تاثیر دمنوش بابونه بر سرماخوردگی

یکی از گیاهان پرکاربرد و اثبات شده در طب سنتی گل بابونه می باشد، این گیاه خاصیت دارویی دارد و دارای طبعی گرم و خشک ست. گیاه بابونه از فواید بی‌شماری برخوردار است که برخی از آنها شامل:خاصیت آرام‌ بخشی، ضد التهابی، ضد اسپاسم و ضد باکتریایی میشود. در مطلب زیر به بررسی خواص بابونه برای سرماخوردگی پرداخته ایم. با ما همراه باشید.
يکشنبه، 17 دی 1402
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: ایوب شهبازی
موارد بیشتر برای شما
تاثیر دمنوش بابونه بر سرماخوردگی

ویروس سرماخوردگی چیست؟

سرماخوردگی یک عفونت مسری دستگاه تنفسی فوقانی به حساب می آید که بینی، گلو، سینوس‌ ها و نای را درگیر میکند. در این بیماری بیش از ۲۰۰ نوع ویروس مختلف یافت شده که میتوانند هر آدمی را درگیر کنند. ولی اکثر سرماخوردگی‌ ها به وسیله ویروسی به نام راینو به وجود می آیند. این ویروس جدید به راحتی از فردی به فرد دیگر یا از سطحی به سطح دیگر منتقل می‌ شود. خیلی از ویروس های سرماخوردگی توانایی زندگی برای ساعت ها یا حتی روزها را روی سطوح متعدد دارند. هر فرد بزرگسال به طور معمول در هر سال دو الی سه بار به این ویروس دچار  می‌ شود. نوزادان و کودکان هم بیشتر درگیر این بیماری میشوند.
 

علائم  ویروس سرماخوردگی

فشار سینوس‌ ها

آبریزش بینی یا گرفتگی و احتقان بینی

پرشدن بینی

ازدست‌ دادن حس چشایی و ازبین‌رفتن بویایی در این بیماری

عطسه کردن که علت عطسه در این بیماری به دلیل تحریک مخاط بینی است

ترشحات آبکی از بینی

ورود مواد و ترشحات بینی به گلو

کاهش حس شنوایی

احساس پر بودن یا گرفتگی گوش‌ ها

از دست‌ رفتن تعادل

گوش درد در سرماخوردگی

تورم و قرمزی گوش خارجی

عفونت در گوش میانی

سرگیجه یا زنگ زدن در گوش

حس وز وز در گوش‌ ها

ورم ملتحمه چشم

قرمز شدن سفیدی چشم‌ ها

حساسیت به نور

تورم پلک‌ ها

خروج ترشحات سفید، شفاف یا زرد رنگ از چشم‌ ها

آبریزش و خروج اشک از چشم‌ ها

خروج ترشحات غلیظ از یک‌ چشم

خارش چشم‌ ها

التهاب قرنیه

سنگین شدن سر

سردرد

تورم غدد لنفاوی

لرز

بدن درد سرماخوردگی

تب درجه پایین

ناراحتی قفسه سینه

مشکل در تنفس عمیق
 

روش‌ های پیش‌ گیری از ویروس سرماخوردگی

شستشوی مرتب و دائم دست‌ ها

داشتن تغذیه مناسب و رژیم غذایی خوب

دوری کردن از افراد بیمار
 

درمان سرماخوردگی

در بیشتر موارد، باید اجازه دهید ویروس‌ هایی مثل ویروس سرماخوردگی دوره خود را به اتمام برسانند. در این موقعیت ها می‌ توانید به دنبال درمان علائم عفونت باشید، اما در حقیقت نمی‌ توانید برای درمان خود عفونت کاری کنید و باید تا پایان دوره نقاهت صبور باشید. افراد بزرگسال می‌ توانند برای درمان این سرماخوردگی، هم از دارو و هم از درمان‌ های خانگی استفاده کنند. یکی از این درمان های خانگی استفاده از دمنوش بابونه می باشد که تاثیر بسزایی در روند درمان این بیماری دارد.
 

فواید بابونه برای سرماخوردگی

ضد سرفه

دارای خواص ضد التهابی

درمان ورم ریه و تنگی نفس

تسریع روند بهبودی از سرماخوردگی

تقویت سیستم ایمنی بدن

مقابله با التهاب غشای مخاطی دهان و بینی

کمک به بهبود آنفولانزا و عفونت‌های سینوسی

بهبود کیفیت خواب
 
خواص بابونه برای سرفه
یکی از متخصصین معروف در زمینه طب سنتی تأکید کرده است که بابونه دارای خواص ضد سرفه و ضد التهاب می باشدو در درمان ورم ریه و تنگی نفس نقش بسزایی دارد. برای رسیدن به نتیجه بهتر میتوانید گیاه بابونه را با دیگر گیاهان مثل گل بنفشه و یا بالنگ ترکیب کرده و میل کنید.
 
