کالری تخمه آفتابگردان چقدر است؟ + ارزش غذایی

تخمه‌ های آفتابگردان برای دو نظور تولید میشوند یکی تخمه هایی که می‌خوریم و غالبا دارای پوسته‌ های راه راه سیاه و سفید هستند و تخمه‌هایی که برای استخراح روغن تولید میگردند و دارای پوسته‌ ای تماما سیاه می باشند. تخمه آفتابگردان یک خوراکی خوشمزه و مقوی است که دارای فواید بسیار برای بدن می باشد، البته نباید بیشتر از حد معمول مصرف شود.
سه‌شنبه، 21 آذر 1402
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: ایوب شهبازی
موارد بیشتر برای شما
کالری تخمه آفتابگردان چقدر است؟ + ارزش غذایی

ارزش غذایی تخمه آفتابگردان در 100 گرم

مقدار 100 گرم
کالری 617 کیلوکالری
کربوهیدرات 23.32 گرم
پروتئین 17.28 گرم
چربی 55.20 گرم
آب 0.62 گرم
فیبر 5.70 گرم
قند 10.54 گرم
کلسترول 0.00 میلی گرم
 

ویتامین های موجود در تخمه آفتابگردان در 100 گرم  

ویتامین 100 گرم
ویتامین A 0.00 میکروگرم
ویتامین D 0.00 میکروگرم
ویتامین E 22.89 میلی گرم
ویتامین K 0.00 میکروگرم
ویتامین C 2.70 میلی گرم
تیامین (B1) 0.05 میلی گرم
ریبوفلاوین (B2) 0.16 میلی گرم
نیاسین (B3) 6.75 میلی گرم
کولین (B4) 0.00میلی گرم
پانتوتنیک اسید (B5) 1.17 میلی گرم
ویتامین B6 0.55 میلی گرم
فولات (B9) 237.00میکروگرم
ویتامین B12 0.00میلی گرم
 

مواد معدنی موجود در تخمه آفتابگردان در 100 گرم

ماده معدنی 100 گرم
کلسیم 64.00 میلی گرم
آهن 4.12 میلی گرم
منیزیم 311.00 میلی گرم
فسفر 666.00 میلی گرم
پتاسیم 576.00 میلی گرم
سدیم 331.00 میلی گرم
روی 4.89 میلی گرم
مس 1.60 میلی گرم
منگنز 2.07 میلی گرم
سلنیم 104.40 میکروگرم
 

تخمه آفتابگردان برای چه کسانی مفید یا مضر است؟

 
تخمه آفتابگردان موثر در کاهش فشار خون بالا
فشار خون بالا یکی از علل اصلی و خطرناک بیماری های قلبی می باشد و حتی میتواند موجب حمله‌ ی قلبی یا سکته شود. ترکیبی که در تخمه‌ های آفتابگردان یافت میشود موجب مسدود شدن آنزیمی می‌ شود که دلیل انقباض رگ‌ های خونی می باشد. بنابراین، این ترکیب موجب آرام شدن رگ‌ های خونی و کاهش فشار خوندر بدن میشود. منیزیمی که در تخمه آفتابگردان وجود دارد هم سبب کاهش سطح فشار خون میگردد. هم چنین، دانه های آفتابگردان سرشار از اسیدهای اشباع نشده، به خصوص اسید لینوئیک ها هستند. وظیفه اسید لینوئیک در بدن انسان ساخت ترکیباتی هورمونی امی باشد که موجب شل شدن رگ‌ های خونی میشوند و فشار خون را کاش میدهند. این اسیدهای چرب در کاهش میزان کلسترول نیز نقش بسزایی دارند. طبق مطالعات صورت گرفته، کسانی که بیشترین میزان مصرف اسید لینوئیک را در برنامه غذایی خود دارند کمتر دچار بیماری‌ های قلبی میشوند.
 
تخمه آفتابگردان موثر در درمان عفونت‌ها و افزایش مقاومت در مقابل بیماری ویروسی
تخمه آفتابگردان یک منبع تغذیه ای عالی از ویتامین‌ ها و مواد معدنی بسیاری است که موجب تقویت سیستم ایمنی بدن و بالا رفتن مقاومت بدن در مقابل ویروس‌ ها و بیماری‌ ها می‌ گردد. برخی از این ویتامین‌ ها و مواد معدنی شامل روی و سلینوم می‌ شوند. روی یا زینک نقشی اساسی  در سیستم ایمنی بدن دارد و به بدن در محافظت از سلول‌ های ایمنی و تکثیر آنها کمک شایانی می‌ کند. از طرف دیگر، سلنیوم هم در کاهش التهابات بدن موثر می باشد و در درمان عفونت و تقویت سیستم ایمنی بدن بسیار مهم است.
 
تخمه آفتابگردان موثر در بهبود جریان خون و از بین برنده‌ ی بی‌ حالی
تخمه آفتابگردان سرشار از پروتئین بسیار می باشد و همین پروتئین موجب بالا رفتن سطح انرژی بدن میشود. افزون بر پروتئین، تخمه آفتابگردان دارای مواد مغذی همچون ویتامین گروه B و سلنیوم میشود که به حفظ انرژی بدن کمک بسیاری می‌ کند. ویتامین B1 موجود در تخمه افتابگردان که نام دیگر آن تیامین نیز می باشد در تبدیل غذا به انرژی در بدن نقش بسزایی دارد و می‌تواند موجب تامین انرژی مورد نیاز روزانه‌ی بدن گردد. سلنیوم هم با بال بردن میزان جریان خون سبب رسیدن اکسیژن بیشتر به بدن و افزایش سطح انرژی می‌ شود.
 
