کالری هویج پلو با مرغ چقدر است؟ + ارزش غذایی

از محبوب ترین و خوش طعم ترین غذاهایی که می‌ توان به آن اشاره کرد هویج پلو با گوشت مرغ می باشد که هم طعم بسیار خوبی دارد و هم ارزش غذایی آن بالاست. این غذا به دلیل داشتن برنج، هویج و گوشت مرغ سرشار از املاح مغذی و ویتامینها بوده و می‌ تواند تمامی مواد معدنی مورد نیاز برای بدن شما را به خوبی فراهم کند به همین دلیل استفاده از آن و گنجاندن آن در وعده های غذایی برای شما رنگ نارنجی هویج باعث می شود که رنگ این غذا جذاب و زیبا شود و اشتهای شما را برای خوردن بیشتر می‌ کند همچنین استفاده از آن در مهمانیها و مجالس سفره را رنگین تر می کند.
پنجشنبه، 21 دی 1402
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: ایوب شهبازی
موارد بیشتر برای شما
کالری هویج  پلو با مرغ چقدر است؟ + ارزش غذایی

ارزش غذایی هویج  پلو با مرغ در 100 گرم

مقدار 100 گرم
کالری 204 کیلوکالری
کربوهیدرات 26.52 گرم
پروتئین 6.45 گرم
چربی 7.63 گرم
آب 80.78 گرم
فیبر 1.01 گرم
قند 2.75 گرم
کلسترول 18.17 میلی گرم
 

ویتامین های موجود در هویج  پلو با مرغ در 100 گرم  

ویتامین 100 گرم
ویتامین A 250.52 میکروگرم
ویتامین D 0.00 میکروگرم
ویتامین E 2.37 میلی گرم
ویتامین K 5.38 میکروگرم
ویتامین C 1.79 میلی گرم
تیامین (B1) 0.05 میلی گرم
ریبوفلاوین (B2) 0.08 میلی گرم
نیاسین (B3) 2.04 میلی گرم
کولین (B4) 19.72میلی گرم
پانتوتنیک اسید (B5) 0.60 میلی گرم
ویتامین B6 0.15 میلی گرم
فولات (B9) 7.94میکروگرم
ویتامین B12 0.22 میلی گرم
 

مواد معدنی موجود در هویج  پلو با مرغ در 100 گرم

ماده معدنی 100 گرم
کلسیم 17.98 میلی گرم
آهن 0.45 میلی گرم
منیزیم 18.40 میلی گرم
فسفر 78.60 میلی گرم
پتاسیم 189.50 میلی گرم
سدیم 425.27 میلی گرم
روی 1.09 میلی گرم
مس 0.06 میلی گرم
منگنز 0.38 میلی گرم
سلنیم 2.46 میکروگرم


هویج  پلو با مرغ برای چه کسانی مفید یا مضر است؟

 
خواص هویج
 
سلامت کبد
هویج سرشار از ویتامین A می باشد و به همین دلیل می تواند نقش بسزایی در سم زدایی و پاک سازی کبد ایفا کند. علاوه بر این مصرف هویج باعث می شود که چربی و صفرای موجود در کبد کاهش یابد که در نتیجه به پیشگیری و درمان کبد چرب کمک می کند.
 
پیشگیری از سرماخوردگی
برای پیشگیری از بیماری های فصلی و ویروسی مثل سرماخوردگی و آنفولانزا باید سیستم ایمنی بدن خود را قوی نگه دارید. مصرف هویج به دلیل وجود ویتامین C و انواع آنتی اکسیدان های قوی می تواند به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک کند که در نتیجه باعث پیشگیری از سرماخوردگی و آنفولانزا می شود.
 
مفید برای نوزادان و کودکان
هویج و آب آن برای کودکان فواید بسیار دارند. از جمله این فواید می توان به تقویت بینایی اشاره کرد. ویتامین A موجود در هویج برای سلامت چشم ها و پیشگیری از بیماری های چشمی کودکان و نوزادان بسیار مفید است. برای مصرف هویج یا آب هویج در کودکان زیر ۲ سال بهتر است با پزشک مشورت شود.
 
سلامت قلب
یکی دیگر از خواص مهم هویج محافظت از قلب در مقابل بیماری ها می باشد. هویج به دلیل وجود منابع سرشار از لوتئین، بتا کاروتن و آلفا کاروتن به کاهش کلسترول خون کمک می کند که در نتیجه خطر ابتلا به بیماری های شایع قلبی مثل سکته قلبی را کاهش می دهد.
 
روشن کننده پوست
یکی از خواص مهم و شناخته شده هویج برای عموم این است که این گیاه می تواند باعث روشن تر شدن پوست شود. هویج به دلیل وجود ویتامین C و آنتی اکسیدان های متنوع می تواند باعث درخشان تر شدن و سفید تر شدن پوست شود. برای تاثیر بهتر هویج باید به صورت موضعی استفاد شود.
 
خواص ضد سرطانی
مصرف هویج در یک رژیم غذایی صحیح می تواند به کاهش خطر ابتلا به انواع سرطان ها کمک کند. هویج حاوی مقادیر غنی از بتا کاروتن می باشد و به همین دلیل می تواند از سرطان هایی مثل سرطان ریه ، سرطان سینه و سرطان روده جلوگیری کند.
 
