علی بن ابی طالب(ع) مشهور به امام علی و امیرالمؤمنین(۱۳رجب سال ۲۳ قبل از هجرت - ۲۱ رمضان سال ۴۰ق)، امام اول همهٔ مذاهب شیعه، صحابی، راوی، کاتب وحی و چهارمین خلیفه از خلفای راشدین نزد اهل سنت است. وی همچنین پسرعمو و داماد پیامبر اکرم(ص)، همسر حضرت فاطمه(س)، پدر و جدِّ یازده امام شیعه است. پدر او ابوطالب و مادرش فاطمه بنت اسد بودند. به گفته عالمان شیعه و بسیاری از علمای اهل سنت، در کعبه زاده شد و نخستین مردی بود که به پیامبراسلام(ص) ایمان آورد. از نظر شیعه، علی(ع) به فرمان خدا و تصریح پیامبر(ص)، جانشین بلافصل رسول خدا(ص) است. مولود کعبه بهمعنای زاده شده در کعبه، به ماجرای تولد امام علی(ع) در کعبه اشاره دارد که از فضایل اختصاصی او به شمار میرود.
پوستر میلاد امام علی به خط کوفی بنایی(مَعقِلی)
با فرا رسیدن میلاد مبارک و مقدس مولای متقیان علی، و اهمیت این روز در جهان اسلام، نگاه ویژهای به این مناسبت داشتیم و سعی کردهایم جدیدترین و با کیفیت ترین طرح پوستر ولادت امام علی (ع) به خط کوفی بنایی (معقلی) و انواع سبک آن را طراحی و در اختیار شما عزیزان قرار دهیم.
پوستر شماره: 1
موضوعات: حدیث حضرت محمد (صلی الله علیه و آله) در مدح امیرالمومنین، پوستر امام علی(علیه السلام)
تکنیک اجر: دیجیتال
شاخه هنری :خوشنویسی و گرافیک
طراح: ابوالفضل رنجبران
زمان خلق اثر : 1394
نوع خط: کوفی بنایی(معقلی)
سبک: آزاد، نام مقدس و مبارک چهار علی به صورت گردان، در هیئت مربع
توضیحات: در این سبک گردان، کلمات عموما بدون قرار گرفتن در چارچوبی خاص، به صورت آزاد بر شبکۀ هندسی ترسیم میشوند. شیوۀ طراحی آزاد بر اساس نیازهای گرافیک امروز به وجود آمده است. این نوع بنایی در هنر و گرافیک امروزی کاربردهای فراوانی در طراحی نشانه، نشانه نوشته، پوستر، طراحی جلد، طراحی حروف و طراحی حجمهای مجازی و حقیقی دارد. خط بنایی به سبب ویژگیهای خاص هندسی، قابلیت انطباق زیادی با گرافیک (ارتباط تصویری) دارد. در بناییِ آزاد رعایت اصول سه گانه، جز اصل شبکه (ترسیم بر شبکۀ هندسی)، ضروری نیست. به عبارت دیگر، هنرمند مقید به رعایت اصول و قواعد وضع شده بر این خط جز اصل ترسیم بر شبکۀ هندسی نیست. در گرافیک امروز به نمونه هایی از خط بنایی بر میخوریم که علاوه بر دارا بودن ویژگیهای خط بنایی از خلاقیت و نوآوری هم برخوردارند.
پوستر شماره: 2
موضوعات: پوستر امیرالمومنین علی(علیه السلام)
تکنیک اجرا: دستی و دیجیتال
شاخه هنری : خوشنویسی و گرافیک
طراح: ابوالفضل رنجبران
زمان خلق اثر : 1395
نوع خط: کوفی معقلی (بنایی)
سبک: کاشی کاری گردان ، ترکیبی از نام مقدس و مبارک علی با مرکزیت نام الله(جل جلاله)
توضیحات: در این سبک، ترکیب چندتایی واژۀ علیبا مرکزیت نام الله(جل جلاله) در نزد طراحان، جایگاه ویژه ای داشته و واژۀ هندی چارعلی به آن اطلاق میشود. اهل بغداد به آن علیات میگفتند و این نام برای آرایۀ معروف چلیپای شکسته یا پیلی به کار میرفت که ترکیبی چهارتایی بود و شاید بتوان آن را پایه و اساس همۀترکیب های این چنینی دانست. این سبک کار معمولا از بناهای کهن و برجا ماننده از دورهای پیشین به الگو گرفته میشود.
