سرلوحه پرونده هر مؤمن در روز قیامت دوستی و محبت علی بن ابیطالب علیهالسلام است و علی(علیه السلام) بعد از من مولی و صاحب اختیار شما است. و بدانید که همانا علی از من است و من از علی هستم، هر مؤمنی بعد از من، علی مولی و صاحب اختیار او است. بعد از من، اعلم امت و بیناترین امت من در امر قضاوت علی(علیه السلام) است.
(مستدرک حاکم، ج ٣، کنزالعمال، ج ١١، ص ٦١٥)
پوستر میلاد امام علی به سبک سیاه مشق
مجموعه حاضر پوسترهای طراحی شده به سبک سیاه مشق به خط نستعلیق با موضوع و محوریت مولای متقیان امام علی(علیه السلام) میباشد. میلاد امام علی(علیه السلام) آغازگر اشاعه عدالت و مردانگی و معرف والاترین الگوی شهامت و دیانت بر عاشقان ایشان، در سراسر جهان پیشاپیش مبارک باد.
پوستر شماره: 1
موضوعات: پوستر ولادت امیرالمؤمنین(علیه السلام)
تکنیک اجرا: دستی و دیجیتال
شاخه هنری: خوشنویسی و گرافیک
طراح: ابوالفضل رنجبران
زمان خلق اثر: 1399
نوع خط: نستعلیق، سبک سیاه مشق
توضیحات: نگارش به این سبک در ابتدا به دلیل تمرین خوشنویسی، کمبود کاغذ و لزوم استفاده از تمام نقاط صفحه در تمرینات بودهاست.نوشتهها و تمرینات استادان در یک برههٔ زمانی واجد مولفههای زیباییشناسی تشخیص داده شد و از آن پس صفحات تمرینات ایشان همانند یک اثر چلیپا یا سطر یا ترکیب ارزش هنری پیدا کرد. اگرچه برگههای سیاهمشق از قرن شانزدهم میلادی هم موجود هستند، اینگونه به نظر میرسد این شیوهٔ خوشنویسی در نیمهٔ دوم قرن نوزدهم و در زمان ناصرالدینشاه قاجار اختصاصاً یک سبک متداول و محبوب بودهاست.
پوستر شماره: 2
موضوعات: پوستر ولادت امیرالمؤمنین(علیه السلام)
تکنیک اجرا: دستی و دیجیتال
شاخه هنری: خوشنویسی و گرافیک
طراح: ابوالفضل رنجبران
زمان خلق اثر: 1398
نوع خط: نستعلیق، سبک سیاه مشق
توضیحات: سیاهمشق یکی از رشتههای خوشنویسی ایرانی است که در آن خوشنویس با نوشتن برخی حروف، کلمات و جملات بهصورت تکراری یا متقاطع، کمپوزیسیون ویژهٔ خود را خلق میکند. در سیاه مشق ایجاد یک فضای منحصر به فرد برای هنرمند بیش تر از انتقال مفهوم شعر یا جمله نگارش شده اهمیت دارد.
پوستر شماره: 3
موضوعات: پوستر ولادت امیرالمؤمنین(علیه السلام)
تکنیک اجرا: دستی و دیجیتال
شاخه هنری: خوشنویسی و گرافیک
طراح: ابوالفضل رنجبران
زمان خلق اثر: 1396
نوع خط: نستعلیق، سبک سیاه مشق
توضیحات: در آثار استادان سیاه مشق هایی پیدا شده است که مضمونی خاص را خوشنویس دنبال کرده و با اندیشه قبلی اقدام به نگارش مفهوم مورد نظر کرده که گاها مفهوم اثر در چگونگی اجرا و انتخاب کاغذ و رنگ مرکب و … در موفقیت ترکیب موثر است. گاهی هم به مواردی نیز بر می خوریم که یک دوبیتی کا مل رادر صفحه تمرین کرده که بعـد ها بتواند چلیپای آن را اجراکند واین صفحه سیاه مشق نوعی اتود زدن بر ترکیب آن چلیپای موردنظر بوده است.
پوستر شماره: 4
موضوعات: پوستر ولادت امیرالمؤمنین(علیه السلام)
تکنیک اجرا: دستی و دیجیتال
شاخه هنری: خوشنویسی و گرافیک
طراح: ابوالفضل رنجبران
زمان خلق اثر: 1395
نوع خط: نستعلیق، سبک سیاه مشق
توضیحات: درسیاه مشق هایی نیز که از قدما به یادگار مانده است به مواردی برمی خوریم که نظم وانصباط خاصی درترکیب بندی رعایت نشده است وکلمات با شکل های متفاوت چنان در ترکیب بندی به هم ریخته اند که هندسه خیلی از کلمات محو به هم ریختگی ونا هماهنگی اثر شده اند واصلا توجهی به شکل و زیبا یی کلمات نشده است و جایگاه وارزش هر کلمه درصفحه شناخته شده نیست .هرچند این نامنظمی در پایان نوعی نظم نسبی رادراثرباقی گذاشته است .