خواص برنج
 
تأمین انرژی
برنج سرشار از کربوهیدرات است که به‌عنوان سوخت بدن عمل می‌کند؛ علاوه بر این، در عملکرد طبیعی مغز نیز نقش دارد. کربوهیدرات پس از سوخت‌وساز در بدن به انرژی کاربردی تبدیل می‌شود. ویتامین‌ها، مواد معدنی و مواد ارگانیک موجود در برنج، عملکرد و فعالیت متابولیک تمام ارگان‌های بدن را افزایش می‌دهند که درنهایت به افزایش سطح انرژی منجر می‌شود.
 
جلوگیری از چاقی
از دیگر خواص برنج می‌توان به جلوگیری از چاقی اشاره کرد. دانه‌های برنج فاقد چربی‌های مضر، کلسترول و سدیم هستند. برنج همچنین به‌عنوان بخش جدایی‌ناپذیر یک رژیم غذایی صحیح شناخته می‌شود. در حقیقت، هر غذایی که مواد موردنیاز بدن را تأمین کند، بدون اینکه تأثیرات منفی به‌همراه داشته باشد، یک امتیاز بزرگ برای سلامتی محسوب می‌شود. سطح بسیار اندک چربی، کلسترول و سدیم، به کاهش چاقی و عوارض مرتبط با آن کمک می‌کند.
 
کنترل فشار خون
سطح سدیم موجود در دانه‌های برنج بسیار اندک است و به همین دلیل برای افرادی که فشار خون بالایی دارند، بسیار مناسب است. سدیم بیش از اندازه در بدن به منقبض‌شدن رگ‌ها و شریان‌ها، افزایش استرس و فشار بر سیستم قلبی‌عروقی منجر می‌شود که درنهایت، فرد را به فشار خون بالا مبتلا می‌کند. این ماده همچنین در ابتلا به بیماری‌هایی مثل آترواسکلروز، سکته قلبی و سکته مغزی نقش دارد. با این اوصاف، مصرف خوراکی‌هایی که فاقد سدیم هستند، برای سلامتی مفید خواهد بود.
 
جلوگیری از سرطان
دانه‌های کامل برنج مثل برنج قهوه‌ای سرشار از فیبر نامحلول هستند که از بدن در برابر انواع مختلف سرطان محافظت می‌کنند. بسیاری از دانشمندان و محققان بر این باورند که فیبرهای نامحلول برای مراقبت از بدن در برابر رشد و دگردیسی سلول‌های سرطانی حیاتی هستند. فیبر همچنین در مقابله با سرطان کولورکتال (روده‌ی بزرگ) و روده نقش دارد. خواص برنج به فیبر موجود در آن خلاصه نمی‌شود. برنج حاوی آنتی‌اکسیدان‌های طبیعی مثل ویتامین C، ویتامین A و ترکیبات فنولیک و فلاونوئیدهای فراوانی است که عملکردی مشابه آنتی‌اکسیدان‌ها دارند و به پاکسازی بدن از رادیکال‌های آزاد کمک می‌کنند. رادیکال‌های آزاد، محصول جانبی متابولیسم سلول‌ها هستند که به ارگان‌ها آسیب می‌رسانند و باعث جهش سلول‌های سالم به سلول‌های سرطانی می‌شوند. بنابراین می‌توانید با خوردن برنج، سطح آنتی‌اکسیدان موجود در بدن‌تان را افزایش بدهید و از ابتلا به سرطان پیشگیری کنید.
 
خواص مرغ
 
سلامت دندان‌ ها و استخوان
در هر ۱۰۰ گرم مرغ ۱۴۷ میلی گرم فسفر وجود دارد. این مادهٔ معدنی در تقویت و سلامت دندان‌ها و استخوان موثر است. فسفر همچنین در سلامت و بهبود عملکرد کلیه، کبد و سیستم عصبی بدن نقش مهمی دارد. اگر ناخن‌های دستتان زود می‌شکند و یا از پوکی استخوان رنج می‌برید، حتما مصرف کافی گوشت مرغ را در رژیم غذایی خود وارد کنید.
 
بهبود علائم پیش از قائدگی
در روز‌های قبل از دوران قائدگی، خانم‌ها از درد‌های موضعی رنج می‌برند. در این روز‌ها به دلیل اختلالات هورمونی، خانم‌ها دچار ضعف می‌شوند. برای تمدد اعصاب و بهبود روحیه مصرف منیزیم توصیه می‌شود. در هر ۱۰۰ گرم گوشت مرغ، ۲۰ میلی گرم منیزیم موجود است که به آرامش روانی خانم‌ها کمک می‌کند.
 
افزایش باروری در مردان
همان طور که اشاره شد گوشت مرغ سرشار از روی است. روی به تنظیم هورمون تستوسترون کمک می‌کند که موجب افزایش تولید اسپرم و باروری می‌شود.
 
کنترل فشار خون
با افزایش سن، احتمال ابتلا به فشار خون افزایش می‌یابد. کنترل فشار خون ارتباط مستقیمی با رعایت تغذیه دارد. عصارهٔ گوشت مرغ سرشار از کلاژن است که به کاهش فشار خون کمک کند. با توجه به تحقیقات انجام شده در دانشگاه پزشکی هاروارد، مصرف ۲ بار مرغ در هفته به کنترل فشار خون کمک می‌کند.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما