‌دهد، بلکه خطر ابتلا به انواع مختلف سرطان‌ را هم پایین می‌آورد. کنجد در میان تمام دانه‌ها و مغزها حاوی بیشترین میزان فیتواسترول است.
 
برای بینایی مفید است
بر اساس یافته‌های طب سنتی چین، رابطه‌ی قوی بین اندام‌های داخلی و اندام‌های خارجی وجود دارد. به‌طور مثال کبد و چشم با هم در ارتباط هستند. کبد خون را ذخیره می‌کند و می‌تواند برای بهبود عملکرد چشم، به این اندام خون بفرستد. کنجد سیاه برای کبد مفید است، چون جریان خون در کبد را افزایش می‌دهد و از این طریق چشم‌ها را تغذیه می‌کند.
 
اندام‌ها را تغذیه می‌کند
نشان داده شده که کنجد سیاه سطح انرژی را در بدن افزایش می‌دهد، مغز را تغذیه می‌کند و سرعت فرآیند پیری را کاهش می‌دهد. مصرف منظم کنجد سیاه می‌تواند به کاهش علائم درد پشت، درد مفصلی و ضعف در مفاصل کمک کند.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.