خواص بابونه برای سردرد
گیاه بابونه یکی از داروهای گیاهی شناخته شده برای ایجاد حس آرامش و یک آرام‌ بخش قوی برای دستگاه عصبی مرکزی می باشد  و استفاده از آن به افرادی که از سردردهای میگرنی، اضطراب، بی‌ خوابی، صرع و تشنج رنج می‌ برند، توصیه می‌ گردد. افزون بر این ها، گیاه بابونه در درمان بیماری مالیخولیا یا جنون نیز نقش بسزایی دارد.
 
خواص بابونه برای عفونت
بابونه به خاطر داشتن فوایدی که در مبارزه با عفونت‌ ها و کاهش احتقان مخاط دارد، در تولید بسیاری از اسپری‌ ها و قطره‌ های بینی کاربرد دارد. دمنوش بابونه یکی از راهکارهای  طبیعی در مقابله با سرماخوردگی، آنفولانزا و عفونت‌ های سینوسی به شمار میرود. بهره بردن از بخار عصاره‌ ی بابونه می‌ تواند  یک درمان مؤثر برای سرما خوردگی معمولی باشد و بعضی افراد هم میتوانند از آن  برای مقابله با التهاب غشای مخاطی دهان و بینی، استفاده کنند. به علاوه، ترکیب دمنوش بابونه با عسل طبیعی می‌ تواند تأثیر بسزایی در التیام گلو درد و کاهش سرفه ناشی از عفونت داشته باشد.
 
خواص بابونه برای خواب
از گذشته تا کنون، بابونه به خاطر داشتن فلاونوئیدها که اثرات آرام‌ بخشی دارد، به عنوان یک راهکار طبیعی برای بهبود کیفیت خواب مورد استفاده قرار میگیرد. فواید بابونه در سرماخوردگی نیز بسیار تاثیر گذار است؛ زیرا خواب مناسب نقش بسزایی در روند بهبودی سرماخوردگی دارد.  چای بابونه به علت فواید ضد التهابی که دارد، می‌ تواند در هنگام ابتلا به سرماخوردگی به عنوان یک درمان مکمل مصرف شود.
 

روش تهیه دمنوش بابونه

بابونه، یک گیاه دارویی است که خاصیت ضد التهابی دارد و نقش مهمی  در درمان سرفه دارد و ترکیب آن با لیمو و عسل، می‌ تواند بسیار موثر باشد. برای اینکه از بابونه یک دمنوش مفید به دست آورید، باید یک قاشق چایخوری بابونه و شکوفه‌ های زیرفون را درون یک فنجان آب جوش ریخته و به مدت ۲۰ دقیقه اجازه دهید تا خواص گیاهان به خوبی استخراج گردد. این دمنوش را می‌ توانید هر روز و پیش از هر وعده غذایی به میزان یک سوم فنجان مصرف کنید. برای افزودن طعم و فواید بیشتر، می‌توانید مقداری عسل طبیعی به آن اضافه کنید. این ترکیب نه تنها به تسکین گلو کمک می‌ کند، بلکه می‌ تواند به تقویت سیستم ایمنی بدن نیز  کمک کند.
 

جمع بندی

در پایان، بابونه نه تنها به عنوان یک گیاه دارویی با خواص ضدالتهابی و آرام‌ بخش شناخته شده است، بلکه به عنوان یک متحد قدرتمند در مقابل علائم سرما خوردگی نیز کاربرد دارد. گیاه بابونه، به خاطر داشتن ترکیب فلاونوئیدها و مواد مؤثر دیگر، در بهبود سرفه، کاهش التهاب و تقویت سیستم ایمنی بسیار موثر باشد. دمنوش بابونه، به‌ خصوص زمانی که با لیمو و عسل ترکیب شود، یک درمان خانگی بی نظیر برای مقابله با علائم سرماخوردگی است. در نتیجه، در فصول سرد سال و زمان‌ هایی که سرماخوردگی شایع می باشد، مصرف این دمنوش گرم و معطر می‌ تواند به عنوان یک روش پیشگیرانه و درمانی موثر مورد استفاده قرار گیرد.


منبع: راسخون


نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.