تخمه آفتابگردان موثر در کاهش کلسترول بد خون
فیبری که در دانه‌ های آفتابگردان وجود دارد سبب کهش میزان کلسترول بد یا LDL بدن میگردد. نیاسین یا ویتامین B موجود در تخمه های آفتابگردان سبب کاهش  بیماری‌ های قلبی میگردد. ویتامینB5 و یا اسید پانتوتنیکی که در تخمه آفتابگردان وجود دارد سبب افزایش کلسترول خوب یا HLD در بدن می‌ شود. استفاده به اندازه‌ ی این تخمه برای کسانی که سطح کلسترول بالایی دارند می‌ تواند بسیار موثر باشد.
 
تخمه آفتابگردان موثر در ترمیم سلول‌ های آسیب دیده بدن
تخمه آفتابگردان سرشار از مواد مغذی بسیاری همچون ویتامین E و سلنیوم می باشد. استفده از این تخمه فواید بسیاری برای بدن دارد. سلنیومی که در این تخمه یافت میشود سبب ترمیم DNA و سنتز سلول‌ های آسیب‌ دیده‌ی بدن می‌ شود و در پیشگیری و درمان سرطان نقش بسزایی دارد. هم چنین، سلنیوم دارای پروتئینی می باشد که برای محافظت در مقابل سرطان بسیار ضروری است. بتاسیتوسترولی که در این دانه ها وجود دارد به پیشگیری از سرطان پستان کمک بسیاری میکند و از رشد سلول‌ های توموری هم جلوگیری می‌ کند. هم چنین دانه های این خوراکی دارای آنتی اکسیدان‌ های قوی می باشد که سبب کاهش خطر ابتلا به سرطان در بدن میگردد.
 
تخمه آفتابگردان موثر در کاهش سطح قند خون بیماران دیابت نوع دوم
تخمه آفتابگردان سرشار از ویتامین‌ ها و مواد معدنی بسیاری است و دارای فواید زیادی برای بدن می باشد. تقریبا 28 گرم مغز تخمه آفتابگردان دارای3 گرم فیبر و 5 گرم پروتئین می باشد. با اینکه تخمه های فتابگردان دارای چربی بالایی هستند چیزی حدودا 14 گرم ولی بیشتر این چربی‌ ها از نوع چربی های اشباع‌ نشده می باشند که دانشمندان معتقد هستند بهترین نوع چربی برای مقابله با دیابت به شمار می آیند. فواید تخمه آفتابگردان سبب کاهش سطح قند خون بیماران مبتلا به دیابت نوع دو میگردد.
 
تخمه آفتابگردان موثر در بهبود خلق و خوی تنگ و تنش روانی
تخمه آفتابگردان یک میان‌ وعده‌ی عالی برای تقویت‌ مغز محسوب میشود که بر قدرت پردازش ذهنی و خلق و خوی کلی افراد موثر است. این تخمه غنی از تیامین یا ویتامین B1 می باشد که موجب تقویت عملکرد شناختی و حافظه میگردد.
 
تخمه آفتابگردان موثر در رژیم غذایی و کاهش وزن
تخمه های آفتابگردان غنی از چربی‌ های اشباع‌ نشده یا چربی‌ های خوب می باشند و به همین دلیل برای استفاده در رژیم های لاغری بسیار موثر هستند. تخمه آفتابگردان سرشار از فیبر، پروتئین و مواد معدنی ضروری نظیر ویتامین E و مس می باشد که نقش بسزایی در کاهش وزن دارند. برای اینکه از فواید ین دانه ها در رژیم غذایی خود بهره مند شوید میتوانید از آنها در  سالاد، ظرف غلات یا اسموتی استفاده کنید.
 
تخمه آفتابگردان موثر در درمان کم خونی مینور
تخمه آفتاب گردان دارای مقادیر بالای آهن می باشد ولی مانند دیگر منابع گیاهی آهن، این دانه‌ ها دارای  مهارکننده‌ های آهن به خصوص اسید فیتیک هستند که موجب کاهش توانایی جذب آهن از غذا میگردد. اگر  از تخمه آفتابگردان به اندازه استفاده کنید جای نگرانی برای بازدارنده‌ های آهن نیست. ولی اگر  میخواهید به دنبال جایگزین مناسب دیگری برای تامین آهن باشید می‌ توانید از آرد تخمه آفتابگردان در برنامه غذایی و پخت و پز استفاده کنید.
 
تخمه آفتابگردان موثر در سلامت و درخشندگی موها و پوست
یکی دیگر از فواید تخمه آفتاب گردان سلامت، درخشندگی و شادابی پوست و مو می باشد. این تخمه‌ ها یک منبع تغذه ای عالی از ویتامین E  می باشند که مهم ترین آنتی‌ اکسیدان محلول در چربی بدن به حساب می آید. این ویتامین تاثیر بسیاری در سلامت سلول‌ های بدن دارد و مصرف یک چهارم فنجان مغز تخمه آفتاب گردان در طول روز بیش از 90% نیاز روزانه‌ ی بدن به این ویتامین را رفع کرده و به کاهش خطر بیماری‌ های پوستی نظیر آکنه، اگزما، پسوریازیس و غیره کمک بسیاری کند. هم چنین این دانه ها دارای آنتی‌ اکسیدان قوی دیگری به اسم سلنیوم هستند که به ویتامین E در ترمیم DNA ها کمک می‌ کند. تخمه دارای مس نیز می باشد که سبب تولید ملانین شده و بر درخشندگی و شفافیت پوست شما تاثیر  بسزایی دارد.


منبع: راسخون


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.