پوستر شماره: 5
موضوعات: پوستر ولادت امیرالمؤمنین(علیه السلام)
تکنیک اجرا: دستی و دیجیتال
شاخه هنری: خوشنویسی و گرافیک
طراح: ابوالفضل رنجبران
زمان خلق اثر: 1396
نوع خط: نستعلیق، سبک سیاه مشق
توضیحات: استادان و هنرمندان رشتهٔ خوشنویسی به ممارست و تمرین زیاد اهتمام ویژهای دارند. از این رو میزان و نحوهٔ تمرینات هنرجویان و استادان پیشین نیز زبانزد است. مانند میرزا محمدرضا کلهر که گفتهاند در قسمتی از تکیه میرفندرسکی مدتها به نوشتن مشغول بودهاست.
پوستر شماره: 6
موضوعات: پوستر ولادت امیرالمؤمنین(علیه السلام)
تکنیک اجرا: دستی و دیجیتال
شاخه هنری: خوشنویسی و گرافیک
طراح: ابوالفضل رنجبران
زمان خلق اثر: 1397
نوع خط: نستعلیق، سبک سیاه مشق
توضیحات: شاید بتوان سیاه مشق نویسی را هنرمندانه ترین بخش خوشنویسی ایرانی دانست؛ چرا که می توان یک ترکیب بندی بسیار عالی در کنار درک کامل از فضا و همین طور کادر را به نمایش گذاشت. سیاه مشق زمانی معنا و مفهوم پیدا کرد که خط نستعلیق که خط منخصر به فرد ایرانی هاست، رونق گرفت.
پوستر شماره: 7
موضوعات: پوستر ولادت امیرالمؤمنین(علیه السلام)
تکنیک اجرا: دستی و دیجیتال
شاخه هنری: خوشنویسی و گرافیک
طراح: ابوالفضل رنجبران
زمان خلق اثر: 1399
نوع خط: نستعلیق، سبک سیاه مشق
توضیحات: شاید جالب باشد که بدانید همه آن چیزی که با عنوان تمدن کهن ایرانی از آن یاد می شود، در خط نستعلیق خود نمایی می کند که از آن جمله می توان به ظرافت، صلابت و شکوه، نجابت و زیبایی، آرامش و رندی و… اشاره کرد. تعریف زیبایی می شود اگر بگوییم نستعلیق ثمره زیبایی و ذوق ایرانی است و سیاه مشق نمایش هنرمندانه این پدیده شگفتت انگیز نام گرفته است.
پوستر شماره: 8
موضوعات: پوستر ولادت امیرالمؤمنین(علیه السلام)
تکنیک اجرا: دستی و دیجیتال
شاخه هنری: خوشنویسی و گرافیک
طراح: ابوالفضل رنجبران
زمان خلق اثر: 1390
نوع خط: نستعلیق، سبک سیاه مشق
توضیحات: بسیاری از خوشنویسان برای آن که هنر خود را در این رشته به نمایش بگذارند به سیاه مشق روی آورده اند و بیشتر از همه به روی هم قرار گرفتن حروف و درهم بودن آن ها توجه می کنند.
پوستر شماره: 9
موضوعات: پوستر ولادت امیرالمؤمنین(علیه السلام)
تکنیک اجرا: دستی و دیجیتال
شاخه هنری: خوشنویسی و گرافیک
طراح: ابوالفضل رنجبران
زمان خلق اثر: 1391
نوع خط: نستعلیق، سبک سیاه مشق
توضیحات: یکی از اصلی ترین ویژگی های سیاه مشق ریتم یا تکرار است. ریتم از یک طرف به هر یک از عناصر شخصیت می بخشد و از طرف دیگر به خوشنویس اجازه می دهد تا به وسیله آن بتواند فضاهایی زیبا و بسیار چشم نواز خلق کند.
پوستر شماره: 10
موضوعات: پوستر ولادت امیرالمؤمنین(علیه السلام)
تکنیک اجرا: دستی و دیجیتال
شاخه هنری: خوشنویسی و گرافیک
طراح: ابوالفضل رنجبران
زمان خلق اثر: 1389
نوع خط: نستعلیق، سبک سیاه مشق
توضیحات: معمولا خطاطان برای آن که چهره تابلوی سیاه مشق خود را زیباتر کنند، برخی از حروف و یا کلمات را به صورت عمودی و یا در جهت خلاف حرکت سایر حروف می نویسند. به این ترتیب چهره ناب و بی نظیر از سیاه مشق را ارائه می دهند.
در پایان:
جا دارد که از دلسوزی، همراهی و توجه و تلاش و کوشش اساتید معظم و متعهد و متدین و مجاهد خود در تعلیم و تربیت و انتقال معلومات و تجربیات ارزشمند فرهنگی و هنری، در کنار برقراری رابطه صمیمی و دوستانه و ایجاد فضایی به دور از تشریفات، برای کسب علم و هنر و دانش خوشنویسی، گرافیکی و روانشناسی رنگ و نقش، بر خود وظیفه میدانم در کسوت شاگردی از زحمات ارزشمند استاد مسعود نجابتی، عبدالرسول یاقوتی، قباد شیوا، سید محمد احصایی و سید حسن موسیزاده تقدیر و تشکر نمایم. از خداوند متعال برای این اساتید عزیزم، سلامتی، موفقیت و همواره شاگرد پروری را مسئلت دارم.
شاگرد شما، ابوالفضل رنجبران
© کلیه حقوق متعلق به صاحب اثر و پرتال فرهنگی راسخون است. استفاده از مطالب و آثار فقط با ذکر منبع بلامانع است.