پوستر شماره: 3
موضوعات: پوستر امیرالمومنین علی(علیه السلام)
تکنیک اجرا: دیجیتال
طراح: ابوالفضل رنجبران
صاحب اثر: ابوالفضل رنجبران
زمان خلق اثر : 1396
نوع خط: کوفی بنایی(معقلی)
سبک: کاشی کاری گردان، نام مقدس و مبارک علی ، با مرکزیت اتصال نقطه
توضیحات: در قرن هشتم هجری، با ورود اسلام به ایران، هنر کاشی کاری در ایران رواج بسیاری یافت و تا قرن دوازده هجری، که صفویان انقراض یافتند، در اوج خود ماند. در این دوران، کاشی کاری از مساجد و اماکن مذهبی با عناوینی همچون اسماءالله و اسماءالحسنی و اسامی مبارک و مقدس اهل بیت عصمت و طهارت و بیشتر نام مبارک علی در معماری ایران به چشم میخورد و این سبک کم کم به سر در منازل نیز راه یافت.
پوستر شماره: 4
تکنیک اجرا: دستی و دیجیتال
شاخه هنری : خوشنویسی و گرافیک
طراح: ابوالفضل رنجبران
زمان خلق اثر : 1394
نوع خط: کوفی معقلی (بنایی)
موضوعات: پوستر امیرالمومنین علی(علیه السلام)
تکنیک اجرا: دستی و دیجیتال
شاخه هنری : خوشنویسی و گرافیک
طراح: ابوالفضل رنجبران
زمان خلق اثر : 1394
نوع خط: کوفی معقلی (بنایی)
سبک: کاشی کاری، نام مقدس و مبارک چهار علی(علیه السلام) بصورت گردشی و گردان، با محوریت اتصال از سمت حروف(ل)
توضیحات: قدیمیترین آثار کاشی کاری ایرانی و اسلامی با نام مبارک علی و الله و محمد در مساجد شهر اصفهان یافت میشود و امروزه نیز کاشی کاری از هنرهای دستی اصلی اصفهان به شمار میرود. اساتید کاشی کاری اصفهانی معتقدند که در هر دوره از تاریخ، رنگهای به کار رفته در کاشیها با دوران دیگر تفاوت میکرده و از روی همین رنگها هم میتوان تا حدی قدمت کاشی را حدس زد.
پوستر شماره: 5
موضوعات: پوستر امیرالمومنین علی(علیه السلام)
تکنیک اجرا: دیجیتال
شاخه هنری : خوشنویسی و گرافیک
طراح: ابوالفضل رنجبران
زمان خلق اثر : 1394
نوع خط: کوفی بنایی(معقلی)
سبک: کاشی کاری، نام مقدس و مبارک علی(علیه السلام) بصورت قرینه
توضیحات: ترکیب بندی قرینه یکی از سبکهای هنرهای تجسمی و بصری میباشد که ترکیب قرینه معرف زمان، محیط و ذهنیتی آرام، متعادل و موزون و ایستا است. به همین سبب این نوع ترکیب بیشتر در زمان و جوامعی طرح و طبع شدهاست که دارای چنین ویژگیهایی بودهاست. در زمان معاصر که ذهن هنرمند مضطرب، نامتعادل و پویاست، ترکیب قرینه کمتر در آثار هنرمندان مشاهده میشود.
پوستر شماره: 6
موضوعات: پوستر امیرالمومنین علی(علیه السلام)
تکنیک اجرا: دستی و دیجیتال
شاخه هنری : خوشنویسی و گرافیک
طراح: ابوالفضل رنجبران
زمان خلق اثر : 1390
نوع خط: کوفی معقلی (بنایی)
سبک: کاشی کاری، نام مقدس و مبارک علی(علیه السلام) بصورت منفرد (الهام از بناهای قدیمی)
توضیحات: بنایی منفرد یک کلمه یا یک عبارت کوتاه مانند الله، محمد، یا علی، الملک لله، در یک چارچوب مشخص طراحی میشود، از این نوع اغلب با عناوین منفرد و آسان یاد شده است که امروزه در آثار گرافیکی از جایگاه ویژه و پر مخاطبی برخوردار می باشد.
