کالری انبه چقدر است؟ + ارزش غذایی

انبه جزو میوه های تابستانی می باشد که طرفداران زیادی دارد، این میوه ریشه ای استوایی دارد و در انواع نوشیدنی ها، دسرها، ترشی، بستنی و غذاهای گرم یافت میگردد. انبه دارای خواص و فواید بسیاری است و به خاطر ارزش غذایی بالایی که دارد بهتر است در برنامه غذایی هر فردی جای بگیرد. در مطلب زیر درباره ارزش غذایی، ویتامین ها، مواد معدنی و خواص این میوه صحبت کرده ایم. با ما همراه باشید.
چهارشنبه، 22 آذر 1402
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: ایوب شهبازی
موارد بیشتر برای شما
کالری انبه چقدر است؟ + ارزش غذایی

ارزش غذایی انبه در 100 گرم

مقدار 100 گرم
کالری 60 کیلوکالری
کربوهیدرات 14.98 گرم
پروتئین 0.82 گرم
چربی 0.38 گرم
آب 83.46 گرم
فیبر 1.60 گرم
قند 13.66 گرم
کلسترول 0.00 میلی گرم


ویتامین های موجود در انبه در 100 گرم  

ویتامین 100 گرم
ویتامین A 54.00 میکروگرم
ویتامین D 0.00 میکروگرم
ویتامین E 0.90 میلی گرم
ویتامین K 4.20 میکروگرم
ویتامین C 36.40 میلی گرم
تیامین (B1) 0.03 میلی گرم
ریبوفلاوین (B2) 0.04 میلی گرم
نیاسین (B3) 0.67 میلی گرم
کولین (B4) 7.60میلی گرم
پانتوتنیک اسید (B5) 0.20 میلی گرم
ویتامین B6 0.12 میلی گرم
فولات (B9) 43.00میکروگرم
ویتامین B12 0.00 میلی گرم
 

مواد معدنی موجود در انبه در 100 گرم

ماده معدنی 100 گرم
کلسیم 11.00 میلی گرم
آهن 0.16 میلی گرم
منیزیم 10.00 میلی گرم
فسفر 14.00 میلی گرم
پتاسیم 168.00 میلی گرم
سدیم 1.00 میلی گرم
روی 0.09 میلی گرم
مس 0.11 میلی گرم
منگنز 0.06 میلی گرم
سلنیم 0.60 میکروگرم
 

انبه برای چه کسانی مفید یا مضر است؟


انبه یک میوه کم‌ کالری
انبه جزو میوه های کم‌ کالری به شمار می آید. یک فنجان انبه تازه دارای کمتر از ۱۰۰ کالری می بشد و چگالی کالری آن بسیار کم است، یعنی کالری کمتری نسبت به حجم غذایی که ارائه می‌ دهد، دارد. بر اساس نتایج به دست آمده از پژوهش های علمی اثبت شده که خوردن میوه‌ های تازه نظیر انبه در ابتدای هر وعده غذایی، کمک میکند که شما در وعده‌ های غذایی دیگر دچار پرخوری نشوید. اگر قصد دارید یک برنامه غذایی اصولی برای خود تنظیم کنید حتما با مشورت پزشک این میوه را در لیست برنامه خود قرار دهید.
 
انبه موثر در  پیشگیری از دیابت
انبه تازه در قیاس با دیگر میوه‌ های تازه، دارای قند طبیعی نسبتا بالایی می باشد. شاید فکر کنید که این مسئله برای افرادی که دچار بیماری دیابت هستند یا کسانی که تلاش در محدود کردن مصرف قند خود دارند، خطرناک باشد، اما باید به شما بگویم هیچ مدرکی اثبات نمیکند که خوردن انبه تازه سبب به دیابت شود یا برای افراد مبتلا به این بیماری خطرناک باشد. براساس مطالعات زیادی که در این زمینه صورت گرفته مشخص شده که مصرف میان مصرف میوه‌ های تازه و کاهش بیماری دیابت ارتباط مستقیمی وجود دارد. طبق یک تحقیق علمی شخص گردید افرادی که به مدت ۱۲ هفته روزانه ۱۰ گرم انبه خشک شده منجمد را مصرف کردند، میزان سطح قند خون آنها درحالت نرمال قرار گفته است. هم چنین یک مطالعه دیگر  به این نتیجه رسید که استفاده از میوه‌ ها و سبزیجات غنی از ویتامین C و کاروتنوئیدها در پیشگیری از شروع دیابت نقش بسزایی دارد. میوه انبه هم دارای ویتامین C و هم کاروتنوئید می باشد ،به هین دلیل میتواند در پیشگیری از دیابت کمک بسیاری بکند.
 
انبه سرشار از پلی‌ فنل‌ ها
انبه دارای مقادیر بالای پلی‌ فنل‌ ها می باشد. پلی‌ فنل‌ ها، ترکیبات گیاهی می باشند که به عنوان آنتی‌ اکسیدان در حفاظت از بدن نقش بسزایی دارند. میوه انبه دارای انواع مختلف پلی‌ فنل‌ ها می باشد که در قسمت های گوشت، پوست و حتی هسته آن یافت می‌ شوند. آنتی‌ اکسیدان‌ ها برای بدن از همیت زیادی برخوردار هستند، چرا که از سلول‌ های بدن در مقابل رادیکال‌ های آزاد محافظت می‌ کنند.
 
انبه سرشار از مواد مغذی تقویت‌ کننده سیستم ایمنی
انبه یک منبع تغذیه ای عالی برای تقویت‌ سیستم ایمنی بدن محسوب میگردد. یک فنجان انبه، توانایی رفع ۱۰ درصد از نیاز روزانه شما به ویتامین A را دارد. ویتامین A وظیفه تقویت سیستم ایمنی بدن را بر عهده دارد  و کمبود این ویتامین در بدن موجب ایجاد انواع عفونت میگردد. افزون بر این، ۱ فنجان انبه به طور متوسط ۷۵ درصد از نیاز روزانه شما به ویتامین C را برطرف می‌ کند. ویتامین C وظیفه افزایش تولید گلبول‌ های سفید در خونرا بر عهده دارد که از طریق به بدن در مبارزه با بیماری‌ ها کمک میکند. همچنین به سلول‌ های سفید کمک می‌ کند تاعملکرد بهتری داشته باشند و موجب بهبود دفاع پوست در مقابل عوامل بیگانه میشود. انبه دارای مواد مغذی دیگری همچون: مس، اسید فولیک، ویتامین E و انواع ویتامین‌ های B می باشد که در تقویت سیستم ایمنی نقش بسزایی دارند.
 
انبه موثر در محافظت از سلامت قلب
انبه دارای مقادیر بالای منیزیم و پتاسیم می باشد. این مواد معدنی  به سالم ماندن قلب کمک شایانی می‌ کنند. منیزیم و پتاسیم با حفظ جریان خون سالم در بهبود عملکرد قلب نقش بسزایی دارند. این مواد معدنی با محافظت از  رگ‌ های خونی سبب کاهش سطح فشار خون می‌ شوند.
 
انبه موثر در بهبود سلامت سیستم گوارشی
انبه به خاطر داشتن چندین ویژگی یک گزینه مناسب برای سلامت دستگاه گوارش به شمار می آید. به عنوان نمونه، انبه دارای گروهی از آنزیم‌ های گوارشی به اسم آمیلاز می باشد. آمیلازها، وظیفه دارند مولکول‌ های بزرگ غذا را تجزیه کنند تا بدن آن‌ ها را بهتر جذب کند. آمیلازها، کربوهیدرات‌ های پیچیده را به قندهایی نظیر گلوکز و مالتوز تجزیه می‌ کنند. آمیلازها در انبه‌ های رسیده عملکرد فعال‌ تری دارند، به همین دلیل شیرین‌ تر از انبه‌ های نارس هستند. علاوه بر این، از آنجا که انبه حاوی مقدار زیادی آب و فیبر غذایی است، ممکن است به مشکلات گوارشی مانند یبوست و اسهال کمک کند. یک تحقیق بیست و هشت روزه در رده سنی بزرگسالان مبتلا به یبوست مزمن مشخص کرد که استفاده روزانه انبه، موجب تسکین علائم این بیماری میگردد و حتی موثرتر از مصرف مکمل‌ های دارای مقداری فیبر محلول مشابه فیبر انبه می باشد.
 