پوستر شماره: 7
موضوعات: پوستر امیرالمومنین علی(علیه السلام)
تکنیک اجرا: دستی و دیجیتال
شاخه هنری : خوشنویسی و گرافیک
طراح: ابوالفضل رنجبران
زمان خلق اثر : 1388
نوع خط: کوفی بنایی(معقلی)
سبک: کاشی کاری، نام مقدس و مبارک علی(علیه السلام) بصورت منفرد
توضیحات: سبک طراحی در خط کوفی بنایی شامل شش حالت منفرد، گردان، پیچیده، سواد و بیاض، بنایی خوشنویسی(ساقه گنبدی) و آزاد تقسیم میشود. که اولین قدم برای هنرجویان استفاده از کاغذهای شطرنجی و طراحی حروف به صورت منفرد میباشد.
پوستر شماره: 8
موضوعات: پوستر امیرالمومنین علی(علیه السلام)
تکنیک اجرا: دیجیتال
شاخه هنری : خوشنویسی و گرافیک
طراح: ابوالفضل رنجبران
زمان خلق اثر : 1390
نوع خط: کوفی معقلی (بنایی)
سبک: کاشی کاری، نام مقدس و مبارک چهار علی(علیه السلام) بصورت گردان و گردشی
توضیحات: ترکیب بندی گردان غالبا در فضای گره شکل میگیرد و بر یکی از آلات گره مینشیند. از کنار هم قرار دادن این نوع طراحی می توان به گسترش آن پرداخت و یک سطح را پر کرد. گفتنی است که گرداندن یک کلمۀ منفرد در یک چارچوب لزوما نقش گردان ایجاد نمیکند، بلکه حروف باید در هم قفل شده و ارتباط فضایی با هم داشته باشند.
پوستر شماره: 9
موضوعات: پوستر امیرالمومنین علی(علیه السلام)
تکنیک اجرا: دیجیتال
شاخه هنری : خوشنویسی و گرافیک
طراح: ابوالفضل رنجبران
زمان خلق اثر : 1388
نوع خط: کوفی بنایی(معقلی)
سبک: کاشی کاری، نام مقدس و مبارک علی(علیه السلام) بصورت منفرد
توضیحات: با تمرکز بر نام مقدس علی(ع)، نشان داده میشود که چگونه پدیدآورندگان آن با جوهر خاص معماری، دهها شکل متنوع از این نام سه حرفی را به وجود آوردهاند. رعایت حفظ امانت در ارائه نقوش برداشت شده با روشی استاندارد، از اهداف اصلی در شکلگیری این اثر بوده است.
پوستر شماره: 10
موضوعات: پوستر امیرالمومنین علی(علیه السلام)
تکنیک اجرا: دیجیتال
شاخه هنری : خوشنویسی و گرافیک
طراح: ابوالفضل رنجبران
زمان خلق اثر : 1389
نوع خط: کوفی معقلی (بنایی)
سبک: کاشی کاری، نام مقدس و مبارک چهار علی(علیه السلام) بصورت گردان و پیلی
توضیحات: «خط بنایی» خطی است که با نام پدیدآورندگانش، بنا یا معمار پیوند میخورد. آثار بهجا مانده از این نوع خط از دوران سلجوقی وجود دارند، اما با توجه به سادگی نگارش این خط ممکن است به دورههای پیش ازین نیز تعلق داشته باشد. این خط شباهت زیادی به خط کوفی دارد.
در پایان:
جا دارد که از دلسوزی، همراهی و توجه و تلاش و کوشش اساتید معظم و متعهد و متدین و مجاهد خود در تعلیم و تربیت و انتقال معلومات و تجربیات ارزشمند فرهنگی و هنری، در کنار برقراری رابطه صمیمی و دوستانه و ایجاد فضایی به دور از تشریفات، برای کسب علم و هنر و دانش خوشنویسی، گرافیکی و روانشناسی رنگ و نقش، بر خود وظیفه میدانم در کسوت شاگردی از زحمات ارزشمند استاد مسعود نجابتی، عبدالرسول یاقوتی، قباد شیوا، سید محمد احصایی و سید حسن موسیزاده تقدیر و تشکر نمایم. از خداوند متعال برای این اساتید عزیزم، سلامتی، موفقیت و همواره شاگرد پروری را مسئلت دارم.
شاگرد شما، ابوالفضل رنجبران
© کلیه حقوق متعلق به صاحب اثر و پرتال فرهنگی راسخون است. استفاده از مطالب و آثار فقط با ذکر منبع بلامانع است.