انبه موثر در حفظ سلامت چشم
انبه غنی از مواد مغذی می باشد که در حفظ سلامت چشم بسیار موثر می باشند. از این مواد مغذی که تاثیر بسزایی د حفظ سلامت چشم دارند میتوان به آنتی‌ اکسیدان‌ های لوتئین و زآگزانتین اشاره کرد. این دو ماده مغذی نقش بخصوصی در مرکز شبکیه که ماکولا نامیده می‌ شود، دارند. در داخل شبکیه چشم، آنتی اکسیدان های لوتئین و زآگزانتین همانند یک ضد آفتاب طبیعی عمل میکنند و موجب جذب نور اضافی میشوند. افزون بر این، این دو آنتی اکسیدان از چشمان شما در مقابل نور های آبی مضر  نیز محافظت می‌ کنند. انبه به غیر از این دو آنتی اکسیدان که برای چشم بسیار مفید هستند دارای مقادیر بالای  ویتامین A نیز می باشد که برای سلامت چشم بسیار موثر است. کمبود ویتامین A در برنامه غذایی، ممکن است موجب خشکی چشم و شب‌ کوری شود. کمبود های شدید آن هم سبب مشکلات جدی‌ تری نظیر زخم قرنیه میگردد.
 
انبه موثر در کاهش خطر ابتلا به بعضی از سرطان‌ ها
انبه دارای مقادیر بالای پلی‌ فنل ها می باشد که از فواید ضد سرطانی برخوردار هستند. پلی‌ فنل‌ها موجب محافظت بدن در مقابل فرآیند مضر به اسم استرس اکسیداتیو میشوند که عامل ایجاد بسیاری از انواع سرطان می باشد. تحقیقات علمی مشخص کرده که پلی‌ فنل‌ هایی که در انبه یافت میشوند، سبب کاهش استرس اکسیداتیو در بدن میگردند. افزون بر این طبق نتایج به دست آمده از مطالعت علمی مشخص شده است که پلی‌ فنل ها موجود در انبه از رشد سلول‌ های سرطانی متعدد، همانند سرطان خون و سرطان روده بزرگ، ریه، پروستات و سینه پیشگیری میکنند.
 
قابلیت آسان برای مصرف در انواع رژیم غذایی
شما میتوانید انبه را به شکل های مختلف به برنامه رژیمی خود اضافه کرده و از آن استفاده کنید. روش های مختلف استفاده از این میوه شامل: اضافه کردن آن به اسموتی های مختلف، اضافه کردن آن‌ به انواع سالاد های رژیمی، اضافه کردن آن به ماست یونانی و درست کردن یک دسر ماست انبه خوشمزه.
 
موثر در کاهش وزن
انبه به خاطر داشتن مقادیر بلای فیبر میتواند شما را در روند کاهش وزن بسیار کمک کند و یار همیشگی شما در این مسیر باشد. طبق نتایج به دست آمده از مطالعات انجام شده مشخص گردیده که انبه موجب کنترل گرسنگی و کاهش اشتها میگردد، از همین رو می‌ تواند به شما را در روند کاهش وزن بسیار کمک کند. هضم انبه در مقایسه با غذاهای کم‌ فیبر مدت زمان بیشتری طول می‌ کشد، و همین امر موجب احساس سیری بیشتر و طولانی‌ تری می گردد.
 
موثر در حفظ سلامت پوست و مو
همان طور که میدانید ویتامین‌ هایی نظیر ویتامین C، ویتامین A، ویتامین E آنتی‌ اکسیدان‌ هایی هستند که نقش بسزایی در حفظ سلامت پوست و مو دارند. این ویتامین‌ ها در مقابله با آسیب‌ های روزانه پوست بسیار موثرند. مصرف مستقیم این ویتامین‌ ها روی پوست می‌ تواند مفید باشد، به خاطر  است که بسیاری از محصولات مراقبت از پوست دارای این ویتامین ها هستند. ولی شما باید این مواد مغذی را در رژیم غذایی خود نیز مصرف کنید و برای این منظور میتوانید از انبه استفاده کنید.


منبع: راسخون


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.